Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Crazy_Angel schreef:Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!
Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.
Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

runningkawa schreef:Crazy_Angel schreef:Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
Jou taak om je paard op te voeden
Dan hoeft de hoefsmid ook niet boos te worden.
Dus niet de smid boos aan kijken maar jezelf
Het is bij een braaf paard al een zwaar beroep, laat staan bij 1 die niet luisterd.
En hij wil nog wel meer paarden doen na die van jou
_Sammy_ schreef:ik zal echt gewoon hem even duidelijk maken dat hij me paard niet meer mag doen is toch niet normaal je eigen huisarts slaat je toch ook niet als je niet wil??
ik heb gelukkig niks te klagen over mijn hoefsmid dierenarts is toevalig vandaag weer geweest echt super ze trekt er tijd voor uit om voor de jonge paarden er geen slechte ervaring aan over te houden..
mirgino schreef:
ik vind dat je dieren en mensen niet kan vergelijken.

laboum schreef:Vanmiddag kwam de hoefsmid voor de 1e mijn 3,5 jarige paard bekappen. Het is een erg lieve en rustige ruin die netjes en consequent opvoed, dit ook met resultaat. Hij stond netjes braaf bij de smid alleen toen hij (de smid) met het rechterachterbeen aan de gang ging vond Sam het onwennig. Nou, goed dat kan het is een jong dier tenslotte!
Sam begon wat te draaien waarop de smid meteen boos reageerde en Sam een flinke trap in zijn buik gaf. Sam schrok, ging hangen en halster stuk. Ik was er zelf ook stil van.
Daarna paard vastgehouden en hij was blij toen hij klaar was (ik ook!).
Ik vind dit geen stijl van een hoefsmid die voor de 1e keer een jong paard komt bekappen. Hij is natuurlijk al veel vaker bij een smid geweest, maar nog niet bij deze.
Wat vinden jullie hier nou van?

Nadya schreef:Ik moet toch altijd een beetje lachen om mensen, die meteen roepen, 'maar, stel dit en stel dat....'.![]()
Mijn paard schopt niemand en dus is het gewoon niet nodig dat 'ie geslagen .
laboum schreef:Vanmiddag kwam de hoefsmid voor de 1e mijn 3,5 jarige paard bekappen. Het is een erg lieve en rustige ruin die netjes en consequent opvoed, dit ook met resultaat. Hij stond netjes braaf bij de smid alleen toen hij (de smid) met het rechterachterbeen aan de gang ging vond Sam het onwennig. Nou, goed dat kan het is een jong dier tenslotte!
Sam begon wat te draaien waarop de smid meteen boos reageerde en Sam een flinke trap in zijn buik gaf. Sam schrok, ging hangen en halster stuk. Ik was er zelf ook stil van.
Daarna paard vastgehouden en hij was blij toen hij klaar was (ik ook!).
Ik vind dit geen stijl van een hoefsmid die voor de 1e keer een jong paard komt bekappen. Hij is natuurlijk al veel vaker bij een smid geweest, maar nog niet bij deze.
Wat vinden jullie hier nou van?
draumpje schreef:Nadya schreef:Ik moet toch altijd een beetje lachen om mensen, die meteen roepen, 'maar, stel dit en stel dat....'.![]()
Mijn paard schopt niemand en dus is het gewoon niet nodig dat 'ie geslagen .
juist en daar heb je hem
die van jou doet dat niet
maar die cvan een ander wel
en als het niet uit angst is maar uit balorigheid (en geloof me een paard trapt niet altijd uit angst oid)
dan zul je hem toch moeten corrigeren
en vandaar mijn stel dat...
jij hebt schijnbaar een paard wat wel is opgevoed,prime, goedzo
maar er zijn er iets te veel die dat niet zijn
dat bedoel ik dus ...
een dier wat niet is opgevoed is en geen respect heeft voor de hoefsmid , moet je die dan maar niet laten bekappen want misschien slaat hij de hoefsmid wle en schopt de hoefsmid hem dna wle terug... oeh zielig...??
dan zijn er erg veel dieren die voorlopig niet meer naar de hoefsmid kunnen
ik ben helemala voor het diervriendelijk oplossen van problemen bij het paard , of dat nu dominantie problemen , angst of wat dan ook is
Crazy_Angel schreef:Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
Nadya schreef:
Mijn paard zit nog midden in zijn opvoeding (hij is nog jong), maar hij is mensgericht, sociaal en doet niets om je kwaad te doen. Hij is ook eigenwijs zo nu en dan en behoorlijk speels. En daar hou ik rekening mee en ik eis van mijn DA, tandarts en NBer hetzelfde. Dan is er niets aan de hand. Ik word altijd een beetje moe, als ik hier op bokt zeg tegen slaan en geweld te zijn, omdat veel mensen meteen gaan roepen dat je je paard dan niet opvoed. Dat is wel erg kortzichtig. En dan de 'stel dats'.....
Ik heb zoveel paarden totaal zien veranderen, als er totaal anders (paardvriendelijk) met ze omgegaan werd. Er zijn diverse (NH) cursussen voor zelfs.
Doordat ik juist zo bezig ben met het wederzijdse vertrouwen en wederzijdse respect bij mijn paard en mij, eis ik dat ook van de mensen die met mijn paard en mij te maken krijgen. Zo niet, dan wil ik ze niet in de buurt hebben.
Gelukkig heb ik hele fijne, professionele mensen gevonden, maar ook die zoektocht duurde veel langer dan ik van tevoren had gedacht. En dat vind ik jammer, want het zegt wel iets over hoe sommige mensen in mijn ogen op een negatieve manier met paarden omgaan.

draumpje schreef:
nee het zegt wat over jouw manier van met je dieren omgaan en niet over andere mensen , of mij
ik ga zeker wel op een diervriendelijke manier met paarden om, daar heb ik geen parelli, voest of andere goeroes voor nodig, maar gewoon gezond paardenverstand
niet opschepperig bedoeld of wat dan ook ... want ook ik kan nog heel veel leren , en moet nog heel veel leren
(je bent nooit uitgeleerd toch? )
maar kijk gewoon naar je dier en de dieren om hem/haar heen en je leert heel wat meer dan van 1 of andere cursus touwtjewiebelen om maar een voorbeeld te noemen
en goed met paarden om weten te gaan dat is iets wat idd bij je beroep hoort als je da bent of hoefsmid , maar om nu te zeggen dat een keer een hijs of een schop uitdelen negatief is?
nueh.... ik zit al iets te lang in de paarden en heb al te veel jonge en oudere dieren moeten rijden, opleren , corrigeren etc etc om de illusie nog te hebben dat je elk paard op kan voeden zonder een keer een tik uit te delen
als je een paard hebt voor jezelf waar je je op kan focussen, ja dan gaat het misschien wel lukken
maar beroepsmatig met dieren bezig zijn , dna moet je jezelf echt in gaan dekken , anders kun je erg vroeg met pensioen
anneliesdj schreef:
Bij een jong paard is het wat anders, als ze bang zijn heb ik alle geduld van de wereld. Maar ik vind dat je een smid niet op moet schepen met een jong paard wat nog niet geleerd heeft stil te staan met voetjes geven. Dat moeten ze eerst leren en als ze netjes stilstaan met voetjes geven kan de smid erbij, die hoeft geen jonge paarden op te voeden.
anneliesdj schreef:Dat is weer een ander geval, tuurlijk als de gezondheid van het paard in gevaar komt door extreem lange hoeven of scheuren dan moet het.
Maar als een paard normale hoeven heeft zitten er niet zomaar scheuren in en duurt het wel een aantal weken voordat ze echt te lang worden dus heb je genoeg tijd om hem rustig te leren wat voetjes geven inhoud.
Heeft niets met mijn verhaal te maken wat niet opgaat, dat van jou is een uitzondering die de regel bevestigd...