Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerEnds

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:11

Ja, maar je moet het je dier leren zodat het vertrouwen kan opbouwen en zodat het snapt dat er niets ergs gebeurt. Door te schoppen kan je paard er echt een trauma aan overhouden, dat is misschien nogal drastisch gezegd, maar een fout maken bij een paard is sneller gemaakt dan het hem weer af te leren hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:14

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

Jou taak om je paard op te voeden
Dan hoeft de hoefsmid ook niet boos te worden.
Dus niet de smid boos aan kijken maar jezelf Lachen

Het is bij een braaf paard al een zwaar beroep, laat staan bij 1 die niet luisterd.
En hij wil nog wel meer paarden doen na die van jou

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:16

ik zal echt gewoon hem even duidelijk maken dat hij me paard niet meer mag doen is toch niet normaal je eigen huisarts slaat je toch ook niet als je niet wil??
ik heb gelukkig niks te klagen over mijn hoefsmid dierenarts is toevalig vandaag weer geweest echt super ze trekt er tijd voor uit om voor de jonge paarden er geen slechte ervaring aan over te houden..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:17

runningkawa schreef:
Crazy_Angel schreef:

Jou taak om je paard op te voeden
Dan hoeft de hoefsmid ook niet boos te worden.
Dus niet de smid boos aan kijken maar jezelf Lachen

Het is bij een braaf paard al een zwaar beroep, laat staan bij 1 die niet luisterd.
En hij wil nog wel meer paarden doen na die van jou

dat ben ik wel met je eens maar je moet niet boos worden op dat paard..
idd beter oefenen maar shoppen hoeft absoluut niet!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:49

Ik moet toch altijd een beetje lachen om mensen, die meteen roepen, 'maar, stel dit en stel dat....'. Haha!
Mijn paard schopt niemand en dus is het gewoon niet nodig dat 'ie geslagen of nog erger, getrapt wordt door een hoefsmid. Doet 'ie dat wel (terwijl ik het van tevoren altijd meteen aangeef, dat ik het niet wil hebben, dan kan hij meteen vertrekken). Wat is daar nu zo moeilijk aan om te begrijpen? Clown

Iedereen moet vooral lekker zelf weten wat 'ie wel en niet toe laat door een hoefsmid e.d. (dan kan ik het nog anders zien, hoor, maar het is mijn paard niet, alleen wel mijn mening). Bij mij is het dus VERBODEN.
Ik heb een schat van een paard en gelukkig inmiddels ook een hele fijne NBer, die prima met mijn paardje omgaat. Ook als mijn paard wat onrustiger is, wat wel eens gebeurt. Hij is nou eenmaal nog een jonkie en ik ga er liever met geduld mee om, dan dat iemand hem angst aanjaagt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:08

_Sammy_ schreef:
ik zal echt gewoon hem even duidelijk maken dat hij me paard niet meer mag doen is toch niet normaal je eigen huisarts slaat je toch ook niet als je niet wil??
ik heb gelukkig niks te klagen over mijn hoefsmid dierenarts is toevalig vandaag weer geweest echt super ze trekt er tijd voor uit om voor de jonge paarden er geen slechte ervaring aan over te houden..

ik vind dit dus geen vergelijking
wij zijn mensen en een huisarts is ook heel wat anders dan een hoefsmid die met een dier bezig is

ik vind dat je dieren en mensen niet kan vergelijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:15

mirgino schreef:

ik vind dat je dieren en mensen niet kan vergelijken.

Ik ook niet en daarom heb ik zo'n gruwelijke hekel aan het 'excuus' dat je paarden mag slaan, omdat paarden onderling ook zo heftig met elkaar kunnen zijn. Paarden onderling zijn veel gelijkwaardiger, dan de mens tegen het paard. Sommige paarden zijn heel erg moeilijk (het merendeel trouwens niet naar mijn idee), ok, maar ik zie oh zo vaak onterechte dreunen uitgedeeld en daar walg ik echt van. Boos!
Naar mijn idee; omdat het mensen zo aangeleerd wordt (op diverse maneges e.d.).

Vanmiddag betrapte ik zo'n tuthola, die mijn paard even een tik met de zweep wilde geven, omdat hij haar even in de weg liep in het weiland. Helaas voor haar kwam ik net aangelopen. Nou, ze stond echt niet te lachen, kan ik je vertellen. Boos! Boos! Boos!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:50

Vanmiddag kwam de hoefsmid voor de 1e mijn 3,5 jarige paard bekappen. Het is een erg lieve en rustige ruin die netjes en consequent opvoed, dit ook met resultaat. Hij stond netjes braaf bij de smid alleen toen hij (de smid) met het rechterachterbeen aan de gang ging vond Sam het onwennig. Nou, goed dat kan het is een jong dier tenslotte!
Sam begon wat te draaien waarop de smid meteen boos reageerde en Sam een flinke trap in zijn buik gaf. Sam schrok, ging hangen en halster stuk. Ik was er zelf ook stil van.

Daarna paard vastgehouden en hij was blij toen hij klaar was (ik ook!).

Ik vind dit geen stijl van een hoefsmid die voor de 1e keer een jong paard komt bekappen. Hij is natuurlijk al veel vaker bij een smid geweest, maar nog niet bij deze.

Wat vinden jullie hier nou van?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:52

Als mijn paard niet luisterd zegt de hoefsmid: Rustig beesje... en hij houdt gewoon zijn voet vast maar zal het niet accepteren als hij mn paard een trap in zn pens zou verkopen... Gelukkig is mijn hoefsmid super aardig. Ik had de hoefsmid gelijk weggestuurd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:53

laboum schreef:
Vanmiddag kwam de hoefsmid voor de 1e mijn 3,5 jarige paard bekappen. Het is een erg lieve en rustige ruin die netjes en consequent opvoed, dit ook met resultaat. Hij stond netjes braaf bij de smid alleen toen hij (de smid) met het rechterachterbeen aan de gang ging vond Sam het onwennig. Nou, goed dat kan het is een jong dier tenslotte!
Sam begon wat te draaien waarop de smid meteen boos reageerde en Sam een flinke trap in zijn buik gaf. Sam schrok, ging hangen en halster stuk. Ik was er zelf ook stil van.

Ik vind dit geen stijl van een hoefsmid die voor de 1e keer een jong paard komt bekappen. Hij is natuurlijk al veel vaker bij een smid geweest, maar nog niet bij deze.

Mijn paard heet ook Sam, ook een jonkie Haha! Knipoog
Ik vind het afschuwelijk dit te lezen. Dit bedoel ik nou, dit heb ik ook vaak meegemaakt, vandaar dus ook mijn felheid hierover. Weg met die hoefsmid, zou ik zeggen!!! Boos!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:55

Nou, hij kwam voor 2 andere paarden en ik had zoiets van nou kan ie de mijne ook meteen even bekappen. Dat was idd dus meteen de laatste keer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:57

Voor zo'n hoefsmid, 10 anderen!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:53

Nadya schreef:
Ik moet toch altijd een beetje lachen om mensen, die meteen roepen, 'maar, stel dit en stel dat....'. Haha!
Mijn paard schopt niemand en dus is het gewoon niet nodig dat 'ie geslagen .

juist en daar heb je hem
die van jou doet dat niet
maar die cvan een ander wel
en als het niet uit angst is maar uit balorigheid (en geloof me een paard trapt niet altijd uit angst oid)
dan zul je hem toch moeten corrigeren

en vandaar mijn stel dat...
jij hebt schijnbaar een paard wat wel is opgevoed,prime, goedzo
maar er zijn er iets te veel die dat niet zijn
dat bedoel ik dus ...
een dier wat niet is opgevoed is en geen respect heeft voor de hoefsmid , moet je die dan maar niet laten bekappen want misschien slaat hij de hoefsmid wle en schopt de hoefsmid hem dna wle terug... oeh zielig...??
dan zijn er erg veel dieren die voorlopig niet meer naar de hoefsmid kunnen

ik ben helemala voor het diervriendelijk oplossen van problemen bij het paard , of dat nu dominantie problemen , angst of wat dan ook is

bij angst zal mijn hoefsmid ook zeker extra rekening houden met het dier
maar bij een andere dier wat gewoon een onopgevoede klereknol is (ja, daar kan het beestje ook niets aan doen weet ik wel , ligt aan degene die hem dus niet opgevoed heeft ) mag hij van mij een schop uitdelen
ik houd mijn smid liever heel dan dat ik hem dalijk naast dat paard heb liggen met een stel deuken in zijn hersenpan
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 01-02-07 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:55

laboum schreef:

kijk...en jong dier, wat niet veel kent en om deze reden een schop onder de buik krijgt die heeft aan mij ook een hele verkeerde
terecht gecorrigeert worden , daar heb ik gene probleem mee (als dit op een gepaste wijze gebeurt en niet onder de buik oid
maar een jong die wat iets staat te draaien, daar vind ik deze actie zeer onterecht bij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:24

draumpje schreef:
Nadya schreef:
Mijn paard schopt niemand en dus is het gewoon niet nodig dat 'ie geslagen .

juist en daar heb je hem
die van jou doet dat niet
maar die cvan een ander wel
en als het niet uit angst is maar uit balorigheid (en geloof me een paard trapt niet altijd uit angst oid)
dan zul je hem toch moeten corrigeren

en vandaar mijn stel dat...
jij hebt schijnbaar een paard wat wel is opgevoed,prime, goedzo
maar er zijn er iets te veel die dat niet zijn
dat bedoel ik dus ...
een dier wat niet is opgevoed is en geen respect heeft voor de hoefsmid , moet je die dan maar niet laten bekappen want misschien slaat hij de hoefsmid wle en schopt de hoefsmid hem dna wle terug... oeh zielig...??
dan zijn er erg veel dieren die voorlopig niet meer naar de hoefsmid kunnen

ik ben helemala voor het diervriendelijk oplossen van problemen bij het paard , of dat nu dominantie problemen , angst of wat dan ook is

Mijn paard zit nog midden in zijn opvoeding (hij is nog jong), maar hij is mensgericht, sociaal en doet niets om je kwaad te doen. Hij is ook eigenwijs zo nu en dan en behoorlijk speels. En daar hou ik rekening mee en ik eis van mijn DA, tandarts en NBer hetzelfde. Dan is er niets aan de hand. Ik word altijd een beetje moe, als ik hier op bokt zeg tegen slaan en geweld te zijn, omdat veel mensen meteen gaan roepen dat je je paard dan niet opvoed. Dat is wel erg kortzichtig. En dan de 'stel dats'.....

Ik heb zoveel paarden totaal zien veranderen, als er totaal anders (paardvriendelijk) met ze omgegaan werd. Er zijn diverse (NH) cursussen voor zelfs.
Doordat ik juist zo bezig ben met het wederzijdse vertrouwen en wederzijdse respect bij mijn paard en mij, eis ik dat ook van de mensen die met mijn paard en mij te maken krijgen. Zo niet, dan wil ik ze niet in de buurt hebben.
Gelukkig heb ik hele fijne, professionele mensen gevonden, maar ook die zoektocht duurde veel langer dan ik van tevoren had gedacht. En dat vind ik jammer, want het zegt wel iets over hoe sommige mensen in mijn ogen op een negatieve manier met paarden omgaan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:30

mijn paarden zijn (vooral in het begin) allebei erg druk en draaierig, maar de hoefsmit heeft nog nooit een trap of wat dan ook gegeven tegen m'n paarden, natuurlijk wel eens een schreeuw van 'he!' dat ze op moesten houden, maar verder doet hij alles heel rustig en niet overhaast en wacht tot het paard vanzelf rustig word en er aan gewend is.
aan het einde staan mn beide paarden ook als makke schapen alles te ondergaan Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:35

Crazy_Angel schreef:

Nee vind het niet kunnen. Maar had hij het al op een andere manier geprobeerd (of jijzelf) om je pony rustig te kijgen?
Het is aan de andere kant wel zo dat die man veilig moet kunnen werken en jij moet zorgen dat je pony rustig is en luistert, maar ik kan me voorstellen bijv bij jonge ponies dat het eerst wat tijd en gewenning kost voordat de pony rustig blijft. Van een trap wordt ie dan zeker niet rustiger, en krijgt ie nog een complex voor de smid als je niet oppast. Ik zou gewoon de volgende keer eens een andere smid nemen, misschien heeft die een beter kontakt met je pony en meer overwicht zonder geweld!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:15

Nadya schreef:

Mijn paard zit nog midden in zijn opvoeding (hij is nog jong), maar hij is mensgericht, sociaal en doet niets om je kwaad te doen. Hij is ook eigenwijs zo nu en dan en behoorlijk speels. En daar hou ik rekening mee en ik eis van mijn DA, tandarts en NBer hetzelfde. Dan is er niets aan de hand. Ik word altijd een beetje moe, als ik hier op bokt zeg tegen slaan en geweld te zijn, omdat veel mensen meteen gaan roepen dat je je paard dan niet opvoed. Dat is wel erg kortzichtig. En dan de 'stel dats'.....

Ik heb zoveel paarden totaal zien veranderen, als er totaal anders (paardvriendelijk) met ze omgegaan werd. Er zijn diverse (NH) cursussen voor zelfs.
Doordat ik juist zo bezig ben met het wederzijdse vertrouwen en wederzijdse respect bij mijn paard en mij, eis ik dat ook van de mensen die met mijn paard en mij te maken krijgen. Zo niet, dan wil ik ze niet in de buurt hebben.
Gelukkig heb ik hele fijne, professionele mensen gevonden, maar ook die zoektocht duurde veel langer dan ik van tevoren had gedacht. En dat vind ik jammer, want het zegt wel iets over hoe sommige mensen in mijn ogen op een negatieve manier met paarden omgaan.

nee het zegt wat over jouw manier van met je dieren omgaan en niet over andere mensen , of mij

ik ga zeker wel op een diervriendelijke manier met paarden om, daar heb ik geen parelli, voest of andere goeroes voor nodig, maar gewoon gezond paardenverstand Lachen
niet opschepperig bedoeld of wat dan ook ... want ook ik kan nog heel veel leren , en moet nog heel veel leren
(je bent nooit uitgeleerd toch? )
maar kijk gewoon naar je dier en de dieren om hem/haar heen en je leert heel wat meer dan van 1 of andere cursus touwtjewiebelen om maar een voorbeeld te noemen

en goed met paarden om weten te gaan dat is iets wat idd bij je beroep hoort als je da bent of hoefsmid , maar om nu te zeggen dat een keer een hijs of een schop uitdelen negatief is?
nueh.... ik zit al iets te lang in de paarden en heb al te veel jonge en oudere dieren moeten rijden, opleren , corrigeren etc etc om de illusie nog te hebben dat je elk paard op kan voeden zonder een keer een tik uit te delen
als je een paard hebt voor jezelf waar je je op kan focussen, ja dan gaat het misschien wel lukken
maar beroepsmatig met dieren bezig zijn , dna moet je jezelf echt in gaan dekken , anders kun je erg vroeg met pensioen

ze zijn er wle ...en zeker jonge of angstige paarden die moet je de tijd geven etc etc
maar een ongedurig onopgevoed projectiel...
die moet op de plek gezet worden
wederzijds respect is hier ook zeker aanwezig, maar ik weiger een dier als volwaardig gesprekspartner te zien die op menselijke wijze behandelt moet worden
en op menselijk wijzen mee gecommuniceert moet worden
het is een paard en ik pas mijn communicatie naar de paarden toe aan

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:23

Ik vindt dat als jij het vervelend dat je hoefsmit je paard zomaar een trap geeft dat je dat gewoon eerlijk moet zeggen. Als je paard er echt onrustig van wordt heeft schoppen weinig zin, maar is geduld misschien ene betere oplossing.
Mijn hoefsmit geeft mijn paard ook regelmatig op haar kop, maar dan heeft ze echt nodig en zij is ook niet snel onder de indruk. Maar ik weet ook dat een paard door verkeerde behandeling een hekel kan krijgen aan de hoefsmit (onze oude hoefsmit had veel last van zijn rust en kon daardoor weinig hebben. Heeft toen een praampje opgedaan bij een paard, dit paard moet nu nog steeds kalmeringsmiddelen bij de hoefsmit).
In mijn ogen ligt het dus erg aan het paard, die van mij heeft het nodig, bij die van jou is geduld misschien meer op zijn plaats. Ondanks dat jij bent de klant en als jij iets niet goed vindt moet je dat gewoon zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:56

draumpje schreef:

nee het zegt wat over jouw manier van met je dieren omgaan en niet over andere mensen , of mij

ik ga zeker wel op een diervriendelijke manier met paarden om, daar heb ik geen parelli, voest of andere goeroes voor nodig, maar gewoon gezond paardenverstand Lachen
niet opschepperig bedoeld of wat dan ook ... want ook ik kan nog heel veel leren , en moet nog heel veel leren
(je bent nooit uitgeleerd toch? )
maar kijk gewoon naar je dier en de dieren om hem/haar heen en je leert heel wat meer dan van 1 of andere cursus touwtjewiebelen om maar een voorbeeld te noemen

en goed met paarden om weten te gaan dat is iets wat idd bij je beroep hoort als je da bent of hoefsmid , maar om nu te zeggen dat een keer een hijs of een schop uitdelen negatief is?
nueh.... ik zit al iets te lang in de paarden en heb al te veel jonge en oudere dieren moeten rijden, opleren , corrigeren etc etc om de illusie nog te hebben dat je elk paard op kan voeden zonder een keer een tik uit te delen
als je een paard hebt voor jezelf waar je je op kan focussen, ja dan gaat het misschien wel lukken
maar beroepsmatig met dieren bezig zijn , dna moet je jezelf echt in gaan dekken , anders kun je erg vroeg met pensioen

Toch knap dat bijvoorbeeld mijn NBer paarden niet trapt of slaat en toch zeer veel klanten heeft met allerlei soorten paarden. Voor mij het bewijs dat het toch anders kan. Knipoog
Terwijl mijn vorige twee hoefsmeden meteen wilden meppen, als Sam even 1 stapje 'verkeerd' zette.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:43

Een jong paard wat bang is is wel want anders dan een ouder paard wat weet hoe het moet. Als ik een jong paard heb en de smid komt zeg ik gewoon tegen hem dat hij nog niet veel gewend is en dan is hij wat rustiger met ze. Maar we hebben hier ook 2 merrie's van 7 en 8 en die weten drommels goed hoe het moet maar worden ongeduldig bij de smid en gaan uitproberen omdat hij een relatief vreemde is. Ik heb ook weleens gehad dat ze zo aan het draaien en irriteren waren dat ik de smid aan de kant heb gezet en ze een flinke dreun heb gegeven en ze een paar scheldwoorden naar het hoofd heb gegooid. Ze reageren hier erg op stem en stonden dan ook stijf uit, je zag die ogen kijken: 'nou moet ik oppassen, anders ben ik echt de **'.
Ze waren de rest van de tijd doodbraaf, het is maar net hoe ver je het laat komen, van mij mag de smid ze ook zelf best een keer een dreun geven als ze vervelend zijn, ik ben er niet altijd bij dus ze moeten ook respect voor hem hebben.

Bij een jong paard is het wat anders, als ze bang zijn heb ik alle geduld van de wereld. Maar ik vind dat je een smid niet op moet schepen met een jong paard wat nog niet geleerd heeft stil te staan met voetjes geven. Dat moeten ze eerst leren en als ze netjes stilstaan met voetjes geven kan de smid erbij, die hoeft geen jonge paarden op te voeden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:25

anneliesdj schreef:

Bij een jong paard is het wat anders, als ze bang zijn heb ik alle geduld van de wereld. Maar ik vind dat je een smid niet op moet schepen met een jong paard wat nog niet geleerd heeft stil te staan met voetjes geven. Dat moeten ze eerst leren en als ze netjes stilstaan met voetjes geven kan de smid erbij, die hoeft geen jonge paarden op te voeden.

Sorry, maar dit vind ik onzin. Ik ken iemand die een jong paard had gekocht, die doodsbang was voor mensen, maar ook echt bekapt moest worden. Dan kun je echt niet gaan wachten tot hij wel mensen vertrouwt en dan pas laten bekappen, met alle gevolgen van dien (hij had een enorme scheur in zijn hoef, dus er was haast bij geboden). Gelukkig had zij een geduldige smid, want zo'n paard kun je op dat moment niet gaan 'opvoeden'. En ondertussen was zij heel druk bezig om het vertrouwen bij dat paard weer op te bouwen. Jouw verhaal gaat dus ook niet altijd op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:58

Dat is weer een ander geval, tuurlijk als de gezondheid van het paard in gevaar komt door extreem lange hoeven of scheuren dan moet het.
Maar als een paard normale hoeven heeft zitten er niet zomaar scheuren in en duurt het wel een aantal weken voordat ze echt te lang worden dus heb je genoeg tijd om hem rustig te leren wat voetjes geven inhoud.

Heeft niets met mijn verhaal te maken wat niet opgaat, dat van jou is een uitzondering die de regel bevestigd...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:03

anneliesdj schreef:
Dat is weer een ander geval, tuurlijk als de gezondheid van het paard in gevaar komt door extreem lange hoeven of scheuren dan moet het.
Maar als een paard normale hoeven heeft zitten er niet zomaar scheuren in en duurt het wel een aantal weken voordat ze echt te lang worden dus heb je genoeg tijd om hem rustig te leren wat voetjes geven inhoud.

Heeft niets met mijn verhaal te maken wat niet opgaat, dat van jou is een uitzondering die de regel bevestigd...

Ja, ik noem weer een apart geval op, dat weet ik Haha!
En natuurlijk vind ik ook dat de eigenaar zijn of haar paard zo op hoort te voeden, dat een hoefsmid rustig zijn gang kan gaan. Helemaal mee eens......

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:04

Een jong paard moet toch ook gekapt worden?????
Als je paard inderdaad bang is vraagt dat gewoon om een andere aanpak, die van mij is 4 en nuchter, die kan best wat hebben. Maarwe hebben opstal ook een paard van 12 watiedere keer verdoofd moet worden voor de hoefsmit. Inmiddels is dit afgebouwd en gaat het goed trouwens.
bij een jong paard kan je inderdaad wat geduldiger zijn, maardat wil niet zeggen dat je ze nooit een mep mag verkopen. Ze moeten soms weten wat goed en watfout is en de ene reageert op stem en ander niet en heeftbijvoorbeeld een mep nodig.
Als ik één ding geleerd is, dan is het dat je een jong paard nogmag verwennen en altijd erg consequent moet zijn, dus als ze een mep verdienen krijgen ze die en als dat bij de smid is geeft hij die.

Je moet echter wel kijken naar soort paard, als je paard echtbang is schiet je niets op meteen mep, maarzal je vertrouwen moeten winnen en zal de smit geduld moeten hebbben en met zijn stem moeten werken. Juist een jong paard moet gekapt worden, vroeg geleerd is oud gedaan. En dan maar met meer geduld.

Daarnaast blijf ik erbij dat je zelf je paard het best kent en je zelfmet de smid de aanpak kan overleggen. En ik doe dat ook gewon, vindt ik hem te lief zeg ik het, maarvindt hem te ruw dan zeg ik het ook.