Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:06

Als er ruimte genoeg is, zou dat gepest niet zo erg zijn nee. Zolang het maar bij klieren blijft en niet het in elkaar trappen van een paard. Dan breng je naar mijn idee ook niet even fijn je paard naar de opfok.

Maar ook dag geldt eigenlijk wel: als er meer dan genoeg ruimte is om te vluchten kan het best denk ik. Er is dan wel heel erg veel ruimte nodig, zet ze dan leuk met zijn alle buiten.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:20

Ze zijn stapelgek dat is mijn mening, wat mankeert er aan een kleine box of zelfs een ruime stand???
Veel belangerijker is toch of het dier een lichte frisse schone stal heeft, goed te eten krijgt en dat het in de winter iedere dag een aantal uren naar buiten kan?
Tuurlijk is het prachtig als je de ruime en het geld hebt om een mooie ruime stal te maken/bouwen voor je paard, maar of het je paard echt veel uitmaakt?

Mijn paard (stokmaat 1,62) staat in een containerbox van 3 x 2,54 mtr. en is hier heel erg tevreden mee, hij is altijd opgewekt en heeft nooit veel haast de container uit te komen.
Wanneer hij opstal staat kan hij dag en nacht met zijn hoofd over de buitendeur.
Iedere avond gaat hij lekker liggen in zijn schone stal met een dikke laag vlas.
Hij krijgt 's ochtends om 8 uur kuil, om een uur of 11 gaat hij naar de wei, rond 5 uur haal ik hem weer op en dan krijgt hij een handje biks en kuil, rondt 20 uur weer wat kuil en een plak stro en om 23 uur een plak hooi.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:39

ceasario schreef:
Onderzoek diervriendelijke stalsystemen

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.

Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??

Als ze dan beginnen met de stands af te schaffen. Ik blijf dat een naar gezicht vinden..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:55

Ik vind ook dat bepaalde boxen groter moeten, op het moment ben ik tevrede over de grote van mijn box. Namelijk 3,5m bij 3,5m voor een e-pony van 1.49m

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:36

nyckle schreef:
creool schreef:
Nee, Nyckle.. dat is veeeeel te groot!! Knipoog Haha!

Beter te groot dan te klein Knipoog

Was grapje....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:46

Bij een erg ruime stal is zoals al eerder genoemd het risico op vastliggen/vast rollen veel groter.
Onze stallen zijn 3 x 3,5 mtr, met een verlaagd front zodat ze wat te kijken hebben als we bezig zijn in de werkplaats, en meer ruimte hebben als ze staan. Ze kunnen wel naar buiten kijke, maar niet het hoofd naar buiten doen.

Onze grote probeerde in het begin altijd te rollen in z'n stal, en daar waren we nu niet bepaald blij mee.

Ik vind 3 x 3,5 wel een minimum afmeting voor paarden vanaf ongeveer 1.70 mtr. Maar ik vind 4 x 4 mtr teveel risico geven op vastliggen.
Bij paarden die voldoende beweging en/of weidegang hebben, is er niets mis met deze afmetingen.
Een paard wat de hele dag in een stal van 5 x 5 mtr staat wordt ook wel stram, of hartstikke scheef, omdat 'ie waarschijnlijk rondjes gaat lopen op dezelfde hand.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:57

Ik vind het argument vastliggen geen hout snijden. Een groot paard dat probeert te rollen in een stal van 3x3 komt waarschijnlijk sneller vast te liggen dan in een stal van 4x5 en dan spreek ik uit eigen ervaring: die van mij staat in een stal van 4x5 en rolt dagelijks na het werk in zijn stal en heeft, even afkloppen, nog nooit vast gelegen. Ik zeg niet dat het niet kan maar hij heeft wel de ruimte om te rollen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:04

ceasario schreef:
Onderzoek diervriendelijke stalsystemen

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.

Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??

Minstens groter, maar liever zie ik paarden meer buiten. Daar mag van mij heel wat meer toezicht op komen. Zoveel paarden staan maar de hele dag binnen met een uurtje eruit of nog minder. Daar zou eens toezicht op moeten komen. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:16

Maar een (groot ) paard zal minder snel rollen als de stal niet al te groot is.
Dan gaan ze vaker alleen maar liggen.
Rollen op de stal is iets wat ik niet fijn vind, mogen ze elke dag buiten Lachen
Gewoon liggen is genoeg.
Ik heb dus niets tegen 3x3, als ze overdag maar veel buiten staan.
4x4 en veel binnen vind ik nog steeds slecht

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:15

superwoman schreef:
Ludora schreef:
Groter is nooit slechter. Ik vindt 24/7 binnen staan echter wel kwalijk. Ik zou liever zien dat ze daarop eissen zouden stellen !!

idd!

Hier ga ik ook in mee, je kunt de box wel een metertje langer en breder maken. Maar voor de uiteindelijke bewegingsruimte maakt het niks uit.

Voor een paard is een box een gevangeniscel, hij mag er eten, slapen, zijn behoeften doen en rondjes lopen. En een uurtje of bij sommigen er langer uit om te luchten. Bij mij op stal probeer ik de merries er zo lang mogelijk uit te gooien. Buitenbak of binnenbak, dan wordt dan gezien als verwennerij en niet als iets noodzakelijks.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:24

Idd liever meer naar buiten. Ik zie het nut om de stallen groter te maken. Meer vrijheid krijgen ze er echter niet door! Soms staan paarden meer op stal dan dat ze buiten staan en dat vindt ik kwalijke zaak.
Mijn paard gaat 's ochtends naar buiten en voor het donker naar binnen. En dan komt hij 's avonds er nog uit om te rijden. 's zomers kan hij lekker dag en nacht naar buiten en rond de schemer even naar binnen vanwege de nare vliegjes die er dan zijn. Tenzij het binnen koeler is dan buiten. Bij 35 graden wil ik hem soms ook wel binnen zetten omdat wij geen beschut plekje in het land hebben, maar gaat dan als het afgekoeld is weer fijn naar buiten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:30

Van mij mogen de normen voor stallen aangepast worden, 3x3 stallen vind ik niet kunnen, laat staan stands.

Mijn paard staat in een voldoende grote groepsstal, er staan schotten zodat ze zich af kunnen zonderen mochten ze daar behoefte aan hebben. Er ligt ook altijd meer dan voldoende hooi voor alle paarden. Er is er geeneen die te weinig hooi krijgt of steeds ergens weg gejaagd wordt. Paarden die bijgevoerd moeten worden met haver worden uit de groep gehaald en even apart in een box gezet zodat ze rustig kunnen eten. De paarden zijn allemaal stuk voor stuk blij en tevreden. En overdag staan ze op de wei met meer dan genoeg ruimte om paard te kunnen zijn.

Als ik nu op een stal kom waar de paarden in boxen staan heb ik in 9 van de 10 gevallen vreselijk medelijden met de paarden.
Ik zie paarden die alleen op de diagonaal kunnen staan suffen, die niet languit kunnen liggen in de stal.
Paarden die overduidelijk ongelukkig zijn in hun box en dat tonen door rondjes lopen, heen en weer lopen, apatisch staan, altijd chagrijnig zijn of luchtzuigen. En dit zie ik ook bij paarden die gelukkig wel overdag buiten komen. Verdrietig

Mijn paard heeft tot vorig jaar ook in een box gestaan, ik dacht dat hij het daar ook wel naar zijn zin had, nu weet ik wel beter...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:33

Als een paard de nodige tijd krijgt om zich vrij te bewegen in paddock, weide of rijplaats is een box van 3*3 niet erg. Moet hij echter zoals zoveel gebeurd 23 uur per dag daar doorbrengen, tja arm paard.
En dan vind ik ook dat men eens moet gaan kijken naar uitzicht. Sommige staan gewoon de hele dag in het halfdonker ook zo gezellig.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:18

Ligt sowiezo aan de grootte van het paard.
Een D-er kan natuurlijk in een kleinere stal dan een paard van 1.70m.
Maar vind dat ze beter kunnen verplichten dat paarden dagelijks minstens
2 uur buiten moeten lopen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:24

Wat heeft een paard eraan dat hij in een 4x4 box staat als hij er alleen maar uit mag om te rijden? (als hij mazzel heeft)
Krijgt hij echt niet meer beweging door in vergelijk 3x3 box.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:38

Hey RK, kijk eens naar je berichtenaantal, je hebt me ingehaald! Bloos!

Ik ben het overigens volledig met je eens. Alsof een paard in een bok van 4x4 meer beweging krijgt dan in een box van 3x3. Hij kan hooguit gemakkelijker omdraaien of languit liggen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:43

Mijn paard van 1.68m staat absoluut niet krap in haar box van 3x3.
Ze staat inde winter winter overdag op de wei en in de zomer dag en nacht.

Ik vind dat ze beter iets kunnen doen voor de paarden die 24 uur per dag op stal staan eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:33

Post dan ook eens wat door Haha!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:38

Onze paarden staan overdag wel buiten, maar 'snachts gewoon in een box van 3 x 3,5.
Ik vind het groot genoeg.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:44

natuurlijk zou dat super zijn als er ruimere boxen zouden zijn. Belangrijker vind ik dat een paard er regelmatig uit komt en niet 24 uur op stal hoeft te staan. Dan liever kleinere stal en lekker buiten lopen voor paar uurtjes per dag buiten t werk om ,dan grote stal en alleen er uit om even te werken en dan weer op stal.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:55

Ik vind ook dat zeker voor paarden die altijd op stal staan de maat wel wat moet aangepast worden! Mijn pony heeft gelukkig een hele grote box voor zijn maat. hij kan er ook nog in rollen als hij wil. Knipoog

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:58

Voor de paarden die dag en nacht op stal staan mogen de normen worden aangepast. Ik heb er met Machteld van Dierendonck over gehad. Bij ons staan de paarden in de winter over het algemeen overdag buiten en 's nachts op stal en in de zomer dag en nacht buiten. Dat is volgens haar wel voldoende.
Als dat niet voldoende is moeten ze ook wat doen aan de honden op een flat. Die overdag alleen maar binnen zitten. Geen vooroordelen maar ook die dieren moeten bewegen

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:25

dieren moeten idd gewoon naar buiten kunnen en de boxen moeten zo groot zijn dat ze er languit in kunnen liggen. dat verschilt dus per paard.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:32

ligt aan de grote van het paard.
mijn pony van 1.55 heeft genoeg ruimte in een box van 3 bij 3 maar ik snap dat een groter paard dat niet heeft.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:12

Zilion schreef:
Voor de paarden die dag en nacht op stal staan mogen de normen worden aangepast. Ik heb er met Machteld van Dierendonck over gehad. Bij ons staan de paarden in de winter over het algemeen overdag buiten en 's nachts op stal en in de zomer dag en nacht buiten. Dat is volgens haar wel voldoende.
Als dat niet voldoende is moeten ze ook wat doen aan de honden op een flat. Die overdag alleen maar binnen zitten. Geen vooroordelen maar ook die dieren moeten bewegen

Vaak krijgen honden op een flat meer beweging dan honden in een huis met tuin. Op de flat moet t baasje naar buiten om de hond uit t e laten.