Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:48

we kunnen niet alle hengsten met elkaar vergelijken Knipoog ....je ene hengst reageert nu eenmaal veel heftiger dan de ander..kwestie van opvoeden....ja maar wat zeker even zwaar meespeelt is het karakter van de hengst!

En om een hengst nu dezelfde behandeling te geven als een merrie en een ruin...oh jee no way...misschien onderschatten sommige mensen de hormoonhuishouding van een hengst..(oerdrift)...

Wij hebben thuis een super correct netjes opgevoede hengst, waar ik bij wijze van een klein kind kan zetten, hij loopt altijd netjes mee aan een touwtje kortom een schaapie van een hengst met een erg vriendelijk gouden karakter (naar mensen toe), maar zodra meneer in bijzijn is van andere paarden dan veranderd hij als een blad aan de boom (moet en zal zich bewijzen dat hij het manneke is)...hoe dat komt...tja deels heeft dit toch echt te maken met zijn karakter!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:57

mijn hengst loopt aan een slap touwtje doodleuk door de wei van mijn merrie heen... mijn merrieloopt dan draaiend om ons heen...

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:00

griebels schreef:
waar mijn hengst vandaan komt rijden ze alleen maar hengsten, en allemaal samen op de baan (rensport fokkerij)... Nog nooit problemen mee gehad terwijl er toch een is die naar alles en iedereen brult etc...

Ze leren de hengsten daar dat ze onder het zadel EN aan de hand niet mogen hinniken, niet mogen uitschachten en zich niet groot mogen maken...


Idd, zo leren wij het ze ook, als ze in handen zijn, hebben ze zich gewoon te gedragen, btw als het erop begint te lijken dat een hengst toch een té bijdehand mannetje wordt, wordt ie gewoon gecastreerd, maar als ze mak zijn (en wij vinden ze al snel mak) mogen ze hengst blijven

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:13

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stopt. Tot er bloed vloeit of er doden vallen.


En hier ben ik het niet mee eens
Ligt er maar net aan wat voor een opvoeding je hengst heeft gehad...


Dit is de tweede keer dat in dit topic de opvoeding naar boven komt, maar ik ben het toch echt niet met je eens. Als de hormonen op gaan spelen is de hele opvoeding foetsie. Prijs je gelukkig dat je dat nog niet hebt meegemaakt.


Misschien halen jullie twee soorten hengsten door elkaar: de hengsten die nooit gedekt hebben/jong zijn etc en de dekhengsten.

Neem van mij en Cassidy aan Griebels, dat als dekhengsten bij elkaar komen, ze doorgaan, eentje moet het ontgelden. Dan horen of zien ze je echt niet met die opvoeding, want ze gaan net zolang door totdat een van beiden dood is.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:16

Die van mijn knokken ook niet samen zelfs neit als er een hengstige merrie naast staat

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:34

Liselot11 schreef:
Cassidy schreef:
Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stopt. Tot er bloed vloeit of er doden vallen.


En hier ben ik het niet mee eens
Ligt er maar net aan wat voor een opvoeding je hengst heeft gehad...


Dit is de tweede keer dat in dit topic de opvoeding naar boven komt, maar ik ben het toch echt niet met je eens. Als de hormonen op gaan spelen is de hele opvoeding foetsie. Prijs je gelukkig dat je dat nog niet hebt meegemaakt.


Misschien halen jullie twee soorten hengsten door elkaar: de hengsten die nooit gedekt hebben/jong zijn etc en de dekhengsten.

Neem van mij en Cassidy aan Griebels, dat als dekhengsten bij elkaar komen, ze doorgaan, eentje moet het ontgelden. Dan horen of zien ze je echt niet met die opvoeding, want ze gaan net zolang door totdat een van beiden dood is.


die van mij zelf dekt misschien niet nee, maar daar op die stal waar hij vandaan komt heb ik toch met regelmaat hengsten in mijn handen gehad die wel dekte. En er was er maar een die (bij paarden dan) doorgaat tot hij gewonnen heeft. Maar aan de hand en onder het zadel mag hij niet reageren
DAt hebben ze hem gewoon aangeleerd! Ja
Ik blijf erbij (buiten de rotte appels tussen de hengsten) dat het aan de opvoeding ligt Ja

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:41

Dus als je "een goed opgevoede" hengst hebt, die normaal, ook in de bak braaf is met andere paarden. Neemt de kans tot problemen dan af, met uitzondering van het voorjaar?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:42

daarmee ben ik het wel eens, maar helaad zijn er teveel slecht opgevoede paarden. ik denk wel dat je minder problemen hoeft te verwachten met een opgevoede hengst, dan met eentje die een slechte of geen opvoeding gehad heeft. dat wil niet zeggen dat je je ogen in je zak kunt steken met een opgevoede hengst overigens.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 24-01-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:42

Kijk, daar zat het em dus in. Inderdaad, aan de hand en onder het zadel mogen ze ook niet reageren, dat is inderdaad een stuk opvoeding, uitgezonderd die rotte appels. Maar mochten dekhengsten bij elkaar komen (je hebt ooit van die pennymeisjes die denken een hengst de baas te zijn), dan is er maar 1 winnaar en vergeten ze heel de opvoeding die ze geleerd hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:43


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:44

Dat roep ik al de hele tijd hoor liselot11 Haha!
en natuurlijk hoort dat ook bij de opvoeding Ja
waar valt dat anders onder?

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:45

welshfreak schreef:
Dus als je "een goed opgevoede" hengst hebt, die normaal, ook in de bak braaf is met andere paarden. Neemt de kans tot problemen dan af, met uitzondering van het voorjaar?


Als je opzich zelf goed kunt sturen, risico's niet opzoekt en met je verstand bezig bent, dan neemt inderdaad de kans dat er iets gebeurd af. MAAR! Altijd opletten, nooit te dicht achter of langs anderen afrijden, enz enz. Weten waar je mee bezig bent en altijd opletten, het blijft een dier!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:45

Opvoeding kan helemaal vergeten zijn als de hormonen door het lichaam razen.

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:46

griebels schreef:
Dat roep ik al de hele tijd hoor liselot11 Haha!
en natuurlijk hoort dat ook bij de opvoeding Ja
waar valt dat anders onder?


Yes! We zijn het eens!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:46

Toch kan het dus goed gaan, en is dat dus ook weer niet altijd zo. Zoals ik al zei die van mij vechten ook niet.

Daarom denk ik dus dat het echt per paard omwijs verschilt en er dus niet zo makkelijk gezegd kan worden dat dingen wel of niet kunnen. Die van mij zijn in het voorjaar ook niks feller dan in de winter

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:47

Je kunt als amateur natuurlijk niet een hengst opvoeden zoals profs dat doen
Je moet ontzettend consequent zijn, al van veulen af aan Ja
Amateurs laten hem nog weleens tegen je aan steigeren -> dat is leuk, samen spelen
Of met zijn lippen laten happen in je arm -> oh wat lief
Als je dat al niet afstraft, gaan ze steeds verder, uiteindelijk bijten ze dus... etc etc...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:48

Cassidy schreef:
Opvoeding kan helemaal vergeten zijn als de hormonen door het lichaam razen.

dan ben je naar mijn idee niet consequent genoeg geweest vanaf het eerste teken dat de hormonen gaan spelen, maar goed... daar verschillen onze meningen dan Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:50

griebels schreef:
Je kunt als amateur natuurlijk niet een hengst opvoeden zoals profs dat doen
Je moet ontzettend consequent zijn, al van veulen af aan Ja
Amateurs laten hem nog weleens tegen je aan steigeren -> dat is leuk, samen spelen
Of met zijn lippen laten happen in je arm -> oh wat lief
Als je dat al niet afstraft, gaan ze steeds verder, uiteindelijk bijten ze dus... etc etc...


ik ben geen prof, maar heb in de afgelopen jaren toch wel genoeg geleerd om voor een prima opvoeding te zorgen. mijn veulen mag niet bijten (doet ie ook niet, heeft een periode gehad maar ik ben daar heel makkelijk en duidelijk in, NIET bijten dus), en ook niet slaan of wat dan ook. spelen mag best, daar is het een veulen voor, maar er zijn grenzen. ik denk dat er ook best mensen zijn die niet professioneel (beroepsmatig) met paarden werken, die prima met hengsten om kunnen gaan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:51

pintogirl schreef:
- Hengsten hoef je niet apart te behandelen. Denk maar gewoon dat het een merrie of ruin is

Hier ben ik het niet mee eens, hengsten willen over het algemeen wat meer gerespecteerd worden. Zoals het spreekwoord zegt; je vraagt het een merrie, zegt het een ruin en zult erover moeten discussieren met een hengst.
En zo is het echt, heb nog geen hengsten meegemaakt die zich dingen lieten zeggen, over het algemeen moet je net even iets meer rekening met ze houden, mijn eigen hengst pikt het ook niet als ik 'zeg' dat hij iets moet doen, dan verzet hij geen stap meer, als ik het hem 'vraag' doet hij het altijd.
Je moet zorgen dat ze respect voor je hebben maar ze moeten je ook vertrouwen, zonder vertrouwen bereik je bij een hengst helemaal niets, ligt ook een beetje aan het ras maar dat is mijn ervaring.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:51

Amateur heeft er inderdaad weinig mee te maken, het vooral jonge meiden die dat soort kunstjes uit halen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:52

merrieveulen schreef:
griebels schreef:
Je kunt als amateur natuurlijk niet een hengst opvoeden zoals profs dat doen
Je moet ontzettend consequent zijn, al van veulen af aan Ja
Amateurs laten hem nog weleens tegen je aan steigeren -> dat is leuk, samen spelen
Of met zijn lippen laten happen in je arm -> oh wat lief
Als je dat al niet afstraft, gaan ze steeds verder, uiteindelijk bijten ze dus... etc etc...


ik ben geen prof, maar heb in de afgelopen jaren toch wel genoeg geleerd om voor een prima opvoeding te zorgen. mijn veulen mag niet bijten (doet ie ook niet, heeft een periode gehad maar ik ben daar heel makkelijk en duidelijk in, NIET bijten dus), en ook niet slaan of wat dan ook. spelen mag best, daar is het een veulen voor, maar er zijn grenzen. ik denk dat er ook best mensen zijn die niet professioneel (beroepsmatig) met paarden werken, die prima met hengsten om kunnen gaan.


ik heb niet gezegd dat amateurs dat niet kunnen, maar niet zoals een prof... zie dikgedrukte Knipoog
en spelen doet hij maar in de wei, niet aan de hand of wat dan ook...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:55

karoliena schreef:
Amateur heeft er inderdaad weinig mee te maken, het vooral jonge meiden die dat soort kunstjes uit halen


amateur is niet zo proffessioneel bezig als een prof. Ervaring speelt ook een rol, maar dan ben je in mijn ogen geen ama meer maar een ervaren persoon.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:56

anneliesdj schreef:
pintogirl schreef:
- Hengsten hoef je niet apart te behandelen. Denk maar gewoon dat het een merrie of ruin is

Hier ben ik het niet mee eens, hengsten willen over het algemeen wat meer gerespecteerd worden. Zoals het spreekwoord zegt; je vraagt het een merrie, zegt het een ruin en zult erover moeten discussieren met een hengst.
En zo is het echt, heb nog geen hengsten meegemaakt die zich dingen lieten zeggen, over het algemeen moet je net even iets meer rekening met ze houden, mijn eigen hengst pikt het ook niet als ik 'zeg' dat hij iets moet doen, dan verzet hij geen stap meer, als ik het hem 'vraag' doet hij het altijd.
Je moet zorgen dat ze respect voor je hebben maar ze moeten je ook vertrouwen, zonder vertrouwen bereik je bij een hengst helemaal niets, ligt ook een beetje aan het ras maar dat is mijn ervaring.


ben ik het wel mee eens, maar toch zijn er ook dingen die een paard echt 'moet', zoals netjes stilstaan bij het bekappen, en gewoon luisteren naar de baas in het algemeen. vertrouwen is hierin erg belangrijk, en daarbij hoort weer een flink stuk leiderschap. ik heb respect voor mijn dieren, maar ik vraag niet alles, soms moet iets gewoon, en dat mogen ze dan ook weten. als ik een hengst onder mijn kont heb die een merrie ziet, en hij begint te etteren, dan vraag ik niks, dan roep ik hem gewoon duidelijk en kortaf tot de orde.

@ griebels, spelen idd in de wei, aan de hand loopt hij netjes, ik oefen het draaien en halthouden, afremmen en versnellen, nu allemaal nog met een los touwtje om de hals. het echte werk komt later. maar goed, in hoeverre kan je mijn tien maanden jong veulen een echte hengst noemen he?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:57

Een Prof is iemand die zijn geld met de paarden verdiend.
Een Amateur is iemand die zijn geld niet met de paarden verdiend
Ik zie het verschil niet tussen Prof/Amateur en ervaren persoon.

Ik kan een net startende Prof zijn zonder ervaring
En een Amateur met bakken ervaring.

Take your pick....ik weet wel waar ik voor kies.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:00

je weet pas of je opvoeding geholpen heeft als hij ouder is Knipoog
maar lijkt mij dat je goed bezig bent Ja


@Cassidy: in mijn ogen ben je pas na jarenlange ervaring een prof Knipoog

iemand die net met paarden begint in een bedrijf noem ik geen prof
ervaring is het sleutelwoord Ja