Hoe reageer jij op een happend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Hoe reageer jij op een happend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:10

Bij alleen dreigen: negeren. Bij een (bijna) echte hap: stoot met mijn elleboog.
En kijk eens naar de reden waarom je paard hapt: gewoonte, ongemak, angst, agressie, of pijn ....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:21

Als die van mij gericht hapt kan ze een oplawaai verwachten, dat pik ik dus echt niet. Ze heeft licht singeldwang maar ik accepteer dan dat ze een beetje chagerijnig aan het happen is in een stuk hout maar absoluut niet in mijn velletje. Gelukkig doet ze dat eigenlijk nooit dus dat scheelt weer Haha!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:23

Als ze op die manieren happen hoef ik meestal gewoon heej te roepen of zo met een harde stem. Werkt dat niet pak ik het zweepje er een paar dagen bij en hebben ze het zo afgeleerd.

Ik ga er natuurlijk niet hard mee slaan, maar zogauw ze willen happen oid krijgen ze een tikje tegen de neus. En ik gebruik dan tegelijkertijd mijn stem. Je wilt niet weten hoegauw ze het snappen, en dan is mijn stem al voldoende.

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:06

als hij/zij naar andere mensen gaat happen .
direct een dikke tik over zijn neus!

xxx

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:15

eerst waarschuwen met grote mond (stemverheffing) en als dat niet werkt krijgt ie toch echt een tik

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:01

Wel duidelijk laten weten idd dat het niet getolereert wordt. Dus eerst stem verheffen idd en anders een tik. Maar het is ook de moeite waard om op te letten wanneer je paard het doet. Misschien heeft hij ook wel ergens last van en laat hij je het zo weten..

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:50

Op mijn stage krijgen ze niet eens een waarschuwing van sommige mensen.
Maar meestal roep ik een keer, en 2e keer krijgen ze een goede tik tegen de zeikant van de mond

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:53

Ligt eraan welk paard. Van sommige paarden weet ik dat er een bepaalde oorzaak achter ligt, en negeer ik het gewoon of stel ik ze gerust. Over het algemeen waarschuw ik een paar keer bij dreigen, als ze een bijna echte hap geven krijgen ze een tik tegen de neus.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:55

Idd, ik straf het ook metteen af (gericht happen naar iemand), tik tegen zijn hoofd, maar wel altijd daarna even aaien, ivm. kopschuw etc. Hetzelfde als met bedelen om een appel in m'n zak, snuffelen stiekem een hap proberen te nemen etc.

Ookal ga ik met 2 vingers in z'n neus zitten mag hij nog niet bijten. Ookal is de reactie natuurlijk.

Cathelijne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:36

Als hij echt gericht hapt zou ik hem een tik geven.. anders gewoon negeren denk ik. Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:05

Die van mij hapt overal in. Het is een heel vrolijk en heel speels paard. Als ik het hoofdstel in doe dan pakt hij de teugels. Hij pakt het halster, zijn halster touw, de peesbeschermers, borstels, de zweep, etc, etc. Hij speelt er ook echt mee. Eerst ook met mijn jas, mijn haar, mijn cap...daar hebben we dan dus de grens ook maar getrokken..er wordt niet in mensen gehapt, ook niet in jassen. Punt uit! Doet hij bij mij ook niet meer. De deken van zijn weide maatje heeft hij overigens compleet gesloopt. (zijn eigen deken laat hij gzd met rust)
Hij mag natuurlijk ook niet in het harnachement happen, maar dat moet we nog even finetunen. Haha!

Ik heb dan ook wat speeltjes in de stal...en daar doet hij dan dus weer niets mee Rolleyes

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:18

dit is precies wat mijn paard doet happen bij het zadel en der dekens.
hoe ik reageer?
amper soms even zegge van nou doe niet dom.
voor de rest niet

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:29

Tolstoj schreef:
Die van mij hapt overal in. Het is een heel vrolijk en heel speels paard. Als ik het hoofdstel in doe dan pakt hij de teugels. Hij pakt het halster, zijn halster touw, de peesbeschermers, borstels, de zweep, etc, etc. Hij speelt er ook echt mee. Eerst ook met mijn jas, mijn haar, mijn cap...daar hebben we dan dus de grens ook maar getrokken..er wordt niet in mensen gehapt, ook niet in jassen. Punt uit! Doet hij bij mij ook niet meer. De deken van zijn weide maatje heeft hij overigens compleet gesloopt. (zijn eigen deken laat hij gzd met rust)
Hij mag natuurlijk ook niet in het harnachement happen, maar dat moet we nog even finetunen. Haha!

Ik heb dan ook wat speeltjes in de stal...en daar doet hij dan dus weer niets mee Rolleyes

Lief he die types!!! Als ik even wegloop om iets te pakken en ik kom terug dan heeft ie alles om hem heen in zn mond gehad en gecheckt of ie wel goed vastgebonden staat Haha!
Bij echt bijten reageer ik nauwelijks, ik wip even omhoog op de bal van mn voeten. Vinden ze erg vervelend een target wat onverwachts beweegt;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:34

Als een paard in de lucht hap reageer ik niet, hapt hij gericht naar mij dan krijgt hij een optater, mits ik er met aansingelen bijvoorbeeld geen velletje dubbel zit. Bijten ze echt, dus is het raak, dan ontplof ik en kunnen ze een flinke knal verwachten Clown

Edit: onder happen versta ik dus iets anders dan bijten. Bijten is bij bij not done.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:41

ik negeer het gewoon, volgens mij heeft die gewoon frustratie ofso Tong uitsteken
tenzij die echt mij bijt, maar dan weet die gelijk dat die fout zit.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:02

nadina schreef:
Als een paard in de lucht hap reageer ik niet, hapt hij gericht naar mij dan krijgt hij een optater, mits ik er met aansingelen bijvoorbeeld een velletje dubbel zit. Bijten ze echt, dus is het raak, dan ontplof ik en kunnen ze een flinke knal verwachten Clown

Edit: onder happen versta ik dus iets anders dan bijten. Bijten is bij bij not done.

Hier is het echt idem dito!

Maar ik ga wel even opzoek naar de reden van happen.
We hebben hier ook wel jonge dieren die nog nooit een deken op gehad hebben ofzo. Die zijn eerder geneigd een keer uit te willen halen, als je langs hun achterbenen komen. Beginnen ze dan werkelijk te dreigen krijgen ze van mij ook een optater. Dat ze meteen weten dat dreigen 'not done' is. Daarna is het vaak ook over (en natuurlijk vervolgens als het goed gaat onwijs belonen met stem)!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:17

inderdaad, er is een verschil tussen happen en bijten. bijten wordt absoluut niet getolereerd, bij happen laat ik het ervan afhangen. ik heb er zowiezo geen problemen mee met mijn eigen paarden, bij een vreemd paard kijk ik eerst of er niet iets mis is.
toch hoeft ook bijten niet een teken te zijn van agressie, het kan ook veroorzaakt worden door bijv. pijn of frustratie. dat zijn in mijn ogen dan ook factoren die eerst uitgeschakeld moeten zijn voor er gestraft gaat worden.

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:28

linky schreef:
Als ze mij bijten, bijt ik terug, en dan ECHT hard. Onze Fries deed het wel met wisselen, 1 x. teruggebeten in haar bovenlip, NOOIT weer geprobeerd. WEL erg snel zijn.

Dat is Toch hartstikke Vies..??
Als een paard of pony bij mij bijt Dan Geef ik haar inderdaad ook een tikje ja Maar ik bijt niet terug straks heeft ze allemaal kwijl in haar mond Vingers aflikken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:54

misschien vies, maar een paard snapt de boodschap van een beet beter dan die van een tikje. ik heb in de natuur/ groep nog nooit paarden elkaar een tikje zien geven, wel zien terugbijten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:08

Ik heb toch niet echt de behoefte om een hap haar in mijn mond te hebben xD

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:12

Citaat:
Dat is Toch hartstikke Vies..??
Als een paard of pony bij mij bijt Dan Geef ik haar inderdaad ook een tikje ja Maar ik bijt niet terug straks heeft ze allemaal kwijl in haar mond Vingers aflikken

Deze reactie vind ik persoonlijk een beetje te overdreven, zelf geef ik dan wel een tik op de neus maar het is niet dat ik denk: ''Straks heeft ze allemaal kwijl in haar mond''
Volgens mij is de boodschap dan wel toch met een hap inderdaad duidelijker, maar dat kan dan ook niet bij iedere pony. Groetjes!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:18

het eerste wat bij me opkwam is een klap tegen zn bakkes.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel paarden die het nodig vinden om te bijten of te slaan.

En helemaal voedernijd, bah,..
Maar het ligt maar net wat ik voor handen heb, trappen zal ik niet doen, maar terugbijten of een tik/por kunnen ze toch 100% zeker wel verwachten.
Heb het ook wel een keer gedaan, had een zadel in mn handen en paard vond het nodig me te bijten. Heb hard teruggebeten en het is nooit meer gebeurd.
oog om oog, tand om tand denk ik dan altijd maar.
(ga er hier dan natuulrijk wel vanuit dat het ook raak is ook he, niet als er iets lichamelijk fout zit ofzo.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:21

inderdaad lotteke, teveel mensen meppen er maar gelijk op los als er een keer gebeten wordt. zeker bij paarden die normaal gesproken niet bijten is er dan meestal iets niet in orde.

paarden die vaker bijten kunnen uiteraard ook ergens last van hebben, in ieder geval is het leiderschap in die gevallen niet goed bevestigd, als het paard nergens last van heeft.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:24

een klap voor der harses Haha!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:18

Mijn paard heeft me wel eens geprobeerd te happen maar ik zei toen streng : ''NEE"! En ik keek haar indringend aan.Sinsdien heeft ze nooit meer geprobeerd. Haha! Als ze me echt had gebeten had ik haar een tik op de neus gegeven en daarna negeren.Als er iets aan de hand zou zijn zou ik dat natuurlijk niet doen want ze hapt niet zomaar.