wat te doen als je paard vastligt?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot11

Re: wat te doen als je paard vastligt?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:01

vicksytje schreef:
ik heb het al meegemaakt !!
1.raak niet in paniek
2. leg je paard in de houding dat hij kan rechtstaan
3. als hij rechtstaat sta niet te dicht i.v.b. met het feit dat hij kan omvallen!
en ten derde bel de dierenarts voor de zekerheid!
4. wees altijd rustig want anders breng je je paard in paniek EN als het been gebroken ofzow is probeer dan niet om hem recht te laten staan!!

Sorry, maar heb je echt ooit meegemaakt dat een paard vastligt?! Leg je paard in de houding dat hij kan rechtstaan, tja, je tilt het niet zomaar op hoor!
En de dierenarts bellen, moet de beste man voor zoiets komen? Je paard kan wel ergens tegen hoop ik. En een paard breekt niet zomaar een been met vastliggen...
Niet dat ik je aan wil vallen, je verhaal is mooi, maar dit kun je niet in de praktijk uitvoeren.

Wij kijken eerst altijd ofdat ze op eigen kracht los kunnen komen. Zo niet, dan bevestigen we een touw aan het halster en trekken het hoofd van de muur af, zodat de voorbenen de ruimte krijgen. Een tik uitdelen... tja, het kan, maar volgens mij breng je dan nog meer paniek teweeg bij je paard. Ik zou het in ieder geval eerst in rust proberen op te lossen, door te zorgen dat het hoofd van de muur weg komt, zodat de voorbenen ook de ruimte krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:23

9 van de 10 keer is de deur open doen en "Hee, doe niet zo stom!" roepen al genoeg om net dat beetje extra paniek dat nodig is te veroorzaken zodat ze los komen, eventueel een tik meegeven. Ze zijn er zelf zo in gerold, dus theoretisch moet de terugweg toch ook gaan... Er zijn zoveel mensen bij ons op stal dat ze er zelden heel lang liggen en 's ochtends is er ook alweer heel vroeg iemand.

Ik ga er ook echt niet bij in en met allerlei touwen sjorren, levensgevaarlijk! Als het echt niet anders kan, dan is het nog het veiligst als de zwaarste van het stel op de hals gaat zitten om het spartelen in te dammen tijdens het vastmaken van het spul en dan goed getimed zo snel mogelijk die box uit!

Maar het kan nog simpeler: Bij ons op stal kunnen de tussenschotten eruit voor het uitmesten, als ze tegen een zijwand liggen haal je even het buurpaard van z'n plek en je trekt de wand weg, probleem opgelost. De achterwand is iets lastiger, maar daar liggen ze eigenlijk zelden tegenaan.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:39

Nou toevallig lag mijn paard dus vanmorgen ook vast in stal (dat is nou al de 2de keer deze week). Ik heb zo'n paardje wat gelijk niks meer doet, ze ligt er maar een beetje hulpeloos bij en probeerd zelf niet los te komen. Ik had haar net op stal gezet en ze ging even lekker rollen, maar ze rolt dus om en dat gaat niet, want dan komt ze vast te liggen. Heb haar stal deur open gemaakt (daar lag ze niet voor, dus dat kon) en ben gaan kijken hoe ze precies lag.
Het enige wat ze doet is roerloos blijven liggen en me heel zielig aankijken Huilen .
Ik wou eerst proberen of ik haar een stukje van de muur kon halen, maar een paard van dik 500 kilo, dat gaat hem niet worden in je eentje, buiten het feit dat dat inderdaad gevaarlijk kan zijn, maar ik heb haar al vanaf veulen af aan en zag dat ze rustig lag, dus ik kon het proberen (maar het blijft gevaarlijk, paard kan onberekenbaar zijn in zulk soort situaties).
Uiteindelijk heb ik maar de zweep gepakt en ben tegen de stal gaan slaan en met mn stem een beetje gaan opjutten, maar absoluut geen paniek in mn stem, echt alleen opjutten!!
Bij haar werkte het, ze ging weer pogingen doen om los te komen en uiteindelijk door het spartelen kon ze zichzelf los duwen. Het is wel even een rot gezicht, je paard ligt er zo hulpeloos bij en dan moet je hem nog een beetje gaan opjutten ook, maar als ik bij haar ga zitten en ga vertellen hoe zielig ik haar vind, dan doet ze helemaal niks meer.

Maar nou is mijn vraag, wat kan je hier tegen doen. Het is nou al de 2de keer van deze week, ik ben als de dood dat ze straks iets verdraaid in haar nek of rug.
Ik heb wel eens gehoord dat je een speciale singel hebt, waardoor ze niet om kunnen rollen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of er ook nog nadelen aan zitten??

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:07

joycejj schreef:
Nou toevallig lag mijn paard dus vanmorgen ook vast in stal (dat is nou al de 2de keer deze week). Ik heb zo'n paardje wat gelijk niks meer doet, ze ligt er maar een beetje hulpeloos bij en probeerd zelf niet los te komen. Ik had haar net op stal gezet en ze ging even lekker rollen, maar ze rolt dus om en dat gaat niet, want dan komt ze vast te liggen. Heb haar stal deur open gemaakt (daar lag ze niet voor, dus dat kon) en ben gaan kijken hoe ze precies lag.
Het enige wat ze doet is roerloos blijven liggen en me heel zielig aankijken Huilen .
Ik wou eerst proberen of ik haar een stukje van de muur kon halen, maar een paard van dik 500 kilo, dat gaat hem niet worden in je eentje, buiten het feit dat dat inderdaad gevaarlijk kan zijn, maar ik heb haar al vanaf veulen af aan en zag dat ze rustig lag, dus ik kon het proberen (maar het blijft gevaarlijk, paard kan onberekenbaar zijn in zulk soort situaties).
Uiteindelijk heb ik maar de zweep gepakt en ben tegen de stal gaan slaan en met mn stem een beetje gaan opjutten, maar absoluut geen paniek in mn stem, echt alleen opjutten!!
Bij haar werkte het, ze ging weer pogingen doen om los te komen en uiteindelijk door het spartelen kon ze zichzelf los duwen. Het is wel even een rot gezicht, je paard ligt er zo hulpeloos bij en dan moet je hem nog een beetje gaan opjutten ook, maar als ik bij haar ga zitten en ga vertellen hoe zielig ik haar vind, dan doet ze helemaal niks meer.

Maar nou is mijn vraag, wat kan je hier tegen doen. Het is nou al de 2de keer van deze week, ik ben als de dood dat ze straks iets verdraaid in haar nek of rug.
Ik heb wel eens gehoord dat je een speciale singel hebt, waardoor ze niet om kunnen rollen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of er ook nog nadelen aan zitten??

nou , wij hebben dusz nu wel zo'n band en die helpt wel ze ligt n niet meer vast Haha!

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:20

Zo'n anti omrol singel, maar kunnen ze dan nog wel gewoon lekker slapen?
Mijn paardje is pas 2,5 dus die ligt nogal vaak.
Worden ze niet belemmerd als ze lekker willen liggen??

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:21

joycejj schreef:
Zo'n anti omrol singel, maar kunnen ze dan nog wel gewoon lekker slapen?
Mijn paardje is pas 2,5 dus die ligt nogal vaak.
Worden ze niet belemmerd als ze lekker willen liggen??

nee ze kunnen gewoon normaal liggen Knipoog

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:22

Gewoon bij de ruitersportzaak gekocht??
En hoeveel kosten ze?

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:24

joycejj schreef:
Gewoon bij de ruitersportzaak gekocht??
En hoeveel kosten ze?

ja , wij hebben bij Divoza gehaald ong €50,=

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:29

Nou op naar Divoza dan maar Haha! .
Bedankt voor je reacties...

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:30

joycejj schreef:
Nou op naar Divoza dan maar Haha! .
Bedankt voor je reacties...

graag gedaan!!1 Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Afgod Tong uitsteken Tong uitsteken