een tik geven!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

een tik geven

ja tuurlijk
45 (22%)
nee absolut niet
4 (1%)
alleen als het echt nodig is
154 (75%)

Totaal aantal stemmen: 203


merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:30

odetteke schreef:
Eens in de zoveel tijd heeft het paard dat ik rijd het weleens nodig om flink op zijn donder te krijgen. Toevallig was dat vorige week, hij dacht dat het wel mogelijk was om bij het openen van de stal dwars door mij heen naar buiten te rennen. (hij had al de hele dag buiten gestaan, dus het was nergens voor nodig Knipoog) Op dat moment knal ik hem heel resoluut (en hardhandig) terug, even wachten totdat hij zijn plaats weer kent, lief bij mij komt staan en schuldbewust uit zijn ogen kijkt en vervolgens heb je het komende half jaar geen problemen meer met hem Haha! Ik geef nooit een tik omdat ik zelf boos of gefrustreerd ben, maar alleen om hem op zijn plaats te zetten.


sommige paarden hebben dat nou eenmaal nodig, en als je daarmee verder een prima verstandhouding onderhoudt zie ik er ook geen problemen in hoor! Knipoog

wat betreft de shetjes, opvoeden is opvoeden. mijn ruin loopt op dezelfde plek als mijn shet bij een wandeling, etc. het is een gebrek aan consequentie en opvoeding als je bij een shet meer dingen 'door de vingers' ziet dan bij een groter paard. het gaat er niet om hoe hard een trap of beet aankomt, maar om het principe.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:35

Cassidy schreef:
Een paard kan de link alleen leggen tussen verkeerd gedrag en de correctie als de correctie direct na het verkeerde gedrag komt, binnen 2 minuten. Ben je later, ben je je paard aan het mishandelen.

binnen 2 minuten??

nou dan weet mijn pony allang niet meer waarvoor ze tik krijgt Clown
als ze naar me bijt ,gelijk pets! Clown

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:38

Ja inderdaad, ik denk dat ze binnen 2 sec. bedoeld. Tong uitsteken

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:07

inderdaad Lachen want dan had ik er mischien wel heeel lang over na gedacht of ik sla je of nee Tong uitsteken

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:38

Ik vind dat je je paard best een keer een tik mag geven, maar alleen als het nodig is. Bij sommige paarden werkt een tik geven niet, zoals bij mijn pony. Als ik hem een corrigerende tik geef, wordt hij helemaal bang en gestresst.

marieke25

Berichten: 79
Geregistreerd: 31-12-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:41

Cassidy schreef:
Eerste optie en derde optie zijn hetzelfde. Niemand zal zijn paard zonder dat het nodig is een tik verkopen, toch?



sommige mensen wel Boos!
bij ons op de manege was er een meisje die sloeg de pony gewoon als ie ook maar iets deed bjivoorrbeeld even op het andere been gaan staan Boos! Boos! Boos!

trouwens ik vind dat je alleen een tik mag geven als ie dat egt vedient

Claire__

Berichten: 575
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: limburg

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:58

Ik doe (eigenlijk zoals de meeste mensen) ook alleen een tik geven als het echt nodig is!
Want probeer natuurlijk zoveel mogenlijk gewoon met m'n benen en stem op te lossen. Maar als ik hem dan een tik geef, doe ik dat ook zo snel mogenlijk!
Knipoog

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:07

en als je paard bang is geef je dan ook een tik? want ik zag een meisje die dat dee! ik vind dat het niet mag

Kimbey

Berichten: 1890
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Helmond

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:31

Eigelijk niet , tenzij hij of zij bijt .

_thalishaa

Berichten: 86
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:01

nou als die bang is zal ik het neit doen dan krijg die toch geen vertrouwen

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 14:15

hij word dan denk alleen maar banger!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:06

ik ben met een shet idd ook net zo consequent als met een kwpn of wel ander dier dan ook
een paard, maakt niet uit van welke schofthoogte of rigine heeft gewoon dezelfde opvoeding nodig
dus ene shet die mij omver loopt kan ook lik op stuk verwachten net zoals ene kwpn die dat bij mij probeert
heb al een jaar of 11 een stuk los bot op mijn scheenbeen van een shet, van grotere dieren heb ik tot nu toe alleen nog maar blauwe plekken etc opgelopen
dus shet minder schade aanrichten dan grotere dieren, niet dus
ze kunnen net zo veel schade aanrichten
en vaak zijn zhetten heel wat brutaler en zeker wendbaarder en vlugger dna grote dieren
dus dat compenseert de maat wel hoor

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:47

absoluut! wij zijn vandaag het bos in gegaan, met mijn 3,5 jarige shet en negen maanden jong Welsh A veulen. veulentje liep keurig braaf mee, remde af op 'ho', en gedroed zich voorbeeldig. Flicka wilde spelen, luisterde wel maar was superdruk. met mijn grote ruin heb ik dat soort dingen nooit.
ik kijk ook altijd naar de aard van het beestje, Flicka is heel speels en wil altijd wel rennen en bokken, met het veulen is dat (nog) niet, en met Faram (de grote ruin) ook niet. daar moet je ook rekening mee houden.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:01

loveamira schreef:
en als je paard bang is geef je dan ook een tik? want ik zag een meisje die dat dee! ik vind dat het niet mag


Ligt eraan wat hij deed. Als hij haar ondersteboven liep uit angst, dan zou ik hem ook een tik geven, want hij heeft altijd rekening te houden met mij. Schrikt hij en loopt daarom even te dribbelen oid, dan krijgt hij uiteraard geen tik.
Maar ik moet er ook bij zeggen, dat mijn fjordje er dus een handje van heeft om van dingen te gaan schrikken, omdat hij zich bijv. een beetje verveelt. Dan word ik dus ook boos op hem. Maar dan schrikt hij dus ook niet echt.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:31

loveamira schreef:
wat vinden jullie van tiken geven? ik ben er voor.. ik bedoel paarden slaan en happen ook naar als wat onder hun in de rang staan. toch?


Ik denk niet dat je het daarmee kunt vergelijken je gaat een paard toch geen tik geven omdat hun ook naar een vliegje slaan bijv tenminste dat zo zou ik erg raar vinden!! Knipoog

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:13

Laurine schreef:
loveamira schreef:
wat vinden jullie van tiken geven? ik ben er voor.. ik bedoel paarden slaan en happen ook naar als wat onder hun in de rang staan. toch?


Ik denk niet dat je het daarmee kunt vergelijken je gaat een paard toch geen tik geven omdat hun ook naar een vliegje slaan bijv tenminste dat zo zou ik erg raar vinden!! Knipoog


Dat bedoelt ze niet.
Als een paard van lagere rang iets doet wat een paard van hogere rang niet leuk vindt, dan kan hij ook een mep of hap verwachten. Dat is paardentaal, om het paard van de lagere rang weer even te laten weten wat zijn plaats is.
Ik ben er ook voor. Ik zie wel wat er gebeurt als je het niet doet bij ons op stal: Paard loopt gewoon niet meer met rijden, ze krijgt hem niet te pakken in de wei en hij gaat ook niet mee zijn stal uit.
De boer heeft hem dus wel een keer een goede schop verkocht en als die er dus aan komt, kan diezelfde pony ineens alles perfect...
Mijn pony weet prima wat hij kan verwachten en ik hoef hem ook nooit meer te slaan. Hij weet prima dat er na een waarschuwing, een tik komt. En ik heb dus eigenlijk nooit problemen met hem.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

spoekie schreef:

Dat bedoelt ze niet.
Als een paard van lagere rang iets doet wat een paard van hogere rang niet leuk vindt, dan kan hij ook een mep of hap verwachten. Dat is paardentaal, om het paard van de lagere rang weer even te laten weten wat zijn plaats is.
Ik ben er ook voor. Ik zie wel wat er gebeurt als je het niet doet bij ons op stal: Paard loopt gewoon niet meer met rijden, ze krijgt hem niet te pakken in de wei en hij gaat ook niet mee zijn stal uit.
De boer heeft hem dus wel een keer een goede schop verkocht en als die er dus aan komt, kan diezelfde pony ineens alles perfect...
Mijn pony weet prima wat hij kan verwachten en ik hoef hem ook nooit meer te slaan. Hij weet prima dat er na een waarschuwing, een tik komt. En ik heb dus eigenlijk nooit problemen met hem.


mee eens, als de regel eenmaal goed gevestigd is, zal er nog zelden (of helemaal niet) een tik nodig zijn.

Anoniem

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:16

Cassidy schreef:
Een paard kan de link alleen leggen tussen verkeerd gedrag en de correctie als de correctie direct na het verkeerde gedrag komt, binnen 2 minuten. Ben je later, ben je je paard aan het mishandelen.


binnen 2 minuten lijkt me onliogisch, als ik aan het poetsen ben en ik krijg een tik of bijt uit gemenigheid dan kan ik dus eerst rustig mijn borstel wegleggen, kleren rechttrekken, haar goed doen en dan pas gaan straffen..

ik heb altijd geleert dat je binnen een bepaalde aantal secondes moet reageren, ook met belonen maar zekers met straffen! als een paard mij een trap geeft of wil geven, trap ik terug (en dan bedoel ik dus met mijn voet ja) als een paard mij wilt bijten of bijt, dan krijgtie een tik, wanneer het paard weer braaf is ben ik het voorgaande weer vergeten en beloon voor het juiste gedrag..
zo snappen mijn paarden wanneer ze braaf zijn en wanneer ze dit juist niet zijn, en nog belangrijker, ze snappen dat IK de gene ben die bepaalt wat wanneer gebeurt en dat ze daar geen invloed ophebben, zo wel dan komt er een botsing en moet ik ze even op hun plek wijzen en wanneer dat gebeurt ik ga ik verder alsof er niks gebeurt is, ik blijf dus niet boos op ze wanneer ze al gestraft zijn, ik blijf ze niet belonen voor iets wat ze een uur geleden goed hebben gedaan, mijn normale gedrag richting de paarden is rustig en positief, en dit verwacht ik dus ook terug

Kirsten_S

Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-12-06
Woonplaats: Almere

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:37

alleen als het echt nodig is

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 14:13

tja! Lachen slaan mag van mij Haha!

Jodemi

Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: Gasselternijveen (Drenthe)

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:17

Nadya schreef:
Ik geef mijn eigen jonge paard eigenlijk nooit een tik. Het is niet nodig en ik corrigeer hem op een andere manier, als hij dominant gedrag vertoont. Ik vind de vergelijking met paarden met elkaar ook onzin. Paarden die onderling vechten of ruzie zoeken zijn in mijn ogen veel gelijkwaardiger, dan een mens tegen een paard. Daarbij zie je in een hechte kudde vrijwel geen geweld, hoogstens wat dreiging. Zoveel agressie is er dus niet en ik vind dat sommige mensen wel heel snel klaar staan met hun wapperende handje of zweep. Aan mij en mijn paard is het niet besteed en mijn paard doet het prima in zijn training, dus.......


Hoi Nadya. Zou je kunnen vertellen hoe jij een paard corrigeert op het moment dat hij naar je bijt of trapt?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:33

Nadya schreef:
Ik geef mijn eigen jonge paard eigenlijk nooit een tik. Het is niet nodig en ik corrigeer hem op een andere manier, als hij dominant gedrag vertoont. Ik vind de vergelijking met paarden met elkaar ook onzin. Paarden die onderling vechten of ruzie zoeken zijn in mijn ogen veel gelijkwaardiger, dan een mens tegen een paard. Daarbij zie je in een hechte kudde vrijwel geen geweld, hoogstens wat dreiging. Zoveel agressie is er dus niet en ik vind dat sommige mensen wel heel snel klaar staan met hun wapperende handje of zweep. Aan mij en mijn paard is het niet besteed en mijn paard doet het prima in zijn training, dus.......


ik ben het hiermee eens, paarden in een groep gebruiken over het algemeen een subtiele lichaamstaal, die de meeste mensen niet eens zien. paarden die elkaar echt corrigeren zie je eigenlijk alleen als ze nog niet zo lang met elkaar samen zijn, en de rangorde nog niet gevestigd is. ook bij jonge dieren zie je het vaker, etc. als een paard zich tegen mij dominant gedraagt, drijf ik hem uit mijn ruimte, en hij mag terugkomen als ik dat aangeef. ik zou alleen een tik uitdelen als het niet anders kan, bijv. bij paarden die slecht opgevoed zijn en niet reageren op mijn lichaamstaal. met de stem kan je ook al een hoop doen. fysiek geweld is imo een soort laatste uitweg, als je op geen enkele subtielere manier tot het paard doordringt.