wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:37

Cassidy schreef:
Als je een hengst hebt moet je ogen in je achterhoofd hebben, en altijd op je hoede zijn. Ze zijn vreselijk snel en een aanvaring met ze kan heel verkeerd uitpakken. Ook al zijn het in de dagelijkse omgang doetjes, als het tot een aanvaring komt (en dan bedoel ik een echte aanvaring) gaan hengsten door tot de dood er op volgt. Ze gaan door daar waar een merrie of een ruin stoppen. Je kunt er niet overal mee terecht, menige pensionstal wil geen hengsten hebben, en als je hem niet in een kudde kunt houden met een aantal merries die hij dekken mag, doe je hem meer plezier met een castratie dan met een leven lang eenzame opsluiting in een box.

Amen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:41

Er is ook nog een tussenweg tussen een eigen kudde emt merries om te dekken of eenzame opsluiting Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:46

Mijn hengst heeft goed gepresteerd op de renbaan, heeft goede papieren, en doet het goed in de endurance. Zodra hij zijn endurance-predikaat binnenheeft, ga ik met hem naar de HK. DAarom is mijn hengst nog hengst. Er zijn namelijk maar heel weinig endurance-dekhengsten Knipoog

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:27

Ik heb een hengstje van bijna 1 , Hij is erg braaf maar heeft soms ook wel kuren hoor Vork Ik ken hem al vanaf zijn eerste uurtje Haha! Hij kijkt nu nog geneens naar merries, nu gaat hij met zn zus gewoon zonder gevaar naar buiten.. Maar als hij alleen moet staan of erge kuren krijgt, zal hij door het leven moeten gaan als ruin Clown

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:30

ik heb ook een hengstje (zeg je)
een mini appaloosa maar kan ook idd erg eigenwijs zijn en heeft wel een harde hand nodig.
maar hij staat bij mijn haflinger op een eigen stukje ze staan met zijn tweeen mijn hafje is een ruintje en gaat prima mijn haf voed hem een beetje op, en ik probeer hem wel zo lang miogelijk hengst te houden, heel consequent zijn lukt dat wel en jij moet de baas blijven dan komt alles goed.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:02

mijn hengstje is nu negen maanden, heeft een heerlijk karakter, en is makkelijk met alles. gedraagt zich netjes bij het voeren, bekappen echt alles. maar goed, kleine hengstjes worden groot en ik weet wat een paard kan doen. mijn veulen gaat tegenwoordig al flemen over de urine van mijn merrie, en ik heb een keer gezien dat hij in haar schouder en schoft stond te bijten toen ze hengstig was. ik heb ze uit elkaar gehaald, en ze staan nu tijdelijk naast elkaar, ieder een eigen stukje land met een hekje ertussen. binnenkort komt er nieuw zand in de paddock, en dan kan mijn veulen daar lopen met mijn ruin. mijn ruin mag nl niet in dat weitje want het is niet van ons, en de eigenaar wil alleen de kleine ponies en de schapen erop hebben. lastig is het nu dus even wel, want imo horen paarden niet in een eigen stukje wei met een hekje ertussen. als je hem hengst wilt laten, moet je duidelijk en consequent zijn, en weten waar je aan begint. het beestje moet gewoon buiten kunnen, in een groepje of op z'n minst met z'n tweeën. ik wil de mijne hengst laten omdat hij het leuk zou kunnen doen op de HK, en daar wil ik dan ook heen met hem.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:05

Mijn moeder heeft een hengst, maar ik zie het ook wel een beetje als "mijn" paard, ik doe er evenveel mee als m´n moeder. Omdat m´n moeder weinig tijd heeft.
Het is voor een hengst een súperbraaf beestje, heeft niet echt "echte" hengstenstreken. Maar hij showt wel, vooral op wedstrijden (tölt) hij denkt dan: Snel, snel, snel!!!! En hij looopt dan goed dus dan komt hij ver,,;)

maar als je geen ervaring hebt met hengsten zal ik hem laten ruinen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:24

mijn hengst gaat later ook apart van mijn merries en gaat met de ruin op de wei Ja
er was een vraag, waarom een hengst hengst houden als je er niet mee dekt? ik zou het gewoon al doen omdat ze veel mooier uitgroeien als ze hengst zijn dan dat ze geruind worden

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:38

ik had een hengst... in september 2006 heb ik mijn nu 13jarige ruin laten snijden. ik heb hem 6 jaar als hengst gehad en dat ging eigenlijk goed, al werd ik het op den duur wel een beetje beu dat ik ogen op m'n rug moest hebben.
maar dat was voor mij nog niet het ergste: op de stal waar hij staat staan voornamelijk merries, en als je de helft van het jaar tegen een gefrustreerd paard moet opkijken dat zijn wei al een meter diep heeft uitgegraven door het rondrennen, begin je wel eens aan castreren te denken.

eigenlijk wou ik hem hengst houden: ik kon/kan hem goed de baas, hij bleef netjes in zijn wei, op wedstrijden hoorde je geen kik van hem en mijn bedoeling was er een merrie bij te kopen en dan wou ik toch een veulentje van hem.

maar mijn ogen zijn langzamerhand toch opengegaan dat het echt niks is voor zo'n dier om altijd alleen te staan, voortdurend op z'n donder te krijgen omdat al die hormonen door z'n lijf gieren (kan ie zelf überhaupt niks aan doen), gefrustreerd rondlopen in wei en stal, altijd en overal op je hoede zijn en noem maar op.

dus, in september heb ik hem, na een héle lange bedenkingstijd, toch laten castreren.
bij een hengst van zijn leeftijd is het het beste om hem volledig in slaap te doen. de mijne is dus naar de dierenarts gebracht, maandag 11 september gecastreerd, en dezelfde middag stond hij al bij de dierenarts op de wei. op vrijdag is hij dan naar huis gebracht, en heeft dus bij de dierenarts nog een hele nabehandeling gehad.
als ik de keuze opnieuw had zou ik het direct weer laten doen. mijn paard is super uit die operatie gekomen, is veel leuker in de omgang (moet hem niet meer zoveel straffen), kan nu lekker met andere paarden de weide op, en ik neem hem zo met een pinkje mee.
zijn bespiering en zijn karakter heeft ie nog, dat zit immers niet in zijn ballen, maar resp. in zijn training en z'n kop.

in mijn ogen is een hengst het best af als dekhengst (en dan nog...) of als ruin.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:20

Ik zie niet in hoe mijn hengsten na casteratie leuker en makkelijker in de omgang zouden worden, dus waarom zou een hengst dan standaard beter af zijn als ruin

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:25

mee eens. als het geen problemen geeft in de omgang is er alweer een obstakel uit de weg. ik verwacht met mijn veulen geen problemen in de toekomst, het enige waarover ik me zorgen maak is hoe hij zich houdt met merries in de buurt, en of hij last krijgt van frustratie omdat hij (iig de eerste tijd) niet mag dekken. en dan nog, ALS hij al wordt goedgekeurd, is het nog maar de vraag of hij aan zijn trekken zal komen. mocht dat niet zo zijn, gaat alsnog het mes erin. maar als hij weinig zou dekken en dat hem weinig kan schelen laat ik hem net zo lief hengst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:32

Ja die van mij geven geen kik bij merries, alleen als ze bij hem thuis komen en hengstig zijn want dan weten ze dat ze mogen dekken. Op wedstrijd of gewoon op ander terrein lopen ze keurig met de ruitertjes van 7 a 8 jaar tussen de hengstige merries. Dus ook het dekken goed regelen scheelt al een hoop ellende en Vinnie heeft ook hormonen die zat zich vorige dekseizoen al uit te sloven maar niks geen problemen

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:32

even een vraag aan de mensen die een hengst hebben... verandert het gedrag heel erg in het dekseizoen? ik heb mijn hengst pas 5 maanden dus heb geen idee hoe hij dan zal worden...

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:35

Wij hebben een hengst, maar dat is er echt 1 met pit. Voor het rijden wel mooi, maar niet altijd makkelijk.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:36

Ik heb een Haflinger hengst van ruim 2,5. Ik laat hem hengst totdat hij ingereden gaat worden. Ik wil gewoon dat hij lekker op de wei kan met alles en iedereen (bij wijze van) en hij heeft toch geen papier. Ik laat hem bewust zolang hengst omdat ik vindt dat ze dan vaak wat "mooier" zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:39

Wij hanteren voor de hengsten zeg maar gewoon andere regels in het dekseizoen, als de merrie komt mogen ze even gek doen. Daarna is het weer gewoon volgens normaal leven. Als de merrie hengstig is geworden rijden en werken we verder niet met de hengsten, die zijn al druk genoeg met zich uit te sloven voor de merrie. Als de merrie niet meer hengstig is begint het gewone leven weer en word er weer gewerkt alsof er niks aan de hand is. Merries komen naar ons toe wij reizen niet met de hengsten om te dekken. Het gebeurd dus ook nooit dat als we met de trailer weg zijn en ergens komen dat ze dan helemaal gek worden van een hengstige merrie want ze weten precies dat er alleen thuis gedekt word. De oudste heeft wel minder aandacht als een merrie hengstig is maar omdat we dan neit werken heb ik er ook geen last van.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:46

karoliena schreef:
Wij hanteren voor de hengsten zeg maar gewoon andere regels in het dekseizoen, als de merrie komt mogen ze even gek doen. Daarna is het weer gewoon volgens normaal leven. Als de merrie hengstig is geworden rijden en werken we verder niet met de hengsten, die zijn al druk genoeg met zich uit te sloven voor de merrie. Als de merrie niet meer hengstig is begint het gewone leven weer en word er weer gewerkt alsof er niks aan de hand is. Merries komen naar ons toe wij reizen niet met de hengsten om te dekken. Het gebeurd dus ook nooit dat als we met de trailer weg zijn en ergens komen dat ze dan helemaal gek worden van een hengstige merrie want ze weten precies dat er alleen thuis gedekt word. De oudste heeft wel minder aandacht als een merrie hengstig is maar omdat we dan neit werken heb ik er ook geen last van.

mijn hengst dekt nog niet hoor maar ik bedoel meer hoe ze te handelen zijn...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:53

Ja ligt er aan, wij hebben dus bewust gekozen om het zo aan te pakken, zo hebben we er niks geen last mee, op zich is hij prima te hanteren, maar is wel een stukje feller, niet moeilijk maar dribbelt wat meer, maar verder wel keurig te handhaven, de andere heeft nog niet gedekt heeft dus alleen nog maar mogen uitsloven, haha. Die is zo mak als een lammetje die loopt er geen stapje harder door. Ze zijn sinds ze dekken kwa gedrag niks veranderd in ieder geval.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:56

Met alle respect, ik zie toch een klein verschil tussen een hengst van 80 cm en 1 van 1,50. Wij hebben ook een hengst op stal staan (80cm) en die behandelen we niet eens als hengst, die til je zowat op als meneer praatjes krijgt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:57

Caira schreef:
Met alle respect, ik zie toch een klein verschil tussen een hengst van 80 cm en 1 van 1,50. Wij hebben ook een hengst op stal staan (80cm) en die behandelen we niet eens als hengst, die til je zowat op als meneer praatjes krijgt.

daarom hou ik mijn hengstje ook hengst, hij wordt maar 1.35m Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:59

Caira schreef:

Mag je vinden. Ik persoonlijk heb meer problemen met kleine hengstjes achter de rug dan met dekhengsten van 170 cm. Dus jij hebt blijkbaar andere ervaringen maar tot nu toe zijn de kleintjes die ik meegemaakt heb moeilijker dan de grootten die ik tot nu toe meegemaakt heb

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:01

kwestie van opvoeding? Ik ben gewend om te gaan met hengsten van min. 500 kilo, je maakt mij niet wijs dat zo'n kleintje problemen geeft als je hem goed opvoedt. Maar dat heeft misschien ook met je eerdere post te maken, juist in het dekseizoen moet je heel duidelijk je grenzen stellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:02

karoliena schreef:
Ik zie niet in hoe mijn hengsten na casteratie leuker en makkelijker in de omgang zouden worden, dus waarom zou een hengst dan standaard beter af zijn als ruin

Live and learn, zou ik zo zeggen. Als je het niet uit eerste hand hebt meegemaakt, moet je daarover je mond houden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:05

Caira schreef:
kwestie van opvoeding? Ik ben gewend om te gaan met hengsten van min. 500 kilo, je maakt mij niet wijs dat zo'n kleintje problemen geeft als je hem goed opvoedt. Maar dat heeft misschien ook met je eerdere post te maken, juist in het dekseizoen moet je heel duidelijk je grenzen stellen.

Ben ik zeker met je eens maar die van mij zijn keurig opgevoed en op de trainingsta was eigenlijk altijd te weinig tijd om de jonge hengsten op te voeden en daar heb ik minder grijze haren van gekregen dan van dei kleine guppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:06

Cassidy schreef:
Live and learn, zou ik zo zeggen. Als je het niet uit eerste hand hebt meegemaakt, moet je daarover je mond houden.

Poeh ook goedenavond. Ik heb inderdaad nog nooit een ongeluk hoe klein dan ook meegemaakt doordat een paard hengst was, misschien dat ik er anders over zou denken als dat wel zou gebeuren, maar om nou te zeggen dat ik geen mening mag hebben alleen omdat ik dus nog nooit wat vervelends voor de hand heb gehad vind ik een beetje kort door de bocht