Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IloveHaffies

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:19

Bah dat zijn wel stomme manieren om het op te lossen!
Marja ik weet ook niet maar mijn paard was altijd heel braaf
en toen steigerde die wel een keer, maar toen gaf ik hem gewoon
een schopje en toen stopte die wel
hij deed het nog een paar keer maar toen daarna heeft hij het
gelukkig nooit meer gedaan!!!

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:02

Ik vind dat echt meer normaal dat kan je je paard tog niet aandoen,

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:15

Als iemand zijn dier bang wilt maken, en/of wil mishandelen, zou ik vooral die manieren gebruiken Ja

Ik zelf zou die echt nooit gebruiken Nagelbijten / Gniffelen Arm beest, dat vind ik echt gruwlijke manieren!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:15

zoek eerst de reden van het steigeren op. maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren vaker naar hun dieren moeten kijken.veel mensen vinden het zielig om ze een tik te verkopen. maar zo hard als een paard zal jij nooit van je leven kunnen slaan of schoppen. je paard moet wel kunnen begrijpen waarom je iets doet en daaruit zal hij leren. ik heb mijn paarden allemaal bij elkaar in de wei lopen. dus hengsten en ruinen gwoon bij elkaar. als 1 hengst steigerd duwd de ander hem gewoon omver. dus achterover trekken vind ik niet zielig en het werkt wel degelijk. je moet er dan overigens wel goed op letten dat het paard zich niet kan bezeren aan een bakrand bijvoorbeeld. een ballon met water helpt ook zolang het vocht maar warm is. veel mensen proberen het met koud water maar dat werkt dus niet. een gloeilamp zou ik nooit proberen omdat je dan het gevaar van het glas hebt. gewoon en ferme tik met zweep en een strenge stem en geen angst willen ook vaak goed werken. dus probeer eerst dat eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:27

Een nogal tegenstrijdige post....
astrid23 schreef:
zoek eerst de reden van het steigeren op. maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren vaker naar hun dieren moeten kijken.

en:
astrid23 schreef:
dus achterover trekken vind ik niet zielig en het werkt wel degelijk.
en:
gewoon en ferme tik met zweep en een strenge stem en geen angst willen ook vaak goed werken. dus probeer eerst dat eens.

Verward

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:28

Achterover trekken? Lijkt me niet zo goed voor de rug!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:13

mischien tegenstrijdig. maar als je vaker naar je dier zou kijken zou je weten hoe ze het onderling oplossen. ik heb nu 12 jaar paarden. alle soorten en maten. van merries tot hengsten en ik heb ze allemaal zelf van veulen af aan opgevoed en ingereden. ze lopen aan huis en maak ze dus dag en nacht mee. ze zijn allemaal behoorlijk dominant. maar het zijn werelddieren. als ik aan kom komen ze allemaal hinnikend aanrennen en kan ik zelfs de hengsten met alleen een halster meenemen. het heeft allemaal te maken met wederzijds respect en vertrouwen. er zijn vele mensen die nooit zo'n band met hun dieren zullen krijgen. dat probeer ik een beetje duidelijk te maken. en er zijn paardenmensen en er zijn mensen met paarden. paarden zijn zelf ook streng voor elkaar. en trouwens. een steigerend paard die boven op jou valt is ook niet goed voor jou rug.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:17

en joviBan hoe los jij dat dan op als je een paard van iemand moet rijden die steeds steigerd? wat ik probeer te beschrijven is alleen maar middelen die ik heb geleerd en heb geprobeerd en die werkten.ik heb het mischien niet allemaal in de juiste volgorde geschreven. dat is mischien ook de reden waarom ik mensen in de praktijk probeer te helpen (met reseltaat) en geen boeken ben gaan schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:34

@astrid23: Toen ik je post begon te lezen, dacht ik "Ah, weer iemand die tenminste zegt "Kijk naar het paard en zoek de reden van het steigeren op" (positief dus). Waarna je vervolgens over "achterover trekken" en "gewoon een ferme tik met zweep geven" begint. Dat vind ik dus erg tegenstrijdig.

Nu geef je aan dat je moet kijken hoe paarden het onderling oplossen.
Aan de ene kant heb je gelijk; dan weet je namelijk ook hoe belangrijk het is om subtiele signalen te geven, om duidelijk en consequent te zijn en rust en stabiliteit uit te stralen.
Aan de andere kant geeft bepaald kuddegedrag ons als mens niet het recht om er 'dan maar op los te slaan'. Wanneer je een kudde observeert, dan zie je dat de leidende merrie de rustgevende en stabiele factor is. Die slaat niet om zich heen en die gaat geen gevecht aan.
Dus wanneer jij een goede leider voor je paard wilt zijn, ga je niet meppen, schreeuwen en je paard achterover trekken. Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:37

Maar je zegt gewoon lief foei ofzo Clown.
Mn paard zou me vierkant uitlachen..

Ik weet precies waarom ze steigert, dat is een kunstje wat ze ooit aangeleerd heeft, en dat werkte. En ik pik het niet, dus ik schreeuw en mep helaas wel Lachen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:40

JoviBan schreef:
Dus wanneer jij een goede leider voor je paard wilt zijn, ga je niet meppen, schreeuwen en je paard achterover trekken. Knipoog

De vraag is dan ook of een goede leider wel op de rug van het paard moet klimmen...... Sigaar
Je leiderschap kun je het beste tonen vanaf de grond toch?
Wij, prooidieren, op de rug van een vluchtdier, is toch eigenlijk vreemd of niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:49

Noetanchamon schreef:
De vraag is dan ook of een goede leider wel op de rug van het paard moet klimmen...... Sigaar
Wij, prooidieren, op de rug van een vluchtdier, is toch eigenlijk vreemd of niet Verward

Klopt! Knipoog
Daarom is het ook goed om grondwerk met je paard te gaan doen. En veel te gaan wandelen met je paard. Zodat je op de grond een goede relatie, verstandhouding en vertrouwen opbouwt. Wanneer dat goed zit, zit het over het algemeen ook goed wanneer je op z'n rug zit.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:54

Volgens mij is het beter om deze ( Knipoog eventuele) discussie wederom voort te zetten op naturals versus niet naturals Knipoog

Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat dat in de meeste gevallen goed gaat, maar ik weet zeker dat er ook weer 10 tallen mensen het tegendeel beweren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:58

Noetanchamon: kom, gaan we daar weer naartoe! Knipoog Tis daar al veels te lang stil. Lachen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:02

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:14

soms is het weleens nodig om een andere methode te gebruiken. joviBan ik ben blij met je reactie, mijn literature kant is niet zo best. als ik met mijn paarden en met die van anderen bezig ben kijk ik eerst hoe het dier reageert en waarom het zo reageert. achterover trekken heb ik overigens nog nooit bij geen enkel paard gdaan. een kennis van me wel en het had gewerkt. haar paard steigerde zo dat het op een moment door de ruit van de binnenbak kwam. levensgevaarlijk dus. nadat ze hem om hadden getrokken heeft hij het nooit meer gedaan. die tik geven paarden in de kudde ook als er 1 niet luisterd en die strenge stem werkt zeker wel. een paard weet dan (mits je het niet altijd doet) dat het iets doet wat niet mag. als ik tegen mijn hengst zeg van foei dat mag niet,met een zacht stemmetje, kijkt hij me aan of ik gek ben. maar als ik met een zware strenge stem "nee" of ''klaar'' zeg doet hij het wonderbaarlijk opeens niet meer. en dan hoef ik hem zelfs geen tik te verkopen. en in de kudde is de leidende merrie ook absoluut geen schatje maar streng en oplettend. en die geeft wel degelijk een mep of een knauw aan een kuddegenoot die zich niet aan zijn regels houd. en nee wij hebben eigenlijk het recht niet om kuddegedrag te gebruiken, maar het is wel een taal die paarden verstaan.het heeft allemaal te maken met de juiste houding, toongebruik en respect. als je niet streng en consequent bent nemen deze dieren een loopje met je en ren jij dus elke dag dat je wilt gaan rijden een half uur achter je paard aan in de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:23

JoviBan schreef:
Noetanchamon schreef:

Klopt! Knipoog
Daarom is het ook goed om grondwerk met je paard te gaan doen. En veel te gaan wandelen met je paard. Zodat je op de grond een goede relatie, verstandhouding en vertrouwen opbouwt. Wanneer dat goed zit, zit het over het algemeen ook goed wanneer je op z'n rug zit.

Ben het helemaal met je eens dat het eerst op de grond voor elkaar moet zijn. Maar ben wel benieuwd hoe jij het oplost met een paard dat onder het zadel volkomen verprutst is. Dat dus aan de hand en aan de longe hartstikke braaf is en exact doet wat je zegt op de manier waarop je het vraagt, maar onder het zadel gewoon echt een lijpe knol is (en dus niet uit medische redenen of omdat het zadel niet past maar omdat de een of andere leukerd het wel geinig vond om een paard te laten steigeren tot hij zo hoog ging dat het ineens niet meer leuk was, of omdat het paard inmiddels weet dat hoe hoger je gaat hoe eerder je weer lekker je stal in of je wei op kan). Hoe krijg je zo'n paard weer tussen zijn oren geprent dat jij steigeren helemaaaaal niet leuk vindt en dat het toch echt de bedoeling is dat ie voor je aan het werk gaat?

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:27

daar ben ik ook zeer benieuwd naar

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:36

En ik verheug me ook enorm op een antwoord, vermits dit nog zou komen Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:39

dat antwoord zal wel niet komen. heb het gister ook al gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:39

@ Urielle en astrid23 en johnnie:

Allereerst ben ik geen expert in ‘hoe los ik een steigerprobleem op’. Ook ben ik niet iemand die paarden van andere mensen rijdt.

Wat ik in dit topic wilde aangeven, is dat er een oorzaak van het steigeren kan zijn, bijv. angst, wanhoop, pijn, spanning, paniek, teveel druk, een lichamelijke en/of emotionele blokkade etc. En dat het goed – en belangrijk – is om verder te kijken dan je interpretatie zoals “het paard is dwars, gemeen, ongehoorzaam, wil onder het werk uitkomen, maakt er een spelletje van, heeft geen respect” en dergelijke.

Ook heb ik aangegeven dat mijn paard in het begin dat ik haar had, ook veel gesteigerd heeft. Ik heb dit nooit afgestraft en voelde dat er een diepere oorzaak was voor haar gedrag.
Er is toen een heldervoelende/paragnoste bij mijn paard geweest en zij constateerde dat mijn paard een blokkade in haar hals had. Deze blokkade had zowel een lichamelijke als een emotionele oorzaak van jaren terug.

Dus op de vraag van Urielle en van Astrid 23, zou ik zeggen: kijk eerst of er medisch (lichamelijk dus) niets aan de hand is.
Wanneer lichamelijk alles goed is, en het gedrag blijft, ga dan een stap verder. Laat een holistische DA komen, of een osteopaat, en eventueel nog een stap verder, een paragnost.
Daarnaast is een stuk zelfbewustzijn erg belangrijk. Welke signalen geef je (onbewust) aan het paard? Hoe ben je met het paard bezig, met welke intentie, dat soort dingen.

Ik ben ervan overtuigd dat het niet zoveel zin heeft om “probleemoplossend” bezig te zijn, en dat het juist zo belangrijk is om naar de basis van het “probleem” te gaan en hier aan te werken.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:55

goed zo, dank je wel. maar hoe ga je stap verder als het inderdaad aan het karakter ligt. als hij je gewoon uitprobeerd hoe ver hij kan gaan? dat is dan mijn vraag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:04

JoviBan schreef:
@ Urielle en astrid23 en johnnie:

Allereerst ben ik geen expert in ‘hoe los ik een steigerprobleem op’. Ook ben ik niet iemand die paarden van andere mensen rijdt.

Weet ik JoviBan. Ik voorheen alleen wel (het tweede, niet het eerste) en als er andere manieren zijn om zo'n paard weer op zijn plek te zetten en te zorgen dat hij stopt met dat gedrag dan leer ik graag bij. In tegenstelling tot wat mensen misschien soms denken ben ik geen harde ruiter, vind het ook echt niet leuk om een paard zo drastisch op zijn nummer te zetten, maar er zijn gewoon vrij veel paarden waarbij het goed werkt om (als ze normaal steigeren, als ze ineens recht gaan of ineens omslaan heb je die ruimte niet) eens in de beugels te gaan staan en een klap tegen zijn kaak of tussen de oren te geven als hij omhoog staat (bijvoorbeeld). Steigeren is ook geen actie waarbij je veel ruimte hebt om uit te proberen, een paard wat boos wordt ipv onder de indruk te zijn komt nog hoger en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een kilo of 600 niet fijn is om op je te krijgen.
Maar als er vriendelijker manieren zijn (vanuit NH ofzo) om vanuit het zadel te zeggen 'Komop maat, geen flauwekul en aan het werk!' dan hoor ik ze echt graag, en dat meen ik oprecht.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:13

Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdekt Nagelbijten / Gniffelen Als je er 1 weet; graag PB Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:21

appelbolfan schreef:
Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdekt Nagelbijten / Gniffelen Als je er 1 weet; graag PB Lachen

En jij kunt in die fractie van een seconde die je hebt om bij een steigerend paard in te grijpen/die tik te geven beslissen, dat de steiger die het paard geeft uit schrik/angst komt en geen onwil is? Dat is heel knap.