randie schreef:Ik vind het geweldig dat je kost wat het kost wil uitzoeken. Waarom hij het doet! Ik heb hier al vaker gereageerd, dominantie zou inderdaad ook kunnen, maar dan zouden er meer kleinere signalen moeten zijn.
- Duwt hij je opzij wanneer hij naar stal / voer wil.
- Gaat hij op zij als je het zegt, of ga jij opzij?
- Loopt hij aan, als je opstijgt?
- als je hem aan het halster hebt, bepaalt hij de plaats waar jij loopt? Loopt hij voorop?
- Met hoeven krabben geeft hij meteen een voet, of alleen wanneer hij zin heeft?
.
Toen ik hem pas had, duwde hij me opzij als hij vond dat ik in zijn weg stond, of als hij wou eten.
Dit heb ik hem afgeleerd, nu moet ik gewoon zeggen: 'wachten', dan wacht hij netjes totdat ik de stal uit ben. Als ik hem opzij wil laten gaan, gaat hij liever lekker tegen mijn gewicht inhangen, ik ga dan natuurlijk niet blijven duwen, ik laat los en ik por hem dan zo een beetje, na een tijdje gaat hij dan wel opzij. Ik werk hier nog steeds aan.
Bij het opstijgen, blijft hij NOOIT staan, dit krijg ik hem niet afgeleerd...
Als ik hem aan de hand begeleid, loopt hij netjes achter mij op een acceptabele afstand, hij zal me nooit op de hielen trappen. Wat hij wel doet, is beginnen friemelen aan mijn jas... Ik zeg hem dan ook wel dat hij dit niet mag door krachtig 'nee' te zeggen, dan stopt hij ook, maar als ik terug verder loop, doet hij het terug opnieuw.
Het meeste loop ik langs hem, dan heb ik hem in het oog, maar hij zal niet rap beginnen trekken.
Met het uitkrabben van de hoeven moet ik toch wel wat moeite doen, hij geeft zijn voet niet echt snel, meestal moet ik eigelijk een beetje duwen tegen zijn schouder zodat zijn gewicht op de andere voet is, en dan geeft hij zijn voetje wel. Ik weet dat dit geen goede manier is, maar anders lukt het me niet...
Als hij met 2 andere haflingers op de wei staat, en ze met hun drietjes zot zijn aan het doen, zet ik me soms midden van de wei. Dan komen ze dikwijls alle 3 op me af gegaloppeerd, maar ze stoppen altijd op ongeveer 1 of 2 meter van me, sander en zijn maatje komen dan bij me om te knuffelen. Daarna spelen ze lekker verder..
Ik vind dat hij dikwijls tekens geeft dat hij wel respect heeft voor me, en dat hij onderdanig is, maar soms werkt hij echt tegen..
Hij kan ook zo hartverscheurend schattig doen, iedere morgen als ik buiten kom om hem eten te geven, staat hij me op te wachten aan de poort, dan hinnikt hij zo heel zachtjes en knikt zachtjes met zijn hoofd naar boven en naar onder(meestal 2 keer
). Als ik dan richting zijn stal loop, volgt hij me rustig. Dit deed hij toen alles nog in orde was, en nu doet hij dit ook nog steeds...
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het zou kunnen...