hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:04

ze zijn allemaal boven de 3 jaar (behalve de mijne dan) en staan allemaal in nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:07

Even ruw geschat vermoed men dat er meer dan een half miljoen paarden in Nederland staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:16

dus omdat er hengsten zijn die niet goed gehouden worden moet iedereen maar kiezen om de ballen eraf te halen? Of heeft dat gewoon een beetje met je eigen angst en onkunde te maken?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:17

Mijn voorbeeld kan je niet helemaal vergelijken, maar ... Ik heb een shetlandhengstje gekocht. Eerste wat mensen vroegen, wanneer laat je hem castreren? euhm, ik wil niet zeggen dat ik een hengst aan zou kunnen, maar om nou meteen te zeggen dat zn ballen eraf moeten. Ik wacht eerst wel af of dat hij sowieso hengstneigingen krijgt. Hij staat nu met mijn ruin, nog een ruin en een merrie in de wei. af en toe uit baldadigheid springt hij tegen de mijne aan, maar das spelen omdat hij de kleinste is kan hij niet bij de rest. Met die andere ruin speelt hij en eigenlijk staat hij nooit in de buurt van de merrie.
Laat eerst zn ballen maar indalen en dan zie ik wel of dat ik hem laat castreren, ligt eraan hoe hij opgroeit en zich gedraagt als hij ouder wordt. Voorlopig gebeurd er nog helemaal niks met hem.
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-12-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:18

Caira schreef:
dus omdat er hengsten zijn die niet goed gehouden worden moet iedereen maar kiezen om de ballen eraf te halen? Of heeft dat gewoon een beetje met je eigen angst en onkunde te maken?

Dat bedoel ik...
In plaats van het paard aan te passen aan de (onacceptabele) omstandigheden, kun je ook de omstandigheden aanpassen aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:20

Vergeet niet dat op veel pensionplaatsen geen hengsten toegestaan zijn.

Zijn ze dat wel, mogen ze niet bij een ander naar buiten.

Dan moet je al zelf je eigen stukje landje hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:24

Ik ben de eerste die toegeeft dat ik geen hengstenmens ben, en helemaal geen zin heb om continu op scherp te staan als ik bij de paarden ben. Echter lopen er ook genoeg mensen op deze aardbol rond die zichzelf kunnen overschatten, of die idd zeggen dat ze het wel afwachten. Op het moment dat het dan mis gaat moet er snel worden gehandeld, of is het leed meestal al geschied.

@ Arno: helaas in Nederland te klein om alle paarden dat " acceptabele leven" te bieden dat velen voor ogen hebben. Maar aangezien dat een discussie wordt die meer richting Natural gaat denk ik dat we daar een ander topic voor zouden moeten openen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-12-06 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:24

prima Kawa, als je de faciliteiten niet hebt vind ik het een heel ander verhaal.

Maar als je die wel hebt? waarom zou je hem dan geen hengst mogen laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:27

Maar hoeveel mensen hebben zelf de facailiteiten?
Als je ziet hoevel pensionplaatsen er vol staan, niet zo erg veel.

Als je zelf een landje hebt en kunt een hengst daardoor ook een plek bieden waar hij wel lekker naar buiten kan, dan is het argument castreren imo al een stuk minder.

Dan hou je nog het stukje over, kan die persoon een hengst de baas.
Verschillende wel, maar ook veel overschatten zichzelf daar.
En dan is niet het baasje de dupe, maar het paard.
En dat vind ik dan weer sneu

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:28

runningkawa schreef:

Tja, als je paard niet buiten kan staan, moet je geen paard nemen.
Ik zou ook dolgraag een Olifant willen hebben om te kijken of ik die kan trainen. Ik heb er plaats voor hoor. Dan stal ik hem in mijn achtertuintje van 5 bij 5 meter. Als hij lastig gaat stampen, snijd ik zijn benen af. Als hij dan met zijn slurf gaat irriteren, zet ik die gewoon vast met een bijzetteugel.
En iedereen die een olifant heeft en die de benen niet afsnijdt, is hartstikke fout bezig, je weet toch hoe gevaarlijk een olifant dan kan zijn!
Of zal ik gewooon accepteren dat het misschien toch niet zo'n goed idee is om een olifant te nemen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:30

Tuurlijk moet je altijd oppassen met hengsten, maar ik vind dat er ook veel onnodige paniek gezaaid wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:30

Mijn paarden ((beide merries) kunnen buiten staan. Hengst kan daar dan helaas niet staan. Dus schaf ik geen hengst aan of laat een hengst helpen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-12-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:32

juist, maar ik heb land genoeg en 1 jonge hengst. Waarom dan toch castreren? Ik heb met hengsten van 800 kilo gewerkt, dus ik weet waar ik aan begin.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:33

Bij ons op stal staan 5 hengsten. Het ligt er inderdaad aan of ze goed opgevoed zijn. Verder zijn het gewoon paarden en bij ons komen ze elke dag in de wei. Verder kan je er alles mee doen, zolang je maar nooit vergeet dat het hengsten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:34

@ Caira. Kijk eens over de rand van je bord?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:37

Een pensionstal vinden waar je hengsten kan stallen is inderdaad erg moeilijk, en mocht je dan eindelijk wel een stal hebben gevonden waar ze hengsten willen stallen, dan vind ik het zelf een must dat ook de pensionhouder met de desbetreffende hengst kan lopen (dus komen we weer op het punt dat de hengst goed gemanierd moet zijn)! Ook dagelijkse weidegang of een eigen paddock waar ze dagelijks in kunnen vertoeven is uiteraard een vereiste!
Knipoog (bij ons op stal komt onze hengst elke dag naar buiten en heeft zijn eigen bostuin tot zijn beschikking, zodat hij vanuit daar "zijn" kudde in de gaten kan houden! En ondanks dat onze balleman een echt dekhengst is proberen we toch ervoor te zorgen dat hij een zo`n comfortabel leven kan leiden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:37

He, we zijn het misschien wel eens. Ik zou mijn hengst ook niet meer kunnen houden hoor, als ik hem 23 uur per dag op stal heb staan. Ik ga het niet uitproberen, maar ik hoop toch dat hij inmiddels zo moedig is dat hij dan in opstand komt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:38

nee doe jij dat eens, zodra jij in een topic het woord hengst hoor sla je op tilt. Je leest niet eens het topic door maar begint direct met het woord: CASTREREN. De situatie maakt je niet uit, maar er hoort direct gecastreerd te worden, krijg je niet direct gelijk dan ga je met idiote links strooien die nergens op slaan en niet relevant zijn voor de situatie.
Probeer je eens in een ander te verplaatsen, omdat jij niet de expertise hebt om met hengsten om te gaan wil dat nog niet zeggen dat niemand dat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:38

arno8 schreef:
runningkawa schreef:

Tja, als je paard niet buiten kan staan, moet je geen paard nemen.
Ik zou ook dolgraag een Olifant willen hebben om te kijken of ik die kan trainen. Ik heb er plaats voor hoor. Dan stal ik hem in mijn achtertuintje van 5 bij 5 meter. Als hij lastig gaat stampen, snijd ik zijn benen af. Als hij dan met zijn slurf gaat irriteren, zet ik die gewoon vast met een bijzetteugel.
En iedereen die een olifant heeft en die de benen niet afsnijdt, is hartstikke fout bezig, je weet toch hoe gevaarlijk een olifant dan kan zijn!
Of zal ik gewooon accepteren dat het misschien toch niet zo'n goed idee is om een olifant te nemen?

Op de stal waar ik eerst stond, kon alles naar buiten, hengsten waren niet toegestaan

Verschillende stallen in de buurt mag een hengst wel, maar niet los ivm de merries

Dan is castreren zo gek niet, want dan mag hij op die genoemde stallen de hele dag naar buiten.

Over de onzin van je olifant ga ik niet in, dat vergelijk slaat nerges op.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:39

Cassidy schreef:
@ Caira. Kijk eens over de rand van je bord?

Dit voegt niet echt iets toe. Zeg eens waarom Caira zou moeten ruinen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:41

ik kan het niet laten te reageren
het valt mij erg op dat zodra er een "hengst"topic word geopent gelijk Cassidy en runningkawa gaan schreeuwen met CASTEREREN dat duurt nooit lang
en iedere keer word er geopperd dat het zielig is wand alle hengsten staan hun hele leven alleen mogen nix krijgen klappen staan stijf van de hormonen en zijn waardeloos.

nou het spijt me zeer en ook al is (al helemaal) runningkawa een mod ik vind dit niet correct

ik ben van mening dat je eerst wel eens mag gaan informeren naar omstandigheden waarin zo'n dier staat en dan mag oordelen of hij z'n ballen er af moet of niet.
mag de ts dat niet zelf weten ???
ze vraagt om info niet dat ze van alle kanten bekogeld dat ze dat dier moet castereren.
als het dier in de omschrijving onhandelbaar is is het een anderverhaal maar daar zie ik hier niets van weer.

ik kan nijdig overkomen en dat ben ik ook wel wand dit is nu al de zoveelste keer dat er woor geoordeeld dat die beesten als vals, onhandelbaar, zielig, overbodig, ongewenst bestempelt of ter compensatie worden gebruikt (soer een hengst)

ik heb al meerdere keren gelezen dat mods mensen ter orde roeppen over vooroordelen en dat je niet overal hetzelfde moet gaan schreeuwen zonder achtergrond info

zo dat ben ik ook kwijt dit zit me dus al maanden dwars

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:41

misschien moeten we vraag eens omdraaien: waarom kies je er perse voor om een hengst hengst te laten, en wat zijn je toekomst plannen met de hengst?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:43

Om even voor mezelf te spreken: ik ben gewoon een hengstenmens, veel mee gewerkt en ik houd er gewoon van. Mijn kleine ( nou ja klein) gaat in januari naar de hengstenkeuring.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:43

runningkawa schreef:

Op de stal waar ik eerst stond, kon alles naar buiten, hengsten waren niet toegestaan

Verschillende stallen in de buurt mag een hengst wel, maar niet los ivm de merries

Dan is castreren zo gek niet, want dan mag hij op die genoemde stallen de hele dag naar buiten.

Over de onzin van je olifant ga ik niet in, dat vergelijk slaat nerges op.

Ik vind van wel. Als je een hengst koopt en dan pas bij jezelf denkt: goh, hoe ga ik hem eigenlijk stallen? Dan ben je fout bezig. Zelfde als dat je een paard koopt en dan bij jezelf denkt: goh, weet ik eigenlijk wel hoe je met paarden om moet gaan?
Maar tegenwoordig is heel veel geaccepteerd. De grootste idioten kunnen een paard kopen. Ze kunnen totaal niks, maar willen toch rijden. Oh, paard is lastig? Dan ruinen we hem. Nog steeds lastig? Verdovend middeltje geven... Misschien een bokstopper er bij...
Waarom de oorzaak bij jezelf zoeken als je allerlei middeltjes hebt om je paard aan te passen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:44

Ik zeg niet dat Caira zou moeten ruinen, ik zeg alleen dat er situaties bestaan waarin dat misschien wel wenselijk is. Het enige waar Caira over praat is haar eigen paard, die de misschien/toevallig/helaas de uitzondering vormt voor vele hengsten binnen Nederland.