Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is geworden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is gewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:35

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:
Oke nou dan is mijn voormaligwerkgever ook geen prof!

Dat denk ik ook niet Haha!
Waarom ben jij geen prof meer? Lukte het niet?

Nee, mijn werkgever is tijdelijk gestopt omdat ze een wereldreis maakt.

Ik ben ook geen prof, zeg alleen dat ik er heb gewerkt..
En heb regelmatig een weekje het hele handeltje alleen gedaan!

Maar zij is wel prof!
Ze heeft een bedrijf.
Een goedlopende dressuur africhtingsstal.
meerdere paarden opgeleid tot Z2 niveau en een paar paarden zijn zelfs internationaal niveau met andere ruiters verder gegaan.
Het was een goed lopende stal.
we waren regelmatig van smorgens 7 uur to 2200 uur s avonds bezig, zo druk was het.
het was een af en aan van mesen met paarden voor de handel of om te beleren.

veel gewerkt met voormalige coach paralympics.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 12-12-06 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:36

Ik snap nog steeds niet waarom iedereen zó graag een hengst wil....

Tuurlijk, ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik 700 kg aan spieren, hormonen en uitstraling van heb ik jou daar niet om te kwijlen vind!!!
Maar er in mijn dagelijkse leven mee werken terwijl het arme ding niet eens mag dekken??? Dat grenst bij mij aan mishandeling... heb je niks aan, jij niet, het paard in kwestie niet.

Nee, dan maar gewoon een ruin, minder spectaculair misschien, wel zo handig en stukken makkelijker!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:37

daantjuhhh schreef:
Nee, mijn werkgever is tijdelijk gestopt omdat ze een wereldreis maakt.

Ik ben ook geen prof, zeg alleen dat ik er heb gewerkt..
En heb regelmatig een weekje het hele handeltje alleen gedaan!

Ik lees toch echt: "Ik ben geen prof MEER"

dussss

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:39

Heb je er weleens aan gedacht dat er ook verschillen zijn tussen Profs en Profs?

Ik ken mensen die misschien nooit in hun leven een wedstrijd hebben gereden, maar een kei zijn in het beleren van paarden en het afleveren van goed getrainde paarden waar een ander op door kan.

En ik ken mensen die nog geen paard zadelmak kunnen maken maar wel de sterren van de hemel rijden op een paard waar mensen zoals de eerstegenoemde de basis in hebben gezet. Deze mensen kunnen wel gaan adviseren, maar dat advies zou je in twijfel kunnen trekken.

Enne, een prof die een wereldreis maakt? Gaat het zo goed in de paarden dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:41

Cassidy schreef:
En ik ken mensen die nog geen paard zadelmak kunnen maken maar wel de sterren van de hemel rijden op een paard waar mensen zoals de eerstegenoemde de basis in hebben gezet.

Meld zich! (niet dat sterren de hemel afrijden en bladibla... maar ik kan idd geen paard zadelmak maken, terwijl ik met een ouder paard wel veel meer kan, en leuk kan corrigeren)

Maar dat maakt mij (gelukkig) geen prof!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:41

Ja ik heb bij een prof gewerkt..

De een noemd dat proffecioneel bezig zijn aangezien je er je brood mee verdiend..

Maar ik zal me zelf geen prof noemen.
Mijn excusses daar voor..

Cassidy dat probeer ik uit te leggen, de een noemd dat wel prof de ander niet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:44

Cassidy schreef:
Heb je er weleens aan gedacht dat er ook verschillen zijn tussen Profs en Profs?

Ik ken mensen die misschien nooit in hun leven een wedstrijd hebben gereden, maar een kei zijn in het beleren van paarden en het afleveren van goed getrainde paarden waar een ander op door kan.

En ik ken mensen die nog geen paard zadelmak kunnen maken maar wel de sterren van de hemel rijden op een paard waar mensen zoals de eerstegenoemde de basis in hebben gezet. Deze mensen kunnen wel gaan adviseren, maar dat advies zou je in twijfel kunnen trekken.

Enne, een prof die een wereldreis maakt? Gaat het zo goed in de paarden dan?

Ja ze heeft inderdaad niet verkeerd geboert.
zij kan bijde..
Ze voed ze op vanaf geboorte tot Z 2 paarden, alles zelf..

Ze beleerd, rijd wedstrijden, voed ze op, van probleem paard tot huis tuin en keuken paard.

Maar hier ging de discussie toch niet over..

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:07

O jee meid nu krijg je wel veel over je heen.Maar als jij je paard hengst wil houden,is dat jouw beslissing.Je staat er duidelijk helemaal achter,en je moet niet ruinen omdat anderen dat vinden.Al zullen velen het misschien wel bij het rechte eind hebben.Maar daar oordeel ik niet over,je hebt nu een vervelend incident met hem achter de rug en doe daar wat aan.Neem hem echt vaak in de hand,en laat hem netjes naar je luisteren.Je moet beslist overwicht op hem hebben,anders kan het knap gevaarlijk worden!!Dus kom op en ga met hem aan de slag,hij MOET luisteren naar je.Veel succes Ach gut .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:23

Dat ben ik ook zeker van plan.
Ik ga deze week zoiezo nog een keer naar hem toe.. en volgende week 3 x..
Ff lekker met hem kroelen en halster op en af doen en lopen aan touwtje, dit heb ik wel vaker met hem gedaan hij luisterde altijd erg goed.. loopt makkelijk mee, als jij stilstaan staat hij ook stil, als hij een keer hapt ofzo is een EH vaak goede genoeg om hem op te laten houden.
Het is absoluut geen drammer.
Zoals ik hem ken weet ik haast wel zeker dat het zo weer bij het oude is.
Het is een nuchter lief dier.
Dus ja ik ga absoluut met hem aan de slag.
En bedankt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:25

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik dit lees, ik het nare gevoel krijg dat TS een hengst meer "stoer" vindt, dan in het belang te denken van het dier. Als ruin zijnde zal hij lekker met soortgenoten in de wei kunnen, en een makkelijker leven leiden, dan nu als hengst zijnde terwijl de problemen nu al opspelen.
erg jammer dat je uitvluchten blijft zoeken en het niet wilt zien dat dit niet verstandig is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:28

Hij is helemaal niet stoer.
Nogmaals 20ste X.
Het is het liefste nuchterste dier dat ik ken.

Een merrie had niet anders gereageert na z'n start.
Leer mij eerst eens echt kennen voordat je beoordeeld.
Ik ben geen penny, ik wil niet stoer zijn.

Ik ben gewoon een gezonde nederlandse meid van 22 die 3 leuke lieve dieren heeft.
En zelf verzekerd van der zelf is om te zeggen dat ik het aankan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:34

En voordat er verder hier iemand is die gaat beoordelen of mijn hengst wild of onbetrouwbaar is..
Ik nodig je uit om hem te komen bewonderen.

En voordat je verder over mij beoordeeld.
Nodig ik je ook uit, om te zien hoe ik met de paarden omga.

Want dan kan je pas beoordelen of ik het aankan en wat voor dier mijn paardje is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:40

Het gaat er niet om of jouw paard zelf stoer is, maar dat mensen het tegenwoordig stoer vinden om een hengst te bezitten, terwijl dit in praktijk meer nadelen dan voordelen bezit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:42

Maar dat vind ik nieteens stoer.
Als dit veulentje een merrie was geweest had ik nu een merrie gehad.
Ik denk er uberhoubt niet eens over na wat wel en wat niet stoer is...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:43

Daantjuhhh ik zou er nu maar een slotje op zetten,want de reactie's blijven hetzelde.Als jij je hengst hengst wil houden is dat je goed recht!!ieder in zijn/haar waarde laten is mijn motto.Veel succes met die boef. Ach gut

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:48

Zelf ben ik 15 en heb lang niet zoveel ervaring met paarden als de meesten hier, ik en mijn ma hadden een leuke begin merrie gekocht die toch niet zo braaf voor een beginnend paardenhebber te zijn later maargoed en ook nog eens onverwacht drachtig was...

Werd een hengst echt een geweldig leuk karakter tot meneer praatjes kreeg en niet meer wilde luisteren wat overigens volgens mijn idee gewoon kwam omdat hij veel te weinig in handen kwam nu hij 2/3 x in de week gepoetst word of mee gewandeld en dergelijke is hij weer dat brave hengstje wat hij in het verleden was die geen stap verkeerd zette.

Nou moet ik niet vergeten te vertellen dat ik eerst wel met meneer heb moeten knokken erom (meer uitdagend was hij bezig) maar sinds ik toen heb laten merken dat ik het niet zomaar pikte is alles weer oké wat toch al een tijd terug is.

Misschien heb je er wat aan

(hij is trouwens 1,5 jaar nu)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:50

Nou of het goed gaat komen met jou en je hengst betwijfel ik........ Lekker verstandig om hem zonder halster mee te laten lopen. Je weet zelf ook heel zeker dat het helmaal gaat lukken maar de 1e keer dat het halster omdoen niet lukt moet er een topic worden geopend om advies te vragen???

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:21

Als ik een touwtje om zijn nek deed, gaf hij het meteen op en kon ik zo een halster opdoen..
maar vandaag ging het gewoon echt niet.
Ze moesten verweiden en we moesten een eind door de bos lopen en dan een weg oversteken om daar weer door 3 weilanden te gaan.

Maar kreeg geen touwtje om zijn hals laat staan een halster om?

We hebben uiteindelijk maar Adverture aan een touwtje gedaan en Andoy (de mijne ) los mee laten lopen.Ik liep voorop en overal waar ik ging liep Andoy achter mij aan en de boer liep met zijn paard achteraan..
Mijn nuchtere jaarling word een brutaaltje..
Hij durfde als eerste de weg over, door het weide gat...

Toen de weg over en in het andere weiland,
In dat andere weiland kwamen we tot de conclusie dat de boer zijn 2 shet merrie's was vergeten even op stal te doen.
Dus ja hoor Andoy begon te brullen en te showen achter die arme beestjes aan.
Pfff. wat moesten die shetjes rennen met die korte pootjes..
Maar met heel veel geluk kwam Andoy per ongeluk zonder de shetjes al heel snel in de 3de wei..

[/quote]

bedankt voor je pm, ok je vraagt nergens om advies maar heel professioneel en verstandig komt je openingspost niet op mij over. Ik heb (en had) het hele topic gelezen trouwens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:22

OK ik zeg niet dat ik het beter weet, maar in je eerdere posts had je het al over happen en met de voorbenen maaien. imo is dat iets anders dan 'een dagje het halster niet omkrijgen'. ik denk best wel dat je hem op kunt voeden, maar op dit moment gaat het gewoon even niet zoals het moet. hetgene wat ik getypt heb is alleen maar om aan te geven hoe het om kan slaan. en dan ben je in feite dus al te laat. ik zal niet zeggen dat je je paard MOET laten ruinen, maar een goede eerste stap kan al zijn om hem tussen paarden van verschillende leeftijden te zetten. hij heeft nu een stoeimaatje, maar oudere paarden leren hem ook respect, en dat zal hij met een andere jaarling niet leren.

verder vind ik wel dat een paard ALTIJD moet luisteren. een keer een dagje het halster niet om kunnen doen is gewoon het ondermijnen van jouw leiderschap. ik heb zelf een hengstveulen van 8 maanden (foto's in mijn onderschrift, hihi), en die staat met nog een hengstje, en een oudere merrie. als ze geslachtsdrift gaan krijgen komen ze met een ouder ruin te staan, maar deze merrie is de beste opvoeder en dus willen we ze zo lang mogelijk bij haar houden. mijn veulen komt dagelijks in de hand, zeker nu hij twee keer per dag antibiotica moet. veel mensen menen dat hij dan geen veulen meer kan zijn, en ik krijg dan ook regelmatig opmerkingen: 'waarom er al zo veel mee doen, laat lekker veulen zijn'. terwijl een jong paard in mijn ogen ook prima veulen kan zijn terwijl hij ook in de hand komt. hij staat lekker op het land, kan doen wat ie wil. maar hij weet ook wanneer ik er ben. als ik fluit komt hij aangedraafd (dat leren ze van mijn merrie, echt ideaal). dat wordt beloond met een snoepje, en tegenwoordig is hij als eerste bij het hek.
het is een lief en makkelijk beestje, maar nog zo goed als testosteronloos natuurlijk. en juist daarom vind ik het ook belangrijk als hij al basisdingetjes leert, happen mag niet, trekken aan het touw ook niet. liever van tevoren goed opvoeden dan later met de problemen zitten.

vandaag moesten zijn voetjes gedaan worden. bij het laatste voetje was meneertje het zat (ook wel terecht, een veulen kan nou eenmaal niet zo lang ergens op concentreren), en probeerde te bijten en te trappen. nou stond hij vast dus hij kon nergens bij, maar ik heb wel een schreeuw gegeven, en een tik met mijn voet onder zijn kont (een trap mag je het nog niet eens noemen, maar dit was een waarschuwing). en meteen was het afgelopen. weer een snoepje, naar de wei en klaar. ik ga geen gevechten aan met een dier wat honderd keer sterker is dan ik. Ik wil mijn veulen graag hengst laten, hij heeft een mooi papier en een 1A premie gehaald op de keuring dit jaar, dus ik wil hem op laten gaan voor de hengstenkeuring. echter, het paardje komt bij mij op de eerste plaats. als hij niet met andere paarden kan staan, maar de halve dag geïsoleerd in een boxje moet, en door hekken heen gaat breken, dan gaat het zaakje er wel af. voor mij is het hobby, dus het moet leuk blijven. en dat geldt niet alleen voor mij maar vooral ook voor mijn dieren. ik verwacht in de opvoeding helemaal geen problemen met hem, maar hij moet wel een paardwaardig bestaan kunnen leiden, en dat zal misschien inhouden dat hij geruind moet worden. dan kan hij lekker met mijn andere paardjes het land op, geen last van zijn hormoontjes etc.

de reden dat ik dit vertel, is alleen om aan te geven hoe ik het doe. mijn merrie is nu drie, en het makkelijkste paardje dat er bestaat. ik heb haar van veulen af aan regelmatig n de hand gehad, en alles is vanzelf gegaan. in de puberteit is ze één keer brutaal geweest, en ik heb daar duidelijk op geantwoord dat ik dat niet hebben wil. ze hoefde niet zadelmak gemaakt te worden, niet tuigmak, niet verkeersmak, niks. puur op haar vertrouwen op mij werkt ze. wat ik doe, dat is goed en bij mij is ze veilig. en dat weet ze, dus er is geen reden om te proberen het leiderschap over te nemen. dat geldt ook voor mijn ruin, maar door mijn grote fout in het verleden is hij voor anderen nog weleens moeilijk. gelukkig heb ik het bij hem kunnen corrigeren, maar het had ook heel anders af kunnen lopen. en nogmaals, dit was geen proces van weken, maar het ging van de ene op de andere dag. hij had de gelegenheid om me een klap op mijn hoofd te geven, dus het had ook anders kunnen gaan. en geloof me, je ziet het echt niet aankomen, tenzij je je echt verdiept hebt in de signalen die het paard afgeeft (wat ik dus heb gedaan na het hele voorval, is echt wel prettiger werken).
ik zeg dus niet dat je moet ruinen oid, ik zou alleen wel willen adviseren om met het beestje aan de slag te gaan, en hem ook met oudere paarden in het land te zetten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:47

in spanje staan de hengsten ook dag in dag uit bij de merries in de buurt en daar rijden zelfs heel kleine kinderen met hengsten rond... dus dat hengsten altijd maar gevaarlijk zijn, nee daar geloof ik niet in. feit is dat in NL men paarden fokt op beweging ipv op karakter, en daardoor worden er zoveel krengerige hengsten afgekraakt... zou de kwpn-fokkerij zich meer met karakter bezighouden, zou het probleem al kleiner zijn... natuurlijk, je moet op letten, maar dat moet je met een merrie ook en met ruintjes ook. als het een dagje minder gaat, nou ja, so be it... als het de dag erna maar beter gaat. als er een neerwaartse spiraal is, zeker castreren, maar als het paardje verder braaf is kun je gerust wachten. maar, als je zeker weet dat het paardje niet door een hengstenkeuring heen gaat komen over paar jaar, laat hem dan wel alvast castreren, is voor het paardje wel prettig als hij lekker in de wei kan ravotten heel zijn leven... als het paard braaf is en potentie heeft als dekhengst, dan zou ik zeker nog niet castreren...
en ik ben zelf absoluut geen prof (ik geef rijles en ga pony's inrijden, maar kleinschalig en niet professioneel), maar bij ons op stal kan ik rustig de hengstveulens de baas hoor... heb ook toen ik 11 was eens met ponydekhengsten 'gewerkt' en ook dat was geen probleem, waren makkelijk in de hand te houden...

zou idd het paardje met oudere paarden op het land zetten, let wel, goed opgevoede oudere paarden!!! en neem hem vaak in de hand, lekker poetsen, overal aanraken, zorg dat hij alles van je accepteert... (Nou ja, alles wat hij moet accepteren, als jij hem verkeerd behandelt, mag hij best een keer happen, dat zou ieder mens of dier doen bij verkeerde behandeling)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:00

hè??
mensen, het is HAAR paard!
dus ZIJ mag beslissingen nemen hoe het haar zelf het beste lijkt!
en Daantje heeft echt wel veel ervaring met paarden, ik zie haar heel regelmatig posten, en ik twijfel er niet aan!
daarbij, get to the point, omdat het paard 1 keer geen halster omwou (dat is eigenlijk alles!) is het een wilde hengst en moet hij gecastreerd?
vraag me af wat jullie met een merrie jaarling willen gaan doen als die geen halster omwil Haha!
haha sorry hoor maar ik snap de reacties echt niet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:15

Ik heb net het hele topic nog eens doorgelezen maar als je geen advies vraagt wat is dan de achterliggende reden om dit topic te openen? Verwacht je nu 20 reacties van "wat jammer, maar hij is nog jong, het komt vast goed. Veel succes! " ?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:46

tja lekker hea die mannen:P
ik ken het de ene keer super lief, de volgende dag een lekkere klier!
maar ik moet zeggen dat dat niet persee hoeft te liggen aan het geslacht
onze merries jaarlingen kunnen ook vreselijk puberen! Tong uitsteken
op het moment is het dan vreselijk vrustrerend! maar daarna kunnen we er altijd
wel om lachen! we kijken dan naar de toekomst en denken dan zoiets van:
'dat wordt een lekkere dame hea'
'ik zie ons al gaan over 2 of 3 jaar'
we hebben eigenlijk de grootste lol! het is tot nu toe wel goed gekomen en de pubers
zijn lieve rijpaarden geworden! probeer je geduld te bewaren, maar dat is je volgens mij
wel gelukt! haha arme shetjes:P:P maarjah daar doe je niks aan Clown
word vast een heerlijk beest!

Tutteflut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:48

Dat is de puberteit,maar geef nooit op.
Blijf proberen,als je opgeeft denk ie dat dat allemaal gaat en dan zal het nooit meer lukken.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:02

Ik ebn er ook voor om paardne tot hun 2,5 - 3 jaar lekker hengst te houden. Tot die leeftijd hoef je sowieso niet veel in aanraking ermee te komen, en kunnen ze lekker doorgroeien tot een mooie volle hengst.
Heb zelf ook zo'n eentje, 6 week gelezen gecastreerd, op 2,5 jarige leeftijd, maar bene r wel blij om dat dat nu dan gebeurt is. Hij was ook niet eentje waar iedereen even een aai over zn bol kon geven.
Ik heb ook een moment gehad dat hij zo was en dat ik hem niet meer te pakken kreeg en dat hij me echt in de maling begon te nemen.
Pas hier wel mee op hoor! Wanneer ze eenmaal winnen, in dit geval dus weten te ontsnappen aan jou greep, dan kunnen ze echt vervelend worden.
Zorg er de volgende keer voor dat je hem anders kan lokken of wat dna ook met wat eten, of desnoods met twee man hem met een lintje een hoek indrijven zodat hij weet dat hij het sowieso niet winnen kan, dan geven ze namelijk ook erg snel over Knipoog.

Nouja, veel succes met hem! En zorg ervoor dat ie niet meer bij die arme shetjes komt Haha!