Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:01

Tuurlijk zijn er uitschieters, maar ook in het soft zijn

ja natuurlijk doe je het meeste met lichaamstaal
Wie zegt er hier van niet?

Maar dat sluit niet uit dat een corrigerende tik zo verkeerd is.

Paarden in de wei doen ook aan lichaamstaal, maar denderd er daar eentjhe doorheen heeft hij wel meer dan een tik te pakken

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:05

Gebeurd overigens maar zelden... dat er 1tje doorheen denderd...

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:05

soms is lichaamstaal (helaas) niet genoeg en kan een mits op de juiste timing en je weet wat je doet een corigerende tik (dus niet echt slaan) nodig zijn om m even te laten weten wat ookal weer de bedoelling was en wie de leiding heeft,,
verder doe ik persooonlijk veel bijv als ie te snel naar zn stal wil hem laten halthouden en paar passen achterwaarts en weer halt en dan rustig naar stal laten lopen werkt ook effectief..
maar als hij mij zou bijten zou ik dat niet pikken
een coorigerende tik (hoe vervelend ik dat ook vindt) is soms niet te voorkomen daarbij is niet ieder paard bij de zelfde aanpak gebaat,,,elke paard heeft eigen karakter eigen persoonlijkheid en ieder paard staat weer anders in dominantie eigenlijk is t niet te vergelijken wat voor t 1ne paard zo werkt werkt voor t andere niet..

edit tikfout... Bloos

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:06

@odette: ik schets de situatie niet zwart wit.... er is elke wedstrijd wel een groep die net niet op 2 handen te tellen zijn die zo reageren.
verder is er een zeééééé'r grote groep mensen ( waarvan ik er ook ooit 1 was hoor, ben geen heilige wat dat betreft) die zijn paard een tik geeft als ie schrikt of bokt of opzij stapt of iets doet wat de ruiter niet wilt. deze tikken zijn zo vaak onterecht.... het paard begrijpt de ruiter niet, het paard heeft pijn bij bepaalde oefeningen waardoor ie protesteerd, het paard is bang etc... hier wordt bij zeer veel mensen niet naar gekeken, er wordt gereageerd op het moment dat het paard iets doet, maar niet bij nagedacht waarom hij iets doet en deze groep is écht geen kleine

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:07

Klopt, cer

Maar bij een nieuwe groep zie je het nog wel eens.
Dan moet er toch gekeken worden hoe de verhoudingen liggen.

Zelf merk ik dat ook met de omgang in de paarden
Het zijn vaak diegene die er net staan die even kijken hoede verhoudingen liggen.
Daarna is lichaamstaal en stem meestal meer dan voldoende

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:07

Dus snap ik mensen niet die denken dat ze dagelijks dr paard aan moeten pakken. En die zijn er ook Ja
En die zeggen precies hetzelfde...

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:08

Citaat:
Kijk eerst maar naar je eigen (on) kunde en dan pas naar het paard.

Daar zit het hem denk ik net, de meeste mensen vinden zichzelf kundig genoeg om hun paard te straffen. Ze zijn namelijk van mening dat ze de kennis hebben om een paard fijnloos te verstaan en daardoor correct te kunnen straffen.

Maar ik ben nog niet kundig genoeg om dat in te schatten. En om misverstanden tussen mijn paard en mij te voorkomen straf ik zo min mogelijk. En ik straf op andere manieren, een klap is niet de enige straf.

Ik wacht nog even minstens 25 jaar, in die tijd ga ik heeel veel boeken lezen, totdat ik net zo veel weet als Monty Roberts, en dan zie ik wel of ik het nog nodig vind om paarden correct te straffen.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:08

Dan pakken ze hem niet goed aan

zijn te soft, niet consequent
Dan kun je beter niets doen. (en hopen dat je een brave hebt)

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:09

Visconti schreef:
Monster schreef:
Als ik bij een paard de box in loop en hij trapt me, ga dan niet verwachten dat ik in een hokje van zn stal lieve woordjes ga fluisteren.. een schop terug kan hij krijgen.
En een hengstenketting, vriendin van me haar paard zijn knie ligt open, en daar moet elke dag mee gestapt worden.. als meisje van 60 kilo ga ik gerust geen paard van 1.70 dat naast me staat te springen en zoiezo gek in zn hoofd wordt omdat hij niet lekker gereden wordt, en niet kan rennen(te weinig ruimte) aan een touwtje meenemen.. Geef mij maar een hengstenketting, dan heb ik net ietsje meer controle.


Misschien word het hoog tijd dat jij je eens in paarden gaat verdiepen. Een paard trapt nooit om aan te vallen, het trappen met de achterbenen is puur uit verdediging. Als het paard je van de voorkant aan gaat vallen is het pas echt een aanval. Als jij dus doodleuk die stal in loopt en je paard trapt omdat hij zich wil verdedigen ga je nog eens extra op hem in staan timmeren? Dan ben je imo heeel erg fout bezig.

Denk je dat je met een hengstenketting een paard wel onder controle kan houden? Als een paard echt iets wil dan heb je gewoon weinig in te brengen als mens, welke marteltuigen je er ook aanhangt.



Het gaat er niet om WAAROM een paard trapt. ALS je hem te pakken hebt ben je bont en blauw of zelfs mismaakt of dood in het ergste geval. Hij kan dan wel schrikken, of whatever. Maar... je moet hem dat directe reactie-instinct afleren voor het te laat is. Niet ieder paard reageert met die reactie. Maar deze is wel heel link.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:10

Visconti schreef:
Citaat:
Kijk eerst maar naar je eigen (on) kunde en dan pas naar het paard.

Daar zit het hem denk ik net, de meeste mensen vinden zichzelf kundig genoeg om hun paard te straffen. Ze zijn namelijk van mening dat ze de kennis hebben om een paard fijnloos te verstaan en daardoor correct te kunnen straffen.

Maar ik ben nog niet kundig genoeg om dat in te schatten. En om misverstanden tussen mijn paard en mij te voorkomen straf ik zo min mogelijk. En ik straf op andere manieren, een klap is niet de enige straf.

Ik wacht nog even minstens 25 jaar, in die tijd ga ik heeel veel boeken lezen, totdat ik net zo veel weet als Monty Roberts, en dan zie ik wel of ik het nog nodig vind om paarden correct te straffen.


Ik hoop dat je in de tussentijd geen paarden aanschaft.................
Anders jkan het te laat zijn Knipoog

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:11

Maar dan heb jij een paard ie daarin in geen loopje met je gaat nemen viscontie.
dan is meer dan een ker achterwaarts ook niet nodig.
(en dat is het merdendeel van de paarden)

Maar er is ook een groep, die is niet bang, maar hondsbrutaal en willen je wel ff onder in de rang zetten.
Wil jij ze achterwaarts zetten, staan ze stijlovereind en kappen ze een keer met de voorbenen.

Wat doe je dan?

(en sommige krijgen dat gedrag pas als ze merken dat de mens niet zoveel doet)

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:15

avanti4ever schreef:
soms is lichaamstaal (helaas) niet genoeg en kan een mits op de juiste timing en je weet wat je doet een corigerende tik (dus niet echt slaan) nodig zijn om m even te laten weten wat ookal weer de bedoelling was en wie de leiding heeft,,
verder doe ik persooonlijk veel bijv als ie te snel naar zn stal wil hem laten halthouden en paar passen achterwaarts en weer halt en dan rustig naar stal laten lopen werkt ook effectief..
maar als hij mij zou bijten zou ik dat niet pikken
een coorigerende tik (hoe vervelend ik dat ook vindt) is soms niet te voorkomen daarbij is niet ieder paard bij de zelfde aanpak gebaat,,,elke paard heeft eigen karakter eigen persoonlijkheid en ieder paard staat weer anders in dominantie eigenlijk is t niet te vergelijken wat voor t 1ne paard zo werkt werkt voor t andere niet..

edit tikfout... Bloos


It´s the same.
Tikken, meppen noem het maar zoals je wilt.
Het blijft uiteindelijk slaan.
Een tik op je vingers beschaamd je net zo als een klap voor je bakkes.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:16

runningkawa schreef:
Dan pakken ze hem niet goed aan
zijn te soft, niet consequent
Dan kun je beter niets doen. (en hopen dat je een brave hebt)



Nee ze zijn te hard, kunnen een paard niet lezen, en denken dat geweld alles oplost... (en ik verdenk ze ervan dat ze het fijn vinden om een levend wezen aan zich te onderwerpen). Juist zoiets groots en stoers als een paard. Daar moet je wel hard tegen zijn anders luisterd hij niet (lees ik hier af en toe tussen de regels door ook).

Hetzelfde geld voor hulpmiddelen. Iedereen heeft wel een goed excuus waarom ze een slof, stang, bit, sporen, zweep whatever gebruiken...

Hoeveel van dat soort paarden heb jij eigenlijk ontmoet RK? Ik kan zeggen dat ik met heel veel paarden heb gewerkt, en de meeste die zogenaamd aggresief waren, waren niks anders dan bang.. echt heel sneu. Maar omdat het paard vals kijkt, een keer een been optilt, istie DUS gelijk aggresief of brutaal. En heeft men een reden om te meppen, een ketting te pakken of wat dan ook...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:17

hns schreef:
avanti4ever schreef:
soms is lichaamstaal (helaas) niet genoeg en kan een mits op de juiste timing en je weet wat je doet een corigerende tik (dus niet echt slaan) nodig zijn om m even te laten weten wat ookal weer de bedoelling was en wie de leiding heeft,,
verder doe ik persooonlijk veel bijv als ie te snel naar zn stal wil hem laten halthouden en paar passen achterwaarts en weer halt en dan rustig naar stal laten lopen werkt ook effectief..
maar als hij mij zou bijten zou ik dat niet pikken
een coorigerende tik (hoe vervelend ik dat ook vindt) is soms niet te voorkomen daarbij is niet ieder paard bij de zelfde aanpak gebaat,,,elke paard heeft eigen karakter eigen persoonlijkheid en ieder paard staat weer anders in dominantie eigenlijk is t niet te vergelijken wat voor t 1ne paard zo werkt werkt voor t andere niet..

edit tikfout... Bloos


It´s the same.
Tikken, meppen noem het maar zoals je wilt.
Het blijft uiteindelijk slaan.
Een tik op je vingers beschaamd je net zo als een klap voor je bakkes.


En wie zegt dat die tik op mijn vingers nietb terecht is?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:18

Grappig dat de meeste mensen over kinderen juist weer heel anders denken over een corrigerende tik Haha!

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:18

En dat ben ik echt niet met je eens

Een peuter die na een paar waarschuwingen nog steeds aan de kopjes op tafel zit, kan ook een pets op de vingers verwachten.
Niet aan de hand, word niet mishandeld en is niet zielig.
Maar hoort te leren dat als de ouders zeggen, nee, dat het nee is.

Een paard is daar niet anders in.
Als jij zegt nee, in wat je ook doet, is dat geen ja.
Dat heeft nu consequent zijn
En dát heeft een paard nu net nodig.

En de ene keer kan het volstaan met hem achterwaarts zetten (wat ik overigens nooit gebruik, want wil dat niet als strafmiddel)
Maar als zijn vergrijp groter is, kan hij een tik verwachten

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:18

Visconti schreef:
Citaat:
Kijk eerst maar naar je eigen (on) kunde en dan pas naar het paard.

Daar zit het hem denk ik net, de meeste mensen vinden zichzelf kundig genoeg om hun paard te straffen. Ze zijn namelijk van mening dat ze de kennis hebben om een paard fijnloos te verstaan en daardoor correct te kunnen straffen.

Maar ik ben nog niet kundig genoeg om dat in te schatten. En om misverstanden tussen mijn paard en mij te voorkomen straf ik zo min mogelijk. En ik straf op andere manieren, een klap is niet de enige straf.

Ik wacht nog even minstens 25 jaar, in die tijd ga ik heeel veel boeken lezen, totdat ik net zo veel weet als Monty Roberts, en dan zie ik wel of ik het nog nodig vind om paarden correct te straffen.


En zelfs hij gebruikt hulpmiddelen.....

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:18

roossie22 schreef:
@odette: ik schets de situatie niet zwart wit.... er is elke wedstrijd wel een groep die net niet op 2 handen te tellen zijn die zo reageren.
verder is er een zeééééé'r grote groep mensen ( waarvan ik er ook ooit 1 was hoor, ben geen heilige wat dat betreft) die zijn paard een tik geeft als ie schrikt of bokt of opzij stapt of iets doet wat de ruiter niet wilt. deze tikken zijn zo vaak onterecht.... het paard begrijpt de ruiter niet, het paard heeft pijn bij bepaalde oefeningen waardoor ie protesteerd, het paard is bang etc... hier wordt bij zeer veel mensen niet naar gekeken, er wordt gereageerd op het moment dat het paard iets doet, maar niet bij nagedacht waarom hij iets doet en deze groep is écht geen kleine


Maar dat sluit nog niet uit dat het wel degelijk mogelijk is om een paard af en toe met een tik te corrigeren zonder dat het paard daar ernstige psychische danwel lichamelijke schade van ondervind.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:20

Het verschil is dat je met kinderen uiteindelijk kunt praten, en ze zo wat kunt uitleggen.. Met paarden gaat dat niet dus zul je heel goed in nonverbale communicatie moeten zijn..

en daar schort het bij de meeste mensen... denken dat ze het weten, maar verkeerd inschatten...

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:20

Citaat:
Wat doe je dan?


Voor hem gaan lopen, en stil staan. Loopt hij tegen mij aan kan hij een stomp van mn elleboog verwachten. Gelukkig heb ik dit bij Visco nog nooit hoeven doen, maar in deze situatie vind ik correct straffen niet erg. Ik verwacht dat mijn paard mijn persoonlijke ruimte accepteerd. Maar in dit geval weet ik zeker dat hij geen respect voor mij heeft, als je dan niks doet heb je uiteindelijk geen leven meer met zulke associaal verwende paarden Clown

Maar een vanaf veulens aan goed opgevoed paard vertoont zulk gedrag als het goed is niet.

@Marije1984: Ik heb het over Monty zijn kennis, niet zijn daden en methodes. Want daar ben ik lang niet altijd voor, maar de man weet ontzettend veel...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:20

Cer schreef:
Grappig dat de meeste mensen over kinderen juist weer heel anders denken over een corrigerende tik Haha!



Bedoel je die etterbakken van deze tijd? Zo brutaal als wat omdat mama geen tik durft uit te delen?
Van mij mogen ze. De kinderen van nu worden steeds brutaler omdat ze niet mee opgevoed worden!
Ik heb wel eens een corrigerende tik gekregen en ben er geen minder mens om, maar ik heb wel respect voor anderen en daar ontbreekt het op dit moment veel aan!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:20

hns schreef:
[***] schreef:
Oke HNS, vraagje aan jou dan: wat is er zo ontzettend slecht aan een goed getimede corrigerende tik? (1 tik, dus geen reeks, en een paard dat absoluut niet bang voor me is, maar wel heel goed weet nu waar zijn grenzen liggen)


Omdat ik (in plaats van slaan) met mijn lichaamstaal straf.
TERUG op je plek!!
Tot nu toe was dit héél effectief bij veel verschillende paarden.


Maar omdat jij het zo doet is het ander nog niet fout, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:22

ben ik niet met je eens..
ik ben echt anti geweld en zie een corrigerende tik aan n paard dus ook niet als geweld of als iets waar ik zn eigenwaarde mee aantast..er is bij mij een verschil tussen soms een crrigerende tik en elke dag je paard slaan (dat doe ik dus niet)
voorbeeld; als mijn paard dwars door mn heen wil lopen omdat ie zo graag iets wil... zet ik m in de achteruit zou hij mij dan proberen te bijten krijgt hij daar een reactie op
was 3maanden terug op stal lsg eten in zn voerbak hij wil dat hebben logisch maar hij hoeft dan niet door me heen te lopen 1e poging in zn achteruit 2e poging wilde hij toch door mn een of langs nou dan krijgt ie een tikkie en weerachteruit en t hielp
nou is t niet zo dat ie te pas en te onpas n tik krijgt dat gebeurt zelde maar soms moet t even en dat vink vervelend maar beter dat dan datie door mn heen loopt

een tik of slaan zit imo een verschil een tik is om een reactie uittel okken slaan is imo om je paardbang te maken das toch anders....

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:22

Toch blijf ik bij wat ik eerder beweerde. Mensen kunnen zelf soms moeilijk inschatten wat ze aan het doen zijn. Vraag maar es aan iemand die zn paard afrost, wat hij/zij aan het doen is. Het antwoord zal altijd zijn dat het paard het verdient.

Niemand gaat zeggen "oh, nu je het zegt, je hebt gelijk, ik ben wel erg oneerlijk bezig'....

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:23

maar het kan toch ook zijn dat een paard iets niet snapt?
zoals met mijn merrie, als ik erop rijd, en ze negeert teugelhulpen, misschien kent ze het gewoon niet, en doet ze maar wat?
want als ik drrraf! zeg dan gaat ze draven en stap en halt luisterd ze ook feilloos naar, dat heb ik haar aan de hand geleerd..
dus dat eigenwijsheid eigenlijk niet-snappen is?