De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:46

Mijn jonje paard wordt altijd overdag gedaan, buiten lesuren en dan ben ik aan het werk. Zo is de omgeving rustig. Pas hoorde ik ook dat de smid hem een lel had gegeven. Daar kan ik dus echt niet mee zitten. Mijn paard is soms grensverleggend bezig en dan verdiend hij het best.
En ik weet dat de smid alleen terecht slaat en eigelijk heel veel geduld heeft.

Ik heb hem gevraagd naar het gedrag van mijn paard en hij zei dat het een gewoon jong paard was, die probeerde of het echt nodig was om zijn hoef op te tillen.(en of hij kon hangen en of er dingen waar hij in mocht bijten...)
Na 2x gaat het al heel goed.

Ik ken er ook één hier in de buurt die heeft zo'n kort lontje....
Die blijft mooi uit de buurt.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:54

Dat ligt aan de situatie! Ik doe zelf de opleiding tot hoefsmid en kom met veel verschillende paarden in aanraking.

Als een paard/ pony de hele tijd staat te etteren geeft mijn stagebegeleider echt wel even een por. Voor hezelfde geld gaat het dier door en komt hij (of ik) er onder te liggen.

Ja een heel erg jong paard kun je niet zomaar op zijn nummer zetten omdat het onwetendheid is, dat zou niet eerlijk zijn.

Ook paarden die bang zijn door een eerdere nare ervaring (met de vorige smid?!) kun je niet aanpakken omdat je dan nog verder van huis bent.

Maar een paard die weet hoe het hoort en dan alsnog gaat staan etteren? tja, die vertel je hoe het wel hoort. En dat hoeft niet met 10/20 x schoppen of slaan. Dat kan door 1x goed je stem te verheffen of als dat niet helpt 1 tik of por.

In een kudde krijgt een paard ook niet te horen... he niet doen. Je moet de baas zijn anders neemt hij je in de maling. Maar dat is ook helemaal paard/ pony afhankelijk.

Met andere woorden, werk met je verstand en geef een dier niet de schuld van je eigen fouten. Wees rechtvaardig maar sta wel je mannetje (in mijn geval Vrouwtje).

Een Smid komt met heel veel paarden in aanraking, hij kan een keer een fout maken en het paard verkeerd inschatten. Straf iemand niet af op 1 fout. Een smid is menselijk en mensen maken fouten. Frustratie uitleven op een paard is natuurlijk uit den boze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:54

Pas was de smid die ik had naar mijn idee zelfs te lief naar mijn 2 jarige
Die meende achter steeds terug te moeten trekken. Of gewoon aan te moeten lopen.

Nou hij weet dondersgoed wat voetjes geven is, dus geen gezeik.
Ik heb 'm eens flink in de achteruit gezet en daarbij heel flink gemopperd. (hij vind stem verheffen vreselijk)
Nou het geklier was meteen af en ook het andere achterbeen ging "ineens" goed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:57

als mijn paard erg vervelend is en dus tegen werkt mag hij best een tik krijgen hoor. Mijn paard is geen kleintje en als t niet meewerkt is t niet te doen. Voor de smid is t ook van groot belang dat ie luisterd. Als elk paard wat de smid moet doen lekker op m gaat hangen of lopen klieren. Dan doet ie t werk geen 2o jaar omdat ie dan versleten is. Dus een verdiende tik is wat mij betreft prima. Afstraffen uit frustatie nee.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:03

hey,

uit frustratie vind ik het niet kunnen.

maar toen mijn welsh voor het eerst bekapt werd, kon ze net op drie benen staan en deelde ze een klap uit naar de hoefsmid. deze kreeg hem bijna op z'n knie en toen heeft de hoefsmid heb even toe gesproken zeg maar. maar dit gewoon onder toezient oog van ons. hij heeft zich hier ook voor geëxcuseerd. en dit vond ik een hele normale actie.

maar ook hebben we een hoefsmid gehad die het paard sloeg met zijn vijl als het paard niet zijn voet op wou tillen of zijn voet niet gewoon op wou houden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:08

runningkawa schreef:
Pas was de smid die ik had naar mijn idee zelfs te lief naar mijn 2 jarige
Die meende achter steeds terug te moeten trekken. Of gewoon aan te moeten lopen.

Nou hij weet dondersgoed wat voetjes geven is, dus geen gezeik.
Ik heb 'm eens flink in de achteruit gezet en daarbij heel flink gemopperd. (hij vind stem verheffen vreselijk)
Nou het geklier was meteen af en ook het andere achterbeen ging "ineens" goed.

Hier precies hetzelfde. Jong paard en nieuwe smid dacht dat het paard gewoon nog moeite had met voetjes optillen. Nou niet dus, meneer was gewoon niet van plan mee te gaan werken, terwijl hij het echt heel goed weet. Dus toen heb ik hem zelf wel even toegesproken.

Mijn vorige smid heeft mijn paard ook wel eens een schop verkocht, omdat hij ineens gevaarlijk uithaalde met zijn voorbeen. Totaal terecht, want mijn paard was echt strontvervelend. Later is de smid naar me toe gekomen om te vragen of ik het niet erg vond. Ik had er totaal geen probleem mee, die smid wist precies waar hij mee bezig was ( bekapte dat paard al van jongs af aan ) en wist heel goed hoe de vork in de steel zat!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:17

Ik heb het meegemaakt in Oostenrijk.
Paardje was ook wat vervelend maar niet heel erg ofzo, wat doet die hoefsmid. Hij was net met die grote ijzeren vijl bezig en hij slaat het paard er keihard mee in zijn buik. Even later met een hamer. Nou dit vond ik dus echt NIET kunnen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:22

In het begin was mijn pony erg vervelend bij de hoefsmid. Hij gaf haar dan ook wel eens een klap, maar dan kreeg hij er ook direct een terug van mijn pony. De hoefsmid heeft dat dus snel afgeleerd.
Nu zijn ze allebei heel lief voor elkaar...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:28

Mijn pony, en paarden in het algemeen, worden niet geslagen, door niemand niet! Een corrigerende tik in extreme situatie's kan, maar slaan/schoppen en alles wat daarbij hoort absoluut niet. Ik verhef eerder mijn stem dat dan ik fysiek toegrijp. Ik ben ook ontzettend tevreden over mijn hoefsmid. Mijn pony is niet altijd even snel van begrip en heeft het vaak niet door als hij per ongeluk op je voet staat. Dus de hoefsmid was plots ook slachtoffer en schreeuwde het uit, in de hoop dat ponylief zijn voetje op zou tillen van schrik maar die had dat natuurlijk niet door... dus ik heb hem gauw opzij gedrukt maar hij heeft geen klap gehad, en zo hoort dat ook! Maar dat heb ik jammergenoeg al vaker anders gezien... en dan hoor je altijd "ja dan had hij maar niet op mijn voet moeten gaan staan" daarop kan ik alleen maar zeggen "dan moet je maar niet je voet onder de zijne zetten...".

Maar met een goede opvoeding en zelf attent en geconcentreerd erbij staan om eventuele irritaties in de kiem te smoren, kom je al een heel eind!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:33

Als mijn hoefsmid een tik uitdeeld zeg ik daar niks van. Hij doet eht namelijk alleen als een vand e twee ook echt te ver gaat en het terecht is. Hij deot eht op een goede manier direct en gaat daarna in alle rust weer verder. Het is ook nog maar twee keer voorgekomen in ruim 3 jaar tijd. Maar soms grijp ik in omdat ik vind dat ze al over de schreef gaan

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:09

icequeen3 schreef:

In een kudde krijgt een paard ook niet te horen... he niet doen. Je moet de baas zijn anders neemt hij je in de maling. Maar dat is ook helemaal paard/ pony afhankelijk.

Met andere woorden, werk met je verstand en geef een dier niet de schuld van je eigen fouten. Wees rechtvaardig maar sta wel je mannetje (in mijn geval Vrouwtje).

Een Smid komt met heel veel paarden in aanraking, hij kan een keer een fout maken en het paard verkeerd inschatten. Straf iemand niet af op 1 fout. Een smid is menselijk en mensen maken fouten. Frustratie uitleven op een paard is natuurlijk uit den boze!

ben het hier helemaal mee eens. vooral dat je rechtvaardig moet zijn maar wel je mannetje moet staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:32

als het nodig en gegrond is mag de smid mijn dier wel een tik geven
maar dan alleen als het nodig en gegrond is
mijn vroegere hengstje heeft 1 maal een tik gehad van de hoefsmid , geheel verdiend
maar dat is heel wat anders dan een hoefsmid die even fijn uithaald met hamer of rasp etc
daar hoeven ze niet mee aan te komen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:15

plurkje schreef:
Dikke kans dat jij dezelfde bekapper heb als ik Haha! Zelfs mijn twee jaarlingen staan keurig netjes stil als hij komt bekappen.

Simon Lingbeek toevallig Knipoog

Echt een man met engelengeduld en écht gevoel voor paarden. Meteen de eerste keer al na die rotervaring met die gewone hoefsmid wist hij Sun z'n vertrouwen te winnen. Eerst even kennis maken, even aaien.
Áls hij Sun al ooit een mep zou verkopen, zou ik weten dat het terecht was.
Gelukkig is dat niet eens nodig, hij is altijd volkomen rustig bij deze man Lovers

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:23

Mijn smit heeft veel geduld. Mijn paard was echt aan het vervelen zagen we aan haar en hij liet het heel lang doorgaan. Toen gaf hij haar een goede tik en hierna was het ook meteen over. Soms is het gewoon echt even nodig.

Smit mag het zeker niet doen uit frustratie.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:30

Bij mij hangt het ook van de situatie af.

Over het algemeen zijn mijn volwassen merrie en 2 jarige Shetruin vrij braaf bij de hoefsmid. Beiden willen nog wel eens met een achterbeen trekken maar daar doet mijn hoefsmid niks op uit.
Mijn veulen daarentegen.... ondanks dat ze bij mij erg braaf haar hoefjes gaf was ze bij de hoefsmid werkelijk waar een pain in the ass. En dit was overduidelijk niet uit angst maar gewoon uit onwilligheid. Mijn hoefsmid daarentegen bleef echter stug volhouden en het enige wat hij uiteindelijk deed was haar zo strak vast zetten dat ze geen kant op kon en haar eens flink in d'r bovenlip gedraaid (praam-idee maar dan met de hand Knipoog ). De eerst volgende keer erna was ze (in verhouding tot de 1e keer) vrij braaf bij hem.

Ik ben er zelf altijd bij als mijn paarden worden bekapt en als ze echt strontvervelend zijn dan mag de hoefsmid ze best op hun plek zetten. Mocht ik echter vinden dat hij hier teveel 'geweld' bij gebruikt (wat niet nodig is bij mijn paarden want die staan alweer in het gareel van een harde schreeuw) dan krijgt hij dat zeker te horen en is het, bij herhaling, exit hoefsmid.
Gelukkig is mijn hoefsmid erg geduldig en als hij kwaad wordt laat hij eerst de boel tot rust komen terwijl hij met het paard 'kuschelt'.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:31

ik zou het zeker niet toelaten.
Gewoon om de reden dat mijn vzpaard dat dan als een vervelende ervaring zal gaan zien, en het de volgende keer nog slechter gaat

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:25

veraA schreef:
Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

Precies maar puur uit frustratie niet!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:26

veraA schreef:
Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

Precies maar puur uit frustratie niet!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:46

Als mijn pony's zouden staan te drammen mogen ze best op hun donder krijgen.

Ik doe mijn pony's zelf, ik heb vorig jaar bij vincenza op de opleiding gezeten en ben zelf wel door gegaan. Dus er zullen weinig smeden zijn die mijn pony's nog zullen doen (alleen klasgenoten van mij).

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:47

Bij mijn verzorgpaard is er een hoefsmid weggestuurd omdat hij schreeuwde bij hun onlangs aangekochte jaarlinger! Beestje had nog nooit een hoefsmid gezien!

Nu hebben ze een hoefsmid die nooit een paard zal slaan. Hij blijft continu rustig tegen de paarden praten, en wacht net zo lang tot het paard rustiger doet. Ik heb gemerkt dat door deze hoesmid, de paarden een goede ervaring hebben en de volgende keer letterlijk hun hoefjes voor hem optrekken.
Echt geweldig!
En zo kan het ook, dus waarom ook niet?

Maar om helemaal terug te komen op de vraag:
Nee ik zou dat absoluut niet pikken! Geen geschreeuw, getrap of geslaag!
Ik ben ook van mening dat de hoefsmeden het zich vaak zelf moeilijker maken dan hoeft door zo agressief te reageren.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:33

Als mijn pony iets zou doen wat niet kan , wat ík zelf ook niet zou pikken. mag hij best een klap op de hals of borst geven, maar niet op de neus of een paar keer.. gewoon 1x lijkt mij genoeg om een pony te laten weten dat zijn gedrag niet goed is. Al zou ik liever hebben dat hij zijn stem verheft en de naam van mijn pony roept, dat doe ik zelf ook. ( ben niet zo van het slaan)

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:50

Mijn vorige paardje was nou niet bepaald gewend aan de hoefsmid.
De eerste keer dat hij kwam zetten de hoefdsmid na 5 min (paard was nog geen eens zo vervelend, gewoon niet gewend) zijn voet in mijn paard zijn buik. Heb hem duidelijk verteld wat ik eraan vond, hij is ook niet meer teruggekomen.
Heb daarna Simon Lingbeek laten komen, en echt waar nooit meer last gehad.
Ik ben ervan overtuigd dat je met rust en geduld een heel eind komt.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:53

Is het terecht mag de smid van mij best een klap geven aan mijn paard.
Echter wel gewoon een ''correctie klap'' en niet datie me paard in elkaar mept!

Ligt wel aan het paard zelf...
Mijn pony is bang van de smid, vooral met hete ijzers onder zn hoefjes branden, onze smid is rustig en koeld de ijzers gewoon af, omdat mijn paard hier doodsbang van is...
alsie zich aansteld... dus hij gaat als een gek draaien terwijl de smid aan het veilen is, dan krijgt hij wellis een klap ja...
gewoon een correctie tik Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:46

Ach mijn paard doet niets, dus mijn smid slaat niet Clown

Verder hebben we een atactisch paard op stal staan die het moeilijk vind om op 3 benen te staan, daar is hij supergeduldig mee!

Maar mocht iets een gevaarlijke situatie voor mn smid opleveren, mag hij best een tik geven.
Gelukkig hebben wij alleen brave paarden Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:51

nielsd schreef:
Ik zou zeggen dat ie gelijk kon vertrekken. Niemand mag mijn paard slaan behalve ik, mijn vader, vriendin van mijn pa en lerares. verder niet!

Imo hoeft een hoefsmid niet te slaan.

de lerares?? Bedoel je onder het rijden?

Mijn paard mag niet geslagen worden door de smid, maar ik heb het hem nooit gezegt want dat doet hij ook niet.. Farouche staat trouwens ook goed stil bij de smid, soms wil ze een beetje hangen op de smid, maar dan zegt ie gewoon 'FAROUCHE, OP JE EIGEN BENEN STAAN!'' verder vind ik slaan onnodig, gewoon een duidelijk woord is vaak genoeg Lachen