pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:19

[/quote]Sorry maar uit deze opmerking kan ik opmaken dat je je nog nooit verdiept hebt in de problemen die paarden kunnen hebben!
En zoals je later in dit topic zegt.. je werkt langer met paarden dan charos oud is.. wat heeft de tijd ermee te maken.
Sommige leren in 2 jaar meer over paarden dan andere in 20 jaar!

In deze wereld moeten paarden zich altijd aan de ruiter aanpassen en niet andersom, heel vreemd want vele menen paarden met respect te behandelen..

Ik heb altijd meer bereikt met positieve dingen belonen op het juiste moment dan slechte dingen afstraffen.
Bij de eerste manier zal het paard zelf gaan zoeken naar dingen die hij goed kan doen en bij de tweede manier zal hij dingen laten omdat hij bang is gestraft te worden.

Nogmaals ieder zijn eigen manier, maar ga dan niet argumenteren met de tijd dat je in het paardenwereldje mee draaid!
[/quote]

Helemaal mee eens! Wij willen dat zij voor ons werken, dan moeten we toch ook echt een keer leren om met ze te COMMUNICEREN...maar ja dat is voor veel mensen te moeilijk ofzo?! En Nee paarden begrijpen helaas geen MENSENtaal en mensen begrijpen ook geen PAARDENtaal maar kunnen dat wel leren door zich erin te verdiepen.
Helaas bestaan er voor paarden nog geen Natural Humanship cursussen om te leren omgaan met 'probleemmensen' Extreme duivel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:46

Helemaal met Laetitia eens!! Ik vind het te belachelijk voor woorden dat mensen meteen roepen dat het om een 'stoute pony' gaat. Terwijl paarden ALTIJD gedrag vertonen om een reden!!! Zoek dus eerst de oorzaak uit en stop met 'symptoombestrijding'!!!

Helaas geloven er nog een hoop mensen (zeker de mensen die zogenaamd al 100 jaar met paarden bezig zijn, dat zijn heel vaak, niet altijd dus, de ergsten!!! Eigenwijsheid ten top.... diepe zucht) dat een paard net zo is als de mens. En dat een paard zich maar aan moet passen aan de mens. Neem van mij aan, dat je bij paarden veel meer voor elkaar krijgt als je het andersom doet. Dus pas je maar aan, aan het paard, en ze doen ALLES voor je. Kost wat meer tijd misschien, maar dat moet je maar voor een paard overhebben.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:52

Ik noem dom weg erop los slaan, als jij denkt dat het paard iets fout doet, handelen uit onmacht en ondeskundigheid.
Fout dus, bij een gevoel van onmacht kun je niet realistisch nadenken en neem je vrijwel altijd de verkeerd beslissing.
Tel eens tot 10 zou ik zeggen.. losse handjes werken niet.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:09

AikePeer schreef:
Ik noem dom weg erop los slaan, als jij denkt dat het paard iets fout doet, handelen uit onmacht en ondeskundigheid.
Fout dus, bij een gevoel van onmacht kun je niet realistisch nadenken en neem je vrijwel altijd de verkeerd beslissing.
Tel eens tot 10 zou ik zeggen.. losse handjes werken niet.

inderdaad.

maar ja, ik heb ook wel eens een pony in elkaar gemept zien worden omdat hij de longeerbak niet in wilde.
een beetje rust in je lijf doet wonderen. ik vind het een teken van onmacht en niet competent zijn om op de juiste manier te handelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:02

AikePeer schreef:
KiWiKo schreef:
jouw feessie Haha! Haha!

een paard dat pijn heeft en daaruit stout is, heb ik meer dan waardering voor......... maar een paard dat stout is omdat het stout wil zijn, heeft een majoor probleem met mij

en als jij het anders wil zien in de toekomst........ wens ik je veel succes met echte karakterpaarden

Sorry maar uit deze opmerking kan ik opmaken dat je je nog nooit verdiept hebt in de problemen die paarden kunnen hebben!
En zoals je later in dit topic zegt.. je werkt langer met paarden dan charos oud is.. wat heeft de tijd ermee te maken.
Sommige leren in 2 jaar meer over paarden dan andere in 20 jaar!

In deze wereld moeten paarden zich altijd aan de ruiter aanpassen en niet andersom, heel vreemd want vele menen paarden met respect te behandelen..

Ik heb altijd meer bereikt met positieve dingen belonen op het juiste moment dan slechte dingen afstraffen.
Bij de eerste manier zal het paard zelf gaan zoeken naar dingen die hij goed kan doen en bij de tweede manier zal hij dingen laten omdat hij bang is gestraft te worden.

Nogmaals ieder zijn eigen manier, maar ga dan niet argumenteren met de tijd dat je in het paardenwereldje mee draaid!

Het is mijn werk Lachen en ik ben in weinig dingen goed, maar in het goedkrijgen van een paard nou net wel.

Als je de moeite neemt om terug te lezen dan kan je nog meer posts van mij lezen en dan zie je dat ik ook andere dingen zeg.

Maargoed, heb geen zin om te typen Haha! Haha! heb een heule lange dag gehad, met heule fijne beessies die heel graag aan het werk gaan eindelijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:05

laetitia schreef:

Helemaal mee eens! Wij willen dat zij voor ons werken, dan moeten we toch ook echt een keer leren om met ze te COMMUNICEREN...maar ja dat is voor veel mensen te moeilijk ofzo?! En Nee paarden begrijpen helaas geen MENSENtaal en mensen begrijpen ook geen PAARDENtaal maar kunnen dat wel leren door zich erin te verdiepen.
Helaas bestaan er voor paarden nog geen Natural Humanship cursussen om te leren omgaan met 'probleemmensen' Extreme duivel

Tjeutje zeg!!! meen je dat nou, nooit geweten

De reden dat ik deze paarden goed mag gaan maken omdat ze bij mensen terecht zijn gekomen die het dier niet de duidelijkheid, simpelheid geven die het nodig heeft......

Zowel onder het zadel als aan de hand is er altijd communicatie mogelijk, tenzij het gevaarlijk wordt...... dan gaat mijn rol van begeleider over naar leider

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:06

Nadya schreef:
Helemaal met Laetitia eens!! Ik vind het te belachelijk voor woorden dat mensen meteen roepen dat het om een 'stoute pony' gaat. Terwijl paarden ALTIJD gedrag vertonen om een reden!!! Zoek dus eerst de oorzaak uit en stop met 'symptoombestrijding'!!!

Helaas geloven er nog een hoop mensen (zeker de mensen die zogenaamd al 100 jaar met paarden bezig zijn, dat zijn heel vaak, niet altijd dus, de ergsten!!! Eigenwijsheid ten top.... diepe zucht) dat een paard net zo is als de mens. En dat een paard zich maar aan moet passen aan de mens. Neem van mij aan, dat je bij paarden veel meer voor elkaar krijgt als je het andersom doet. Dus pas je maar aan, aan het paard, en ze doen ALLES voor je. Kost wat meer tijd misschien, maar dat moet je maar voor een paard overhebben.

Nog zo een slimme Haha! Haha!

ik ga er altijd van uit dat het paard pijn heeft

Een paard is een enorm dienstbaar dier, die veel te veel pikt van het wezen mens

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:17

Volgens mij moet je reageren op een "stout" paard. daarom niet zo hard (!) En ik zeg helemaal niet dat dat paard waar je op reed stout was ofzo hoor!

En een braaf paard moet je ook belonen. Zo simpel is het volgens mij!

Maar je lesgever zul je niet kun beinvloeden dat is volgens mij een punt! Hij doet wat hij wilt want het is zijn manege. Punt amen en uit. wil je dat niet? dan moet je veranderen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:20

KiWiKo schreef:
laetitia schreef:

Tjeutje zeg!!! meen je dat nou, nooit geweten

De reden dat ik deze paarden goed mag gaan maken omdat ze bij mensen terecht zijn gekomen die het dier niet de duidelijkheid, simpelheid geven die het nodig heeft......

Zowel onder het zadel als aan de hand is er altijd communicatie mogelijk, tenzij het gevaarlijk wordt...... dan gaat mijn rol van begeleider over naar leider

Lijkt mij dat je altijd de leiderrol op je moet nemen maar ja....wie ben ik he?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:06

KiWiKo schreef:
Nog zo een slimme Haha! Haha!

Zelf ben je anders ook behoorlijk bijdehand bezig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:14

Liezel1 schreef:
hou er rekening mee dat dit een versie van iemand is...
dit hoeft niet per definitie een objectieve versie te zijn..
in mijn ogen was het heel onterecht dat iemand zijn pony trapte tijdens de les vroeger..
nu, jaren later, zie ik dat heel anders...
hou het inlevensvermogen ook even in de gaten Knipoog

Een wijze opmerking die het verdiend heeft om nog even herhaald te worden!

*verder zou ik graag een groen balkje zetten om iedereen te vragen het niet op de persoonlijke toer te gooien maar ja, ben geen mod... dju...*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:18

Dan beschouwen we die opmerking toch als groen balkje?

Overigens ben ik het dan weer niet eens met Laetitia, ik kan prima met mijn paard samen werken zonder een overdreven leiderrol aan te nemen. Mocht ze te ver gaan dan wordt ze even op haar plaats gezet, maar verder probeer ik toch zoveel mogelijk samen te werken.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:22

[qoute]In deze wereld moeten paarden zich altijd aan de ruiter aanpassen en niet andersom, heel vreemd want vele menen paarden met respect te behandelen..[/qoute]

Deze zin ben ik het totaal niet mee eens. Een paard kan zich gewoon weg niet aan de ruiter aanpassen omdat ze daar het denk vermogen niet voor hebben. Als je echt zo goed wilt communiceren met een paard ga dan lekker in een weide zitten met een kudde paarden en kijk hoe hun met elkaar omgaan.

Idd met karakter paarden zal je met lief doen in mijn ogen nergens komen. Ik heb een verzorgbelg, een merrie, die de dominantste is in de wei. Overal waar ik kom wat nieuw is voor haar wil ze kijken wie de dominantste is. Door haar op haar plaats te wijzen (bij haar moet je haar gewoon wat meppen verkopen op haar kont) laat je zien dat jij de baas ben.

En nu wil ik niet iedreen zien huilen want in het wilt gaat het er nog vele malen harder aan toe. Zo had ik eens een gesprek met iemand die een documantaire had gezien dat wilde paarden naar een andere plaats werden gebracht en daar weer werden vrij gelaten. Nu was er een jong hengstje die een merrie wilde afpikken. De oudere hengst pikt het niet. Bijt hem in de bilspier en scheurt die zo eraf. Paard was na nog geen 3 dagen dood. En wij maar huilen als er 20 tikken worden verkocht om het paard wat discipline bij te brengen Knipoog

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:27

Ik vind het goed van de instructice die pony moet geen loopje met jou gaan nemen en denken dat HIJ/ZIJ de BAAS is want dat is dus niet zo.

Ik denk dat die pony nu wel zijn of haar lesje heeft geleerd. ik vind het trouwens niet te ruw aangepakt laat die pony maar zweten eigen schuld.

Ik zeg dit nu wel heel hard maar als ik zelf had gezien vond ik het ook niet zo leuk maar goed de instructeur zal er wel verstand van hebben
Laatst bijgewerkt door Meissie17 op 28-10-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:29

Mensen overdrijven snel en een verhaal wordt snel groter gemaakt dan het is. Het lijkt me sterk dat iemand een pony zo vaak slaat (waar anderen bij zijn iig), want als ie dat met alle pony's zou doen zou geen pony meer fatsoenlijk te rijden zijn. Ieder paard heeft een andere aanpak nodig, de ene heeft gewoon wat meer overtuigingskracht nodig dan de ander. Als mijn pony slecht reageerd op mijn been, kan hij net zo lang een tik verwachten tot hij wel een reactie geeft. Vaak is 1 genoeg, maar soms zijn er 3 nodig om het gewenste effect te bereiken. Wat de ene ruw vind, valt bij de ander onder correctionele tikken. sja....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:43

Heel erg jammer, dat sommige mensen de oplossing altijd maar vinden in slaan. En daar mag je nooit wat over zeggen. De meeste paarden met 'vervelend' gedrag vertonen dat gedrag doordat ze een lichamelijk ongemak hebben of doordat de ruiter/trainer een fout maakt, niet duidelijk genoeg zijn e.d.

Of dit verhaal nou is overdreven of niet, ik lees het zoals het er staat, want anders kan ik alle verhalen op bokt wel anders gaan interpreteren. Schiet ook niet zo op, lijkt me. Ik vind het NIET normaal dat iemand een paard met een zweep slaat, laat staan 20x. Als je paard je als goede leider ziet, heb je geen zweep nodig. Allemaal onzin. En zwakte.

En dat sommigen dan weer zo denigrerend gaan doen: Ach, zegt meer over die personen zelf, dan over mij. Daar lig ik niet zo wakker van. Ik train paarden niet met zwepen en teveel slaan. Is nergens voor nodig, het kan ook heeeeeel anders. Heb ik wel geleerd van mijn NH instructrice en die heeft heel wat moeilijke paarden gehad, hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:43

laetitia schreef:

Lijkt mij dat je altijd de leiderrol op je moet nemen maar ja....wie ben ik he?

nee hoor hoeft helemaal niet Lachen begeLEIDER Haha! is een graag geziene uitspraak Haha! Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:48

MissyTara schreef:
Ik vind het persoonlijk niet de manier om zoiets op te lossen, maargoed.....
ik ook niet, maar zoals bekend staan; paardenmensen weten het zelf altijd beter (voel mijzelf niet aangesproken, maar is vaak wel waar)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:51

Nadya schreef:
Ik train paarden niet met zwepen en teveel slaan. Is nergens voor nodig, het kan ook heeeeeel anders. Heb ik wel geleerd van mijn NH instructrice en die heeft heel wat moeilijke paarden gehad, hoor.

ach we hebben niet allemaal een NH trainer Knipoog

en de aanpak verschilt gewoon per individueel paard

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:01

ik vind dat je een paard af en toe wel hard mag aanpakken.
tot op zekere hoogte.
het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om maar te blijven slaan met die zweep om hem pijn te doen.
waarschijnlijk kent jou instructeur het paard goed en weet hij dat hij noortje af en toe moet aanpakken.
doet hij dat bij alle paarden of bij sommige?
want wij hebben op de manege 1 paard staan die word ook wel is flink aangepakt maar andere bijvoorbeeld juist weer niet. het ligt een beetje aan het karakter van de paard.
als het goed is weet die instructeur hoe hij zijn paard moet straffen.
als je denkt dat dat niet zo is kan je natuurlijk altijd normaal en vriendelijk vragen waarom hij dat op die manier doet.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:24

Het lijkt me nogal moeilijk voor ons om te oordelen of je instructeur terecht gehandeld heeft of niet, we waren er namelijk niet bij en weten niet hoe de pony is.

Nu loopt er bij ons op de manege ook zo een donder rond die er nogal graag mensen afbokt. Als m'n instructeur dan ziet dat er niet consequent genoeg wordt mee gereden, of dat de pony echt profiteert en de persoon die erop zit daar niet kan mee omgaan durft hij er zelf wel eens op te kruipen en de pony eens aan te pakken. Hierna loopt deze dan weer een hele tijd braaf mee, maar als er wat beginners hebben meegereden die hij eraf kreeg door een bokje begint dit gedrag opnieuw.
Hij bokt, persoon valt van z'n rug en hij wordt 'beloond' want er wordt even niet meer verder gereden. Volgende keer als hij het beu is gaat hij dus opnieuw bokken. Als er dan niet eens iemand consequent rijdt die zich niet laat doen door de pony blijft hij dit gedrag vertonen. Zoiets als een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Nuja, als een pony bokt uit angst, pijn of onbegrip dan zijn er natuurlijk andere manieren!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:33

misschien heeft het paard wel last van zijn/haar rug.
of past het zadel niet goed dat die bokt.
dus hij moet gewoon de oorzaak opzoeken en niet gelijk afrossen.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:17

soms moet een pony even goed aangepakt worden,mits het gewoon gemenigheid/onduegd van de pony is.als hij het elke keer weer flikt,tja dan moet hij even goed op zijn plek gezet worden.
en als dat dan is terwijl er klanten bij zijn ja dan moet dat maar.
je kan de klanten natuurlijk niet alleen de mooie en lieve kanten laten zien.
ik heb ook wel eens tijdens een les een pony even goed op zijn plek gezet.die pony viel andere pony's aan tijdens de kinderlessen.een kind van 10 kan zo een pony dan niet goed genoeg straffen,dus deed ik het.kind van de pony af helpen en even goed hard aanpakken.
die kinderen vonden het vreselijk wat ik deed maar door naderhand uit te leggen waarom je zoiets doet vinden de kinderen het ook wel terecht

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:50

Dit is idd 1 kant van het verhaal.

Ik ben nogal maf in de omgang met mijn paarden, ik vind dat een paard -elk dier overigens- de kans moet krijgen zichzelf te ontwikkelen en ontplooien NAAST de mens. Je moet ze niet proberen het karakter te ontnemen. Mijn paarden zijn heel vrij in hun doen en laten, maar weten dondersgoed wat ze bij mij wel en niet kunnen maken -ik ben redelijk makkelijk Clown-, maar daarintegen is straffen minstens zo belangrijk als belonen. Hoewel ik in veel gevallen voor negeren ga, maar das weer een ander verhaal.

Ik denk dat we niet echt een mening kunnen vormen over een verhaal, verteld door een meisje dat deze pony 1x per week in de manegeles rijdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 02:21

Ik ga met mijn paarden zo vriendelijk mogelijk om als het kan, maar zo streng ook als nodig is....
Dus als ik ze aanpak, pak ik ze hard aan, zodat het in een keer duidelijk is. Daardoor kan ik de rest van de tijd heel fijn en rustig met ze omgaan, omdat ze precies hun grenzen kennen.
Het zou me niks verbazen als de pony waarmee dit topic begonnen is, ook zo'n typje is.