paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:47

ik denk dat sommige mensen iets niet echt goed begrijpen Bloos .
Ten eerste gaat het (gelukkig) niet om mijn paard
Ten tweede kwam ik daar aan en lag het paard toen 20 minuten. Ik heb het dier dus zelf maar erg kort zien liggen.
Ik heb direct geprobeerd het dier omhoog te krijgen, maar ze ging onmiddelijk weer liggen
Na 1 poging haar overeind te helpen zag ik dat dit in ieder geval niet werkt en heb haar samen met de eigenaar los gemaakt.

De eigenaar heeft contact gehad met een stal die hier samen met de eigenaar aan kan werken. Ze gaan binnekort daarnheen. Ik zal iedereen op de hoogte houden van de vorderingen.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:50

xtostarlight schreef:
Na een tijd steeds wat minder hooi in doen. En na een lange tijd het hooinet weg halen en af en toe belonen. En steeds weer wat minder doen. Bij ons heeft het geholpen. En kon eindelijk vast staan zonder iets. Maar blijf wel opletten. Want kan gevaarlijk zijn als paarden gaan hangen. Want het paard die ik ken heeft een peesblessure ervan over gehouden na het hangen.

Als je nagaat wat een enorme kracht er op de halswervels komt ben ik als de dood dat ze een nekblessure overhouden door 'hangen'.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:02

trisca ik begrijp je wel en ik snap dat het paard niet van jou was.
Gelukkig gaat ze het overlaten aan hopelijk professionele mensen

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:58

Ik snap die mensen echt niet hoor, die het met geweld op willen lossen. Ik denk dat jij dat paard het beste kan aanvoelen zodat je dit paard niet proviceerd het is een lastig iets om met dit probleem om tegaan maar geweld zowieso werkt niet.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:36

Wat is hier nu geweld?Het dier gaat zelf hangen.Ik heb nog niks gelezen wat op geweld duidt.Een bezem tegen je billen aan valt toch wel mee?

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 01:54

Ik heb een jong paard die nu al voor de derde keer heb weten te hangen, twee keer is het halster stuk getrokken en vandaag ging hij weer hangen en heb hem gelukkig zelf weten los te maken. Of hij dit doet uit pure angst?? het zou goed kunnen, hij loopt zelf naar achter en voelt dan opeens dat het touw strak staat en gaat dan hangen waarschijnlijk het voelen van het strak staan van het touw is zijn angst, maar dit moet hij toch gewoon accepteren?? Tevens heeft hij het voor elkaar gekregen om in de trailer zijn halster af te krijgen en lekker in zijn twee halstertouwen waarmee hij vast stond te gaan staan, ben me kapot geschrokken.
Ik probeer mijn paard vaak op de poetsplaats los te laten staan en dit gaat redelijk goed alleen hoe doe je dit in een trailer?? Naar mijn idee is het niet verstandig om hem daar los in te laten staan, hoe los ik dit dan op?? Ben als de doods dat hij weer zijn halster af weet te krijgen of gaat hangen in de trailer.
Weet iemand hier raad mee??? Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:32

Kun je geen schot achter z'n kont plaatsen op de poetsplaats?
Ik doe een elastic ruim achter z'n kont en ze gaat nooit meer hangen, maar een schot is veiliger. .
In de trailer zit de stang erachter waardoor ze niet (kunnen) gaan hangen.
NOOIT los in de trailer zetten!

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:27

Een bezem tegen ze billen geen geweeld dus jij wil mij vertellen
'als een paard gaat hangen je doet er een bezem tegen dus 500A600 kg wat gaat hangen dan haal je het niet met een bezem mits dat je die er tegen aan slaat.Ik weet in ieder geval ik ben bang voor spinnen dat is mijn angst, als iemand mij zou dwingen vind ik dat niet kunnen een paard is een vluchtdier en heb respect voor je dier!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:36

Mijn paard ging ook altijd hangen. Wat ik nu doe is hem gewoon niet meer vastzetten. Ik heb hem geleerd dat als het touwtje op de grond ligt hij niet mag weglopen. Dat kan je dan elke dag een tijdje oefenen; als hij een stap naar voren zet, zet jij hem een stap naar achter. Als hij een stap naar links doet, zet jij hem weer terug, door hem een stap naar rechts te laten doen. Op een gegeven moment snappen ze dat ze stil moeten blijven staan..

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:46

Ik had er een tijd geleden zelf ook een topic over geopend trouwens, even opgezocht..
viewtopic.php?f=13&t=544709&hilit=
Toen wou hij nog niet stil blijven staan als je hem los had staan, dat doet hij nu dus wel..
Met een touwhalster moet je hem niet trouwens nooit vast zetten (deed ik eerst wel..) Iemand op stal had dat gedaan, zijn paard ging hangen en toen was het oor er achter blijven hangen gevolg; oor hing er half af..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:21

Ik heb ook een paard (merrie, 5 jaar) die ontzettend vervelend (is, was) met het vastzetten. Ze had er ineens geen zin meer in en begon ontzettend te hangen. Toen heb ik een koeband gebruikt, ze had het nog een paar keer geprobeerd, maar had niet gewonnen, dus nu doet ze t niet meer Lachen (Het enige jammere is dat als ze nu geen koeband om heeft ze wel weer gaat hangen).

Het paard heeft duidelijke angsten. Ik denk dat je het vast laten staan als een 'goed' iets moet laten beschouwen door je paard.
Ga hem niet een paar uur vast zetten met een koeband om, bij deze heeft t juist een averechts effect, omdat t niet zo is dat het een ondeugd is maar gewoon pure angst.
Ga een paar keer per dag met hem naar de plaats waar hij vast moet staan en houd hem de eerste paar keer gewoon vast en geef hem eten, zodat het dus een goede ervaring wordt voor je paard. Bouw dit rustig op met eens 5 minuten vast staan, en eten geven, en dan 10 min. enz. Net zoveel het paard aangeeft.
Vraag niet te veel van je paard, anders wordt ie straks nog helemaal gek in zn hoofd.

spetter28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:17

leren los te laten staan en anders een trainingstal, als je niet weet hoe je dit moet oplossen haal er een professional bij.