Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:08

als het goed is krijgen de paarden in de opfok alleen maar te doen met de smid en de va........... beide mensen die gewend zijn met jonkies om te gaan...... geen negatieve ervaringen dus

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:10

Adriana schreef:
Nee Sherif, ze bedoeld het niet delegerend. Het is helaas iets wat steeds vaker voorkomt.

Een paard is per ongeluk verkeerd aanleren gaat sneller en vaak ongemerkt dan een paard iets goeds aanleren... en je hebt er heel wat kennis voor nodig omdat weer goed aan te leren! Bij paarden gaat het later wel om 600 kilo...

Knipoog oke dan...het verpesten gebeurt inderdaad wel erg vaak van zo`n jong dier, maar laten we eerlijk wezen zelfs ervaren mensen zijn hiertoe in staat, kijk maar naar de dressuursport/springsport en ga zo maar door...

(mag na 23 jaar ervaring met deze heerlijke wezens wel zeggen ze wel te weten hoe ik ze moet opvoeden, ben geen jonkie meer Knipoog ) en heb er zat destijds keurig zadelmak gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:12

Nogmaals, ik heb de juiste begeleiding en ze staat in de opfok. En ze is niet het eerste paard wat ik opvoed of ga inrijden. Ik heb nog geen 23 jaar ervaring, maar 15 jaar komt aardig in de richting.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:13

Hallo,
Wij hebben ook een jaarling en wij poetsen m ook regelmatig, dan raakt hij vast gewend daaraan.
Ook tillen wij vast de voetjes op, want ja hij moet ook naar de hoefsmid en dat gaat super goed.
Voor de rest staat hij lekker in de wei.
Oow ja wij hebben m ook al een paar keer de trailer op gezet,
gaat super goed!

Ik geef als tip aan jou: op het begin met poetsen zou ik m door iemand vast laten houden die m lekker kan afleiden en als hij daar aan gewend is kun je m over een tijdje vastzetten.
Op het begin hebben we onze jaarling vastgezet, maar wel zo dat je het touw meteen los kunt trekken, dan kan er zeker niets gebeuren,
Suc6 ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:15

als iemand gewoon eerlijk en open met een jonkie om kan gaan, zijn emoties in toom kan houden en het onderscheid kan maken tussen brutaal en niet begrijpen......... ben je prima in staat een jonkie te begeleiden.......

alleen denken teveel (vooral jongere) mensen dat ze dat kunnen.

Toen ik 16 was vond ik dat ik echt, echt heel goed paard kon rijden...... nu loop ik tegen de 40 op en weet ik dat ik nog steeds no sjit weet Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:16

Daar ben ik het met je eens Kiwiko. Ik was namelijk ook zo. En daarom is Sietske verhuisd naar een stal met opfok en begeleiding. Mochten er ooit problemen zich voordoen, heb ik wel proffesionals die me kunnen helpen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:18

ik heb een tijdje geleden een jaarling hengst moeten vlechten voor de veiling. Hij presteerde het om mij iedere keer plat te drukken tegen de muur...niet plagen of uittesten, maar echt hangen met zijn volle gewicht. ontzag voor de zweep had ie niet dus dat schoot ook niet ok. We hebben toen de 2-tands hooivork gepakt en die bij zijn kont gehouden (niet in zijn liezen, echt op t vlees). hij drukte daarna nog een keer, althans hij probeerde het. hij schrok van de vork dus sprong op zij. hij probeerde t 5 minuten later nog een keer, toen was ie genezen. de mensen die hem nu hebben vinden hem heel braaf met het poetsen...haha gek hè.. klinkt misschien lomp, maar wat hij eerst deed was lomp en nog gevaarlijk ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:21

en dat zullen ze dan ook echt wel doen Haha! Haha! en zo komt het wel goed, echt Haha! Haha!

zelf heb je je eigen inbreng........ en mocht het ergens verkeerd gaan heb je iemand die je helpt........ fijn! Haha!

@ dabamuts....... klinkt super onvriendelijk...... maar werkt wel........... bijkomend voordeel is, dat je het maar een of twee keer hoeft te doen, en dan valt het kwartje............ en daarna kan je altijd vriendelijk zijn tegen het paard, lieve woordjes fluisteren enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:24

Precies, ik ben ook god niet en ik kan ook niet alles zelf. En daarnaast vind ik het goed als paarden in vreemden handen komen. En ik probeer zelf zoveel mogelijk vreemde paarden in handen te krijgen om een frisse blik op mijn eigen paard te houden.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 19:56

Ik weet best hoe en wanneer ik mijn jaarling moet straffen. En ik moet zeggen dat ze het heel snel door heeft. Ze leert al om respect te hebben voor mij. Ze heeft me 2 x gebrobeerd om omver te lopen, door dat op het juiste moment te straffen, heeft ze dat nooit meer gedaan. In plaats daarvan blijft ze netjes stil staan. Ze let heel goed op me en volgt me met lopen, ze probeerd niet meer om me voorbij te lopen. Dit zijn de "grondoeveningen" die ik met haar doe.
Niks mis mee toch, ze loopt nu mee als een mak lammetje.
We moeten nog wel veel oevenen met de hoefjes, dat gaat nog niet goed. De hoefsmid was dan ook niet blij en heeft een praam moeten gebruiken. Dat vind ik heel jammer. Maar dat heeft tijd nodig, dat komt ook wel goed, hoe meer ze mij vertrouwd hoe beter dat ook zal gaan.
Ik haal haar niet iedere dag uit de weide. Ik denk zo`n 3 x in de week. En dan zal dat 10 min hooguit 15 minuten zijn. Ik vind dit absoluut niet te veel gevraagt voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:33

Vind ik ook niet Risje, zolang je maar consequent blijft!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:29

Ik ben het ook met Risje eens.

Ik doe werkelijk alles met mijn jaarling. Hij geeft voetjes, gaat regelmatig mee wandelen, in de zomer zwemmen.

Hij staat zomers dag en nacht op het land smane met drie andere hengsten. Maar zodra ik aankom weet je wie er als eerste bij het hek staat? Die van mij, zodra hij mijn toeter hoort komt hij aanrennen. En jullie hebben het over paard laten zijn? Hij bepaald het toch zelf. En zodra ik iets wil dan gebeurd dat ook!

Volgende maand moet hij de stal in. Gewoon overdag buiten en s'avonds binnen. Dan ben ik er toch echt wel iedere dag om hem te bekijken en te poetsen. Dit mogen jullie fout vinden maar mijn jaarling vindt het heerlijk. Want als hij dat niet zou vinden zou hij nu ook niet naar mij toekomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:50

Zorg dat je met (jonge) paarden altijd heel erg duidelijk bent en echt de baas/de leider bent, dit zit in je houding, je stemgebruik en je lichaamstaal, ze moeten weten waar ze aan toe zijn; wat er mag en wat er niet mag. Een jong paard uit de wei halen betekent dat ze uit haar vertrouwde omgeving en haar bescherming is dus zal ze niet gauw ontspannen en dus onrustig blijven.

Mijn jonge paard stond tot vorig jaar in een hengstenkudde. Daar ging ik 3 keer per week heen en de ene keer met een appel, de andere keer met een borstel, weer een andere keer met mokzalf. Reken maar dat hij me leerde kennen en dat hij naar me toe kwam en me volgde. Bij de hengsten moest je ook goed uitkijken en duidelijk zijn in wat ze mogen en niet mogen. Bijten, is een tik of een brom of een boze stem of een knijp terug. En uitkijken dat ze je niet plat lopen maar er ook voor zorgen dat ze dus jouw ruimte accepteren door een elleboog te geven ofzo als ze te dicht bij je zijn of te dominant worden. Zo werkt het bij hen zelf ook onderling, duidelijkheid in wat ze mogen en wat niet. Als ik iets lekkers bij me had zorgde ik dat de omstanders ook iets kregen of ik nam iets kleins mee dat direct op was zo gauw als mijn paard het zag. Dan kreeg je tenminste geen knokkerij of gedrang om al dat lekkers.
Paarden die regelmatig de smid zien hebben over het algemeen in een normale wei geen uitkrabben nodig (dat gebeurt in het wild ook niet) Tuurlijk kan je dat wel af en toe doen om haar/hem te laten wennen maar over het algemeen zijn de hoeven in orde (als er maar regelmatig een smid bij komt!)
Nou pas goed op jezelf, zorg dat ze je respecteert en hou je zelf heel! En geniet van je paardje, als ze je vaker ziet, gaat ze hoe dan ook om je geven, komt wel goed hoor!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:15

Niks over haasten komt vanzelf goed, mijn paard heeft tot zijn derde jaar op het land gestaan en was erg groen.Hij begreep nooit wat ik van hem vroeg en werd dan wild,de smit kwam van de week en hij was super braaf,op die momenten ben ik trots op mijn bink.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:25

Binckydenice schreef:

Ik doe werkelijk alles met mijn jaarling. Hij geeft voetjes, gaat regelmatig mee wandelen, in de zomer zwemmen.

Hij staat zomers dag en nacht op het land smane met drie andere hengsten. Maar zodra ik aankom weet je wie er als eerste bij het hek staat? Die van mij, zodra hij mijn toeter hoort komt hij aanrennen. En jullie hebben het over paard laten zijn? Hij bepaald het toch zelf. En zodra ik iets wil dan gebeurd dat ook!

Volgende maand moet hij de stal in. Gewoon overdag buiten en s'avonds binnen. Dan ben ik er toch echt wel iedere dag om hem te bekijken en te poetsen. Dit mogen jullie fout vinden maar mijn jaarling vindt het heerlijk. Want als hij dat niet zou vinden zou hij nu ook niet naar mij toekomen.

Hij weet niet anders. Dat is het banketstaaf, jij moet voor hem zorgen en de juiste keuzes maken.
Een veulen kan zich maar 15 minuten achter elkaar concentreren. Bij een jaarling is het niet veel langer.
Ik vind het gewoon zielig als je dan langer met zon beest bezig bent.
Er is zoveel wetenschappelijk bewezen daarover. Waarom dan eigenwijs doen.
Koop een 10 jarige Shetlander als je zo graag wilt knuffelen.
Het kan me geen f*ck schelen hoe goed iemand wel of niet met een jong paard kan omgaan, het feit voor mij is dat je dat gewoon niet doet.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:23

maaitjuh schreef:
Binckydenice schreef:

Hij weet niet anders. Dat is het banketstaaf, jij moet voor hem zorgen en de juiste keuzes maken.
Een veulen kan zich maar 15 minuten achter elkaar concentreren. Bij een jaarling is het niet veel langer.
Ik vind het gewoon zielig als je dan langer met zon beest bezig bent.
Er is zoveel wetenschappelijk bewezen daarover. Waarom dan eigenwijs doen.
Koop een 10 jarige Shetlander als je zo graag wilt knuffelen.
Het kan me geen f*ck schelen hoe goed iemand wel of niet met een jong paard kan omgaan, het feit voor mij is dat je dat gewoon niet doet.

Hij hoeft zich niet eens te concentreren want dan komt hij toch gewoon niet? Hij doet het zelf. Ik ga iedere avond er even heen om te kijken hoe het daar gaat. Dan staan er vier jonge hengsten om aandacht te vragen bij me. Wat is hier nou weer mis mee?

Ik heb ook een 18 jarige shetlander als je het weten wilt?

Het kan mij geen f*ck schelen hoe jij er over denkt met deze taal..... Doei....
Volgens jou doe ik het niet goed? Volgens mij BEN jij niet helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:26

Als jij jou paard netjes opvoedt en consequent met hem bezig blijft en jou ook als leider ziet en blijft zien is er niks aan de hand. Het gaat niet om knuffelen en gaat om een wederzijdse band opbouwen. En die opmerking van dan koop maar een shetlander slaat werkelijk helemaal nergens op. voor jou is het feit dat je dat niet doet, voor iemand anders is dat weer helemaal anders. Respecteer dan ook die ander zijn of haar mening en visie op het houden van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:26

Moderatoropmerking:
Kunnen we hier aardig blijven en elkaar in de waarde laten?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:31

trek het je niet aan meid, denk maar zo de beste stuurlui staan aan wal!! Ook wij zijn dagelijks bezig met ons "kleine" prinsesje, en daar geniet ze erg van! Gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor je kleine uk! Zolang je alles maar spelender wijs doet en consequent bent, is er niets aan de hand Knipoog...ene knuffelen doe ik elke dag met zowel de jaarling als met onze "woeste"wilde hengst van 12 jaar Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:34

Ik knuffel ze ook wel, hij weet ook dat ik de baas ben. Ik vindt dat je dagelijks met zo'n dier bezig moet zijn. Ik geniet van iedere minuut die ik met hem doorbreng. En dat ga ik ook deker iedere dag blijven doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:35

ik wordt altijd helemaal blij van mijn kleine meid! Als ik slechte zin heb, of ik voel me klote weet ze me altijd weer op te beuren. We hebben een sterke band en die wil ik graag zo houden.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:43

dat heb ik nou ook, als ik een baaldag heb gehad op mijn werk en ik ga `s avonds naar onze schoonheden dan verdwijnen al mijn problemen ed van die dag als sneeuw voor de zon Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:50

Even showen hoe braaf mijn jaarling is door al mijn aandacht. (jaja dit paard schopte een smid het ziekenhuis in)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:08

wat een knappert zeg Knipoog ,en hij heeft een super vriendelijke uitstraling zo ik kan zien!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:11

Mijn 2 jaarlingen staan in een groep van in totaal 10 paarden. Ik probeer ze er iedere week een keer uit te halen voor een borstelbeurt en een wandelingetje. Ik zie hier echt geen enkel kwaad in. Voordeel is dat ze zo langzaam gewend raken aan eventjes weg van de kudde en dat eventueel wangedrag nu aangepakt kan worden en niet pas als de dames 3 jaar zijn en beresterk!

Ik corrigeer toch liever nu een bijtende en steigerende jaarling dan over 2 jaar! Het heen en weer gedraai wordt, weet ik uit ervaring, steeds minder naarmate ze vaker vaststaan. Door de wandelingetjes krijgen ze steeds meer vertrouwen in de mens als leider en volgend jaar als ik met ze aan de lange lijnen ga werken loop ik zo met ze weg!