Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Silence schreef:Tijdens het rijden gebruik ik mijn stem. Bijvoorbeeld: Braaf, goed zo, zie je wel is helemaal niet eng enz.
Ook kriebel ik hem af en toe door zijn manen of over een aai over zijn hals.
Na het rijden krijgt hij dan altijd een snoepje en na het poetsen een schepje kruidenmuesli met iets extr`s zoals een worteltje of summer fit koekje.
Cassidy schreef:Belonen met stem of kriebel tijdens het rijden, na het rijden - afhankelijk van het weer - gaat ze onder de douche, aansluitend deken op zet ik haar in de box vast. Als ze droog is mag ze los, en dan ligt er meestal een handje muesli in haar box.
Ze weet op het moment dat ze de box inkomt dat er wat in de voerbak ligt, maar toch moet ze geduldig wachten tot ik beslis dat ze daar heen mag.
Krijg je hele geduldige paarden van.

snuffelhues schreef:Tijdens het rijden op veel manieren, na het rijden kun je namelijk niet meer belonen voor iets dat het paard een half uur daarvoor gedaan heeft.
Mijn beloningen:
- minder druk op de teugels (na iets gevraagd te hebben)
- even stilstaan of stappen aan de lange teugel direct na een moeilijke oefening
- mijn zit lichter maken (nadat ik hem eerst zwaarder heb gemaakt om te vertragen bijvoorbeeld)
- beloningssignaal
- krabbelen in de hals (bij stilstaan)
- stoppen en afstappen na een supergoede prestatie (desnoods naast je paard uitstappen, is een mega-beloning)
- en natuurlijk gewoon verbale coaching(goed zo, is niet eng, jaa, flink, knappe meid, ...)
-....
En na de rit lekker terug op de wei en dan is het meestal voertijd, dus ja, wat wil je nog meer als paard?