Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:08

RUBYWHITE schreef:
Een paard is veelal rond zijn 7e uitgegroeid. Mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit met beleren op 4 jarige leeftijd dan op 2,5 jr of 3jarige leeftijd. Maar sommige paarden ogen rond hun 3e al heel volwassen en vind de eigenaar dat ze het aankunnen.

Mijn ene merrie is beleerd toen ze ruim 3,5 was en achteraf had ik nog een jaar willen wachten. Mijn nu 3jarige merrie wordt dit jaar eerst gedekt en pas volgend jaar zomer, met 4,5 jaar, komt ze onder t zadel

precies, hier kan ik niets meer aan toevoegen. Welke meer waarde heeft het om een paard eerder te beleren?? daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Als je een paard/pony op een goede manier op voedt, en hierbij op de grond helemaal super is dan kan er onder het zadel ook niet heel veel meer fout gaan (qua vertrouwen op oudere leeftijd)....dus waarom eerder beginnen?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:42

Ben me paard aan het inrijden, toen ik er voor het eerst een zadel oplegde was ze 2,5 jaar.
beetje longeren, 2 maanden voordat ze 3 werd opgezeten en aan de longe gestapt en wat gedraafd. het ging super goed.
daarna 2,5 op het land gegooid en ben haar nu aan het doorrijden. (ze is nu 3 jaar en 4 maanden) het gaat super goed en hebben laatst voor het eerst een galopje gemaakt

poll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:10

ik zou denk ik beginnen vanaf 3 jaar. zowieso niet eerder.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:26

Ik heb 'm vandaag ook al in een ander topic neergezet.

Maar bij deze hier ook nog even.

Afbeelding

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:00

Mijn eigen merrie is nu 2 en als ze 2,5 is ga ik langzaam aan wat met haar aan de slag. Ik vind het belangrijk met haar bezig te zijn, zo een band op te bouwen en elkaar al goed te leren kennen. Op die manier zal het echte zadelmak maken ook in vertrouwen verlopen.

Mijn merrie is namelijk nog best een hittepetit en ik heb het vertrouwen graag goed voor elkaar als ik erop ga zitten. Van overompelen hou ik niet en ik heb graag een goede basis!

Ze staat nu nog mooi met twee leeftijdsgenootjes op de wei en als ze straks aan huis komt, ga ik beginnen met wat longeren. Steeds ietsje meer, maar vooral geduldig opbouwen!

Mijn streven is om met haar derde levensjaar er even opgezeten te hebben. Dan gaat ze volgend jaar zomer ook nog naar de keuring. Ze wordt ook met drie jaar gedekt. Het veulentje zie ik als een kleine pauze voor haar en mij. Wedstrijden rijden etc zal dus pas echt gebeuren als ze ruim vier jaar of begin 5 jaar is. Lijkt mij een mooie leeftijd om echt aan het werk te zetten

Daarnaast hebben wij nog twee jaarlinghengsten staan die, als de merrie een veulen heeft, ingereden kunnen worden. Tenminste 1 ervan, wat dat is echt een donder! Die zet ik liever wat eerder aan het werk dan dat ie kunsten uit gaat vinden die we liever niet hebben De andere hengst oogt nu heel slungelig. Even zien hoe hij over twee jaar is en anders laten we hem tot zn vierde staan Of beter gezegd: totdat ie er aan toe is!

Yaavie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:58

Ik ben het met velen eens! Een paard van 2,5 zou je al best zadelmak kunnen maken en er iemand op zetten. Het is ook bij ieder paard anders. Langzamerhand kan het paard overal aan wennen maar als ze nog zo jong zijn moet je er beslist niet teveel mee doen. Vanaf 5 jaar kunnen ze gaan puberen en dan is het feest!!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:41

Weetje waar ik na wel benieuwd naar ben:

1 hele goeie reden om er eerder op te gaan zitten en te berijden? (en eerder vind ik min. voor 3,5 a 4 jaar)

Je hoort hier alleen meer mensen zeggen van ik begin ook eerder maar waarom?! een reden om te wachten lijkt mij vrij duidelijk. De kans op beschadegingen zijn enorm verkleind (zeker vergeleken met 2.5 jaar!!!!) en je weet zeker dat je paard er geestelijk ook meer klaar voor is.

Tot die 3,5 a 4 jaar kun je uiteraard een paard zo mak maken aan de HAND dat het leider schap duidelijk is en je paard zich totaal durft over te geven aan jou. Bij zo'n jong dier kun je daar dan ook rustig naar toe werken en kan je langzaam opbouwen. ALs een paard zo mak is aan de hand en het paard volledig vertrouwd is met alles wat je maar kan bedenken dan moet het inrijden ook een stuk minder (naast lichamelijke belasting) geestelijke belasting zijn.

@ yaavie: als je de basis zo onder controle hebt ben ik er van overtuigd het veel minder moeite kost met de pubertijd. Of je nu vroeg of laat begint puberen geeft altijd trameland.

En wat jij schrijft over als ze nog jong zijn moet je er beslist nog niet te veel mee doen. Ik vind dat als jij een paard van 2,5 zadelmak maakt en er iemand op zet een hele grote belasting

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:23

@loutjuh Maar wat vind jij zadelmak maken dan? Alleen het zadel en hoofdstel erop op ook een persoon erop laten wennen? Want alleen het zadel en hoofdstel is ook aan de hand en vind ik zeker geen grote belasting!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:24

niet zo duidelijk van mij. Maar zadelmak maken vind ik op 2.5 nog vroeg (dus zadel en hoofdstel) maar ik doelde vooral met iemand er op. dus de beginselen van het inrijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:10

iemand erop zetten vind ik nog lang geen beginselen van het inrijden. Daar komt echt veel meer bij kijken
Maar hoofdstel etc kan makkelijk op 2,5 jaar hoor ( al iest eerder zelfs ) om lekker te wandelen. Zijn ze al ana het bitje gewend als je verder wilt gaan, is alleen maar een voordeel en zie daar ook belasting in

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:15

Ik ben het met Cinnepin eens. Je kan een paard best laten wennen aan een hoofdstel en zadel bij 2 jaar. Echt longeren en erop vind ik 3 tot 4 jaar ligt aan het paard. Mijn nieuwste aanwinst komt uit de opfok en ik heb nu dus gewoon een 4 jarige veulen dat niet kan meelopen en niet weet wat een halster etc. Ze is groot dus als ze haar hoofd om hoog doet kan ik nergens meer bij (en dat doet ze dus ook). Jong geleerd is oud gedaan vind ik zo lang je een paard maar niet aan het werk zet op jonge leeftijd. Eigenlijk vind ik dat we teveel willen als ze 3 zijn en te weining willen als ze 2 zijn. Bij 3 moeten we er zo snel mogelijk op en bij 2 moeten ze niks doen in een landje. Combineer het een beetje en bereid je paard voor op zijn toekomst

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:31

Marcella_e schreef:
Ik ben het met Gast9373 eens. Je kan een paard best laten wennen aan een hoofdstel en zadel bij 2 jaar. Echt longeren en erop vind ik 3 tot 4 jaar ligt aan het paard. Mijn nieuwste aanwinst komt uit de opfok en ik heb nu dus gewoon een 4 jarige veulen dat niet kan meelopen en niet weet wat een halster etc. Ze is groot dus als ze haar hoofd om hoog doet kan ik nergens meer bij (en dat doet ze dus ook). Jong geleerd is oud gedaan vind ik zo lang je een paard maar niet aan het werk zet op jonge leeftijd. Eigenlijk vind ik dat we teveel willen als ze 3 zijn en te weining willen als ze 2 zijn. Bij 3 moeten we er zo snel mogelijk op en bij 2 moeten ze niks doen in een landje. Combineer het een beetje en bereid je paard voor op zijn toekomst

idd

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:33

idd meestal 3/3.5 jaar. maar ligt ook idd aan het paard en of ie uitgegroeid is enzo..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:07

Cinnepin schreef:
iemand erop zetten vind ik nog lang geen beginselen van het inrijden. Daar komt echt veel meer bij kijken
Maar hoofdstel etc kan makkelijk op 2,5 jaar hoor ( al iest eerder zelfs ) om lekker te wandelen. Zijn ze al ana het bitje gewend als je verder wilt gaan, is alleen maar een voordeel en zie daar ook belasting in

Iemand er op zetten vind ik zeker wel een beginsel van het inrijden!! waarligt bij jou het beginsel dan?

Zadelmak maken is letterlijk mak maken voor het zadel en dat versta ik ook onder zadel mak maken. zodra een paard een hoofdstel en zadel accepteerd en hier helemaal aangewend is, is je paard zadelmak.

HEt inrijden start vanaf het gewicht dat er op het zadel komt van de ruiter. of je er dan op hangt op zit of een rondje mee stapt. Je bent aan het inrijden (het heet niks voor niks inrijden en niet doorrijden).

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:16

Marcella_e schreef:
Ik ben het met Cinnepin eens. Je kan een paard best laten wennen aan een hoofdstel en zadel bij 2 jaar. Echt longeren en erop vind ik 3 tot 4 jaar ligt aan het paard. Mijn nieuwste aanwinst komt uit de opfok en ik heb nu dus gewoon een 4 jarige veulen dat niet kan meelopen en niet weet wat een halster etc. Ze is groot dus als ze haar hoofd om hoog doet kan ik nergens meer bij (en dat doet ze dus ook). Jong geleerd is oud gedaan vind ik zo lang je een paard maar niet aan het werk zet op jonge leeftijd. Eigenlijk vind ik dat we teveel willen als ze 3 zijn en te weining willen als ze 2 zijn. Bij 3 moeten we er zo snel mogelijk op en bij 2 moeten ze niks doen in een landje. Combineer het een beetje en bereid je paard voor op zijn toekomst

nu beschrijf je ook een andere situatie. als je een paard zo ver hebt door getraind met grondwerk (wat al op dag 1 begint in principe) dan moet het paard met halster en al al zo getraind zijn dat uit eindelijk het zadel en hoofdstel een eitje is.

Wat je beschrijft over dat we teveel willen bij 3 en te weinig bij 2 ben ik het met je eens (wat betreft het mak maken). En dit verhaal vertel jij ook bij jou huidige paard (die uit de opfok komt). Maar ik vind ook dat mensen te veel willen bij 3 en te weinig willen bij 4. (wat rijden betreft!!)

maar nog steeds vraag ik me af. Waarom mensen zo gefixeerd zijn op 3 jaar en dan beginnen met inrijden (dus alles vanaf het erop zitten en de hulpen aanleren etc. en niet wachten tot 4 jaar, waarbij er gewoon een stuk meer zekerheid is wat de botten etc. betreft (zie plaatje!)

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:44

@ Loutjuh:

Ben ik met je eens! Het mak maken en inrijden is een heel proces dat nooit eindigd. Mensen zien het nog wel eens als een project met een begin en eind datum, maar dat gaat niet op vind ik. Mijn veulen van 9 maanden kan veel meer als mijn 4 jarige die is goed handmak loopt mee kan ik gewoon pakken. Mijn 4 jarige heeft nu uitgevonden dat het halster ontzettend eng is en werkt voor geen meter meer mee om hiermee om te gaan is makkelijker als het paard jonger is. Ze is nu ook gewoon sterker en daar maakt ze graag van! Al had ik met inrijden bij dit paard sowieso gewacht tot 4 ze is laat rijp doordat ze groot word. Ze is dan ook nog erg slungellig en toont nu al een paardje van net 3. Maar ik was zeker wel eerder begonnen met handmak maken en grondwerk en hoofdstel zadeltje op.. (heb me daarom ook voorgenomen de volgende een paard van max 2 te kopen dan heb ik veel meer zelf in de hand)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:48

inderdaad marcella, ik dacht al dat we op 1 lijn zaten

Het is prettig om de opvoeding zelf in de hand te hebben dat ben ik met je eens. Ik vind trouwens jou manier prima, je kijkt naar je paard je weet dat hij laat rijp is, dus je begint ook niet eerder. Dan zouden meer mensen moeten doen!

maar goed, ik ben erg benieuwd naar de reactie van de rest waarom het erop zitten zo persee voor de drie moet gebeuren en het inrijden direct bij het drie zijn. (ik hoop hier antwoord op te krijgen, want ik kan me geen goede reden bedenken)

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:17

Loutjuh: Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik weet wel dat veel mensen denken dat het paard dan rijp is laat maar zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:54

af en toe er eens op zitten als je paardje 3 is kan geen kwaad hoor, pas als je half uren enzo gaat rijden endergelijke en elke dag met je paardje bezig bent ja dan is het belastend, maar 1 keer in de week ofzo is en dan 10 minuutjes is niks mee aan de hand. Kijk dat is rustig opbouwen...je hebt ook mensen die denken he hij is 4 ik kan rijden en hoppa hij word ineens vol in training gezet!! Nou dan doe ik het liver zo zoals ik met mijn fjord doe, die went langzaam aa dingen en stukje bij beetje leert ze er weer wat bij. En nu een half jaartje bezig met dingetjes aan leren en nog steeds is ze niet ingereden! Dat vind ik beter dan wachten en je paard op zijn 4e binnen een maand ingereden willen hebben

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:58

Je kan er dan ook voor kiezen om te wachten tot hij 3 en een half is of 4 jaar en vanaf dat moment rustig aan doen. Het betekent niet dat als jij tot 4 jaar wacht dat hij dan in eens alles moet kunnen. Je wacht niks voor niks zo'n tijd. zo weet je zeker dat je een stuk minder kans hebt op schade en je zowiezo niet te vroeg begint.

En wat versta jij dan onder inrijden? als jij er op zitten niet onder inrijden verstaat ben ik benieuwd wat wel.
En watis voor jou een reden geweest om er voor zijn 3 al op te gaan zitten?

waarom zou je daarvoor kiezen inplaats van te wachten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:04

alles wat ze nu leert is alleen maar mooi meegenomen voor later. ik ben al vanaf dat ik haar heb ( als veulen ) dingen aan het leren en daar komt steeds een beetje meer bij.
En waarschijnlijk is ze pas echt ingereden als ze een jaar of 3,5 is
ik zoe alles lekker rustig aan zodat ze alles in haar koppie kan opnemen stap voor stap, en niet ineens heel veel.
En op een paardje zitten is geen inrijden.
Als je in een auto zit rijd je toch ook niet gelijk met die auto?

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:08

ik heb altijd gehoord dat 3 jaar de goede leeftijd is, zelf vind ik dat een beetje te vroeg na de anatomie van het paard wt beter bestudeert te hebben. 4 jaar lijkt me beter volgens de groei

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:10

@dierenlover. Precies dat bedoel ik nou ook. 3 jaar is er zo ingepeperd

ik vind een auto vergelijk met een paard echt een beetje kul

Ik vind ook dat je heel vroeg al moet beginnen met een paard. Maar ik begrijp gewoon niet waarom mensen eerder op een paard gaan zitten als ze er nog niet zeker van zijn dat alles volgroeit is, want dat ben je op dat moment gewoon niet. Dus wat zou dan een meerwaarde zijn

Alles wat ze nu leers is alleen maar mooi meegenomen voor later, dat kan ik me begrijpen met grond werk etc. Maar als je te vroeg op een paard gaat zitten en belast dan heb je ook de schade mooi meegenomen voor later

wat betreft rustig aan doen, daar ben ik het ook mee eens, maar dit kun je ook doen als een paard er lichamelijk EN geestelijk klaar voor is (dus als een paard wat ouder en volgroeider is). Voor het rustig aan doen maakt het niks uit met welke leeftijd je begint. Je kan zelfs met een paard van 18 nog rustig aan doen.

Maar wat versta jij dan onder inrijden? vanaf welk moment ben je bezig met zadelmak maken en vanaf welk moment met inrijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:13

ik denk dat de eigenaar van een paard + instructrise wel kunnen zien wanneer een paardje er mee kan beginnen hoor en jij vanaf bokt niet
elk paard is anders
Mijn pony is 3 en ben ik licht mee bezig....al een half jaar ( met bitje etc ) en ik denk pas dat ze 3,5 is als ze echt ingereden word
nou dan ben ik met alleen daarmee al een jaar ruim mee bezig geweest, vind dat gewoon beter dan op 4 jaar wachten en hoppa.
Zo ken ik ook mensen die met een 2,5 jarige al i het bos reden, ik denk dat die huin paard meer schade aanrichten dan als je rustig aan de gang bent met een 3 jarige

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:17

je hebt mij ook niet horen zeggen dat ik het over JOUW paard heb. Ik heb het over het algemeen dat mensen er al met 2.5 op gaat zitten, en dat jij toevallig onder deze categorie valt daar kan ik ook niks aan doen.

En inderdaad ieder paard is anders, maar wat betreft het volgroeien, er zijn weinig paarden en al helemaal paarden die laat rijp zijn, die al met hun 2,5 a 3 jaar sterk genoeg zijn.

En nogmaals. Als je 4 jaar wacht hoeft het nog steeds niet zo te zijn dat je dan in eens alles er op flikkert en ermee weg rijdt. juist dan kun je ook rustig aan doen en heb je een lichamelijk en geestelijk paard dat er klaar voor is.

En als je een paard met 2.5 al in het bos rijd of er in het bos op gaat zitten of wat dan ook dan ben je ook niet goed bezig....dat vind ik net zo dom.