Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

anneliesdj schreef:Precies, toen ik 5 jaar geleden de engelse volbloed merrie op stal kreeg dacht ze ook dat ze alles kon maken. Ze kon niet normaal vast staan, ging altijd hangen, als ze de trailer op moest ging ze er braaf in om vervolgens weer keihard achteruit te stormen op het moment dat je de stang erachter wilt doen. Voetjes geven deed ze niet normaal, die kwamen in je gezicht terecht, en als je vast blijft houden ging ze vreselijk tekeer, en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik heb het eerst met geduld en lieve woordjes geprobeerd maar toen ik voor de zoveelste keer maar net aan een ernstig ongeluk was ontsnapt(door haar schuld) was ik het echt spuugzat, heb de dressuurzweep gepakt en ze heeft een paar flinke striemen over haar kont gehad. Het heeft 2 weken geduurd en toen gedroeg ze zich keurig, steeds als ze zich misdroeg heb ik de zweep erbij gepakt en ze heeft hem genoeg gevoeld, ze heeft ervan gemerkt dat zij niet kan doen wat ze wil en op die manier mij in gevaar kan brengen.
Daarna heb ik in haar bijzijn al ruim 4,5 jaar geen zweep meer in mijn handen gehad en ze gedraagd zich nog steeds keurig, reageert op de kleinste dingen, zij weet precies wat ze aan mij heeft en ik weet precies wat ik aan haar heb.
En zeg nu niet dat ik mijn paarden mishandel want dat slaat nergens op, ik hou er ook niet van om ze te slaan maar soms is het nodig en ik laat het niet zo ver komen dat ik moet kiezen tussen mijn eigen veiligheid en de zweep. En neem maar van mij aan dat ik destijds vaak genoeg in de rats heb gezeten, ze was soms echt gevaarlijk.
Karaat_Lover schreef:Met sommige ben ik het niet eens.. Als ze zeggen: Wie niet wilt moet maar voelen.. Het kan zijn dat je paard is ene keer geen zin heeft..Dat is heel normaal want dat hebben wij ook! Maar soms geef ik mijn paard wel eens een tikje, want ik wil wel de baas over hem blijven , en hij niet over mij. Maar als hij schikt dan zou ik hem dat niet kwalijk nemen. Dat si zielig.. Je moet ej paarden wel met respect behaldelen als ze dat ook bij jou doen vind ik. xxx
Als jij af en toe een tik geeft, en af en toe niet DAN is je paard pas zielig, hij kan nl. geen touw vastknopen aan het 'waarom' ervan. lois_fjordje schreef:haha ja paarden blijven gekke beesten:P probeer je paard eens met respect te behandelen;) Kijk naar Guusje en Jolanda: Die behandeld haar paard met respect en ze rijden nu Z2 dressuur met 21 wp!
ik had een beetje een rot bui..

atreyuevita schreef:En NEE een paard hoort je niet te trappen.
Jep en dan geef ik een skup terug zo hard als ik kan met de wreef van mijn voet waar ik het dier ook raken kan, helaas is dat meestal onder de buik. Maar geloof me, daar heeft het paard geen pijn an hoor....... hij schrikt zich alleen het apelazerus, ik heb namelijk wel zo een 500 keer minder schopkracht dan een ander paard
lois_fjordje schreef:ow heey sorry dat ik eerst zo gemeen was...ik had een beetje een rot bui..

Veel plezier nog met je paardjes
Die hoef je dan ook nooit een tik te geven, want zo een dier is 3 dagen over de zeik........ en dan heeft die tik dus geen nuttige functie, sterker nog, je bereikt er het tegenovergestelde mee.