Straffen, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Straffen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:07

Gewoon heel simpel, als ze mij schoppen schop ik terug als ze me bijten kunnen ze een slag verwachten, verder een boze nee en anders komt er een schop voor de kont achteraan als dat neit duidelijk genoeg is

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:40

als het over onder het zadel ging:
ben ik inderdaad ook voor negatief gedrag enigszins te negeren. Zeker in het al gegeven voorbeeld van de stresskikker of erg sensibel paard.
Maar dan nog, een paard dat denkt overeind te mogen komen, of bokkend de hele bak door te vliegen omdat ie daar even zin heeft: dat mag dus gewoon echt NIET!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:22

Ik gebruik meestal wel mijn stem. Ze luistert daar ook wel goed naar. Soms als ze helemaal panisch wordt en niet meer ziet wat ze doet geef ik wel een klap op d'r kont zodat ze weer bij zichzelf komt. Tijdens rijden kan ik als ze niet luistert wel eens zo wanhopig worden dat ik maar een zweep gebruik. Dan gaat het alleen maar nog slechter dus dat doe ik nu ook niet meer. Als ze zich in de stal plotseling omdraait en mij bijna omverloopt kan ik ook wel kwaad worden en mijn arm omhoog doen. Dan schrikt ze wel even, maar ik shop nooit dat vind ik echt een beetje te ver gaan en slaan ook niet echt, behalve klopjes om te belonen

Ken wel iemand die pony's helemaal in elkaar trapt als ze niet luisteren tijdens de les. Dat vind ik echt vreselijk om te zien en zorgde er dan wel voor dat mijn pony goed liep

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:35

Belangrijker is belonen natuurlijk.
Als hij ziet dat hij als ie wat goeds doet positieve aandacht krijgt zal dit vanzelf verbeteren.
Maar tuurlijk misdraagd je pony zich wel eens als hij mij bijt of schopt krijgt hij een flinke pets terug ja maar ik ga hem niet helemaal in elkaar timmeren lijk wle gek om je paard zo te verprutsen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:58

@ _loekie_: idd niet verprutsen;) Soms heeft je pony gewoon ffe geen zin en kan je ook ffe wat anders doen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:03

jashin schreef:
als een paard jou bijt of trapt dan ligt het an jezlef een paard gaat niet uit zijn eigen bijten of trappen.
en als mijn paard echt iets fouts doet negeer ik hem gewoon dan houd hij vanzelf op !

Haha, jij had mijn pony niet moeten hebben!

Het hangt heeeel erg van het paard af, hoe ik reageer.
Bij de eigenwijze en vaak dominante paarden, die ook niet gevoelig zijn reageer ik uiteraard met meer kracht dan bij een gevoelig paard, die het gewoon niet snapt...

Als een paard, door mij heen loopt, mij wegtrekt, dreigt, of bijt, tegen me op steigerd, of tegen mij aanloopt kunnen ze een schop verwachten , en daarna 20 meter achterwaarts. Doen ze dat braaf dan volgt uiteraard een beloning. Beloning in de zin van een wortel, paard even met rust laten, lieve woordjes of een aai over de bol. is per paard verschillend. Dat wat zij prettig vinden is beloning.

Maar er zijn ook gevoelige paarden die al van een stemverheffing in hun schulp kruipen. Maar deze zijn zelden dominant, dus hoef ik eigenlijk ook nooit te 'straffen'. Als bijv. Cody haar been wegtrekt als ik aan het bekappen ben, is dat omdat ze het gewoon niet meer houd. Ik moet dan ook niet vasthouden, dan raakt ze in paniek. Zij is absoluut niet gemeen, trapt, steigerd, of bijt absoluut niet, en doet 300% haar best, maar ze is heel paniekerig. Maar dat merkt je snel, en je past je gedrag onderbewust toch wel aan.

Mijn eigen pony was een echte bull, liep overal doorheen, is absoluut niet gevoelig of snel onder de indruk en was behooorlijk dominant.
Met een consequente & strenge opvoeding is dat er nu wel uit.
Bij haar hef ik wel vrij veel mijn stem, en als ze bijv ergens niet in/door/overheen wilt is dat gewoon eigenwijzigheid & en krijgt ze een schop en moet ze eerst achteruit. Daarna volgt ze altijd heel gewillig. Zij is nog nooit in paniek geweest, en zal dat ook niet snel zijn, maar probeert wel elke keer weer de baas te worden.

Een arabje die ik kort verzorgt heb was gigantisch dominant, maar werd ook niets aan gedaan, en dus ook zogenaamd overal bang voor. maar omdat het dier zijn eigen leider was, vond hij ook dat híj degene was die besloot wat gevaarlijk was. Nadat ik zijn leiderpositie had overgenomen (hij steigerde tegen me op, tik tegen zijn buik en toen moest ie van mij in de 6de versnelling achteruit; daar was ie erg van onder de indruk, zo had nog nooit iemand gereageerd ) was hij ook nergens meer bang voor, hij liep heel ontspannen achter mij aan, overal naar toe. Absoluut geen problemen meer.

Belonen is belangrijk, maar afentoe en bij simmige paarden is optreden ook nodig.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:45

Volgens mij is NH niet alleen maar harmonisch. Als je paard jou opzij wil duwen, zet jij hem opzij. Het gaat alleen zonder emoties, maar dat betekent niet persé dat het er altijd zachtjes aan toe moet gaan ...
Verder denk ik dat je met belonen veel meer bereikt dat met straffen. Maroush was soms ook een beetje lastig met hoevenkrabben. Gewoon uit ongeduld, terwijl ze echt wel wist wat de bedoeling was. Zolang het veilig is gewoon volhouden en stoppen zodra het goed gaat. Ik denk dat op die manier belonen veel beter werkt dan het paard een schop te verkopen en het opnieuw te gaan doen ...

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:46

helemaal gelijk!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:49

Ligt er natuurlijk aan, als het paard neit utihaalt met hoevenkrabben maar inderdaad alleen wat trekt en kliert kan je inderdaad het beste de hoef net zo lang vasthouden totdat ze hem wel stil houd. Slaat een paard uit dan krijgt ie een schop voro zn kont. Is ook heel natuurlijk en ze snappen direct dat dat uit den boze is

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:55

Mja daarom ben ik ook niet persé tegen straffen. Maar ik schop toch mis, dus meestal jaag ik het paard dan uit m'n buurt of zet 'm flink aan de kant ...
Denk dat het ongeveer hetzelfde effect heeft op het paard ?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:56

Weet het niet, bij die van mij zou het geen indruk maken, is ook heel dominant dar neit van.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:07

Bij Maroush uiteindelijk wel. Al gaat dat opzij zetten dan soms wel weer met een heleboel bijten e.d. Als ik dan gewoon doorga tot ze uiteindelijk braaf wijkt voor mijn druk, is ze daarna meestal de braafheid zelve. En schop maakt op haar juist weer minder indruk, maar als zij langsgaloppeert en intussen gericht trapt, krijgt ze ook een schop in haar richting en wordt van daaruit even weggestuurd ...
Ach, het verschilt gewoon per paard en per situatie ...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:25

straffen doe ik niet echt aan... bij paarden is het meer een questie van op zijn plaats zetten vind ik...

ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen dus bijv. Hée zeggen... of uhh en dna weten ze het al... bij die ene hoef ik alleen mr naar em te wijzen en te zeggen : niet doen he.. dna staat ie me al aan te kijken van: okee ik zal het niet proberen...

paarden moeten hun plaats kennen, en ze hebben graag een leider, er zijn natuurlijk uitzonderingen die super dominant kunnen zijn, maar vaak als het paard zijn plaats weet, en jij altijd consequent blijft... dus vandaag is het nee, dus morgen is het ook nee....

dan zal je weinig problemen hebben met je paard, en hoef je niet te straffen...

kijk iedereen zal zijn of haar paard weleens een tik verkopen, en iedereen heeft weleens een slechte dag, maar dat kan je paard dus ook hebben, en daar houden veel mensen geen rekening mee...

dat is ook het grootste probleem bij veel mensen die problemen met hun paard hebben, ze zien hun paard als een "ding"wat maar moet doen wat ze zeggen, en zodra hij het niet doet, is het alleemala de schuld van het paard... nooit zoeken ze de fout bij zichzelf..

ik vind dat je tegen je paard eerlijk moet blijven, en 99% van de paarden zullen dan ook eerlijk tegenover jou zijn, nogmaals je hebt uitzonderingen waarbij straffen soms wel nodig is, zeker als je er eentje hebt die zo gestoord als een deur is of je half in je nek springt of aanvalt als je alleen al langs loopt... dan moet je idd optreden, maar dat is eveneens een questie van gewoon altijd en eeuwig dat paard constant weer op zijn plaats zetten, net zolang tot hij het doorheeft... en vaak druipen ze dan wel af..

tjah en de manier van straffen, sommige paarden vinden het al vreselijk als je je stem verheft... dan raken ze al in paniek.. en je hebt paarden die bijten je en dan geef je ze een knal en dna staan ze je aan te kijken van : wat is er nou? alsof er niets gebeurd is... dusja... het is ook maar net wat het karakter van je paard is, en of hij/zij onder de indruk van je is... zo niet, kan je straffen wat je wilt, maar werkt het alleen averechts denk ik...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:32

Citaat:
straffen doe ik niet echt aan... bij paarden is het meer een questie van op zijn plaats zetten vind ik...
ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen dus bijv. Hée zeggen... of uhh en dna weten ze het al... bij die ene hoef ik alleen mr naar em te wijzen en te zeggen : niet doen he.. dna staat ie me al aan te kijken van: okee ik zal het niet proberen...

Dat bedoelde ik dus ook ... een paard op z'n plaats zetten is idd niet echt straffen, maar gewoon een logisch gevolg van zijn gedrag. Alleen niet voor elk paard is even 'uhh' zeggen voldoende, maar het principe blijft hetzelfde.

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:52

Mijn paard weet wat hij aan mij heeft en ik aan hem. Ik heb hem zover dat hij weet waar die staat en we kunnen elkaar met respect behandelen. Een strenge "nee" is al voldoende om hem te laten merken dat hij te ver gaat of ongehoorzaam is. En dat heeft hij geleerd door steeds consequent te zijn. Na 2x Nee, komt er gewoon een knal, dat weet hij en dat weet ik. Zo voorkom ik onnodig gedonder en misvattingen... en het werkt heerlijk, want nu heb ik hem 6 jaar, en hij luistert perfect aan de hand

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:56

Ik waarscuw altijd met m'n stem: EH! En als ie dan nog vervelend is, ligt er wel aan wat, dan krijgt ie een tik.
Bv, met hoevenkrabben, wil ie nog weleens heel erg gaan hangen op dat been dat ik omhoog hou, of hij gaat heel erg op z'n been leunen. Dan is het HE, opletten! En dan druk ik even tegen z'n kont aan. Als ie ermee door blijft gaan krijgt ie een klap voor z'n kont
Ik zie ook weleens kinderen hun pony op het hoofd slaan. Ik vind dat echt zielig. Dat paardje waar ik op rijd was kopschuw toen ik daar kwam, nu is ie heel erg lief, vindt niks erg dat aan z'n hoofd gebeurt. Hij legt helemaal z'n hoofd tegen te aan om te knuffelen en zich te laten aaien.

Als ik me met rijden helemaal lam moet drijven, dan geef ik even een harde tik en dan ga ik gewoon verder met hoe ik reed, alleen hoef ik dan vaak wat minder te drijven.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:01

ja ik zat eerst ook op een andere manege en daar was zo'n welshje echt helemaal kopschuw! Hij sloeg de heletijd op hol als ik hem aaide in de buurt van zijn hoofd en we kregen het hoofdstel nauwlijks om!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:14

Ik heb in 16 jaar omgang met paarden 1 keer een tik uitgedeeld. Deze vond ik heel terecht, omdat het paard naar mij sloeg... daar kwam gelijk de longeerzweep kijken... en het paard snapte het meteen...

Verder is een naam of een euh.. voldoende... maar dat is natuurlijk per paard verschillend!!

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:22

Mijn paard weet het al meteen héél goed dat hij fout is als ik zijn naam een beetje dreigend zeg, en hem recht aankijk en me opricht. En als hij dan nog doorgaat, dan kan hij wel een simpele tik verwachten tegen zijn neus. Maar verder dan dat ga, en hoef ik meestal ook niet te gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:14

joycie schreef:
Ik zie ook weleens kinderen hun pony op het hoofd slaan. Ik vind dat echt zielig.

Kopschuwheid is een gevolg van onterecht of onbegrijpelijk straffen. Wanneer jij consequent een tik geeft op zijn neus als de pony bijt, wordt hij niet kopschuw. Hij kan het plaatsen: 'bijten = stout = tik op mijn neus'. Als je het de ene keer goed vindt en de andere keer niet, of een ruitertje geeft na vijf minuten pas een tik, dan snapt de pony niet wat hij verkeerd deed en dan wordt hij idd wantrouwend.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:52

Ik verhef bij mijn paard een keer mijn stem . niet luisteren betekend een mep . Tijdens het rijden moet hij meteen reageren op mijn been . zoniet dan is het een keiharde mep op zijn kont . Waarom ik zo streng ben ?? IK heb een enrom dominant paard . Zou ik niet zo streng wezen loopt hij over me heen

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:14

Dat ligt eraan. Als ze bijten of trappen dan is het een trap of een tik. Voor andere dingen is een keer stemverheffing genoeg. En trappen en bijten doen ze nu niet meer, ze weten dat het niet mag.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:59

Urielle schreef:
joycie schreef:
Ik zie ook weleens kinderen hun pony op het hoofd slaan. Ik vind dat echt zielig.

Kopschuwheid is een gevolg van onterecht of onbegrijpelijk straffen. Wanneer jij consequent een tik geeft op zijn neus als de pony bijt, wordt hij niet kopschuw. Hij kan het plaatsen: 'bijten = stout = tik op mijn neus'. Als je het de ene keer goed vindt en de andere keer niet, of een ruitertje geeft na vijf minuten pas een tik, dan snapt de pony niet wat hij verkeerd deed en dan wordt hij idd wantrouwend.

Ik bedoelde ook dat ze zomaar hun paard op het hoofd slaan, dus niet omdat hij bijt of iets anders doet.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:06

Ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is dan, joycie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:38

straffen doe ik niet en m'n stem gebruik ik niet (behalve als beloning). Ik doe niets met een paard voordat ik hem eerst geleerd heb wat goed gedrag is. Niet wachten totdat er iets fout gedaan wordt, maar gelijk vertellen wat wel goed is. Zolang hij dat niet weet, laat ik hem niet dicht bij me in de buurt komen, hou ik hem uit m'n ruimte.