jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:01

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat om een stalhouder die niet zijn hele beleid wil omgooien voor 1 eigenaar 'star of niet meewerkend ' te noemen :o .

Dat gezegd hebbende geloof ik niet in gemengde kuddes en wel precies hierom. En ik geloof er daarnaast in dat een stalhouder regie moet pakken en moet zeggen: dit en dit is het plan. En volgens mij doet hij dat ook, namelijk: we kijken dit nog even aan.

Alleen zijn de klanten het daar niet mee eens?

Zou ook niet mijn actieplan zijn maar volgens mij zijn de meeste eigenaren vaak te emotioneel betrokken om hier objectief in te staan. Zou ik zelf ook zijn als mijn paard gedekt werd :+

Als dat beleid betekent dat paarden gewond raken, en er zit totaal geen beweging in het zoeken naar een oplossing die voor iedereen werkt, dan ben je inderdaad star en niet meewerkend.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:05

Ik zou als merrie eigenaar ook gewoon zeggen; ruin eruit. Punt.

Maar als pension eigenaar ook. Dan maar alleen in n landje of paddock. Al dan niet tijdelijk.

Maar. Ik zou op de eerste plaats al geen gemengde kuddes maken. Liever kleine groepjes en die eventueel gemengd met passende paarden ipv 1 gooi maar in wat je hebt groep.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:18

Wat rot voor jou en je paard, TS. Hopelijk knapt hij gauw op en heeft hij geen blijvende averij opgelopen. Is de nieuwe stal naar je zin? Ik hoop dat je paard en jij daar kunnen bijkomen van de afgelopen dagen, en dat jullie je er prettig gaan voelen :)

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:27

Martiflorjo schreef:
Alle lezers en meedenkers,
Ik heb gisteren nadat mijn ruin een flinke klap op zijn hoofd had gehad, besloten hem direct uit de groep te halen en hem verhuisd naar een andere stal, waar hij rustig apart kan wennen naast 2 andere ruinen.
Hij staat niet meer met merries.
Ik hoop dat hij nu zijn rust vindt na 8 dagen alleen maar aan te hebben gestaan.
Bedankt voor alle reacties

Een goede beslissing, TS. Als de mogelijkheden bij de andere stal er niet waren, dan maar verhuizen inderdaad.

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:02

Zonde dat dit heeft moeten gebeuren om knopen door te kunnen hakken voor de partijen, maar gelukkig is het nu voor iedereen opgelost. Veel geluk op je nieuwe plek!

DuoPenotti

Berichten: 30597
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:28

Fijn dat je een andere plek hebt kunnen vinden. :j

Ja als je gemengde kuddes aanbied moet je ook maatregelen treffen als het niet gaat.
Overigens ook bij niet gemende kuddes, ken ook wel ruinen die zo ruig spelen met elkaar dat ze bij elkaar houden ook tot blessures zou leiden. En dan heb ik het echt niet over een bijtplekje.
Een goede pensionhouder zet paarden bij elkaar die matchen, zo niet is hij de enige die er wat aan kan veranderen. En dat is ook zijn/haar taak imo.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 12:43

Koper schreef:
Wat rot voor jou en je paard, TS. Hopelijk knapt hij gauw op en heeft hij geen blijvende averij opgelopen. Is de nieuwe stal naar je zin? Ik hoop dat je paard en jij daar kunnen bijkomen van de afgelopen dagen, en dat jullie je er prettig gaan voelen :)


Hij lijkt geen schade te hebben. Waarschijnlijk hoofdpijn. Hij staat op pijnstilling voor 4 dagen.
Hij heeft gisteren bijna de hele dag gelegen. Ik denk dat hij kapot was.
De staleigenaar waar hij nu staat is erg meedenkend. Bij toeval kwam deze voorbij. Een geluk bij een ongeluk.

Kimddddd

Berichten: 491
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:01

Wij hadden het bij onze stal ook met een ruin die erbij kwam en die begon mijn merrie te dekken en niet 1 keer maar echt bijna de hele dag. Dat was geen doen.

Nu staat ze met haar vriendje de ruin op land en er gebeurd nooit iets. Ook niet als ze hengstig is. Hij vindt haar alleen super irritant of juist leuk omdat ze dan net wat speelser is. Maar dekken nooit.

De ruin is ook vroeg geruind en altijd opgegroeid in een gemengde groep.

Sterkte met je paardje en hopelijk bevalt de nieuwe stal je ook goed.

BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:47

Jammer dat het zo moest gaan. Maar fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden waar het hij niet meer in een gemengde groep staat en rustig mag wennen en bijkomen.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:53

Och jeetje, hij zal inderdaad wel even moeten bijkomen. Wel een gunstig teken dat hij in zijn nieuwe omgeving dúrft te liggen, dat zegt toch wel wat.

Goed ook om te lezen dat je nieuwe stalhouder mee wil denken :) Heb je ook aardige stalgenoten?

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:27

Het probleem van dekkende ruinen is een probleem dat alleen opgelost kan worden door de staleigenaar. Als paardeneigenaar kan je niets doen dat afdoende werkt.
Ik begrijp niet dat deze pensionstalhouder sowieso al met twee kuddes werkt, maar dan allebei gemengd. Soms denk je dat de oplossing zo gemakkelijk kan zijn. Maar goed, iedere stalhouder runt zijn zaak hoe die wilt. Dit keer heeft het hem wel een klant gekost. Geen probleem als je wachtlijsten hebt, in het andere geval toch een reden om je beleid eens te gaan herbekijken.

Niet leuk, TS, dat je paard gewond is geraakt door een probleem dat al meteen gesignaleerd werd, maar waarin je aan je lot werd overgelaten. Hopelijk past de nieuwe stal beter bij jou en je paard! :)

Neon

Berichten: 4975
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:48

Onze ruin dekt ook de merrie die zich opdringerig staat aan te bieden als ze hengstig is… bij ons staan ze dus bij hengstigheid of aankomende hengstigheid niet samen

Hieperdi
Berichten: 2659
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:48

Hier een 16 jarige ruin die ook dekt. Het is natuurlijk gedrag. Deed het altijd netjes en nooit schrammen of dergelijks te vinden. Heb hem een tijdje monnikspeper gevoerd en toen werd het een stuk minder. Hij staat nu alleen met ruinen. Officieel is het een gemengde wei, een merrie erbij vind ik ook prima maar het ligt ook aan de merrie. Sommige merries gaat hij niet op, maar degene erg aandringen laat hij niet voorbij gaan. Ouwe snoeperd :+
Overigens dekt mijn paard niet de hele dag door, soms is het een kleine periode. Dus in een week tijd misschien 2/3 keer. Dan weer aantal maanden niks

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:34

Ik vind het nu niet direct een taak voor de stalhouder om alles om te gooien voor 1 paard.
Met al de andere paarden gaat het wel goed.
Dus mss past dit paard gewoon niet op deze stalling.

Ik heb altijd in gemengde kuddes gestaan en nooit problemen gehad.


Maar fijn dat je een ander plekje hebt gevonden. Wat schijnbaar ook veel beter bij hem past omdat hij daar al zo relaxed is.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:18

monsera schreef:
Ik vind het nu niet direct een taak voor de stalhouder om alles om te gooien voor 1 paard.
Met al de andere paarden gaat het wel goed.
Dus mss past dit paard gewoon niet op deze stalling.


Voor 1 paard misschien niet, maar TS zei zelf:

Citaat:
De ruin die ook dekt doet het heel af en toe en deed het vorig jaar extreem.
Er zijn 3 gemengde kuddes en in beide andere kuddes zitten ook ruinen, die het soms doen.


Als er door meerdere ruinen gedekt wordt, mag je naar mijn mening wel naar je kuddebeleid kijken.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:24

Het is voorjaar, merries zijn dan hengstiger dan in andere seizoenen. Het ligt echt niet altijd aan de ruin, maar die wordt er wel om 'aangekeken'.

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:51

Mijn ruin heeft tot zijn 27ste jaar gedekt. Nu is hij 33 en doet het niet meer.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:52

Mijn pony deed dit!
Jarenlang heeft hij ieder jaar geprobeerd merries te dekken.

Hij was tot 4 jaar hengst en had gedekt dus logisch dat hij het deed.

Nu staat hij met 2 merries en dat gaat prima eigenlijk. Dit gedrag was ineens over. Ik denk met zijn 8e of 9e.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 05:12

Ik denk dat de mensen die nu nog reageren op de OP er goed aan doen om even de laatste berichten van de TS te lezen.