Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:29

Happyhrs schreef:
Ik geef haar minimaal 1 dag in de week de hele dag gewoon vrij, wel even poetsen etc. maar als ik haar meerdere dagen achter elkaar "vrij geef" word het een beetje een grote aardappel zak die niet vooruit te branden is, dat is nou eenmaal gewoon haar karakter want ze werkt graag als het leuk is en ze niet uit haar "ritme " gehaald is

Misschien spreek je inderdaad niet helemaal dezelfde "taal" met je paard, of heb je de motivatie van je paard nog niet helemaal gevonden. Reageert ze wel op beloning van stem? En wil ze wel iets simpels doen (bv naar je toe lopen) voor een snoepje? Zo niet is dat niet de motivatie voor jouw paard om iets te gaan doen en zal het niet helpen.

En een hele belangrijke is om zelf positief te zijn, in je posts hier en omschrijving van je paard lees ik heel veel negativiteit. Onderschat niet hoe erg dat (onbewust) doorwerkt tot je paard! Hetzelfde als bv een docent niet gemotiveerd is om je als leerling les te geven en/of je misschien als leerling niet leuk vindt. Dan is de motivatie om van die docent wat aan te nemen en leren of daarvoor iets te doen of regelen ook erg klein. Succes!

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:29

sevke schreef:
@ ts: Ok, ik wou een nuttige ontopic post doen, maar laat het maar, gezien je reactie.
Misschien zou je ook beter om het uur reageren en alles eens goed nalezen.
Want jouw reacties zijn zeer onaangenaam. Zowel naar mensen die nuttige tips geven, als naar anderen.
ik ontstip hier :evaw:

Mischien beter om niet met andere mensen hun aandoeningen te bemoeien.

Zeker als het niks met het topic te maken heeft
Laatst bijgewerkt door Happyhrs op 28-02-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:31

_lauraaa_ schreef:
In Limburg zijn zeer zeker grondwerkinstructrices te vinden. Alleen ga je deze bij de standaard maneges niet vinden. Wellicht eens een oproepje plaatsen in een van de paardengroepen op facebook? Zie wel vaker van die oproepjes voorbij komen en er komen echt wel zinnige reacties op.

Ik zit helaas niet op facebook, wel gebruikt maar snap er niks meer van, ik had een oproep via marktplaats maar zonder succes

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:34

Pfoe wat reageer jij vervelend TS. Op alles heb je wel een weerwoord. Waarom vraag je om advies als je toch alles in de wind slaat?
Laatst bijgewerkt door Captain op 28-02-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:34

Allereerst, ik heb niet het hele topic gelezen. Ik doe zelf aan connectiontraining, dat is een vorm van clickertraining. Ik zou het boek hiervan zeker aanraden, daar staan enorm veel concrete oefening in.

Verder zou ik in dit geval goed gaan kijken naar de manier waarop je beloond. Je zegt dat het paard lui is, misschien is ‘standing still facing forward’ dan het perfecte gedrag om mee te beginnen. Dit is sowieso essentieel als je grondwerk wilt gaan doen, dus waarom niet daar mee beginnen? Welke marker gebruik je? Je stem, of een clicker, of een woordje? Zorg dat je altijd hetzelfde gebruikt, dat maakt het duidelijk. En daardoor zal je paard geneigd zijn eerder te reageren. Oefen daarnaast ook goed met je timing!

En dan de beloning. Paarden registreren een beloning pas als hun mond vol zit. Dus een stukje wortel is wel heel lekker, maar zal minder goed conditioneren dan een handje muesli. Daarentegen is een handje wortels, wel een super krachtige motivator. Wissel even af met beloningen, en kijk wat werkt. Maar zorg wel dat het minimaal een hele hand vol is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:36

Maldita schreef:
En dan de beloning. Paarden registreren een beloning pas als hun mond vol zit. Dus een stukje wortel is wel heel lekker, maar zal minder goed conditioneren dan een handje muesli. Daarentegen is een handje wortels, wel een super krachtige motivator. Wissel even af met beloningen, en kijk wat werkt. Maar zorg wel dat het minimaal een hele hand vol is.

Waar baseer je dit op? Ik geef al zo'n 12 jaar les, honderden paarden in handen gehad, en voor elk paard was een klein stukje wortel of een biksje voldoende. Zou wat zijn als je je paard de hele tijd een hand voer moet geven. :') Ten eerste hebben de meeste mensen binnen no-time een moddervet paard, en ten tweede duurt je training ook veel langer.

Beter een kleine beloning te geven, en weer te herhalen, zo leren ze veel sneller dan dat ze het 'vergeten' omdat er zoveel tijd tussen zit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:37

Captain schreef:
Pfoe wat reageer jij vervelend TS. Op alles heb je wel een weerwoord. Waarom vraag je om advies als je toch alles in de wind slaat?

Snap wel dat het paard niet wil :D

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:38

Captain schreef:

Reageer dan niet. En ik heb tot nu toe veel advies gekregen waar ik wat aan heb en zeker mee neem als ik het weer ga proberen. dus ik weet niet waar je het over hebt. Als mensen het over compleet andere onderwerpen gaan hebben terwijl ik dat al 100x duidelijk heb gemaakt dat dat niet de bedoelig is, ga ik idd minder aardig reageren want ik word er ook moe van. Helemaal als mensen van dingen uitgaan die persoonlijk zijn.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:39

Kabayo schreef:
Captain schreef:

Snap wel dat het paard niet wil :D

Dit is dus waar ik het over heb. Reageerd dan niet. Dit soort dingen zijn niet nodig en kwetsend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:39

Happyhrs schreef:
_lauraaa_ schreef:
In Limburg zijn zeer zeker grondwerkinstructrices te vinden. Alleen ga je deze bij de standaard maneges niet vinden. Wellicht eens een oproepje plaatsen in een van de paardengroepen op facebook? Zie wel vaker van die oproepjes voorbij komen en er komen echt wel zinnige reacties op.

Ik zit helaas niet op facebook, wel gebruikt maar snap er niks meer van, ik had een oproep via marktplaats maar zonder succes

Marktplaats krijg je inderdaad niet zo veel reacties op omdat veel mensen naar facebook zijn overgestapt. Wellicht toch overwegen om weer een account aan te maken of vragen of bekenden van jou namens jou een oproepje op facebook willen plaatsen. Zonder les ga je hier niet uit komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:40

Dat je zo reageert op opmerkingen wat betreft je dyslexie snap ik! Maar ook tips en handvatten worden in de wind geslagen s "ze is te lui, kan ze niet, wil ze niet, vind ik niet leuk."

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:44

Captain schreef:
Dat je zo reageert op opmerkingen wat betreft je dyslexie snap ik! Maar ook tips en handvatten worden in de wind geslagen s "ze is te lui, kan ze niet, wil ze niet, vind ik niet leuk."

Dat heb ik nooit zo gezecht. Dat is hoe jij het opvat, ze heeft vanzichzelf een heel "laid back" karakter, als ze op de wei staat staat ze het liefst de hele dag stil te eten, ze rent niet met andere paarden mee etc. zou hooguit een rondje lopen en een paar keer rollen, en als ze iets echt niet wil of het is te herhalend vind ze het niet leuk meer en doet ze het ook echt niet, dan kan ik wel door drammen maar dan word het voor ons beide niet leuk.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:44

Happyhrs schreef:
Captain schreef:

Reageer dan niet. En ik heb tot nu toe veel advies gekregen waar ik wat aan heb en zeker mee neem als ik het weer ga proberen. dus ik weet niet waar je het over hebt. Als mensen het over compleet andere onderwerpen gaan hebben terwijl ik dat al 100x duidelijk heb gemaakt dat dat niet de bedoelig is, ga ik idd minder aardig reageren want ik word er ook moe van. Helemaal als mensen van dingen uitgaan die persoonlijk zijn.

Je reageert al passief agressief voordat er überhaupt iemand gereageerd heeft :roll:
Begin nou gewoon met een lesje van een goede instructeur, bv Amable die hier genoemd werd. Op afstand kunnen wij je denk ik niet helpen.
Overigens herinner ik me je uit een ander topic waar je ook zo negatief reageerde en dat gaat je niet helpen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:46

Kijk eens naar de horsenalities van Parelli. Ik denk dat je een "left brain introvert" hebt. Zij hebben informatieve filmpjes hoe je dit soort paarden toch kunt activeren. Namelijk door ze te verrassen, en nooit 2x achter elkaar hetzelfde te vragen. :D

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:48

Captain schreef:
Kijk eens naar de horsenalities van Parelli. Ik denk dat je een "left brain introvert" hebt. Zij hebben informatieve filmpjes hoe je dit soort paarden toch kunt activeren. Namelijk door ze te verrassen, en nooit 2x achter elkaar hetzelfde te vragen. :D

Dankje! Ik zou het zo als ik thuis ben even opzoeken! ( samen met de andere dingen die mensen voor hebben gesteld)

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:57

Paardenfan25 schreef:
Happyhrs schreef:

Je reageert al passief agressief voordat er überhaupt iemand gereageerd heeft :roll:
Begin nou gewoon met een lesje van een goede instructeur, bv Amable die hier genoemd werd. Op afstand kunnen wij je denk ik niet helpen.
Overigens herinner ik me je uit een ander topic waar je ook zo negatief reageerde en dat gaat je niet helpen

Dat jij het negatief opleest betekend niet dat ik het negatief heb geschreven...Het blijft een reactie waarbij je niet weet hoe iemand zich voelt waneer hij iets schrijft.

Als je alles negatief gaat bekijken gaat het idd ook negatief overkomen, ik typ ook steeds emojis bij mijn berichten maar die worden er niet bijgezet. ( behalve van de site zelf )

Wat ik meer bedoel te zeggen is dat ik nergens in mijn ogen "boos" op gereageerd heb. Behalve als mensen mij hier persoonlijk aanvallen over iets wat niks met het topic te maken heeft

Wat ik bedoel te zeggen is ga niet overal van uit. Zeker als je er niet zeker over bent, dan veroorzaakt veel onnodige discussies waar ik het in mijn topic al over had

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:58

TS, hoe lang heb je dit paard al? En wat doe je verder allemaal met dit paard?

Wat "kan" ze wel en wat niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:05

Gewoon in een paddock en met de longeerzweep klappend lekker laten rennen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:06

Paarden spiegelen. Ik denk dat daar je oplossing ligt.

Herken je iets in de communicatie hier in jouw topic? Dus zoals bokkers op jou reageren en jij op hun, wat ook gebeurd tussen jou en je paard?

Ga eens lekker zitten bij je paard en analyseren. Wat voel je, wat zie je, wat wil je. Hoe staat je paard. Hoe kijkt ie. Wat is het gedrag. Wat voel je bij het gedrag. Hoe reageer jij daarop. Enzovoort.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:11

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:12

Niet ieder paard laat zich omkopen, heeft lol in vrijheidsdressuur. Heb er 2 staan die het geweldig vinden en hun stinkende best doen. En twee die hun neus er voor ophalen. Met geen mogelijkheid te trainen ( zonder teveel druk ) dus laat ik het erbij. Zoek werk wat bij je paard past of zoek een ander paard.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:14

BaileyMix schreef:
Happyhrs schreef:

Heel onsympathiek naar andere mensen met dyslexie om dit op dyslexie af te schuiven.

Heel onsympathiek om hier op dit moment daarover te gaan drammen en zo'n reactie uit te lokken. Geef dan geen commentaar als het niet zinnig is en niet over de vraag van ts gaat. Je lokt het nu zelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:59

Maar om even terug te komen op het spiegelen.
Denk(weet dat zeker) dat daar veel info over gedrag tussen mens en men en mens en dier(paard) staat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:01

Ik denk dat je veel meer kunt variëren. Zoals ik het lees richt jij je op 1 ding en doe je dan dit regelmatig/vaak. Je zegt dat ze longeren wel doet, maar als je dit elke dag doet niet meer. Dit vind ik eigenlijk heel logisch. Sommige paarden hebben hier geen probleem mee hoor, die kunnen elke dag precies hetzelfde rondje lopen, anderen hebben 't na 1 rondje al gezien.
Wandel je ook buiten met haar? Het komt op mij over of ze zich wat verveelt. Buiten en afwisseling geeft ze wat te doen in 't koppie.
Ik snap waarom je haar 2x per dag beweging wilt geven, maar denk dat dit heel demotiverend voor haar is. Ik zou proberen 1x per dag wat doen (eigenlijk zo'n 3-4x per week) en geen 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Succes, hoop dat je wat aan m'n tips hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:06

Happyhrs schreef:
Ook heb ik door haat reacties mijn oude account verwijderd hier.

Oh cool, hoe heb je dat gedaan?