Hengst willen mensen dekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:50

Je rug toekeren terwijl dit paard dit gedrag vertoont??? Jezus... Heeft hij nog een extra moment om in je nek te springen. Zoals hierboven hele tijd al is verteld. Streng, consequent, meteen afstraffen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:52

Bokkerbb schreef:
Ik heb wel een merrie c pony, als ik doe er bij zet, die mag gedekt worden en hij is toch gecastreerd, gaat hij mij dan gerust laten? Misschien is hij gefrustreerd? Hij heeft wel nooit eerder gedekt dus snap niet vanwaar die frustratie opeens komt

Ik mag echt hopen dat dit een of ander schaduw account is die onzin aan het typen is.
Voed gewoon dat paard op of koop geen hengst...
Een pony merrie er bij knallen zodat hij die mag dekken en hopen dat hij jou gewoon met rust laat?
Ben je wel goed?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:53

Bokkerbb schreef:
Sintara schreef:
Een time out werkt niet als correctie bij een paard, en je billen naar hem toe draaien.. Dat is wat een merrie doet als ze het wél leuk vindt.

Je zult hem uit je ruimte moeten werken (als in híj gaat weg bij jou, niet andersom). En je mag best boos doen en stem gebruiken.
Die deuk in zijn ego komt vanzelf wel weer goed

Ik zet me dan wel 3 meter verder en doe gewoon wat opruim werk of wat rond wandelen maar ik bedoel gewoon me omdraaien als in ik geef je geen aandacht zo, maar vrees dat dit niet genoeg is

Dan keur je z’n gedrag dus goed want in zijn ogen doe je er helemaal niks mee.

Amber_anne

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:59

Hakkie takkie weg zakkie

En dan een goede instructeur zoeken die jou leert hoe je je eigen ruimte opeist

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:04

Ik heb ook eens een ruin gehad die dat gedrag vertoonde, en mooi niet dat ik mijn rug naar hem toe draaide. Ik heb hem echt goed proberen af te straffen, hem meters achteruit gezet. Maar hij bleef het doen. Ik zou dit paard corrigeren en trainen, maar dit werd me echt te link dus ik heb bedankt. Hij deed dit ook alleen bij mij, iedere keer weer uitschachten, groot maken, hinniken. Ik vond het doodeng dat hij me in de nek kon springen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:10

Levensgevaarlijk.. niet wegdraaien maar aanpakken, straks heb je 1 of misschien 2 voorbenen in je nek. Ik ben niet van het slaan maar deze kreeg hem wel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:13

Ik zat me serieus af te vragen of dit een serieuze post is...

In ieder geval, mocht het serieus zijn..gewoon laten castreren door een castreur in de wei. Voor het dier ook beter, kan het tenminste nog met een beetje geluk bij andere paarden staan. En zoek zelf een instructeur oid die je kan begeleiden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:23

Ik vind je best dapper (of een beetje dom, maar die grens is vaak vaag.) dat je je rug keert naar een hengst die dergelijk gedrag vertoont. Zoals reeds meerdere bokkers gezegd hebben: verkoop hem een optater waar ie drie keer van rond draait zodat ie geen tijd heeft om uit te schachten en dominant te zijn. Het is 400kg, geen puppie.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:27

Ts, hoeveel ervaring heb je met hengsten of met paarden in het algemeen? Voor alles zou ik in ieder geval niet meer aaien, knuffelen en poetsen totdat je weet hoe je veilig met hem om kunt gaan. En zelf geen parfum gebruiken :D
Laat je helpen door een gedragstrainer die kan uitleggen waarom hij bepaald gedrag vertoont en hoe je daarmee om moet gaan. En leer hoe je je paard opvoedt en hoe je grenzen stelt. Je zou eens kunnen informeren bij e-quine. Misschien is het verstandig om tot die tijd hulp te vragen aan iemand met ervaring zodat er geen ongelukken gebeuren nu hij het voorjaar in zijn hoofd heeft.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:39

Dit topic vind ik toch grappig!

Jij hebt alvast een grote aanbidder, die duidelijk voor jou kiest!

Hoe zou je reageren als dit een menselijke aanbidder was, met zo een duidelijke ”voorkeur”?
Geef je hem ook zo een "time-out"?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:44

janderegelaa schreef:
Chemisch castreren lukt soms gewoon niet. De enige oplossing is echt castreren. Alleen je haalt dan wel de hengst uit het paard maar niet het karakter. Dus ook niet het gedrag.

Ben wel benieuwd wat voor paard/pony het is.

Dank je.

Kan het niet zijn dat er in het hoofd iets is waardoor dit veranderingsgedrag? Want een paard gaat na 18 jaar toch niet opeens zomaar veranderen "want het baasje is niet consequent"? Tenminste ik lees nergens (of ik heb er ov er heen gelezen , dat ze dit paard nog niet zolang heeft.

Ik geloof dat het een 1.50 paard is, dat ergens geschreven werd.

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 14:57

bigone schreef:
Wanneer jouw da het afraad zou ik me maar eens heel snel verdiepen in paardengedrag. Want door onkunde van jou kan het gebeuren dat hij straks het stempel levensgevaarlijk krijgt en jij in het ziekenhuis ligt. En wanneer je geen ervaring hebt moet je zeker geen hengst kopen.

Er is nergens gezegd dat ik heb ervaring heb met hengsten. Ik ben opgegroeid tussen de paarden en heb meer dan 1 hengst staan maar dit forum dient om vragen te stellen dus als hier een handige tip tussen zit kan het mij alleen maar helpen

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 14:58

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:
Chemisch castreren lukt soms gewoon niet. De enige oplossing is echt castreren. Alleen je haalt dan wel de hengst uit het paard maar niet het karakter. Dus ook niet het gedrag.

Ben wel benieuwd wat voor paard/pony het is.

Dank je.

Kan het niet zijn dat er in het hoofd iets is waardoor dit veranderingsgedrag? Want een paard gaat na 18 jaar toch niet opeens zomaar veranderen "want het baasje is niet consequent"? Tenminste ik lees nergens (of ik heb er ov er heen gelezen , dat ze dit paard nog niet zolang heeft.

Ik geloof dat het een 1.50 paard is, dat ergens geschreven werd.

Ik heb hem 1 jaar, nooit zo een gedrag vertoond, vorige baasje heeft hem heel zijn leven gehad en ook nooit zulk gedrag vertoond. Ik ken hem al heel lang.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:59

En jullie geloven dit topic?
Bij het eerste bericht had ik al zoiets van, jaa joh, is het alweer vakantie?
En hoe verder dit topic gaat hoe verder mijn gevoel word versterkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:00

Dan zou ik toch ook met de dierenarts er over hebben of er iets mis kan zijn in zijn hoofd waardoor hij opeens zo vreemd doet. En of je dit kunt achterhalen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:01

pien_2010 schreef:
Dan zou ik toch ook met de dierenarts er over hebben of er iets mis kan zijn in zijn hoofd waardoor hij opeens zo vreemd doet. En of je dit kunt achterhalen?

Cushing zou nog kunnen. Dat verandert het gedrag behoorlijk.

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:02

DuoPenotti schreef:
En jullie geloven dit topic?
Bij het eerste bericht had ik al zoiets van, jaa joh, is het alweer vakantie?
En hoe verder dit topic gaat hoe verder mijn gevoel word versterkt.

Je gevoel is fout hoor

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:02

:(:)
pien_2010 schreef:

Afspraak let dierenarts is gemaakt, vrijdag komt ze

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:05

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Ik heb niet echt andere symptomen gezien van ppid maar zal dit ook eens polsen bij de dierenarts

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:06

Elisa2 schreef:

In ieder geval, mocht het serieus zijn..gewoon laten castreren door een castreur in de wei. Voor het dier ook beter, kan het tenminste nog met een beetje geluk bij andere paarden staan. En zoek zelf een instructeur oid die je kan begeleiden.

Zo’n oude kun je vaak niet zomaar castreren. Dat komt omdat de zaadstrengen te dik zijn.

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:07

wemkelover schreef:
Je rug toekeren terwijl dit paard dit gedrag vertoont??? Jezus... Heeft hij nog een extra moment om in je nek te springen. Zoals hierboven hele tijd al is verteld. Streng, consequent, meteen afstraffen.

Ik zet hem wel vast en ga uit de piste he. Dan is er niet echt kans dat hij me bespringt maar kalmeert hij gewoon. Kalmeren is duidelijk niet de oplossing maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:11

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Nu ja, ik ga me niet wagen aan een diagnose, maar ik ben de laatste die op Bokt roept→ zou hij iets mankeren, bij klachten. Maar dit vind ik raar en het is gewoon niet altijd de schuld of onwetendheid van de baasjes als je plotseling zo'n gedragsverandering hebt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:12

Ik ga mee met de vorige posten, echt flink op zijn sodemieter geven. Dit gedrag kan gewoon echt niet door de beugel.

Los daarvan denk ik dat je inderdaad moet uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt, en ook erover denken of castreren misschien toch een optie is.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:13

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Zo’n oude kun je vaak niet zomaar castreren. Dat komt omdat de zaadstrengen te dik zijn.

Maar heb je uberhaupt bij meerdere dierenartsen geinformeerd over castreren?
Of blijf je gewoon eigenwijs en alleen naar je eigen DA luisteren?
Als ik jou was zou ik eens informeren bij een kliniek die hebben meestal hier net wat meer ervaringen mee.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:15

Castreren laat ik even achterwege, want zoals meerdere al aangeven (gelukkig) heeft dat in deze zin niks met het gedrag te maken omdat TS simpelweg niet duidelijk en dominant genoeg is.

Ik snap sowieso het 'ik ben tegen slaan' nooit bij paarden. Er is een verschil tussen duidelijkheid en agressie. Ik ben tegen onnodig en agressief slaan, maar als een paard grenzen opzoekt, krijgt die echt een optater. Als ik de voorhoeven van een paard uitkrab en dat paard probeert in mijn billen te happen, gaat mijn voet omhoog (en afhankelijk van hoe dicht bij het paard is, is het raak (vaak omdat ze zelf zo stom doorgaan...), maar meestal is de waarschuwing voldoende en laat ik mijn voet ook weer zakken). En ik heb ook een alpacahengst die met 1,5 jaar inderdaad mij van *achteren (!!!)* besprong. Die heb ik tig keer bij zijn kop gepakt en met neus en al in het zand gestoken. Meneer is nu 4 en bij mij een schat. Zodra hij zich groot maak, stel ik me dominanter op en weet hij dat hij zich gedeisd moet houden. En ik knuffel hem en hij loopt zo achter me aan, begroet me als hij me ziet en is echt mijn maatje (ofwel, hij heeft hier echt geen trauma ofzo aan. Het is hem juist duidelijk dat ik de baas ben en hij is heel erg aan mij gehecht) Er zijn ook mensen waar hij wel eens dominant bij probeert te zijn en ik erger me er zo aan dat ze niet duidelijk aangeven dat dat niet mag. Liever een flinke, duidelijke tik dan constant wegduwen en vragen en een gevaarlijke situatie creëren. Bij paardrijden geef je toch ook liever een flinke tik als je paard niet luistert (dat is iets anders dan niet begrijpen, voordat mensen hierover vallen) in plaats van constant aandrijven, zachte tikjes met de zweep en constant 'lief' vragen en daarmee een gevaarlijke situatie creëren?
Ik heb zo meer voorbeelden met zowel alpaca's als paarden, maar het punt is dat je duidelijk in paardentaal nee moet zeggen. En paarden zijn niet altijd even zachtzinnig. En ja, ze werken met waarschuwingen, maar als ik lees hoe ver het bij jou komt TS, ben je eigenlijk al te laat in je waarschuwingen geven en moet je nu in een keer goed duidelijk maken dat dit niet kan. En als je dat niet lukt of je snapt het niet, zoek hulp. Want dit is gevaarlijk. En eerlijk, groot of klein paard, een klein paardje die dit gedrag vertoond kan ook gevaarlijk zijn. In ieder geval heel veel succes!