Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:49

Ayasha schreef:
Hoe gevaarlijk kan een a pony in vredesnaam zijn?
Als het gedrag recent is en het dier is vier. Dan heeft ze dus bijna 4 jaren gehad dat ze niet gevaarlijk was. Ergo: de pony is niet gevaarlijk. Jullie kunnen er gewoon niet mee om of ze heeft een medisch probleem. beetje zonde om dat dier te doden omwille van de onkunde van de omgeving.
Haal er iemand bij die effectief weet wat ie doet ipv iemand die de heartland serie uit gelezen heeft.

Inderdaad, ik schrik er oprecht van hoeveel mensen dit dier zouden laten inslapen op basis van de weinige en soms zelfs ronduit verwarrende info die we krijgen.
Het moment dat je het eigendom over een dier krijgt, heb je een bepaalde verantwoordelijkheid. In mijn ogen houdt die verantwoordelijkheid niet in dat je het dier doodt zodra het wat moeilijker wordt. Als je niet de ervaring of zin hebt om met moeilijke momenten te dealen, koop je best iets materieels, zoals een fiets of een boot ofzo.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:52

We moeten van achter een scherm maar aannemen dat het gevaarlijk gedrag is omdat dit zo door ts geïnterpreteerd wordt.Zonder filmpje of wat dan ook. Kan me voorstellen met kinderen dat niet niet erg handig maar voor een ouder iemand met genoeg ervaring moet dit toch niet echt een groot probleem zijn lijkt me.

Ik kan me er weinig bij voorstellen met een a-pony het is geen dier van 600 kilo.

Maar het verhaal klopt op veel fronten niet dus ik begin ook wel een beetje te twijfelen of het wel allemaal zo is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:06

De opmerking hoe gevaarlijk kan een a pony zijn -O- tot pakweg 8 jaar geleden zou ik hetzelfde zeggen. Niet gevaarlijk gewoon wat puberstreken. Alleen na een dergelijke pony een heel korte tijd zelf te hebben gehad kan ik zeggen gevaarlijk genoeg om je fikse schade te geven. %) Y;( ;(

Pony was bedoeld als gezelschap voor mijn tinker. Lief en handelbaar bij de vorige eigenaar toen ik daar was. Thuis binnen een week omslag punt naar gevaarlijk met schade voor mijn 650 kg tinker. Hij was doodsbang voor haar. Zelf gekneusd been, op tijd weggesprongen om een klap tegen mijn borstkas te voorkomen. Vorige baas wilde haar tegen afspraak in niet terug hebben.

Met dit verhaal meldde een zeer ervaren handelaar die haar voor mennen wilde hebben. Echter daar binnen twee weken helemaal niet meer benaderbaar. Voeren was al gevaar voor voorbij vliegende benen tegen een hoofd. Aanraken onmogelijk geworden. Buiten ging niet meer. Andere paarden werden tot moes getimmerd. Toen besloten daar haar te laten inslapen. Hadden we geweten dat ze binnen twee weken nog erger was geworden hadden wij die keuze gemaakt en haar een verhuizing bespaard. :(:)

Wat de oorzaak was nooit geweten maar grofweg binnen een maand van pittig maar goed handelbaar en ook lief voor kinderen naar niet meer benaderbaar binnen 2 m. Bloedlink naar andere dieren, merrie ruin haar maat of niet. Niks ging nog. En ook de basiszorg ging niet meer. :n

Onbegrijpelijk en tot vandaag ben ik er nog steeds verbijsterd over maar er was iets zo mis dat ze kennelijk alleen dit gedrag nog kon vertonen.

Mungbean

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:12

Ik zal wel bruut zijn maar ik heb liever een dode pony dan een dood kjnd. Er gaan ieder jaar stapels gezonde jonge paarden zonder gedragsproblemen naar de slacht en dan moet je alles op alles zetten om deze te redden?

Hoe dan ook kun je de eigenaar niet dwingen, dus je kunt een bedragje bieden en zegt ze nee dan is dat nee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:38

Sizzle schreef:
Ik zal wel bruut zijn maar ik heb liever een dode pony dan een dood kjnd. Er gaan ieder jaar stapels gezonde jonge paarden zonder gedragsproblemen naar de slacht en dan moet je alles op alles zetten om deze te redden?

Hoe dan ook kun je de eigenaar niet dwingen, dus je kunt een bedragje bieden en zegt ze nee dan is dat nee.

Ik ook. Ik hou veel van mijn paard, maar de dag dat die gericht gaat aanvallen en stampen bel ik dezelfde dag nog naar de slager ipv naar een gedragstherapeut. Same voor mijn fictieve hond die opeens zou bijten/aanvallen. (En eigelijk ook voor al die zware criminelen maar de slager wil die niet aannemen := )

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:46

En dan vraag je je niet af waar dat gedrag vandaan komt? Kies je gelijk de makkelijkste weg. Heel apart dat voor sommige een leven zo weinig waard is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:50

Nathalie w schreef:
En dan vraag je je niet af waar dat gedrag vandaan komt? Kies je gelijk de makkelijkste weg. Heel apart dat voor sommige een leven zo weinig waard is.

Natuurlijk vraag je je dat eerst af en laat je wat dingen checken, maar het hoeft geen bodemloze put te zijn in mijn ogen. Ik ben geen vegetarier, er ligt regelmatig een schattig lief onschuldig dier op mijn bord.
Om je schuldgevoel tegemoed te komen kun je dan een lieve jonge 2e premie haflinger of freiberger redden die anders op een grill-teller terechtkomt, of een konik uit eigen land.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:57

Nathalie w schreef:

Nope. Echte agressie naar mij toe vanuit het niets ga ik niet mee verder, ongeacht de oorzaak. Mijn welzijn is me ook wat waard.

Dieren op pensioen of die schrikken of angstig zijn of pijnreactie geven etc... doen we wel ons best voor om het zo goed mogelijk te maken of op te lossen daarentegen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-02-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:57

Sizzle schreef:

Eens, maar ook niet eens.

Ik kreeg mijn paardje hier.
Die viel echt aan, mond open oren in de nek en aanvallen.
Gericht trappen, gericht steigeren en met de voorbenen maaien.
Was ook een jong dier. Ik heb proberen te achterhalen hoe vaak hij al was verkocht en dat lukte niet.
Ik denk heel vaak, en mijn gevoel zei me dat hij daarom zo deed.
Hij zag er ook erg schattig uit, dus ik denk dat hij vaak heeft gewonnen en moest dan weer weg.

Ik geef toe, de eerste week heeft hij rake klappen van mij gehad. Hele rake klappen.
Ik laat me niet aanvallen, of naar me slaan of steigeren. Hij lief ik lief, maar hij ook maar een beetje dreigen is mij meteen in zijn nek. Van een pas op, tot ook echt een mep, net wat hij van plan was.

ook mijn oudere ruin, die bij andere paarden maar een keer een boze blik hoefde geven dat ze al vertrokken, heeft hem rake klappen gegeven zo drammerig dat hij was.

Ondertussen is hij 14, en kan iedereen de wei in sturen, iedereen kan hem borstelen of rijden. Ook kleine kinderen.
Maar als hij op de verkeerde plek was gekomen was hij misschien ook wel geslacht, want ja hij was echt gevaarlijk.

Uiteraard kun je niet beslissen voor een eigenaar.
Toch zijn er maar weinig jonge dieren die zo doen als ze gewoon echt aangepakt worden.
Ik begrijp dat het op een manege/pensionstal moeilijk is als ook andere haar binnen moeten zetten.
Maar eigenlijk vind ik ook dat dit dier geen kans lijkt te krijgen.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:00

Nou ik ben wel vegetariër dus ik hoef mijn schuldgevoel niet tegemoet te komen. Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over.Iets hoeft ook geen bodemloze put zijn maar je praat hier over een 4 jarig dier die pas net dit gedrag vertoont. De eigenaresse kan er wel mee overweg alleen de verzorgster en kinderen niet. Daar hoef je geen gedragstherapeut voor te zijn dat er misschien net wat meer ervaring nodig is om deze pony in goede banen te begeleiden.

In echte agressie geloof ik niet bij dieren. Het komt voort uit onbegrip, medische problemen of uit te weinig ervaring bij de eigenaar. Het is altijd een reactie op iets.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:07

Voor A-pony's heb je doorgaans geen ervaren ruiters beschikbaar, want die zijn er al snel te groot voor. Hoe kleiner de pony, hoe meer betrouwbaarheid er in moet zitten.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:14

Klopt maar als volwassenen kun je er wel aan de hand mee trainen.
Laatst bijgewerkt door Nathalie w op 23-02-21 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:15

En ik neem aan dat geen enkel kind alleen met een 4 jarige op sjouw mag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:29

Nathalie w schreef:
Nou ik ben wel vegetariër dus ik hoef mijn schuldgevoel niet tegemoet te komen. Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over.Iets hoeft ook geen bodemloze put zijn maar je praat hier over een 4 jarig dier die pas net dit gedrag vertoont. De eigenaresse kan er wel mee overweg alleen de verzorgster en kinderen niet. Daar hoef je geen gedragstherapeut voor te zijn dat er misschien net wat meer ervaring nodig is om deze pony in goede banen te begeleiden.

In echte agressie geloof ik niet bij dieren. Het komt voort uit onbegrip, medische problemen of uit te weinig ervaring bij de eigenaar. Het is altijd een reactie op iets.

Ik ben ook vegetarier. Daarom kan ik ook niet goed iemand doden als het me niet past.Ik denk wel dat het ook bij dieren mogelijk is dat ze zeg maar geestelijk gestoord zijn.Als ziekelijke afwijking. Want een paard is een kuddedier en is normaliter gericht op samenleven met anderen en niet op agressief gedrag zonder reden of noodzaak.Want in een kudde wordt je dan uitgestoten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:32

Ieder zijn keuze uiteraard, ik heb er genoeg gezien die met een consequente aanpak en oorzaakbestrijding weer normaal werden. Wat mij intrigeert is dat het gedrag veranderd is..als het altijd al een ***karakter had gehad dan sta ik er volledig achter als iemand zo'n dier laat inslapen.

Heb een paard van 1,65 cm gehad met een zelfde soort gedrag..beest had hartstikke pijn in het lijf. Is stukken opgeknapt na osteo behandeling. Bleef wel een gebruiksaanwijzing houden maar prima mee om te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:33

Ik zie nergens dat het pas sinds kort is?
Volgens de OP vliegt ze ook andere paarden aan dus het is sowieso niet specifiek naar mensen.
Ze kan dus niet sociaal gehouden worden en moet ook nog eens door een flinke karakter correctie om iets te worden wat ze misschien nooit zal worden: betrouwbaar.

Hoe dan ook, de eigenaar is de baas. Dus zelfs als iedereen er een mening over heeft gaat de eigenaar uiteindelijk beslissen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:34

@sizzle
Vivjofja schreef:
Ze is gewoon opgegroeid in een opfok, waar ze ook af en toe in de hand is gehaald door de officiele eigenaar. Ze heeft dus wel een stukje opvoeding gehad in die kudde.

Het gedrag is redelijk recent, eerst had ze het nooit. Ja ze was altijd wel iets 'verlegen' voor vreemden maar sinds een maand of 3/4 trapt ze doelbewust naar de persoon die bij haar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:40

Ah dank je, dat had ik duidelijk over het hoofd gezien.
Als het recent is: valt ze dan nu ook paarden aan waarmee ze eerder zonder problemen samen stond?

Overigens kunnen A ponies ondanks de maat zeker wel echt levensgevaarlijk zijn. Een vriendin van mij had een shet „kado“ gekregen die je echt naar de keel vloog als hij de kans kreeg. Echter had die bij haar geen contact met vreemde mensen, die heeft ze als gezelschap bij de jonge KWPN hengsten op de wei gezet. Niets was hem te dol in het stoeien met die grote hengsten :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:43

Ten eerste is het jouw pony niet, dus ik zou niet de verantwoordelijkheid nemen.

Maar er is wel iets mis en daar moet de eigenaresse iets aan doen. Grote kans dat het dier iets mankeert en dat prima op te lossen is.

Als de eigenaresse dat niet wil doen is inslapen een optie. Maar ik denk dat een kundig en ervaren iemand die er in wil investeren wel verder kan komen.

Vanaf internet is het echt niet te beoordelen wat er is mis gegaan in opgroeien en opvoeden of wat het dier mankeert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:56

Citaat:
Ah dank je, dat had ik duidelijk over het hoofd gezien.
Als het recent is: valt ze dan nu ook paarden aan waarmee ze eerder zonder problemen samen stond?

En dat is dus waar ik in mijn eerdere bericht op doelde.
Op basis van onvolledige informatie en zelfs over het hoofd geziene informatie wordt hier wel het advies gegeven om een dier te doden. Om eerlijk te zijn vind ik dat best wel wat en vind ik dat er wel wat meer bij stilgestaan mag worden: wat weet ik, wat weet ik niet en welke vragen kan ik stellen om een zo goed mogelijk advies te geven.
(Ik bedoel het algemeen en niet persoonlijk en daarom bewust "anoniem" gequote).

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:05

Helemaal mee eens Gini.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:10

Ik zie nergens advies, enkel dat men zich daar in principe in kan vinden (ik ook) als het dier echt direct gevaar oplevert. Echt advies is hier sowieso van geen betekenis want de pony is niet van TS.
Als de eigenaar dat wil, dan is dat zo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:17

Er wordt nergens advies gegeven om in te laten slapen. Enkel mensen die snappen dat de eigenaar van de pony de keuze maakt.

Niet heel relevant, maargoed, eet zelf ook vegetarisch, zou nooit een onschuldig dier laten inslapen en geef een paard ook niet zomaar op. Maar als mijn pony of paard daadwerkelijk een gevaar gaat vormen en ik hier geen oplossing voor kan vinden, dan laat ik die toch echt inslapen hoor. Of moet je, in de zin van dierenliefhebberij, maar wachten tot het een keer mis gaat?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:21

De mensen zijn schuldig dat het dier zo agressief is. Er zijn echt wel moeilijker opvoedbare paarden, maar dit dier is er blijkbaar keer op keer mee weggekomen en doet dit niet voor niks. De pony is bang, heeft pijn of wilt met rust gelaten worden, waar ook een reden voor is en ik weet zeker dat dit met geduld opgelost kan worden.

Er word simpelweg niet naar der geluisterd. Of het nou even goed op der plaats zetten is met hulp of een hele medische molen, is de eigenaresse dat de pony niet verschuldigd? Is een leven dan inderdaad zo weinig waard? Als het na alles proberen nog zo gevaarlijk is, heb ik er niks tegen, maar dit deer vertoont dit pas een maand of 3. Het is niet alsof de pony zo der hele leven is.

Ik vind het meer dan oneerlijk dat de pony hier de dupe van zou kunnen worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:41

Sizzle schreef:
Ik zie nergens advies, enkel dat men zich daar in principe in kan vinden (ik ook) als het dier echt direct gevaar oplevert. Echt advies is hier sowieso van geen betekenis want de pony is niet van TS.
Als de eigenaar dat wil, dan is dat zo.

Precies dit.

Van mij hoeft een dier ook zeker niet dood, daar zijn alternatieven voor, zeker als er nog niet (veel) is onderzocht. Echter, een pony is doorgaans een kindermagneet, dat zie je ook in dit topic want ts is 15 en wil het dier redden. Hoe verstandig is het dan, om met zo'n dier op die lokatie aan te blijven modderen, waar er blijkbaar kinderen met het dier om gaan wanneer de eigenaar er zelf niet bij is. Ik zou ook absoluut met mijn handen in het haar zitten als dit mijn dier had geweest, ik weet niet of ik het woord inslapen meteen in de mond zou nemen maar ik zou absoluut overwegen om het dier (tijdelijk) elders te stallen zodat je in elk geval zeker weet dat kinderen in de omgeving veilig zijn. Of als dat geen mogelijkheid is, regels opstellen dat kinderen alleen onder toezicht bij het dier mogen komen. De gezondheid van een kind is imo ten alle tijden belangrijker als het welzijn of het leven van een dier. Een eigenaar is wel verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat het dier uitvreet, als het dier een kind te grazen weet te nemen dan heb je als eigenaar denk ik toch een groot probleem.