Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:19

Jammer dat de leerling ook niet mee is in zn lijf en ook te strak van voren. Ik vind dit nog steeds niet goed te beoordelen.
Ik kan met mn auto ook rijden met de handrem erop maar dat gaat toch stinken.
Als ik op mijn jonkie ook maar iets span krijg ik ook veel spanning in zijn lijf en uiteindelijk bokken.
Niets te nadele van jou of de leerling maar ik vraag mij af hoe het paard loopt met een ontspannen ruiter erop die het paard rust en ruimte biedt.
Dan pas kan je beoordelen of het dingetje wat te zien is op het eerste draf filmpje een rijtechnisch iets is of een veterinair iets.

Ik zou terug naar de basis. Even rust. Dan weekje dubbele longe. Dan longeren voor het rijden en hem laten rijden door iemand met echt veel jonge paarden ervaring die hem de rust kan bieden. Ik denk dat je dan al een heel ander paard ziet

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:25

Kort door de bocht, maar niet aanvallend bedoelt voor ruiter/instructie/jou. Jullie proberen ook maar het probleem op te lossen en niemand is perfect, maar;

Paard krijgt in de draf ook niet de tijd om te gaan ontspannen want dan werkt de ruiter/amazone? constant tegen met de hand. Pas in de galop gaat die ruiterhand naar voren en het is dan ook niet zo gek dat ie daar wel wil ontspannen. Als ie later in de draf "nagevelijk" gemaakt wordt, wordt ie eigenlijk in een valse knik getrokken met zn hoofd achter de loodlijn. Er zouden meer paarden moeten zijn die daar tegen protesteren. Daarom vind ik het lastig te beoordelen hoe hij verder gaat en of het probleem niet daarin zit.

Ben benieuwd naar een filmpje waarin hij meer ruimte en vrijheid heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:42

Die ruiter doet het niet verkeerd hoor, hij staat gewoon niet toe dat het paard zich hard maakt tegen been en hand en dan krijg je die storing, daarna vinden ze een compromis. Hij wordt niet boos, wordt niet grof, begrenst gewoon heel sterk en geeft ook na als het paard stopt met daar tegen in boksen en beloond op het goede moment.
Het is enorm lastig, een paard dat verkeerd en dwars gedrag aangeleerd heeft kan er in eerste instantie ook uit zien alsof er van alles mis is. Ik zou hier op 2 sporen tegelijk gaan, onderzoeken of er iets mis is en tegelijkertijd even door een handige harry laten rijden om te zien of er vooruitgang is. Het is sowieso een paard dat een meningsverschil durft te tonen dus als hij met de andere ruiter nog heftiger wordt dan kun je er eigenlijk wel vanuitgaan dat hem echt iets dwars zit.
Wordt hij braaf en meewerkend, dan was er wellicht toch gewoon iets niet goed in jullie communicatie.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:44

Iriscope schreef:
Kort door de bocht, maar niet aanvallend bedoelt voor ruiter/instructie/jou. Jullie proberen ook maar het probleem op te lossen en niemand is perfect, maar;

Paard krijgt in de draf ook niet de tijd om te gaan ontspannen want dan werkt de ruiter/amazone? constant tegen met de hand. Pas in de galop gaat die ruiterhand naar voren en het is dan ook niet zo gek dat ie daar wel wil ontspannen. Als ie later in de draf "nagevelijk" gemaakt wordt, wordt ie eigenlijk in een valse knik getrokken met zn hoofd achter de loodlijn. Er zouden meer paarden moeten zijn die daar tegen protesteren. Daarom vind ik het lastig te beoordelen hoe hij verder gaat en of het probleem niet daarin zit.

Ben benieuwd naar een filmpje waarin hij meer ruimte en vrijheid heeft.

Dit zie ik ook. Toen hij aan de longe aangaloppeerde en ruimte kreeg dacht ik "he he, daar gaat hij zijn lichaam gebruiken". Daarna was hij in draf wel constanter, maar ik zag ook gelijk weer die spanning in zijn lichaam, maar hij kreeg de kans niet om die spanning echt af te vloeien.
Ik weet niet hoe hij aan voelt, maar kan die ontspannenheid in dat galop stukje niet worden meegenomen? Dus even een keer echt de hand naar voren om bijv. even te belonen, eventueel een stukje verlichte zit en het paard te ruimte geven om te ontspannen en zijn lichaam te gebruiken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:15

Sizzle schreef:
Die ruiter doet het niet verkeerd hoor, hij staat gewoon niet toe dat het paard zich hard maakt tegen been en hand en dan krijg je die storing, daarna vinden ze een compromis. Hij wordt niet boos, wordt niet grof, begrenst gewoon heel sterk en geeft ook na als het paard stopt met daar tegen in boksen en beloond op het goede moment.
Het is enorm lastig, een paard dat verkeerd en dwars gedrag aangeleerd heeft kan er in eerste instantie ook uit zien alsof er van alles mis is. Ik zou hier op 2 sporen tegelijk gaan, onderzoeken of er iets mis is en tegelijkertijd even door een handige harry laten rijden om te zien of er vooruitgang is. Het is sowieso een paard dat een meningsverschil durft te tonen dus als hij met de andere ruiter nog heftiger wordt dan kun je er eigenlijk wel vanuitgaan dat hem echt iets dwars zit.
Wordt hij braaf en meewerkend, dan was er wellicht toch gewoon iets niet goed in jullie communicatie.

Dit zie ik ook, het is niet wt je direct wil zien, maar je moet dit paard ook ergens begrenzen. Het is een lastige kwestie. Ik vind hem nog steeds wel aan de voorkant vrij kort lopen en onrustig.

Ik ben benieuwd of ie nou ook op de bovenlijn op de foto was gezet. Rug en hals.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:36

Zo zeg, die bokt hoog, complimenten dat je dat kan uitzitten!
Ik denk dat hij niet snapt dat 'been' 'naar voren' betekent. Want Hoe moet hij dat nou weten?
De longeertip is de manier om het te leren. En wat je kunt proberen is in de hoek een beetje inhouden, en als je de hoek uitkomt, been, en handen naar voren en ook enthousiasmeren met je stem. En bij de minste reactie uitgebreid belonen. Het kwartje moet vallen. Een tik geven zou ik niet doen, omdat hij het niet snapt.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:41

Roosje9797 schreef:
Zoals velen van jullie zeggen wat mijn gevoel ook is is om hem een check up te geven. Dit ga wil ik dan ook gaan doen.
Hebben jullie nog goede mensen in de buurt van provincie zeeland? wil best een eindje rijden met de trailer ervoor.

https://www.eultje.nl/
En dan jos.

Ik laat die beste man naar het midden van land rijden voor niet spoedzaken en zeker vage kreupelheden. Of wanneer ik mij afvraag of het lichamelijk kan zijn bij het paard.
Hij kan bijna alles gewoon op stal incl foto's

Zonnetje97

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 22:06

https://youtu.be/h2ljzpBSQ4E

Hierboven was hij alles behalve ontspannen (waren met een shetlandpony en gillende kinderen in de bak bezig), maar heb geen ander longeer filmpje

https://youtu.be/fUW7lv__LYA
Hier vraag ik nouwelijks iets van voren, filmpje is van januari.

Meer kan ik jullie echt niet laten zien helaas

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:09

Rubs schreef:
Zo zeg, die bokt hoog, complimenten dat je dat kan uitzitten!
Ik denk dat hij niet snapt dat 'been' 'naar voren' betekent. Want Hoe moet hij dat nou weten?
De longeertip is de manier om het te leren. En wat je kunt proberen is in de hoek een beetje inhouden, en als je de hoek uitkomt, been, en handen naar voren en ook enthousiasmeren met je stem. En bij de minste reactie uitgebreid belonen. Het kwartje moet vallen. Een tik geven zou ik niet doen, omdat hij het niet snapt.

Precies, als het niet medisch is dan zou het zo kunnen zijn dat het kwartje idd nog moet vallen. Erg genoeg is mijn paard 23, heeft altijd moeilijk gedaan bij aan galopperen, jaren geleden maar gestopt met galopperen. Nu ben ik wat meer grondwerk aan het doen, in een grote longeer cirkel laat ik hem zonder lijn bewegen en train ik daar de galop, rechtsom gaat nu goed en inderdaad belonen na braaf aan springen maar linksom blijft een probleem, daar heeft hij zoveel moeite mee dat het nog altijd bokken en weg rennen is. Vandaag voor het eerst sinds weken aan gesprongen zonder een bok, heel heel uitgebreid beloond en daarna gestopt. Er is hoop voor zulke problemen maar het is wat fijner te controleren als je er niet op zit. Succes ts!!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:20

Roosje9797 schreef:

Hierboven was hij alles behalve ontspannen (waren met een shetlandpony en gillende kinderen in de bak bezig), maar heb geen ander longeer filmpje

Zit hij altijd zoveel overkruist? Dan kan ook fysiek ongemak aangeven, voornamelijk vanuit het bekken.

Het rijfilmpje ziet er inderdaad wel ontspannen uit,maar inderdaad wel heel erg tegen de been. Op zulke momenten zou ik hem toch een keer corrigeren met een grotere hulp.
En let bij het sturen op je binnenhand. Toen je op de binnenhoefslag moest vanwege de andere persoon, maakte je die bocht volgens mij zo ongeveer volledig op je binnenhand. Probeer met je benen en je zit te sturen en je binnenhand daarin meer te ontspannen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:42

herhalen schreef:
Roosje9797 schreef:
Zoals velen van jullie zeggen wat mijn gevoel ook is is om hem een check up te geven. Dit ga wil ik dan ook gaan doen.
Hebben jullie nog goede mensen in de buurt van provincie zeeland? wil best een eindje rijden met de trailer ervoor.

https://www.eultje.nl/
En dan jos.

Ik laat die beste man naar het midden van land rijden voor niet spoedzaken en zeker vage kreupelheden. Of wanneer ik mij afvraag of het lichamelijk kan zijn bij het paard.
Hij kan bijna alles gewoon op stal incl foto's

Jaaaa deze wou ik ook al aanraden! Als ik voor iets vaags bel gaat deze man niet weg voordat hij mij op de rontgenfoto of echo aan kan wijzen wat er mis is. En dan krijg je goed en duidelijk uitgelegd hoe nu verder. Hij staat er echt voor het welzijn van het dier en praat je niet naar de mond. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:54

Ik vind je paard eerlijk gezegd vrij verkrampt lopen. Voornamelijk ohz. Maar leek ook in galop vrij vaak overkruist te zitten.

Ik zou dit paard bij een kliniek na laten kijken. Kan je het SMDC aanraden. Zit niet heel erg in de buurt, maar die kijken wel naar het paard in zn geheel en gaan vanuit daar verder onderzoeken :)

Hebben bij ons paard ook een rugprobleem gevonden die eigen DA en fysio niet hadden gezien. Paard is hierna veel ruimer gaan bewegen ook.

Pas als op de kliniek blijkt dat alles goed is, dan zou ik gaan kijken naar je zadel/hoofdstel en de ruiter die erop zit.

Als daar ook alles in orde aan is, dan kun je gaan kijken naar zn gedrag. Vind zn bokken eerlijk gezegd vrij heftig voor 'gewoon' protest op iets, of onbegrip op de hulpen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:59

Janneke2 schreef:
Ik heb mijn jonkie opgeleid rondom het idee dat een paard eerst in verticale balans moet komen op de eigen vier benen (= grondwerk om het dier 'rechtop' te laten komen)
daarna met mij er op.

Knollie vond het in stap makkelijk, in draf heeft het efkes geduurd voordat we de slag te pakken hadden en na verloop van tijd kwam de galop moeiteloos.
(Ik heb het advies tav. barokke paarden gevolgd om pas te galopperen als de schouderbinnenwaarts in draf netjes gaat.)

Het leuke is, dat je redelijk snel kunt spelen met voltes, gebroken lijnen etc en dat dat het werken aan verticale balans vergemakkelijkt.
Je hoeft dus niet (... ik zeg maar efkes wat ik om mij heen zie...) urenlang alleen over de hoefslag / op de volte 'en maar hengelen want dat hoofd moet in die krul'.
Je voelt of de balans er is, zo ja ga je slingeren enzo, zo nee werk jij aan balans herstel (en dat is er vaak na drie minuten, vanaf het moment dat hij het snapt).
(Het eerste jaar raak je de balans rustig dertig keer kwijt tijdens een rit, maar als je weet wat je moet doen is het ook wel weer snel hersteld.)

Heb je hier ook les in? Ik ben wel heel benieuwd hier naar met m'n jonkie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:07

De heftigheid zegt niet perse veel. Ik heb mijn eerste paard van iemand gekocht die bang was. Ondanks dat het eigenlijk een goedzak van een dier was, was ze nog wel gewoon erg jong en heeft daar binnen een half jaar ook geleerd om op het been zo snoeihoog te bokken omdat er dan daarna niets meer gevraagd werd :')
Heb die toen voor een hele leuke prijs kunnen meenemen. Ik heb ook wel even gedacht aan rugproblemen maar ze bokte zo lenig loeihoog en sloeg dan ook nog uit naar de muur (ik bleef mooi uit de buurt van spiegels) dat het eigenlijk gewoon niet fysiek kon zijn. Die heeft na een tijdje consequente correctie letterlijk nooit meer gebokt, zat eigenlijk ook gewoon niet in haar karakter.

Bij het paard van TS denk ik wel dat er meer meespeelt dan enkel aangeleerd gedrag. Wellicht gewoon omdat het nog moeilijk is, maar net zo goed omdat er iets dwars zit. Toch zou ik hem parallel naast het keuren ook door iemand even goed maar wel eerlijk voorwaarts laten rijden, er is duidelijk ook een aangeleerde reflex component bij is als je been aan legt.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 23:19

Bowo schreef:
Roosje9797 schreef:

Zit hij altijd zoveel overkruist? Dan kan ook fysiek ongemak aangeven, voornamelijk vanuit het bekken.

Het rijfilmpje ziet er inderdaad wel ontspannen uit,maar inderdaad wel heel erg tegen de been. Op zulke momenten zou ik hem toch een keer corrigeren met een grotere hulp.
En let bij het sturen op je binnenhand. Toen je op de binnenhoefslag moest vanwege de andere persoon, maakte je die bocht volgens mij zo ongeveer volledig op je binnenhand. Probeer met je benen en je zit te sturen en je binnenhand daarin meer te ontspannen.

En op die grotere hulp gaat hij dus bokken
Qua teugelhulp ben ik inmiddels al beter met mijn huidige instructie, maar dan neem ik hem dus korter en meer op buitenteugel.

En qua overkruist, dat doet hij idd vaker, maar hij springt vanzelf weer over naar het goede been. Dacht dat dit een trainingspuntje was.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:32

Roosje9797 schreef:

Bij het laatste filmpje loopt het paard steeds op z’n buitenschouder en met teveel stelling. Ook dan kan een paard blokkeren en niet vooruit willen.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 20-02-21 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:32

De andere ruiter heeft dezelfde stoelzit als jij (gedwongen door het zadel?), maar jullie blokkeren hiermee allebei de schouders van je paard. Verder ook bij beide weinig ruimte aan de voorkant en alle energie die je er in stopt met drijven moeten toch ergens heen... In dit geval aan de achterkant omhoog.

Maar alsnog zie ik hem onregelmatig worden bij het verruimen. Lichamelijk kun je naar mijn mening nog niet uitsluiten, al zou ik het ook gelijk geloven dat je zadel toch een stuk minder fijn ligt dan je denkt.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 23:36

bromfiets schreef:
De andere ruiter heeft dezelfde stoelzit als jij (gedwongen door het zadel?), maar jullie blokkeren hiermee allebei de schouders van je paard. Verder ook bij beide weinig ruimte aan de voorkant en alle energie die je er in stopt met drijven moeten toch ergens heen... In dit geval aan de achterkant omhoog.

Maar alsnog zie ik hem onregelmatig worden bij het verruimen. Lichamelijk kun je naar mijn mening nog niet uitsluiten, al zou ik het ook gelijk geloven dat je zadel toch een stuk minder fijn ligt dan je denkt.

Ik rij op een ander zadel dan de andere ruiter ik rij op mijn springzadel in alle filmpjes en hij op mijn dressuurzadel..

Hij bokt overigens ook zonder iemand erop. Dit was in oktober nadat osteopaat geweest was en ik een aantal dagen alleen mocht wandelen

https://youtu.be/9ics8N-2dE0
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 20-02-21 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 23:49

In ieder geval. Ik ga naar hem laten kijken en door een ander veder laten rijden. Ik zal jullie op de hoogte houden.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:55

Ik zou hem toch echt een check up geven. Zelf ben ik heel tevreden over de universiteits kliniek in Utrecht. Dat hij met 1,5 röntgenologisch in orde was zegt nu niet zo heel veel meer. Ze groeien dan nog zo veel dat er echt nog flink wat kan veranderen.
Het feit dat hij op buitenrit voorwaartser is zal komen omdat hij dan meer in zijn vlucht instinct zit. Dus ik zou daar niet al te veel naar kijken. Zelfde als met vriendjes is toch weer anders, buitenom dat paarden niet zo snel laten zien dat er iets mis is kan hij vrij natuurlijk zo bewegen dat het prettig is voor hem. Plus de belasting van de ruiter zit er niet nog is bij. Zelf persoonlijk zou ik m dus eerst is helemaal door laten checken voordat ik er verder mee zou werken of er echt een ander op zou laten rijden. Vanaf de grond ondertussen heel licht op hulpen krijgen zodat je dat wanneer alles goed is weer onder t zadel kan gebruiken. Want dat hij op zo’n leeftijd zo sloom is onder het zadel lijkt mij niet goed, mits het niet door het rijtechnische komt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:56

Roosje9797 schreef:
Nou les gehad, de bokken worden steeds meer, ben na 10min afgestapt durfde niet meer. De leerling van mijn trainer is opgestapt en samen hebben ze hem aan de longe doorgepakt.
Aldus mijn trainer: Hij vind het moeilijk om te veruimen in draf een hoger tempo te draven en tegelijk nageeflijk te lopen. Vanuit zijn schouders lijkt dit wat te worden geblockeerd. Stap en galop zijn wel mooi ruim en is er geen block gezien, alleen is draf. Het is een springpaard, dus niet gefokt op een veruimde draf. Het bokken is echt protest na 1 bok en dan aanpakken is het ook klaar. Verklaard ook waarom hij bij mij steeds meer ging bokken, ik ben te lief.

Maargoed de vraag is dus hoe het zit in draf, of dit iets trainbaars is of toch lichamelijk. Kan heel goed dat ik hem gewoon helemaal verkeerd gereden heb waardoor hij dat is gaan compenseren en nu zo is.

De laatste 2 min op film

https://youtu.be/-A4Q-XsOiUk

Ik zie hier een paardje dat niet de tijd krijgt om op zijn eigen benen te lopen. Hij wordt behoorlijk opgejaagd waardoor er ook geen rust in komt. Hele beeld is erg onrustig. Dat hij van voren zo wordt vastgezet maakt het allemaal niet beter, er komt zo geen lengte en souplesse in. Ik vind ook dat de longeur wel een erg kleine volte aanhoudt voor een paardje dat niet helemaal lekker loopt.

Dit alles is niet als kritiek bedoeld naar jou toe, hoor. Alle respect voor jouw lef, alleen denk ik dat er - afgezien van eventuele medische issues - veel en veel meer ontspanning moet komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:02

Roosje9797 schreef:

Zie nu deze filmpjes pas. Beetje lastig te zien zo gedraaid, maar daar lijkt hij eigenlijk heel behoorlijk te lopen. Ik zie veel meer ruimte en schwung dan op de andere filmpjes.

In het tweede filmpje drijf je bij vrijwel elke pas. Dat is vaak onduidelijk voor een paard en maakt hem weinig gevoelig voor jouw hulpen. Een kennis reed ook zo en haar paard was 'sloom' zei ze. Na een half uurtje erop was dat over, maar moest wel eerst duidelijk maken wat ik van het paard wilde (met stem en zit) want hij bleef in eerste instantie steeds stilstaan zodra ik niet dreef; hij wist niet beter.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:27

Wat een heftig bokkend en vooral gespannen paard. Lijkt me toch iets niet goed te zitten medisch. Knap om het bokken zo goed uit te zitten maar dit is vreemd. Er lijkt echt iets (medisch) niet in orde. Zal echt op dat spoor gaan zitten om uit te sluiten waarom hij zo gespannen en bokkend loopt. Dat met dat hoofd dwars omhoog zetten en bokken, ik vind het vreemd. Alsof hij een pijn, bv in zijn hals of bekken, probeerde weg te bokken. Echt een expert op medisch gebied na laten kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:53

Met dit gedrag had ik eerst uitgesloten dat er in de bovenlijn iets verkeerd zit. Dat hij zo bokt na behandeling kan ook pijn betekenen. Er zit een heel groot verschil tussen onder het zadel en in vrijheid lopen dus zou beginnen met foto’s van de rug. Succes en sterkte.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:55

Wil je mij een pb sturen? Herken je verhaal heel erg!