Angstig paard, toch sokken scheren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Angstig paard, toch sokken scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 01:21

Ik heb geen paard met mega sokken, maar wel eentje die scheren niet echt leuk vind, de dierenarts sedert em altijd. Ik doe het zo zonder hulp met de sectolin tondeuse. Snoerloos, vrij stil en moet zeggen dat de messen lang mee gaan bij die van mij. Het is wel een karwij om z'n benen te scheren, hij staat niet stil word vervelend. Dus doe het vaak in etappes, eerst onderbeen, volgende dag of 2 dagen later de rest.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 05:31

TinkerRosco schreef:
belle_boef schreef:
Verdoven en snel scheren

Dat deden we de eerste keer, was nog gesedeerd van de tandarts...
komt hij mooi door heen, en snel scheren zit er met zijn dikte van zijn sokken niet in....

Dan moet hij meer sedatie hebben. Het is wel te doen. Overleg het anders met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:46

TinkerRosco schreef:
Mindim schreef:
Mijn tinker heeft megasokken en had ook mijt. Je ontkomt niet aan scheren helaas. Vooral bij dikke sokken zijn de haren op de huid zo vettig, daar komt je byemite niet door heen.
Ik heb het ergste er af geknipt en daar was ik wel even zoet mee en twee scharen bot, er kwamen twee emmers los haar per been af. Wel tot aan de knieen geknipt. Toen het ergste en langste haar er af was, heb ik een paardenscheerder gebeld. We hebben domosedan onder zijn tong gedaan, mevrouw had een zwaardere machine en toen was de klus vrij snel geklaard.

Een vreemde hoef ik niet bij hem neer te zetten.... dan kunnen we lachen...

Bedankt voor je ervaring... ik neem van iedere reactie wat mee!

Mijn paard was ook bang voor vreemde, maar wat als jou iets overkomt? Tijdelijk of blijvend. Dus ook hier zou ik heel snel mee gaan oefenen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:35

Mok ontstaat niet alleen door vocht, maar vooral door bacteriën die overal aanwezig zijn. Als je een paard scheert is de kans dat er een minuscuul sneetje ontstaat behoorlijk groot en dan krijg je mok. Mijn paard, wat nooit mok had kreeg het ook op die manier. Na uitvoerige behandeling is het over gegaan. Ik heb hem nooit meer aan zijn onderbenen geschoren en hij heeft nooit meer mok gehad.

Uiteraard zijn er meer oorzaken, maar scheren is niet beslist een goed idee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:18

Ik scheer benen, hoofd en oren ook gewoon met mijn grote apparaat (Heiniger Progress Style). Ik heb Friezen, iets minder sok dan een tinker, maar toch goed stug haar. Ik zou geen consessies doen op het apparaat, dan trekt het namelijk alleen maar aan het haar ipv dat het gewoon mooi door het haar heen gaat.
Bij de jonge paarden die het niet kennen zet ik het apparaat aan, leg hem veilig weg en ga gewoon borstelen, beetje manen vlechten en staart borstelen. Ik leg hem steeds dichterbij (nogmaals veilig, niet dat jij of paard hem kunt omstoten). Ik voer geen snoepjes omdat ik geen gebedel om snoep wil elke keer dat ik het apparaat uit zet.
Het is gewoon iets wat bestaat, net als dat de radio aan staat. En daar ga ik dus niet zelf extra aandacht aan besteden. Als ik het apparaat dicht genoeg bij heb, dan hou ik hem tegen het paard aan op verschillende plekken, zodat ze de vibratie voelen. Daarna is de volgende stap aan de beurt, namelijk het scheren zelf. Maar ook daar doe ik niet moeilijker over dan het is. Snel en effectief.

TinkerRosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 13:33

Heel fijn dat iedereen tips en adviezen blijft geven! Dat waardeer ik enorm.

Toch heb ik besloten het weer aan te laten groeien, en even zien of dit werkt.
Mocht het toch weer verergeren, dan inderdaad op een vriendelijke rustige manier zonder dwang en sedatie het aan gaan.

Bedankt allemaal!

P.s. Als ik wegval, dan zal de gene die het overneemt van 0 af aan moeten beginnen, geen probleem.