ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:47

Ik kreeg op mijn dertiende, na een paar jaar op de manege te hebben gereden, een driejarige haflinger merrie en hemeltjelief, wat heb ik een spijt gehad in de weken daarna :+ Ontzettend lief dier, maar wel drie jaar en écht niet makkelijk. Ik wilde in het begin ook eigenlijk te veel met haar doen.

Uiteindelijk hielp verhuizen naar een andere stal (zodat ze veel meer buiten stond) en goede les. Niet alleen rijles maar vooral ook grondwerkles. In mijn geval was dat volgens de freestyle methode bij Equixantos.

Dus ja, het kan echt heel goed dat je spijt van de aankoop van je pony hebt. Als je nou toch echt heel dol op de pony bent zou ik goede gedrags/grondwerkles nemen, maar met zo'n jonge pony kan er heel goed nog heel veel tijd en moeite in zitten voor je met haar kan doen wat je nu eigenlijk graag wil. Ik heb mijn paardje nog steeds en ze is de beste fout die ik ooit heb gemaakt, maar het duurde wel een jaar of twee voor we elkaar een beetje begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:48

Mindim schreef:
Jouw instructie is ook de vorige eigenaar van de pony en die geeft je het advies dagelijks te rijden? Als de wiedeweerga andere instructie zoeken, dat ze je de pony heeft verkocht vind ik al niet al te best, een jonge vierjarige merrie naar een meisje dat het allemaal nog moet leren.

Je had beter een braverd met wat meters op de teller gekocht. Waarom deze pony?

Dit dus. Ik vind de constructie dat de instructrice ook de vorige eigenaar is heel apart, krijg ik een naar onderbuik gevoel van. Instructrice zou toch moeten weten wat leerling aan kan? En dan instructrice die een vierjarige elke dag laat rijden vind ik ook niet normaal.
Ze heeft de pony een week, en probeert nu al allemaal verschillende bitten uit. Als je de pony nog niet goed kent, hoe wil je dan merken met welk bit hij goed loopt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:55

Als je meteen lekker wil weg kunnen rijden dan zou ik idd zeggen terug brengen en ga dan voor een ouder en meer ervaren paard.

Anderzijds is deze pony wel een uitdaging en kun je van goede begeleiding veel leren. Ik heb mijn pony ingereden met hulp van een ervaren persoon en zij heeft me les gegeven tot ik naar de ponyclub kon met mijn pony. In het begin reed ik maar 2 a 3x per week kort en alleen onder begeleiding. En we zijn best wel tegen problemen aangelopen die ik met verzorgponys en op de manege nog nooit ervaren had. En ik vond het soms ook wel heel erg spannend. Mijn pony vond de galop op een hand moeilijk bijvoorbeeld en draaide dan onverwachts kort de andere kant op. Maar dankzij de goede hulp vanaf de grond ging ik het al snel aanvoelen komen en voorkomen. In het begin op de ponyclub was ik ook echt jaloers op mensen met een ervaren paard. Het zag er zo mooi uit hoe ze reden en het leek zo makkelijk, terwijl wij nog moeite hadden met altijd de juiste stelling :') maar na een tijdje reden we zelf ook netjes rond en toen was ik extra trots omdat we het samen geleerd hadden. Ik heb de tijd met mijn eerste pony als super leerzaam ervaren. Maar zonder goede hulp was het niet zo verlopen ben ik bang

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:00

Als je bang zou worden van de pony dan zou ik inderdaad proberen haar terug te doen.Tenslotte heb je haar van je instructrice gekocht. Die is dan wel verantwoordelijk voor deze mismatch.Als je niet bang bent maar alleen gefrustreerd omdat het allemaal niet soepel verloopt,dan zou je aan de slag kunnen met de tips die hierboven in dit topic gegeven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:08

terug naar de vorige eigenaar, en kijken of je een pony kunt vinden die beter bij je past, qua niveau, karakter , dan kun je beter een nieuwe start maken, deze pony heeft blijkbaar al genoeg ondeugden opgebouwd die voor u niet makkelijk zijn op te lossen,

kan zijn dat de pony na een paar weken gewend is en dan een andere pony kan zijn, maar je instructrice geeft al aan dat ze elke dag moet werken dat zou vraagtekens moeten oproepen

nu frustratie omdat het niet gaat zoals je wil geeft al aan dat je niet op de hoogte bent van de veranderingen die een pony/paard doormaakt bij verhuizing, als je het een kans wil geven moet je de frustratie wegzetten, proberen alles bij te stellen en opnieuw beginnen

Anastasia24

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:31

Dat ligt eigenlijk volledig aan jezelf. Wil je haar een kans geven? Maar daarbij wel het hele proces aan gaan (Ligt natuurlijk aan het paard, kan ook een week wennen zijn). Wel leer je hierbij natuurlijk heel veel!
Of wil je gewoon gelijk je eigen ding doen (Niks mis mee.)

Je zou zelf moeten kiezen misschien je ouders om raad vragen. Ikzelf had hetzelfde probleem met een 9jarige merrie, 5 maanden heb ik geprobeerd, les gehad, maar was op mijn 13e er niet klaar genoeg voor. Besloten haar te verkopen en heb een geweldig jaar gehad met een oudere merrie.

Dus toen had ik wél de keuze gemaakt, maar makkelijk is het niet, succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:34

Gesprek met je ouders aan gaan is een goede tip. Goede begeleiding kost vaak wel wat geld. Zijn ze bereid dat uit te geven? Als het antwoord nee is dan zou ik het proces niet aangaan

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:43

Een pony die binnen een week trapt, steigert en bijt vind ik wel heel bijzonder hoor. Zie op de manege met enige regelmaat nieuwe paarden en pony's binnenkomen en ja, ze moeten even wennen en die tijd krijgen ze echt wel, maar ook de jonge dieren kunnen met een ervaren ruiter met een dag of 2 echt wel even iets gaan doen. Al dat gepamper en gekroel worden ze ook niet perse beter van. Paarden willen weten waar ze aan toe zijn. Hier is mijn eten, daar zijn soortgenoten, als ik werk word ik beloond.
TO is nu al in paniek, dat is geen goede en leuke start. Mijn tip zou zijn om betere hulp te zoeken dan je nu hebt. Les op stal, les in omgang, les in gedrag, les in grondwerk/longeren/wandelen en les in rijden kan helpen. Maar de pony terugbrengen en met een oudere, meer ervaren pony een verse start maken, vind ik ook echt geen slecht idee.

Toen wij 5,5 jaar geleden met onze toen bijna 5-jarige aan de slag gingen werd ik ineens heel onzeker en bang om het verkeerd te doen en hem te verpesten, gelukkig had mijn man daar geen last van en kon ik met hulp van hem en goede rustige instructie rustig opbouwen naar de ruiter die ik nu ben. Ik was alleen wel 35, reed inmiddels 20 jaar paard (bijrijd en manege), had de nodige cursussen over gedrag en werken met paarden gevolgd en had (en heb nog steeds) een instructeur waar ik vertrouwen in heb, alles aan kan vragen en waarmee we het over een andere boeg kunnen gooien als iets niet werkt.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:02

@TS: Wat is de reden dat je deze pony gekocht hebt? Wat sprak je in haar aan? Wat was er toen leuk en fijn aan?
Hoelang kende je de pony eigenlijk en hoe vaak heb je proef gereden?

Heb je de pony aan huis staan eigenlijk of op een stal met meerdere paarden? Doe je alle verzorging zelf, of wordt er ook veel gedaan voor je?

Ik vind dit wel een lastig verhaal. Aan de ene kant denk ik dat de pony op de wei doen, en een weekje lekker poetsen en tutten. Lekker eten geven, en een beetje mee naar stalen en weer terug naar de wei wandelen. Lekker zonder druk een band opbouwen dus. Daarna lekker wat grondwerk oppakken onder begeleiding een paar keer per week en dan geloof ik echt dat er best veel verbetering mogelijk is en potentie in zit. Maar TS moet dan accepteren dat zij net als de pony jong en onervaren is. Dus niet zelf aanrommelen maar alles onder begeleiding doen. Dat vraagt wat van ts, van begeleider, en misschien van pap en mam omdat er betaald moet worden. Maar is echt niet kansloos.

Aan de andere kant: een onzeker iemand, een jonge pony en mismatchende verwachtingen klinkt ook gewoon niet leuk. En dat moet een eerste eigen paard wel zijn. Als je de leuke dingen niet meer goed kan zien, de begeleiding niet kan regelen, of er geen zin in hebt dan is dit misschien gewoon niet de pony voor jou. Dan is eventueel overleggen over terugkoop door de instructeur en op zoek naar een wat oudere, meer ervaren, gezapige pony waarschijnlijk een veel beter idee, waar je veel meer plezier uit gaat halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:09

Mariett schreef:
Ik kreeg op mijn dertiende, na een paar jaar op de manege te hebben gereden, een driejarige haflinger merrie en hemeltjelief, wat heb ik een spijt gehad in de weken daarna :+ Ontzettend lief dier, maar wel drie jaar en écht niet makkelijk. Ik wilde in het begin ook eigenlijk te veel met haar doen.

Uiteindelijk hielp verhuizen naar een andere stal (zodat ze veel meer buiten stond) en goede les. Niet alleen rijles maar vooral ook grondwerkles. In mijn geval was dat volgens de freestyle methode bij Equixantos.

Dus ja, het kan echt heel goed dat je spijt van de aankoop van je pony hebt. Als je nou toch echt heel dol op de pony bent zou ik goede gedrags/grondwerkles nemen, maar met zo'n jonge pony kan er heel goed nog heel veel tijd en moeite in zitten voor je met haar kan doen wat je nu eigenlijk graag wil. Ik heb mijn paardje nog steeds en ze is de beste fout die ik ooit heb gemaakt, maar het duurde wel een jaar of twee voor we elkaar een beetje begrepen.

13 jaar en een (M)Haflinger en ook nog een merrie.
Wat zal jij het slecht gehad hebben.
En inderdaad Ts niet belasten, gewoon lekker poetsen, knuffelen en vooral kijken hoe ze reageert.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:24

Hoe jammer het ook is, de pony voldoet niet, ik zou hem terug brengen.
Dat is een jammer maar wat je nu in huis hebt gehaald is een pony die te hoog gegrepen is en waar jij en de pony zelf geen plezier aan gaan beleven.

Je eerste pony hoor je veel plezier mee te hebben en, dit lijkt me voor geen 1 partij leuk.
Een volgende pony met iemand erbij gaan kopen, meerdere malen proberen en evt op proef nemen.

Vraag je ouders of een andere volwassenen je hier bij te helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:56

mvdbijl schreef:
Hoe jammer het ook is, de pony voldoet niet, ik zou hem terug brengen.
Dat is een jammer maar wat je nu in huis hebt gehaald is een pony die te hoog gegrepen is en waar jij en de pony zelf geen plezier aan gaan beleven.

Je eerste pony hoor je veel plezier mee te hebben en, dit lijkt me voor geen 1 partij leuk.
Een volgende pony met iemand erbij gaan kopen, meerdere malen proberen en evt op proef nemen.

Vraag je ouders of een andere volwassenen je hier bij te helpen.

Als ts mijn dochter was dan zou ik dit inderdaad ook doen voordat er een ongeluk gebeurt of ts het plezier aan paarden verliest.Terug wegens nonconformiteit. Er is toch ook consumentenrecht. Ze heeft het dier pas een week dus moet nog teruggebracht kunnen worden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:20

Ben wel benieuwd naar een reactie van TS :) Een heleboel reacties met best wel een rode draad erin.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:58

Het is een merrie van 4 jaar, die is sowiezo nog even haar grenzen aan het opzoeken.
Ze heeft bij haar vorige eigenaar 24/7 op stal gestaan, naast dagelijks vol aan het werk? Begrijp ik dat goed? In dat geval is je pony nu heel erg blij met haar vrijheid op de wei...
Zoals al vaker genoemd, je hebt haar net een week.

Ik heb afgelopen zomer een 5 jarige merrie gekocht, heb de eerste paar weken alleen maar rond gewandeld op het erf. Leer de omgeving maar kennen. Dat is al niet zonder slag of stoot gegaan, en heb echt wel paar keer met mn handen in het haar gezeten.
Pas na 1 maand ben ik er zonder zadel op gaan zitten, en had pas een zadel in de tweede maand. Nu zijn we het rijden aan het opbouwen, in de bak maar vooral buiten. De twee maanden beetje op kaptoom werken, en aan de hand mee naar buiten hebben haar goed gedaan, en onder het zadel maakt ze een flinke groeispurt. Maar dit was dus niet over 1 nacht gegaan. Met de nodige tranen en buikpijn.

Relax. Het maakt niet uit hoe duur de pony was, je kunt haar altijd weer verkopen. Dan heb je er maar verlies op. Maar geef jezelf en de pony eerst eens de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gaat in kleine stapjes, maar over een paar maanden ziet de wereld er echt al heel anders uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:16

TS je moet een keuze gaan maken, enerzijds de keuze om met rust voor je pony en daarna goede les (ik zou zeker beginnen met grondwerk les!)

Of optie 2 de pony weer terug en kijken naar een ouder en geschikter paard voor jou.

Ik persoonlijk denk dat optie 2 niet verkeerd zou zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:41

Vervelend dat je zo van je roze wolk bent geblazen. Helaas is dit toch wel iets wat veel voorkomt en mensen zich wat op verkijken. Een verhuizing heeft veel impact op eenpaard. En helemaal als alles en dus ook het vertrouwde gezicht van een bekende eigenaar daarbij veranderd. Je pony moet wennen aan zijn nieuwe huis, nieuwe paarden, nieuwe eigenaar. En dan ook nog best jong dier. Dan is het best logisch dat die behoorlijk uit zijn doen is en het even een heel ander paard lijkt dan dat je onder je had met het bezichtigen.

Het heeft echt tijd nodig. Investeer in grondwerk, in het aanbieden van rust en regelmaat, niet teveel tegelijk of veel verschillende dingen, maar hem echt regelmaat te laten krijgen in zijn nieuwe leven. Grondwerk kan daarnaast helpen om jullie band op te bouwen. De pony moet nog wennen aan jou en vertrouwen krijgen. Dat krijg je vooral door veel tijd met hem te spenderen naast het zadel is mijn mening. Zoek eventueel iemand die je hierbij kan helpen door bijvoorbeeld grondwerk les. En ook onder het zadel is het raadzaam zeker in het begin regelmatig les te nemen om jullie meer op weg te helpen. Je hebt vee ervaring, maar ook dan kan iemand vanaf de grond een enorme hulp zijn. Het is geen schande les te nemen en zeker in het begin hulp en begeleiding te vragen. Er komt veel op de pony en op jou af en is het soms fijn dat iemand kan meekijken.

Geef niet op, zoek de rust, leg de lat evenetjes wat lager voor jullie beiden en het gaat vast en zeker goed komen. Succes.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:50

Poeh... Ik heb op mijn viertiende ook een pony gekocht die niet altijd makkelijk was en ik snap het met je handen in je haren zitten maar als ik jouw bericht lees dan denk ik dat jij liever een ander soort pony zou willen hebben, klopt dat? Het is nu niet wat je had verwacht.

Met echt elke eigen pony zal je wel tegen zaken oplopen die niet makkelijk zullen gaan maar met een 4 jarige pony die je een week hebt heb je wel bijna een garantie dat het lastig gaat worden inderdaad als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt. Naast alle gegeven tips van les en paard op de wei doen etc zou ik echt even goed met je ouders praten over je gevoel. Ik weet dat ik dat niet deed omdat ik bang was dat ze boos zouden worden, of juist de pony weg wilde doen en dat maakte dat ik de eerste 8 maanden soms best wel zwaar vond omdat ik erg eenzaam was met mijn zorgen.

De zonnige kant van mijn ervaring is wel dat ik na een jaartje ofzo een super fijne instructrice vond en ik opeens op een heel andere manier leerde paardrijden. Uiteindelijk 10 jaar lang een super leuke pony aan gehad (die altijd wel haar eigenaardigheden bleef houden)... Dus het kan wel degelijk goed komen, maar blijf er niet te lang alleen mee worstelen en zoek iemand uit die je begeleidt die je echt vertrouwt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:01

Sammiex2000 schreef:
Mindim schreef:
Jouw instructie is ook de vorige eigenaar van de pony en die geeft je het advies dagelijks te rijden? Als de wiedeweerga andere instructie zoeken, dat ze je de pony heeft verkocht vind ik al niet al te best, een jonge vierjarige merrie naar een meisje dat het allemaal nog moet leren.

Je had beter een braverd met wat meters op de teller gekocht. Waarom deze pony?

Dit dus. Ik vind de constructie dat de instructrice ook de vorige eigenaar is heel apart, krijg ik een naar onderbuik gevoel van. Instructrice zou toch moeten weten wat leerling aan kan? En dan instructrice die een vierjarige elke dag laat rijden vind ik ook niet normaal.
Ze heeft de pony een week, en probeert nu al allemaal verschillende bitten uit. Als je de pony nog niet goed kent, hoe wil je dan merken met welk bit hij goed loopt?

Mee eens. Ik vrees dat je instructrice je beduveld heeft. Ik zou de pony zeker ook voldoende rust geven, ook opletten dat je passend zadel en tuig hebt, ik vind trouwens dat een 4jarige sowieso nooit dagelijks zou mogen werken (maar ja, ik ben dan ook voorstander van niet zadelmak maken voor hun 5de). Ik zou pony terugbrengen (maar mijn onderbuikgevoel vertelt me dat instructrice die niet zal terugnemen) en/of andere instructie zoeken.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:24

Geduld is een schone zaak.. ik heb ook veel tegenslagen gehad in de eerste maand toen ik mijn paard kreeg. Laat haar gewoon zoals andere ook melden rustig wennen en geef haar gewoon paar dagen de tijd om alles even te zien. Ga gewoon om de dag er bijvoorbeeld alleen heen om even te poetsen en evt een klein stukje wandelen. Je moet eerst vertrouwen opbouwen en dan meer van der gaan vragen vindt ik zelf. Ga elkaar leren kennen!!

Cuteponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 09:42

Hallo, bedankt voor al je berichten. Ik ben niet van plan om de pony direct terug te doen. Ik wil eerst proberen. En ik heb wel redelijk veel ervaring, maar gewoon niet met jonge paarden. Toen ik haar testte was er direct een klik en dit is nu een beetje weg. Op een of andere manier kan ik gewoon niet blij zijn met haar. Ik denk dat dat is omdat ik constant naar het financiële kijk... en dat wil ik niet. Ik heb nu een instructrice doe mij elke dag komt helpen enzo en dit lukt redelijk goed. Ik wil gewoon dat mijn pony mij vertrouwd. Gisteren en eergisteren had ze rust en ben ik gewoon geweest om te borstelen. Vandaag ga ik gewoon eens stappen met haar met zadel. Ik krijg eerder een band met rijden dan grondwerk heb ik ondervonden. Ik vind het wel rot om de reacties te lezen om haar direct terug te sturen. Het beestje verdient ook een kans en het is ook niet makkelijk voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:01

Cuteponygirl schreef:
Hallo, bedankt voor al je berichten. Ik ben niet van plan om de pony direct terug te doen. Ik wil eerst proberen. En ik heb wel redelijk veel ervaring, maar gewoon niet met jonge paarden. Toen ik haar testte was er direct een klik en dit is nu een beetje weg. Op een of andere manier kan ik gewoon niet blij zijn met haar. Ik denk dat dat is omdat ik constant naar het financiële kijk... en dat wil ik niet. Ik heb nu een instructrice doe mij elke dag komt helpen enzo en dit lukt redelijk goed. Ik wil gewoon dat mijn pony mij vertrouwd. Gisteren en eergisteren had ze rust en ben ik gewoon geweest om te borstelen. Vandaag ga ik gewoon eens stappen met haar met zadel. Ik krijg eerder een band met rijden dan grondwerk heb ik ondervonden. Ik vind het wel rot om de reacties te lezen om haar direct terug te sturen. Het beestje verdient ook een kans en het is ook niet makkelijk voor haar.

prettig om te lezen dat je het een kans gaat geven, neem de tijd en ga stapje voor stapje verder, jonge paarden opleiden kost gewoon veel tijd, kennis en geduld - los van het financiële plaatje voor extra lessen - misschien was ze bij de test licht gedrogeerd en laat ze nu zien hoeveel werk er aan de winkel is, met goede instructie/hulp tijd en geduld, veel afwisseling en creatief zijn in het werken kan het lukken, alle succes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-20 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:08

Ik heb maanden grondwerk gedaan om een band op te bouwen met mijn merrie. Met mijn jonge merrie heb ik vanaf veulen af aan van alles gedaan die is nu bijna 5. Ze is pas 2 mnd weg geweest voor training waarvan ze in die tijd 3 weken stil stond door een zweer en we rijden nu sinds 2 weken zelf maar zij is echt na een half uur helemaal gesloopt terwijl we van die half uur een kwartier stappen dus ik vind een uur voor zn jong paard erg veel. Het moet voor beide ook leuk blijven en als je haar overvraagt kan het zijn dat ze zulk gedrag gaat vertonen. Probeer juist veel af te wisselen ga spelen met dr keertje grond zeil meenemen of een plastic zakje wat schrik training doen. En vooral niet eentonig gaan voorbereiden. Ik kreeg van tristan Tucker de tip ga dingen omgekeerd doen ipv pakken poetsen opzadelen afzadelen terug ga eerst naar de bak longeren en daarna pas poetsen daarbij gaat het paard het niet allemaal als een regime zien maar blijft het verassend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:08

Cuteponygirl schreef:
Ik wil gewoon dat mijn pony mij vertrouwd. Gisteren en eergisteren had ze rust en ben ik gewoon geweest om te borstelen. Vandaag ga ik gewoon eens stappen met haar met zadel. Ik krijg eerder een band met rijden dan grondwerk heb ik ondervonden.

Beetje jammer dat je eigen plezier boven de hare staat.
Meeste mensen steigeren meteen bij het idee van grondwerk, maar borstelen en wandelen (over het erf) is ook al grondwerk. Niks engs of raars dus.

Wat verwacht je dat die 2 dagen nu gedaan hebben voor haar mentale gezondheid dat je alweer gaat rijden?
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-11-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:09

Cuteponygirl schreef:

Degenen die adviseerden om haar teug te suren bedoelden het goed met jou hoor. Zie maar eens de titel van je topic,dat je spijt hebt van de pony,en lees je eigen openingsbericht wat nogal paniekerig en negatief was. Fijn dan dat het nu beter gaat!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:10

Ik vind het een bijzonder topic, nieuwe gebruiker, apart verhaal, woord apprecieren in combi met de rest vh taalgebruik strookt niet echt als je het mij vraagt. Van hij doet dit en dat naar ja maar ik heb er maar weinig mee gedaan....2x rijden als ik het goed begrijp.

Een pony die zo'n raar gedrag vertoond zou je bijna als gevaarlijk en gemeen omschrijven..... Goede hulp inschakelen zou het advies zijn.