Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pien_2010 schreef:Hier ook een nieuw paard (7 jaar) en misschien heb je iets aan mijn ervaring. Ik heb hem een week mogen proberen van waar hij woonde (semi wild in een grote kudde) en ik vond hem zo tof en braaf. Hij kwam bij ons en gelijk ben ik elke dag veel met hem gaan doen, want ik vond de overgang van de drukke kudde naar een wei met één paard van 17 jaar erg groot.
Chico had het echt zeer moeilijk in het begin, was erg nerveus en ik ben veel met hem gaan wandelen, heb hem echt veel in de hand gehad, en als hij me al zag kwam hij naar mij toe.
Na 2 weken ben ik er op geklommen en lekker buiten gaan rijden. Hij was super.
Longeren een keer gedaan toen het regende maar hij nam letterlijk een loopje met mij en toen ik dat opgelost had ben ik met longeren gelijk gestopt voor later (dat gaat inmiddels erg goed).
Wij reden veel buiten en hij begon zich op zijn gemak te voelen, de merrie had hij inmiddels al precies waar hij wilde![]()
, dus hij ging mij uitproberen
.
Met liefde buiten proberen op te lossen als hij voor zaken stil begon te staan maar duidelijk was dat hij een loopje probeerde te nemen met mij en heb ik dus onderstaand verstandig gegeven advies aan jou toegepast en dan met name vet schuin gedrukte:Citaat:="Flash111"]Het lijkt me duidelijk dat uw paard u niet als leider accepteert en als nieuweling bezig is een dominante positie in te nemen. Wanneer u daar niet spoedig tegenin gaat zal u binnen de kortste keren met uw paard ook onder het zadel niets positiefs kunnen doen. Bij het equipment om te longeren behoort ook een zweep, waarvoor zou die dienen ? Aanwijzen en corrigeren !
Laat U in geen geval intimideren, maak u groot en tracht hem te overbluffen maar als het nodig zou zijn, handel dan correct en bestraf hem. Als het met zachte hand niet kan moet hardhandig opgetreden worden. Wanneer het paard u als leider aanvaard dan pas zal je van hem kunnen genieten.
Leiderschap is de basis van alles, vanuit leiderschap groeit vertrouwen en dat is wederzijds.
Bedenk dat het er in een natuurlijke kudde het er ook niet altijd zachtaardig aan toe gaat. Vooraleer een nieuw paard daar zijn rangorde kent zijn er ook klappen aan voorafgegaan./
Ook als ik op de wei kwam, wilde hij op een gegeven ogenblik niet meer komen als ik met hooi of eten kwam. Maar één dag heb ik dat hoeven te negeren, merrie at ondertussen zijn eten op (is maar klein handje muesli dat ze krijgen dus kan geen kwaad) en zonder hem ook maar aan te kijken ben ik van de wei vertrokken.
De andere dag wist hij niet hoe snel hij zich moest melden en tot op de dag van vandaag komt hij naar mij toe voor een kroel en gaat dan zijn hooi eten.
Inmiddels zijn we 4 maanden verder. Ik rijd hem buiten overal. Soms als hij iets heel engs vindt blijft hij nog staan van schrik, dat gedrag is eigenlijk helemaal over. Ik buig me dan naar voren, leg zijn voor pluk goed, aai hem over zijn wang, en zeg: "c'est OK Chico, tu peux faire" (Het is goed Chico je kunt het). Hij gaat er dan gelijk langs.
Met een nieuw paard is het zoeken naar goede band opbouwen onderling, maatjes zijn en gezag uitstralen waar hij zich aan kan optrekken.
1 maand geleden toen we heerlijk gegaloppeerd hadden boog ik me over hem heen voor een stevige kroel vanaf het zadel en zei: "je t'aime Chic" → was zo bijzonder wat er gebeurde→ een golf van warmte stroomde door mij heen en ging van hem naar mij en terug en hij deed een hele hoge piep van geluk. NOg nooit heb ik dit zo duidelijk ervaren tussen mens en paard.
Hij weet waar hij aan toe is, want gisteren heb ik hem weer moeten corrigeren. Een stevige en strenge: "uhuh, fait pas ça"! (uhuh, dan doen we niet) is voldoende, want gelijk zie je dan zijn verschrikte ogen. Zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.
Als ik jouw verhaal lees, heeft je 13 jarige ruin wellicht wat steviger nodig denk ik zo maar.
Ik ben het ook eens dat als het echt aanvallen is of dreigt te zijn, dan zou ik hem terug brengen. Dat heb ik nooit gehad met Chic. Maar ik laat ook niet over mij lopen, ook al ben ik de grootste floepert van Bokt en inmiddels een oude vrouw. Nee is nee en ik bepaal!
Sterkte, ik hoop dat je het opgelost krijgt, want dit hoort er ook wel een beetje bij, maar laat het niet te ver gaan.
anjali schreef:Maar paarden onder elkaar zijn ongeveer even sterk. Als mens ben je lichamelijk veel zwakker en kun je een fysieke strijd met een paard nooit winnen. Zo ver moet tje het niet laten komen.

pien_2010 schreef:anjali schreef:Maar paarden onder elkaar zijn ongeveer even sterk. Als mens ben je lichamelijk veel zwakker en kun je een fysieke strijd met een paard nooit winnen. Zo ver moet tje het niet laten komen.
Anjali, paard paar stapjes terug laten doen is vaak al genoeg, of hem finaal negeren . Met een fijn paard zijn dan op een fijne rustige manier de verhoudingen duidelijk.
Als een paard zijn mens leuk vindt doet hij alles ervoor.
En Chic en ik vinden elkaar leuk. Dat is de basis, we vertrouwen elkaar.
okdoei schreef:Ik lees met bewondering al deze reacties.
Hoe weten jullie dat dit een levens gevaarlijk paard is?
Hoe weten jullie wat ts/haar instructrice haar ervaring met paarden is.
Hoe weten jullie wat ts verstaat onder aanvallen?
misschien komt het paard gewoon enigszins brutaal/nieuwsgierig naar ts toe en hebben zowel ts als instructie weinig ervaring met paarden en eventueel uitproberen wat paarden doen..
misschien komt het paard gewoon enigszins brutaal/nieuwsgierig naar ts toe en hebben zowel ts als instructie weinig ervaring met paarden en eventueel uitproberen wat paarden doen..
Rizette schreef:TS vraagje ben jij toevallig weer dezelfde persoon als EviAnouk en al die andere schaduwaccounts? . We hebben hier iemand op Bokt die al een hele periode op die manier bezig is dus ik denk eigenlijk dat jij dat bent klopt dat? Zeg maar een Boktmol.
LiesSpike schreef:Voor het aanvallen draait hij zich zo dat hij recht voor je komt te staan. En als je dan zelf verplaatst om hem weer om je heen te laten lopen, verplaatst hij zich ook snel zodat hij weer recht voor je komt te staan. Hij vertoont niet al dreigende signalen voor het omdraaien.
cissy schreef:Kijk dit filmpje eens of het herkenbaar is wat paard doet.
https://youtu.be/CjjRuBNiJ1k
Gaar niet speciaal over longeren maar wel aanvallend gedrag. Waarschijnlijk is jouw paard niet zo extreem maar kan het wel worden als je dit nu niet aanpakt.
LiesSpike schreef:Het probleem ontwijken door hem alleen te rijden is niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil dit paard juist de kans geven en een band op bouwen. Leiderschap is op de grond ook belangrijk. Stoppen na een paar rondjes als het goed gaat is misschien wel een goed plan! Ga dat zeker proberen. Ik heb liever dat het wat meer tijd kost en het probleem uiteindelijk is opgelost dan dat we het uit de weg gaan