Rakkie123 schreef:Poehhh, ja, mijn ervaring met merens in een kudde zijn ook niet erg goed,
Tot dusver ben ik er eentje tegengekomen van de 10 die zich een beetje normaal kon gedragen.
Naar mensen toe, vind ik ze wat eenkennig en vijandig...
Voel me nooit echt op mijn gemak bij ze.
Is het geen mogelijkheid om haar met een andere merens te zetten en dat ook inderdaad als select clubje te houden met iets meer ruimte.
Bijzondere ervaring.
Ik ken heel erg veel merens, zowel vanuit vroeger in Nederland als in Frankrijk en ik ken heel veel merenskudde.
Naar mensen kunnen ze inderdaad wat eenkennig zijn, maar meestal zijn ze nieuwsgierig en komen juist eens de mensen bekijken→ althans zo is mijn ervaring en zijn ze juist absoluut niet vijandig.
Tevens klopt het dat niet iedereen met een merens overweg kan, want ze zijn sterk van karakter maar o zo lief als ze je als mens accepteren. Mijn merens wordt hier door niet paarden mensen als très mignon en sympa benoemd (Zeer schattig en erg vriendelijk ).
Ze zijn het tegenovergestelde van vijandig en vreemden komen ze graag bekijken!
Ik voel me in tegenstelling tot jou heel erg op mijn gemak bij ze. Of ik nu in de grote kuddes ben van Fantilhou, in de kleine kudde van mijn vriendin die merens fokker is in Nederland of hier bij ons cq Bouan waar altijd veel merens zijn. Het zijn geweldige paarden, als je ze accepteert in wie ze zijn, consequent bent en ze zo natuurlijk mogelijk houdt.
NALA is een gewone leuke merens, die in de kudde niet de juiste dominante merrie of ruin heeft ontmoet, waardoor ze het leiderschap dat haar niet past , op een foute manier probeert over te nemen. Maar Nala is OK, en als Hercule in zijn jongere jaren, in die kudde had gestaan, dan had ze dit nooit geflikt, en hij had dat probleem opgelost zonder enige pets of klap.
Voor mensen die meer info willen over merens of Nala zie de topics van Nala (op te zoeken via de berichten van Nala) en zie :
[VN] Ras van de maand: de Mérens
[ITP] Polie en Hercule hebben plezier
Een merens, dat is gewoon zo, die is zo zelfstandig, dat als ze in de kudde of door de mensen om hen heen, niet goed consequent benaderd worden of niet natuurlijk genoeg gehouden wordt cq teveel gevoerd, dan nemen ze het leiderschap over en zijn ze niet zo leuk, die draken ken ik ook. En die merens (enkele) ben ik in het verleden ook tegen gekomen zijn er inderdaad. Meestal was dan een strenge duidelijke correctie genoeg, om ze weer lief te laten zijn en meestal was dat probleem bij mij in ieder geval snel opgelost.
Ik denk niet dat het stamboek Nala verder kan helpen, maar niet geschoten is altijd mis geschoten.
assebassie schreef:Een merens kan best in een kudde hoor, mits ze ruimte of eten genoeg hebben.
Ze moeten veel ruimte hebben met weinig eten of veel eten in een kleine ruimte en ze worden dik van niks, dus dat is het probleem.
Verder staan ze nog dicht bij de natuur en vechten ze dus om eten want zo gaat dat in de natuur.
Dat wordt hier uitgelegd als gedragsprobleem maar dit is het probleem van hoe wij onze paarden houden.
En verder vind ik de merens een fijn ras, werkwillig en lief, die van mij althans.
Dit dus!
Nala schreef:De Mérens is helaas geen ras waarvan er op elke stal wel een of twee staan, ik zou niet weten wie er hier in de buurt een heeft.
Klopt, in Nederland zijn er maar heel weinig van.