Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 20:16

beatje schreef:
Nala schreef:
Ik let er uiteraard nauw op dat ze er niet onder zal gaan lijden. Tot nu toe vindt ze het wel prima, haar privé natje en droogje, en als haar voer en het voer van haar volgers in de kudde op is gaan ze met z'n allen bij haar draad staan neuzen. Tuurlijk, ze zal de komende tijd meer energie hebben, maar dat komt wel weer goed. Mocht ze onhandelbaar worden (wat ik niet hoop, maar wat mogelijk is) dan zal ik zeker actie ondernemen.

Maar staat ze nu 24/7 op dat modderstukje ?Of gaat ze s'avonds naar binnen?Heeft ze daar dan wel een schuilplek.
Ik ben zeker voor 24/7 buiten,maar paarden moeten dan wel kunnen schuilen en rondlopen en wat te doen te hebben. Zo op een stukje zand kweek je in mijn ogen gedragsproblemen,bij welk ras dan ook.

Voor nu inderdaad wel ja. Ze kan iedere dag in de binnenbak even rollen en zou ook kunnen slapen als ze wil (maar tot nu is dat niet het geval). We gaan zo snel mogelijk aan de slag met een optie mét schuilmogelijkheid.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:28

En zeker geen andere stal zoeken nala, want volgens mij sta je daar perfect. Eigenaresse lijkt me een zeer verstandige vrouw. En nala zal hierdoor echt niet onhandelbaar worden als ik jullie goed heb ingeschat. Gewoon kiezen voor de veiligheid zoals je nu doet. Mijn merens staat s nachts ook achter een draadje en vind dat zelfs fijn, anders krijgt ze geen rust door het gedrag van mijn andere paard. Succes!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:01

Nala is te fel voor de oudjes.
De ruin van je stadgenoot is dat ook. De ruin van je stalgenoot is overgeplaatst naar een ruinengroep die s nachts naar binnen gaat. Dat laatste heeft niet de voorkeur van je stalgenoot.

Is het dan geen optie om Nala met de ruin een nieuw "groepje" te laten vormen. En dan kunnen ze misschien 24-7 buiten blijven. Win win voor beide!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:08

Kymalin schreef:
De ruin van je stadgenoot is dat ook. De ruin van je stalgenoot is overgeplaatst naar een ruinengroep die s nachts naar binnen gaat. Dat laatste heeft niet de voorkeur van je stalgenoot.

Is het dan geen optie om Nala met de ruin een nieuw "groepje" te laten vormen. En dan kunnen ze misschien 24-7 buiten blijven. Win win voor beide!

Theoretisch, ja, maar ze kunnen elkaar niet uitstaan _O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:11

volgens mij werd al gezegd dat de ruin en haar merrie niet goed samen gaan?
want idd,dat lijkt me ideaal.

ofwel een ruin uit de ruinengroep die dominant is,maar waar het wel mee gaat,samen met je merrie op een stuk apart?

want 'leiders' die constant meppen en slaan en brullen en aanvallen,gaan in een correcte kudde,nooit echt leider worden.
een goeie leider is baas door lichaamstaal en niet door constant iedereen rond de oren te meppen.
zo'n paarden hebben net nood aan een paard die gewoon correct leider is,nl een ander paard eens op zijn plek zetten en dan stopt het,want dan is het duidelijk.

nu,als je op een stalling staat en je hebt niet te kiezen is zoiets vaak niet eenvoudig.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:12

Nala schreef:
Kymalin schreef:

Theoretisch, ja, maar ze kunnen elkaar niet uitstaan _O-

-O- oh.... jammer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:20

Mijn paard stond ook op zo'n stal. In de winter op een paddock. Met voldoende hooi op meerdere voerplekken. Maar 1 chagrijnige merrie er in, die elk nieuw paard of paard dat haar niet zinde over de kling jaagde. Ben er 700 euro aan kosten aan kwijt geweest. Een ander paard had zijn been kapot en is later afgemaakt.

Nou een keer nooit weer, ik zou jou paard ook niet bij die van mij in willen hebben.

Zet haar maar bij een dominante groep in, waar ze zich niet zo makkelijk op werkt.

Zo'n paard bij een stel oudjes in zetten vind ik echt not done.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:33

tengeltje11 schreef:
want 'leiders' die constant meppen en slaan en brullen en aanvallen,gaan in een correcte kudde,nooit echt leider worden.
een goeie leider is baas door lichaamstaal en niet door constant iedereen rond de oren te meppen.
zo'n paarden hebben net nood aan een paard die gewoon correct leider is,nl een ander paard eens op zijn plek zetten en dan stopt het,want dan is het duidelijk.

nu,als je op een stalling staat en je hebt niet te kiezen is zoiets vaak niet eenvoudig.

Dit wilde ik ook zeggen. Een paard dat zo de leider probeert te spelen is daar juist helemaal niet geschikt voor. En eigenlijk zijn dat ook niet de echt dominante paarden, want die hebben niet zoveel herrie nodig. Wij hebben ook een merrie kudde. In de winter is die kleiner, in de zomer op het land is het een grotere groep. Mijn merrie is de leider, maar het is echt zeldzaam dat zij een trap uitdeelt. Oren in de nek of een keer een stap ergens naartoe zetten zijn voor haar al vrij grote signalen. Als ik haar uit de wei of paddock haal gaat alles vanzelf aan de kant. Maar als zij niet in de kudde staat zijn er een aantal merries die hetzelfde gedrag vertonen als Nala. Andere paarden wegjagen / in elkaar proberen te slaan of zelfs echt in elkaar slaan. We hebben ook een merrie gehad die een tijd in een pensioengroep had gestaan, maar zelf jonger was. Eigenlijk hetzelfde probleem, ze werd te dik en was leider terwijl het geen echte leider was. Die kwam bij onze groep erbij toen wij op vakantie waren met paard. Dat is echt heftig geweest, merries die normaal lager in rang stonden probeerden de leider te zijn, de nieuwe merrie had al die tijd allemaal oudjes onder haar gehad dus dacht het ook te zijn. Daar werden rake klappen uitgedeeld. Pas toen mijn merrie er weer bij kwam kalmeerde iedereen, hoewel die van mij de nieuwe wel buiten de groep heeft gejaagd de 1e paar dagen. Met hulp van 1 van de merries die eigenlijk geen leider is, maar die rol wel op zich nam tijdens de afwezigheid van die van mij. := Dat is het heftigste wat ik haar ooit heb zien doen, echt een paard de kudde uit jagen. Paar weken later moesten ze in de groepspaddock, die nieuwe merrie ook, maar dat is nooit een probleem geweest. Toen mocht ze er gewoon bij. Maar het is andere jaren wel eens fout gegaan toen er geen stabiele leider was (die van mij mocht tijdelijk niet naar buiten en toen ging het wel fout in de paddock)

Heel eerlijk, als een merrie met het gedrag van Nala geen echte leider in de kudde krijgt zie ik niet zo snel gebeuren dat het rustiger/beter wordt. Het is niet leuk dat ze nu alleen moet staan, maar wel de veiligste optie. Alleen zou ik er voor kiezen om haar dus 's nachts op stal te zetten tot ze wel een droge plek heeft om te liggen en te schuilen. In deze modder 24/7 laten staan zou ik niet doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:45

Even een paar reacties van stalgenootje met ruin :D

assebassie schreef:
En zeker geen andere stal zoeken nala, want volgens mij sta je daar perfect. Eigenaresse lijkt me een zeer verstandige vrouw. En nala zal hierdoor echt niet onhandelbaar worden als ik jullie goed heb ingeschat. Gewoon kiezen voor de veiligheid zoals je nu doet.

Zo is het maar net. :j Deze stal heeft zoals elke stal nadelen en aspecten waarbij we water in de wijn moeten doen, maar we staan er allemaal graag en dat komt niet in het minst door de eigenaresse. Ze is inderdaad een verstandige vrouw met véééél paardenervaring en een gouden hart. <3

En Nala paardeneigenaar heeft Nala mérens prima onder controle.

Kymalin schreef:

Haha, ja, helaas maken ze dan waarschijnlijk gehakt van elkaar. := Met een metertje afstand kunnen we lekker samen buiten rijden omdat ze allebei donders goed weten dat ze zich moeten gedragen met hun ruiter op hun rug. Anders zouden de hoefjes stevig vliegen.
Bovendien mag je de mijne met zijn bijna 24 jaar ook langzaam bij de oudjes tellen. Die is tegen Nala vermoedelijk niet meer opgewassen.

Mindim schreef:
Mijn paard stond ook op zo'n stal. In de winter op een paddock. Met voldoende hooi op meerdere voerplekken. Maar 1 chagrijnige merrie er in, die elk nieuw paard of paard dat haar niet zinde over de kling jaagde. Ben er 700 euro aan kosten aan kwijt geweest. Een ander paard had zijn been kapot en is later afgemaakt.

Nou een keer nooit weer, ik zou jou paard ook niet bij die van mij in willen hebben.

Zet haar maar bij een dominante groep in, waar ze zich niet zo makkelijk op werkt.

Zo'n paard bij een stel oudjes in zetten vind ik echt not done.

Nou en daarom is ze dus nu uit de groep gehaald. Op de weide ging het prima, op de paddock gaat het niet. De conclusies zijn al lang getrokken, ook in het voordeel van de andere paarden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:57

Ik durf het op dit moment niet zo goed aan om te 'testen' met welke andere ruin het wel goed gaat.
Het is ofwel:
Opa 1 van 38 die waarschijnlijk bij haar eerste boze blik een hartstilstand krijgt

Opa 2 die ook niet bepaald dominant is

De ruin van soesita

Een vrij heftige andere ruin die Nala al dreigt te trappen (zij hem dus) als we langs die paddock rijden (ik corrigeer uiteraard wel maar ze is duidelijk not amused)

De leider van die kudde eruit plukken

assebassie

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:28

Moet je ook niet doen, ik ben door zulk gedrag bijna een paard verloren, heeft me ook. nog 900 euro gekost, behoorlijke beschadiging dus. Geen risico nemen ze gaan niet dood van een poosje apart staan. Van mekaar slaan kan dat dus wel he!!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 23:39

assebassie schreef:
Moet je ook niet doen, ik ben door zulk gedrag bijna een paard verloren, heeft me ook. nog 900 euro gekost, behoorlijke beschadiging dus. Geen risico nemen ze gaan niet dood van een poosje apart staan. Van mekaar slaan kan dat dus wel he!!!

Precies

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:49

Is het niet gewoon makkelijker om een geschiktere stalling te zoeken?

Voor nu zou ik haar idd ook apart houden. Maar van alleen staan werd mijn paard zo ongelukkig.

Ik heb op verschillende stallen gestaan en nu na 9 jaar heb ik pas een stal waarbij alles eindelijk goed is. Op elke stal was er wel iets en nu heb ik zo’n tevreden paard, heerlijk om je nergens zorgen om te hoeven maken. Dat gun ik elk paard/eigenaar.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 00:09

Zoals mijn stalgenootje ook al aankaarte, dit is echt de beste stal in de omgeving. De anderen zijn een stuk duurder en luxer voor de klant, maar niet voor het paard. Lang binnen staan, postzegelweitjes, enzovoorts.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:06

Het zal aan mij liggen maar een paard alleen op een klein stukje moddergrond zonder schuilstal is nu niet mijn idee van een goede stal.Dan zou ik persoonlijk haar liever s''nachts nog op stal hebben.
Ik snap je beweegreden om ze apart te zetten 100% en als ze voor een paar uur zo stond ook,maar 24/7 zo staan vind ik eigenlijk nog zieliger als 24/7 op stal waar ze nog droog en in beschutting staan.Ze kan zich hier amper warm lopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 10:15

beatje schreef:
Het zal aan mij liggen maar een paard alleen op een klein stukje moddergrond zonder schuilstal is nu niet mijn idee van een goede stal.Dan zou ik persoonlijk haar liever s''nachts nog op stal hebben.
Ik snap je beweegreden om ze apart te zetten 100% en als ze voor een paar uur zo stond ook,maar 24/7 zo staan vind ik eigenlijk nog zieliger als 24/7 op stal waar ze nog droog en in beschutting staan.Ze kan zich hier amper warm lopen.

Er is op deze stal op dit moment geen box vrij, anders hadden we het al lang zo geregeld. Het stuk waarop ze staat is ook groter als het op de foto lijkt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:28

Poehhh, ja, mijn ervaring met merens in een kudde zijn ook niet erg goed,
Tot dusver ben ik er eentje tegengekomen van de 10 die zich een beetje normaal kon gedragen.

Naar mensen toe, vind ik ze wat eenkennig en vijandig...
Voel me nooit echt op mijn gemak bij ze.

Is het geen mogelijkheid om haar met een andere merens te zetten en dat ook inderdaad als select clubje te houden met iets meer ruimte.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:03

Eenkennig is ze wel, maar vijandig zeker niet.

De Mérens is helaas geen ras waarvan er op elke stal wel een of twee staan, ik zou niet weten wie er hier in de buurt een heeft.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:13

Een merens kan best in een kudde hoor, mits ze ruimte of eten genoeg hebben.
Ze moeten veel ruimte hebben met weinig eten of veel eten in een kleine ruimte en ze worden dik van niks, dus dat is het probleem.
Verder staan ze nog dicht bij de natuur en vechten ze dus om eten want zo gaat dat in de natuur.
Dat wordt hier uitgelegd als gedragsprobleem maar dit is het probleem van hoe wij onze paarden houden.

En verder vind ik de merens een fijn ras, werkwillig en lief, die van mij althans.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:18

Ook voldoende ruimte en eten wil niet alles zeggen...
Ken erbij waarbij beiden er zijn maar dat het nog niet lekker in de kudde liep.

ik vind het een lastig ras.
Dan kunnen ze aan het werk nog zo fijn zijn maar niet mijn ras....maar goed, dat is persoonlijk.
Teveel draken meegemaakt.

Nala, misschien eens bij de rasvereniging vragen, misschien hebben ze ook wel ideeen?
http://merensstamboek.nl/het-stamboek/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:19

Rakkie123 schreef:
Poehhh, ja, mijn ervaring met merens in een kudde zijn ook niet erg goed,
Tot dusver ben ik er eentje tegengekomen van de 10 die zich een beetje normaal kon gedragen.

Naar mensen toe, vind ik ze wat eenkennig en vijandig...
Voel me nooit echt op mijn gemak bij ze.

Is het geen mogelijkheid om haar met een andere merens te zetten en dat ook inderdaad als select clubje te houden met iets meer ruimte.

Bijzondere ervaring.

Ik ken heel erg veel merens, zowel vanuit vroeger in Nederland als in Frankrijk en ik ken heel veel merenskudde.

Naar mensen kunnen ze inderdaad wat eenkennig zijn, maar meestal zijn ze nieuwsgierig en komen juist eens de mensen bekijken→ althans zo is mijn ervaring en zijn ze juist absoluut niet vijandig.

Tevens klopt het dat niet iedereen met een merens overweg kan, want ze zijn sterk van karakter maar o zo lief als ze je als mens accepteren. Mijn merens wordt hier door niet paarden mensen als très mignon en sympa benoemd (Zeer schattig en erg vriendelijk ).

Ze zijn het tegenovergestelde van vijandig en vreemden komen ze graag bekijken!

Ik voel me in tegenstelling tot jou heel erg op mijn gemak bij ze. Of ik nu in de grote kuddes ben van Fantilhou, in de kleine kudde van mijn vriendin die merens fokker is in Nederland of hier bij ons cq Bouan waar altijd veel merens zijn. Het zijn geweldige paarden, als je ze accepteert in wie ze zijn, consequent bent en ze zo natuurlijk mogelijk houdt.

NALA is een gewone leuke merens, die in de kudde niet de juiste dominante merrie of ruin heeft ontmoet, waardoor ze het leiderschap dat haar niet past , op een foute manier probeert over te nemen. Maar Nala is OK, en als Hercule in zijn jongere jaren, in die kudde had gestaan, dan had ze dit nooit geflikt, en hij had dat probleem opgelost zonder enige pets of klap.

Voor mensen die meer info willen over merens of Nala zie de topics van Nala (op te zoeken via de berichten van Nala) en zie :

[VN] Ras van de maand: de Mérens
[ITP] Polie en Hercule hebben plezier

Een merens, dat is gewoon zo, die is zo zelfstandig, dat als ze in de kudde of door de mensen om hen heen, niet goed consequent benaderd worden of niet natuurlijk genoeg gehouden wordt cq teveel gevoerd, dan nemen ze het leiderschap over en zijn ze niet zo leuk, die draken ken ik ook. En die merens (enkele) ben ik in het verleden ook tegen gekomen zijn er inderdaad. Meestal was dan een strenge duidelijke correctie genoeg, om ze weer lief te laten zijn en meestal was dat probleem bij mij in ieder geval snel opgelost.

Ik denk niet dat het stamboek Nala verder kan helpen, maar niet geschoten is altijd mis geschoten.

assebassie schreef:
Een merens kan best in een kudde hoor, mits ze ruimte of eten genoeg hebben.
Ze moeten veel ruimte hebben met weinig eten of veel eten in een kleine ruimte en ze worden dik van niks, dus dat is het probleem.
Verder staan ze nog dicht bij de natuur en vechten ze dus om eten want zo gaat dat in de natuur.
Dat wordt hier uitgelegd als gedragsprobleem maar dit is het probleem van hoe wij onze paarden houden.

En verder vind ik de merens een fijn ras, werkwillig en lief, die van mij althans.
Dit dus!

Nala schreef:
De Mérens is helaas geen ras waarvan er op elke stal wel een of twee staan, ik zou niet weten wie er hier in de buurt een heeft.
Klopt, in Nederland zijn er maar heel weinig van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:22

Je moet ook oppassen niet te veel op het ras te gooien, er zijn ook kwpners die etterbakken zijn in een groep.
Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt met je stalhouder.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:34

Idd, een paard is meestal gewoon een paard. In elk ras zitten bitchen, sullen, eenkennige, moeilijke en gemakkelijke paarden. Ras heeft daar zelden wat mee te maken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:47

Sizzle schreef:
Je moet ook oppassen niet te veel op het ras te gooien, er zijn ook kwpners die etterbakken zijn in een groep.
Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt met je stalhouder.

Een Merens is ook maar gewoon een paard! In basis hebben ze dezelfde behoeften als ieder ander.
Niet teveel vermenselijken en gewoon als ieder ander paard behandelen met dito opvoeding. De rest zijn kleine nuances in karakter tussen de diverse rassen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:48

tengeltje11 schreef:
Idd, een paard is meestal gewoon een paard. In elk ras zitten bitchen, sullen, eenkennige, moeilijke en gemakkelijke paarden. Ras heeft daar zelden wat mee te maken.

Voila!