waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:33

Apple schreef:
Er zit inderdaad een stevig verschil tussen 'verkeersmak' en 'randstadverkeersmak'.

Had met het vorige paard zelfs dat als het hem dan te 'landelijk' werd dat hij dan juist een soort van zenuwachtig werd :') . Lekker tussen de huizen, dat snapte hij tenminste :))
Huidige paard gaat ook een beetje die kant op. Op straat met verkeer/wegwerkers/fietsers etc. dat snappen we goed :j , het moet er alleen niet te rustig en groen uit zien, dan zitten er wolven achter elke graspol.

Dit klinkt zo bekend.
Victor staat ergens op youtube met filmpje dat hij zich echt gevaarlijk gedraagt. Dat was overigens ook de reden van het filmpje, ik wilde een gedragsdeskundige mee laten kijken. Maar verkeersmak was hij wel. Hij bleek uiteindelijk verlatingsangst te hebben. Hem kon ik het makkelijkste in de stad rijden, en uiteindelijk reed ik (hij stond binnen de bebouwing gestald toen) daar gewoon met een heel ontspannen teugeltje en bbp langs de hoofdwegen. Maar eenmaal in de polder was het nog steeds niet te doen. Helaas niet meer voor elkaar gekregen (onverwachts overleden).

Wanneer iemand mij met hem in een "ik wil naar huis"-bui zag, dan was het label "niet-verkeersmak" gemakkelijk te plakken. Maar op een veegwagen na was hij nergens van onder de indruk, inclusief tractoren, bussen en creatieve fietsen. Het buiten alleen zijn was een probleem. Heel veel wandelen en daarna lange lijnen buiten is daar heel behulpzaam geweest, samen met het combineren van zijn trucjes en het stil laten staan (op zijn initiatief, gewoon laten kijken totdat hij weer tot rust was gekomen) en het commando "pasje", dan moest hij 1 stap zetten. Maar als hij niet meer dan 1 stap durfde, dan was 1 stap ook goed genoeg. Meer mocht wel (in stap, niet gaan rennen), maar was niet verplicht.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:30

Ik zou eerst beginnen in een veilige omgeving met een paard zo bomproof mogelijk te maken. En je kan het niet gek genoeg maken, zakken in alle mogelijke grotes en vormen en kleuren. Vuilbakken, emmers, fietsers,... paraplu, parasol,...
Hond, kat, kip, eend, ja zelfs knuffeldieren. Spelende kinderen, ballen, step, zelfs iemand die met de fiets door de piste komt fietsen, tractortje... en dit langs alle mogelijke kanten.

Ik vind het ook niet raar dat een paard schrikt van een wiebelende struik, mms zit er wel een poema achter.
Of dat een paard drukker is in de bos dan op de weg, want achter die struik of die omgevallen boom moest maar eens een kat zitten die zin heeft in een paardenbiefstuk.
Wij weten uiteraard dat dat niet kan maar weet hij/zij veel. Het blijven deep down prooidieren en ze hebben geen flauw idee.

Je leert je paard best dat als hij iets eng vind om te stoppen en stil te blijven staan ipv te gaan rennen voor dat oh zo enge ding in hun ogen, d.m.v. druk en ontspanning.

Maar het zijn en blijven vluchtdieren en ze kunnen altijd van iets verschieten. Veel oefenen.

Vind het soms spijtig hoe weinig er rekening word gehouden met paarden in het verkeer.
Als ik iemand met een paard tegen kom, erop of er langs vertraag ik automatisch, steek met een grote boog voorbij.. of als ie mij tegemoet komt en ik merk dat het paardje het best spannend vind stop ik gewoon helemaal tot ie netjes voorbij is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:44

Ik ben idd vd week nog bijna overhoop gereden door een quad. := Paardlief is er niet bang van gelukkig.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:48

MrsHerondale schreef:
Shaggy09 schreef:
Wielrenners vind ik sowieso een enorm irritant jeukende sekte :')

Nee maar inderdaad, je paard moet het leren door te doen. Door de super drukke stad zou ik niet zo snel doen omdat daar gewoon echt heel veel gebeurd en je ook echt veel verkeer kan belemmeren daarmee, maar gewoon in het dorp of in de wijk of in de buitengebieden. Why not?

AMEN!

En je opmerking over wielrenners is echt SPOT ON, lol hahaha

wielrenners vindt ik aso, ze hebben schijt aan iedereen en vinden dat wij op zij moeten gaan, of je op een paard bent of je bent je hond aan uitlaten , hij loop aan de flexi riem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:57

Ja en nee, niet helemaal alleen in ieder geval. Een paard het snelste en makkelijkste verkeersmak maken doe je gewoon het beste door het groene paard te laten begeleiden door een ervaren paard, of desnoods met een persoon te voet. Maar alléen de weg op gaan met een paard dat niet verkeersmak is vind ik gewoon erg naïef en vragen om problemen. Ik als automobilist zou er in ieder geval echt behoorlijk link van worden als een duidelijk niet verkeersmak paard schade zou aanbrengen aan mijn auto, ook al word de schade gedekt en ook al betreft het een vluchtdier.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:03

Ik heb dat vroeger ook gehad met mijn verzorgpaard, ze was ook verkeersmak. Ze lette zelfs op met een weg oversteken , ze keek echt naar links en daar rechts. Als ze een auto aan zag komen staak ze niet over, ze bleef wachten.
Maar als ze een klikko zag staan., ze ging niet aan de knetter . En ik rij altijd met sporen ( stompe), ik moest haar daar voor drijven en veel benen geven. Aan de teugel laten lopen. Als ze eenmaal voorbij was , beloonde ik haar . Week erna nam ik dezelfde route en voorbij de klikko ging iets beter, ze vond het nog steeds spannend. Na 2 weken ging ik weer langs de klikko, en toen liep ze met een lange teugel voorbij. Maar vrachtwagens vond ze doodseng