Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ieris schreef:Weet niet of het mogelijk is om twee of meer paarden met clicker te trainen tegelijk, of is dat te verwarrend voor de paarden?
VogeltjeM schreef:Peetstap: sinds ik longeer met positieve bekrachtiging merk ik dat een rustmoment voor hem niet meer per se belonend is, maar ook ongeduld kan veroorzaken.
Maar die van mij geeft het ook wel aan als ik te lang aan een stuk iets vraag (hij kakt in, en wil liever stoppen dan de click verdienen). Ik vraag daarom korte stukjes met veel overgangen, van hand veranderen etc. En ik ben bewust bezig met criteria, dus de ene keer met op tempo en de andere keer meer op houding, dan weer eens op nog een ander criterium etc. Deze afwisseling maakt dat uiteindelijk alles verbetert, maar merk dat het hem ook gemotiveerd houdt
Qua conditie zou ik eerder 3x10 minuten longeren met iets anders (werken aan de hand, vrijheidsdressuur, apporteren, u name it) ertussen, dan 30 minuten aan een stuk. En ik ga ook veel naar buiten om conditie op te bouwen, paard naast de fiets en gaan (of erop, maar ik rijd ff niet wegens zwangerschap)
VogeltjeM schreef:Ik kan helaas niet meer het filmpje vinden, want dat ging echt over de clickertraining, maar hier een kort filmpje waarin je het een beetje kan zien![]()
https://youtu.be/QtxPZA4ozWM
Ik vind het zelf heel interessant omdat ik 2 paarden heb, lijkt me echt tof om ze bijv tegelijk vrijheidsdressuuroefeningen te laten doen, of ze allebei tegelijk te betrekken in de training. Misschien als ik straks balkjes heb, dat ik iig met een stationary target kan beginnen![]()
In het kader van emoties managen lijkt het me wel nog 2x zo ingewikkeld met 2 paarden tegelijk
Monique1963 schreef:peetstap, jij kent het verhaal van mijn Callas, wat zou jij mij aanraden trt of connection training met de klikker?