Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:59

Achaiah schreef:
Tja.. Ik heb zelf ook een jaarling en alhoewel die totaal niet te vergelijken is met die van TS, die van mij is echt mak als een lammetje, loopt keurig mee aan halstertje en wil eigenlijk júist alleen maar knuffelen is daar ook wel een probleempje mee geweest.

Bij de hoefsmid bekapt worden vond hij niet zo tof en boekte hij nogal een paar keer succes met steigeren en ging dan steil omhoog en als je niet uitkeek liet hij zich stijl achterover klappen. Dit heeft hem een aantal keer succes opgeleverd met als gevolg dat als meneer de volgende keer iets niet wou (meelopen of die keer de trailer op omdat hij verhuisd werd) of eng vond hij dus begon te steigeren en maaien met zn voorbenen. Dit was bij de vorige eigenaren en die pakte er niet echt mee door.

Toen ik hem afgelopen zomer naar huis heb gehaald had hij inmiddels door dat hij er door te steigeren en maaien lekker onderuit kwam.
Ik heb 1 regel. Alles gaat met zachte hand. Ik neem uitgebreid de tijd en je mag best bang zijn. Je mag best ook je even aanstellen, dribbelen, een gekke sprong maken zeker als je nog maar 1 jaar bent. Maar op het moment dat het gevaarlijk word voor mij of jezelf is het klaar. En om elk wissewasje gaan steigeren en maaien krijg je dan ook gewoon een snoeiharde mep op je reet met wat ik op dat moment kan vinden of in handen heb :D

Zo heeft hij slechts één keer een lege emmer die ik toevallig in handen had vòl tegen zn bips aan gesmeten gehad, niet eens een striem te zien of iets maar het gaat om precies de juiste timing. Meneer heeft nooit meer gesteigerd aan de hand. Enkel daarna nog een kleine poging tot omhoog komen maar een streng “ehhh!!” Was al genoeg.

Beter 1 keer goed duidelijk dan het laten oplopen tot ze echt gevaarlijk worden!

Precies ja: zo zacht als kan, op het tempo van het paard. Maar maak het gevaarlijk en je wordt gecorrigeerd - zo zacht als kan, zo hard als nodig.

Tancreda4

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:13

Mijn merrie was ook geen lieverdje als jaarling. Nooit geraakt maar dat lag niet aan haar pogingen. Ook jaaling overigens. Bij haar wel zonder extreme valsheid. Maar enorm baldadig en geen respect voor mijn ruimte. Helaas niet mijn paard en geen kudde om haar op te voeden dus heb ik het gedaan Door aardig vroeg met wat grondwerk te beginnen. Parelli etc. Maar hoe en wat weet niet heel fijn precies, inmiddels is ze 15 en ken ik geen ander paard dat zoveel respect heeft voor mij (mensen) en mijn ruimte, dus guess I did something right. Maar waren pittige eerste jaren.

Ik zou idd Hulp erbij halen eventueel en verder gaan grondwerken. Hoeft niet veel, hoeft niet lamg. Maar dan leert hij wel mensen te vertrouwen en vooral belangrijker respecteren. En niet zonder zweep of iets de wei in. Kon ik bij mijne ook niet. Een carrot stick is daar heel fijn bij. En zorgen dat ze niet ongevraagd in jou ruimte komt. Die in het weiland wat groter is om buiten bereik van hoeven te komen. Met parelli kan je ze heel fijn leren 9ok op afstand te wijken voor druk dus dat jij haar vraagt ruimte te maken ipv dat je bv in wei zelf een grotere boog maakt. Dat laatste wil je eigenlijk niet.

Succes iig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:33

Ik moet ook wel zeggen TS. Die merrie's waar ik het over heb waren ook beide paarden die absoluut niet in mijn persoonlijke ruimte mochten en mogen. Eentje heb ik nog, de moeder is tot de jaren van verstand gekomen en maakt nu een meisje heel gelukkig. (Ik heb haar weg gegeven aan haar bijrijde die stapelgek van haar was en dat gevoel was geheel wederzijds, dus die twee hebben bij mij elkaar kunnen leren aanvoelen en pas toen dat helemaal goed verliep heb ik haar naar haar thuis gebracht en heb ik daar ook nog enkele maanden geholpen, die hulp werd afgebouwd naarmate dat de bijrijder aan gaf hoeveel ze me in de buurt wilde hebben. :D Dat is dus echt een proces van ettelijke maanden geweest en mijn mening is dat met dit type paarden de enige manier tenzij je ze aan iemand verkoopt die dit type kent en gewoon is. En dat zegt echt niks over jouw kunnen of kennis, het zijn gewoon hele aparte paarden en je komt ze niet vaak tegen, gezien de dochter ook zo is vrees ik wel dat het erfelijk is. _O- )
Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Beide, zijn hele stoere merrie's die door vuur voor je gaan als je ze op de juiste manier benaderd. Maar de jongste, die wat ik dus nog zelf heb, moet minimum 1 meter afstand houden op weide tenzij ik haar "uitnodig" (dus bij me roep.) en dat weet ze nu en daar houdt ze zich ook aan.
Tegelijk is dit een super fijne merrie bij het zadelmak maken en inrijden. Het is een heethoofd maar heel straightforward en totaal niet gemeen. Ze wil gewoon respect. :) Heb nooit een paard ingereden dat zo snel leert. Heel stabiel ook onder het zadel eigenlijk. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-11-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:34

Veel mensen in dit topic zeggen 'corrigeren'. Maar ik vind dat niet voldoende, dan heb je een passieve en afwachtende houding en pas als het paardje iets verkeerds doet, kom je als het ware pas in actie. Ik zou de oplossing dus vooral zoeken in het 'neem de controle/neem het initiatief van zodra je bij de paarden komt'. Als ik water ga vullen in de wei wil ik niet dat er een horde paarden rond de waterbakken staat te drentelen, die moeten maar netjes op een afstand wachten totdat de bakken vol zijn. Ook die schattige jaarling waar je zo graag een band mee wilt opbouwen. Neem initiatief en ga niet wachten totdat de jaarling dicht genoeg staat om jou te trappen. Zeg al eerder dat die heel braaf op een afstandje moet blijven staan. Ook wanneer en hoe lang er geaaid wordt, bepaal jij. Stuur het paard weg wanneer je wilt stoppen en loop dan pas weg.

Ik zou oppassen met de schoppen onder de hol en de klappen met de zweep. Ook bij paarden onderling is een geschil niet altijd met 1 trap opgelost. Soms zijn er meerdere trappen nodig omdat ze alletwee nog niet willen opgeven. Als de jaarling dus beslist dat die "het gevecht om dominantie" wel met jou wil aangaan (hij heeft je namelijk al eerder klein gekregen), dan is het hek helemaal van de dam. Zolang je zelf geen paard bent, is het argument 'paarden in een kudde doen dat ook' nutteloos. Dit wil niet zeggen dat je niet mag corrigeren, maar je moet er wel verdomd goed in zijn bij zo een paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:52

Tja sorry, maar ik heb ook zo'n jaarling gehad, kwam in volle galop op je afgestormd en als je niet aan de kant ging, denderde ze over je heen. Ook gericht trappen. Maar dan kreeg ze toch echt een beste trap terug. Koekje van eigen deeg zal ik maar zeggen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:06

Wat fijn dat jullie allemaal meedenken en ervaringen delen! Het is zonder te hebben gezien nooit helemaal duidelijk maar jullie komen in de buurt met ervaringen dat ik denk hé dat klinkt wel hetzelfde. Ik heb voorlopig besloten op de volgende manier te doen, en ben gisterenavond nog geweest toen heb ik het gelijk zo aangepakt. Negeren zolang ik wil en komt jaarling in mijn cirkel dan jaag ik jaarling weg met stem en beweging en zo nodig (was nodig) met een keiharde tik met de longeerzweep. Jaarling kwam namelijk al gelijk weer als eerste in een vrolijk drafje (ja ziet er vrolijk uit maar eigenlijk is het dominant gedrag en opeissen) aan en op stem en beweging kwam geen reactie dus heb een paar keer de zweep moeten inzetten. Zelfs daar reageerde jaarling niet echt op, moet zeggen dat zo een lusje misschien ook niet zo hard aan komt als het echt nodig is als misschien een carrot stick wat ik eerder in dit topic heb gelezen? maar uiteindelijk nam ik toch meer leiding dan blijkbaar en droop jaarling af. Dit is dus waarschijnlijk echt nodig bij deze. Anders is het andersom. Het ziet er lief uit als jaarling zo naar je toekomt maar de gedachtegang is in deze anders dan een paard die echt blij is dat je er bent en komt knuffelen.

Vervolgens toen ik bij de kast aan het rommelen was kwam jaarling weer als eerst aan en heb ik echt een paar goede jetsers moeten geven. Zo brutaal! Dat je bijna denkt dat een poging door de zweep heen komen ook nog gaat gebeuren. Maar het ging allemaal goed. Ben even bezig geweest met mijn andere paarden en op het laatst toen jaarling bij het hek stond en ik aan de andere kant ben ik er even heen gelopen toen ik wou, een snelle aai over de bol geven en weer weg gelopen, iets wat draaiend oorspel maar eerder zo afwachtend haha had duidelijk zelf de leiding dat moment. En was echt niet bang of schrikkerig geworden van die zweepslagen even daarvoor. Zo ga ik het voorlopig doen, verder verwacht ik ook niet veel maar uiteindelijk moet de smid wel kunnen komen en ik moet wel normaal door de wei heen kunnen lopen, dat ik met lichaamshouding en stem al duidelijk kan maken wat IK wil en niet andersom. Halster om en
af en omgang verder zou misschien/waarschijnlijk nog wel een dingetje worden maar dan zie ik wel verder eerst de basis goed al zo in de wei.

Had handig geweest als ik dit van te voren wist dan had ik nu niet een hoefafdruk op mijn lichaam zitten maargoed les is wel altijd zelf even goed aftasten bij een nieuw paard. En niet de verkooppraatjes geloven.

Hou jullie op de hoogte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:14

Gini schreef:
Veel mensen in dit topic zeggen 'corrigeren'. Maar ik vind dat niet voldoende, dan heb je een passieve en afwachtende houding en pas als het paardje iets verkeerds doet, kom je als het ware pas in actie. Ik zou de oplossing dus vooral zoeken in het 'neem de controle/neem het initiatief van zodra je bij de paarden komt'. Als ik water ga vullen in de wei wil ik niet dat er een horde paarden rond de waterbakken staat te drentelen, die moeten maar netjes op een afstand wachten totdat de bakken vol zijn. Ook die schattige jaarling waar je zo graag een band mee wilt opbouwen. Neem initiatief en ga niet wachten totdat de jaarling dicht genoeg staat om jou te trappen. Zeg al eerder dat die heel braaf op een afstandje moet blijven staan. Ook wanneer en hoe lang er geaaid wordt, bepaal jij. Stuur het paard weg wanneer je wilt stoppen en loop dan pas weg.

Ik zou oppassen met de schoppen onder de hol en de klappen met de zweep. Ook bij paarden onderling is een geschil niet altijd met 1 trap opgelost. Soms zijn er meerdere trappen nodig omdat ze alletwee nog niet willen opgeven. Als de jaarling dus beslist dat die "het gevecht om dominantie" wel met jou wil aangaan (hij heeft je namelijk al eerder klein gekregen), dan is het hek helemaal van de dam. Zolang je zelf geen paard bent, is het argument 'paarden in een kudde doen dat ook' nutteloos. Dit wil niet zeggen dat je niet mag corrigeren, maar je moet er wel verdomd goed in zijn bij zo een paard.

Precies,het kan zijn dat hij na een pets van jouw kant juist het gevecht aangaat.Dit is echt werk voor iemand met ervaring ,anders kan het gevaarlijk worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:17

Ik zou niet teveel met de zweet echt tegen hem aan zwiepen.
Want dan heb je kans dat als je de zweep nodig hebt om bv te gaan kriebelen het goede effect daarvan weg is.

Beter een zweep met een langere zwieper, zodat je op de grond kunt slaan.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:20

Wat zijn jouw overwegingen om een dergelijk gevaarlijk paard überhaupt te houden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:21

Gini, voor mij is dat normaal dat paarden op afstand blijven bij weide mesten, water geven, hooi brengen, voeren etc.
Dus dat valt in mijn hoofd onder corrigeren als een paard dat respect niet kan opbrengen om gewoon even op afstand te wachten tot ik bij de drink/hooi/voerbak weg ben. We doen dus hetzelfde maar noemen het anders.

Klinkt als een aardig boefje TS :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:27

Ik denk dat je hier een heel belangrijk onderscheid te pakken hebt dat onmisbaar is voor het keerpunt:
de gedragingen zíen er vrolijk en lief uit maar zijn het niet. Bij menig ander paard wel, maar bij haar is er een verschil. Het is dát verschil waar je een zesde zintuig voor zal moeten gaan krijgen in de omgang met haar. :)
Er zal beslist een dag komen dat ze door de zweep heen probeert te gaan trouwens, zorg dat je op dat moment niet schrikt maar aanpakt. :)
En je gaat lelijk mogen doen eer je dit type bang hebt. ;) Dat is iets waar je bijna van moet denken "liever dat ze even een schrik pakt dan dat ik te laat reageer."

060606 schreef:
Wat fijn dat jullie allemaal meedenken en ervaringen delen! Het is zonder te hebben gezien nooit helemaal duidelijk maar jullie komen in de buurt met ervaringen dat ik denk hé dat klinkt wel hetzelfde. Ik heb voorlopig besloten op de volgende manier te doen, en ben gisterenavond nog geweest toen heb ik het gelijk zo aangepakt. Negeren zolang ik wil en komt jaarling in mijn cirkel dan jaag ik jaarling weg met stem en beweging en zo nodig (was nodig) met een keiharde tik met de longeerzweep. Jaarling kwam namelijk al gelijk weer als eerste in een vrolijk drafje (ja ziet er vrolijk uit maar eigenlijk is het dominant gedrag en opeissen) aan en op stem en beweging kwam geen reactie dus heb een paar keer de zweep moeten inzetten. Zelfs daar reageerde jaarling niet echt op, moet zeggen dat zo een lusje misschien ook niet zo hard aan komt als het echt nodig is als misschien een carrot stick wat ik eerder in dit topic heb gelezen? maar uiteindelijk nam ik toch meer leiding dan blijkbaar en droop jaarling af. Dit is dus waarschijnlijk echt nodig bij deze. Anders is het andersom. Het ziet er lief uit als jaarling zo naar je toekomt maar de gedachtegang is in deze anders dan een paard die echt blij is dat je er bent en komt knuffelen.

Vervolgens toen ik bij de kast aan het rommelen was kwam jaarling weer als eerst aan en heb ik echt een paar goede jetsers moeten geven. Zo brutaal! Dat je bijna denkt dat een poging door de zweep heen komen ook nog gaat gebeuren. Maar het ging allemaal goed. Ben even bezig geweest met mijn andere paarden en op het laatst toen jaarling bij het hek stond en ik aan de andere kant ben ik er even heen gelopen toen ik wou, een snelle aai over de bol geven en weer weg gelopen, iets wat draaiend oorspel maar eerder zo afwachtend haha had duidelijk zelf de leiding dat moment. En was echt niet bang of schrikkerig geworden van die zweepslagen even daarvoor. Zo ga ik het voorlopig doen, verder verwacht ik ook niet veel maar uiteindelijk moet de smid wel kunnen komen en ik moet wel normaal door de wei heen kunnen lopen, dat ik met lichaamshouding en stem al duidelijk kan maken wat IK wil en niet andersom. Halster om en
af en omgang verder zou misschien/waarschijnlijk nog wel een dingetje worden maar dan zie ik wel verder eerst de basis goed al zo in de wei.

Had handig geweest als ik dit van te voren wist dan had ik nu niet een hoefafdruk op mijn lichaam zitten maargoed les is wel altijd zelf even goed aftasten bij een nieuw paard. En niet de verkooppraatjes geloven.

Hou jullie op de hoogte!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:27

Gini schreef:

Ja dat is zeker zo ik ga ook niet meer afwachtend zijn. En het is zo dat ik dacht juist de jaarling op gemak te brengen zo de eerste periode rustig aan maar die had juist direct duidelijk heid nodig en geen knuffels haha. Dus dat was niet zo handig van mij misschien had ik gelijk moeten beginnen maar de ene jaarling is de andere jaarling niet. Soms waarderen ze juist dat ze met liefde ontvangen worden op hun nieuwe plek. Maar aan de andere kant had ik het achteraf misschien wel kunnen inzien bedenk ik mij nu omdat jaarling vanaf moment trailer af komen en de wei in gelaten worden niet afwachtend was dus het was al duidelijk 1 die durft. Niet één die je nog op gemak hoeft te stellen. Het was duidelijk al 1 die zichzelf kon redden. Maargoed dan alsnog verwacht je niet bij even kijken gelijk een directe, en ga je niet gelijk met zweep bewapend de wei in. Heb het nog nooit zo moeten doen in ieder geval. Jullie wel? Bij nieuwe paarden/jaarlingen? Het is niet zo dat je dan gelijk rangoorde gaat bepalen toch.. verwacht ook wel dat dat bij vorige eigenaren al grotendeels is gebeurt in ieder geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:30

De carrot stick is echt super handig. Het is een lange harde stok met een touw eraan (van dat touwhalstertouw). Daar heb je meer sturing/controle mee en de harde stok is ideaal om het paard op afstand te houden.
Ze worden enorm veel gebruikt bij het rondwerk.

Bij Equiplay verkopen ze goede sticks, mijne is al een jaartje of 10 oud.

Alleen dat woord Carrot stick :')

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:38

IsabelleN schreef:
Wat zijn jouw overwegingen om een dergelijk gevaarlijk paard überhaupt te houden?

Jaarling is verder super gebouwd, komt uit goede lijnen, echt wel 1 die de topsport kan behalen of goed kan doorgeven, dus dat was de reden om over te gaan op koop. Vervolgens achter moeten komen dat karakter wel een ding is inderdaad, maar ik ben niet iemand die zomaar opgeeft. Ben net begonnen dus eerst even kijken hoe het nog kan veranderen. Kunnen daarna altijd nog verder kijken ik heb zelf ook geen zin in een levenslang conflict hoor en doorgeven ga ik ook niet aan beginnen als het karakter zo blijft. Maar jaarling is nog te kort bij mij om te zeggen hier is weinig meer aan te doen. Maar daarbij hou ik wel in mijn achterhoofd dat ik jaarling voor een mooie prijs kon overnemen en de kans er dus is dat vorige eigenaren ook al veel hebben geprobeerd maar de handdoek in de ring hebben gegooid. Maargoed daar zal ik niet achterkomen helaas houden veel mensen dingen achter bij verkoop, hoeft niet persé maar dit moet duidelijk ook wel echt een karakter bij hun zijn geweest en dat is niet verteld.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:49

Waarom dit zo groot maken, ik heb dit al wel vaker dan eens mee gemaakt. En meestal is het een paar keer doorzetten en dan is het klaar. Meestal zijn dit als je er goed mee om gaat juist de paarden die het verste komen, door hun sterke karakter. Dus als ze potentie heeft voor veel heb je een gouden koop gedaan. De dieren waarbij alles makkelijk gaat blijven vaak in de middenmoot hangen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 12:54

Caily schreef:
Waarom dit zo groot maken, ik heb dit al wel vaker dan eens mee gemaakt. En meestal is het een paar keer doorzetten en dan is het klaar. Meestal zijn dit als je er goed mee om gaat juist de paarden die het verste komen, door hun sterke karakter. Dus als ze potentie heeft voor veel heb je een gouden koop gedaan. De dieren waarbij alles makkelijk gaat blijven vaak in de middenmoot hangen.

I hope so :D

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:31

Leuk zeg jaarlingetje slaan met je zweep. Op dit moment weet je NOG steeds niet wat de oorzaak is, heb je naar wat ik gelezen heb geen medische oorzaak uitgesloten en dergelijke.

Naar mijn idee moet je hem na keuring van DA in een grote opfok zetten en dan even een jaar of twee zelf met rust laten. Als ze dan volgroeid is lekker laten beleren en dan zul je zien dat er waarschijnlijk niks aan de hand is. moeten elkaar opvoeden. ( tenminste zo denk ik erover) Lekker ravotten in de wei

Verder, kun je hem naar mijn idee alleen maar verpesten door op deze manier te handelen. Als hij niet op je stemhulp reageert dan weet hij waarschijnlijk niet wat jij bedoeld, en vervolgens krijgt hij een mep. Dit is niet echt logisch voor een dier en hij zal waarschijnlijk alleen maar bang worden en misschien wel juist verpest worden.

Wees niet naïef en wil dit niet zelf oplossen, het is een jong paard.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:44

Tja, in alle eerlijkheid, ik zou het dier terugbrengen naar de verkoper. En dan zoekt die het maar weer uit met de persoon (de fokker?) waar die het dier van gekocht heeft.

Er zijn gradaties te verzinnen in omschrijving, maar dit is wel een heel groot gat met “lief” := . En er zijn heus wel meer jaarlingen/jonge ponies te koop met een goede afstamming en veel potentie die niet levensgevaarlijk zijn.

En wat betreft aanleg doorgeven, je moet nog maar afwachten hoe dit zich ontwikkelt. Als het een draak blijft lijkt er mee fokken mij ook niet raadzaam. Heb je dadelijk nog zo’n meubel in de wei -O- .

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:02

SolarHertog schreef:
Leuk zeg jaarlingetje slaan met je zweep. Op dit moment weet je NOG steeds niet wat de oorzaak is, heb je naar wat ik gelezen heb geen medische oorzaak uitgesloten en dergelijke.

Naar mijn idee moet je hem na keuring van DA in een grote opfok zetten en dan even een jaar of twee zelf met rust laten. Als ze dan volgroeid is lekker laten beleren en dan zul je zien dat er waarschijnlijk niks aan de hand is. moeten elkaar opvoeden. ( tenminste zo denk ik erover) Lekker ravotten in de wei

Verder, kun je hem naar mijn idee alleen maar verpesten door op deze manier te handelen. Als hij niet op je stemhulp reageert dan weet hij waarschijnlijk niet wat jij bedoeld, en vervolgens krijgt hij een mep. Dit is niet echt logisch voor een dier en hij zal waarschijnlijk alleen maar bang worden en misschien wel juist verpest worden.

Wees niet naïef en wil dit niet zelf oplossen, het is een jong paard.

Misschien toch handig dat een DA er dan eerst veilig bij kan komen, zonder dat het licht uit zn ogen gemept wordt :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:24

Ach wat word dit door sommige mensen opgeblazen zeg. Jong spul probeert nu eenmaal soms wat uit. Dat corrigeer je, voor je eigen veiligheid met een lang zweep, en daarna zand erover.

Het lijkt mij een leuk karaktervol beestje om eerlijk te zijn. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:24

Aan degenen die dit bagatelliseren: Zijn jullie wel eens expres raak getrapt door een paard? Dat komt heel erg hard aan en je kunt er een levenslange blessure aan overhouden ,of zelfs overlijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:27

Dit is een jaarling, of zal ik naarling zeggen?

Aan de laatste update van ts te zien is dit gedrag prima te corrigeren. Gewoon een tijdje de zweep mee de wei in. Komt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:31

Kennis van mij heeft ook zo'n jaarling gehad. Hebben ze eruit gekregen.

Maar toen ze volwassen was, viel ze weer terug in het gedrag. En ook echt gericht trappen.

Kennis was nog zo'n ouderwets boertje. Dus paard heeft enkeltje slacht gekregen. Want hij vertrouwde haar niet meer en wou een ander niet met het probleem opzadelen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:58

anjali schreef:
Aan degenen die dit bagatelliseren: Zijn jullie wel eens expres raak getrapt door een paard? Dat komt heel erg hard aan en je kunt er een levenslange blessure aan overhouden ,of zelfs overlijden.

Jup, mijn eigen paard was zo. Ondanks dat ik zelf trainer ben heeft deze me twee keer een hersenschudding gegeven en heb ik dankzij haar 3 andere paarden over me heen gehad. Ik leef nog :D Nadat we een relatie op basis van wederzijds respect en leiderschap hadden gekregen kan ik er nu mee lezen en schrijven. Kan er een klein kind mee weg sturen.

Je kan ook een levenslange blessure krijgen of zelfs de dood vinden door te struikelen over een scheve stoeptegel of een medeweggebruiker die jou over het hoofd ziet. En ontelbaar andere dingen. Ook van het braafste paard kan je vallen of ongelukkig trappen naar een vlieg oid...

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:16

Ik ben het er trouwens vooral ook mee eens dat ze op 1 jarige leeftijd nog helemaal niet zoveel moeten. Lekker met rust laten.
Echter moet die toch wel zodanig handmak zijn dat hij zich in geval van nodig laat behandelen door een DA (dus overal kunnen aanraken) netjes mee kunnen lopen aan een halster in geval van verweiden oid, en de hoefsmid moet ermee kunnen werken. En dat is een kwestie van opvoeden. Je gooit toch je paard niet het land op en dan “hé tot over 2 jaar hè! “ :)