Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MightyMike schreef:Vanaf hier is het allemaal heel moeilijk beoordelen. Medisch uitsluiten kan nooit kwaad, maar het beste zou zijn dat iemand met veel verstand eens met je mee kijkt of het rijtechnisch is. Wanneer je zelf denkt dat je er echt niet mee over weg gaat kunnen, dan zou ik ook zeggen kijken naar verdere opties, evt verkoop of training door iemand anders. Ik neem aan dat het een kindermaat pony is, d of e? Dat is lastig verkopen, althans als je eerlijk bent, daar gaan we natuurlijk vanuit, maar kinderen kunnen dit probleem ook niet oplossen en maakt verkoop dan wel een punt. Ik zou hem eerst flink aan het werk zetten, soms hebben ze echt een periode nodig om te wennen, maar dan moet je wel door willen en kunnen zetten. Heb hier er ook 1 gehad die in het begin (hebben we het ook over maanden) spontaan schrok en een eind opvloog. Die bleef wel beheersbaar, maar ook zonder aanleiding, vanuit ontspannen, ik dacht op mij lettende toestand ineens weg. Dier was later helemaal op zijn plek, aantal keer op moeten vangen en vertrouwen gegeven (maar dat kon ook hierna, niet af gevallen en terug kunnen pakken en door kunnen rijden) en een topper aan gehad. Veel succes met het diertje.
karuna schreef:Hoeveel krachtvoer krijgt hij? En wat doe je met longeren en al dat grondwerk? Is dat ook stap vooral? Als hij buitenstaat hoe groot is de ruimte en kan hij daar ook eens goed de energie kwijt.
Ik zou zelf gezien de leeftijd buiten gooien en dag rust dag longeren dag rust dag longeren. Maar dan ook stevig longeren met zadel en eventueel op een correcte manier bijgezet. En terug in krachtvoer naar desnoods alleen een handje naast goed ruwvoer.
Gaat dat een maand goed dan aan de longe met les gaan rijden. Stap draf en galop. Dan hoef je je geen zorgen te maken over niet kunnen sturen op volte krijgen enz. Of desnoods iemand anders er op laten rijden,
Dit wel als je alleen heel zeker weet dat zadel en pony in orde zijn
Ik heb eerder uit het niks ontploffende dieren gereden, mijn laatste wedstrijdpony was er zoeen. Na lang overleg daar heel lang alleen meet gestapt en gedraafd. Galop was boem en weg. Kwam omdat hij renbaan gewent was. Maar hij kreeg wel nagenoeg iedere dag de kans om te ontploffen zonder mij erop. Liep in de wei en rende daar maar ook longeren was ook stoom afblazen, en langzaam aan werd het ontploffen minder en ging weg
MightyMike schreef:Geen rem is niet fijn, ik ken het, mijn eerste had er ook geen.. Daar heb ik (hoop niet dat bokt over me heen valt, maar voor mijn veiligheid) een slof aan gedaan (onder begeleiding). Dat was gewoon een eersteklas etterbak, in de hand, op de wei, op stal en onder het zadel, haha, maar die kreeg ik niet terug en niet op een volte. Ik kon zijn hoofd omtrekken, maar hij bleef rechtdoor lopen. De slof hielp wel om hem in ieder geval op een volte te krijgen, het was net iets beheersbaarder. Wil het niet als optie noemen direct, ik heb zelf ook een hekel aan een slof, maar om hem door te rijden, misschien toch een ding. Een aantal keer terug kunnen rijden, levert je misschien al een heel eind verder op.
karuna schreef:Zou je die beokjes en lucerne eens kunnen verminderen tot een handje als de rest wat krijgt. Mijn pony kreeg ook alleen paar brokjes voor het idee. Alles meer dan dat was boem.
Als hij buiten staat in wat voor omstandigheid hoe groot is de wei, staan er vriendjes waarmee hii kan razen?
MightyMike schreef:Bij mij hielp het een stuk, zijn karakter werd er niet beter op, maar rijtechnisch kreeg ik hem beter onder controle. Bij mij ging het ook hard en dan wil je een stukje veiligheid. Niet bedoeld om in de krul te trekken, maar bedoeld als een stukje meer stuur wanneer het mis gaat.
MightyMike schreef:Dat lijkt mij idd verstandig dat er iemand mee kijkt. Succes!
Gizeppie schreef:MightyMike schreef:Geen rem is niet fijn, ik ken het, mijn eerste had er ook geen.. Daar heb ik (hoop niet dat bokt over me heen valt, maar voor mijn veiligheid) een slof aan gedaan (onder begeleiding). Dat was gewoon een eersteklas etterbak, in de hand, op de wei, op stal en onder het zadel, haha, maar die kreeg ik niet terug en niet op een volte. Ik kon zijn hoofd omtrekken, maar hij bleef rechtdoor lopen. De slof hielp wel om hem in ieder geval op een volte te krijgen, het was net iets beheersbaarder. Wil het niet als optie noemen direct, ik heb zelf ook een hekel aan een slof, maar om hem door te rijden, misschien toch een ding. Een aantal keer terug kunnen rijden, levert je misschien al een heel eind verder op.
Ik zit inderdaad ook te denken aan een hulpteugel. Omdat ik het niet voor elkaar krijg hem normaal te rijden. Er is geen rem als hij gaat zeg maar..
Change3x schreef:Is het niet een idee om er op het moment dat je gaat rijden, eerst een ervaren ruiter te laten rijden en dan daarna jij erop?
Gizeppie schreef:Change3x schreef:Is het niet een idee om er op het moment dat je gaat rijden, eerst een ervaren ruiter te laten rijden en dan daarna jij erop?
Er is op dit moment op stal niet iemand die erop wilt. Er is wel iemand die mij wel zou willen helpen, nadat ze bevallen is. Maar voor de rest is er niemand die mij zou willen helpen daarbij. Ook mijn instructrice niet.