Speciaal geval trailerladen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:17

Brainless, dat is nóg weer een stapje verder: faint.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:24

Neem eens contact op met 2moons. Zij zal ook bevestigen dat het vaak anda's zijn die laadproblemen geven. Kwestie van enorme trots en dominantie. Helaas tot gevaarlijk gedrag aan toe. Maar haar werkwijze werkt wel! Gezien je nogal scherpe reacties hier zul je mijn reactie waarschijnlijk niet waarderen. No problem. Wel wil ik je meegeven dat ik ook een anda heb welke absoluut niet de trailer in wilde maar inmiddels met het halstertouw op zijn hals zelf zo de trailer in wandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:33

frankiej schreef:
Neem eens contact op met 2moons. Zij zal ook bevestigen dat het vaak anda's zijn die laadproblemen geven. Kwestie van enorme trots en dominantie. Helaas tot gevaarlijk gedrag aan toe.


Ik las op de website van de TS dat ze met de opleiding van 2Moons is gestopt, dus die kent ze wel. Ik hoor ook goede ervaringen met 2Moons.
Over Andalusiers kan ik je alleen maar gelijk geven, dat zijn echt vaak van die overgevoelige paarden die helemaal dicht kunnen klappen en/of compleet over de rooie kunnen raken bij paniek. Het lastige bij Andalusiers/PRE's is dat ze vaak ook erg slecht zijn in zichzelf kalmeren. Als een IJslander (bij wijze van spreken, er zijn nog veel meer coolere paardentypes te bedenken en er zijn ook juist weer hele hete IJslanders ;) ) ergens van schrikt en hij gaat er niet aan dood, dan trekt hij toch al vrij snel de conclusie dat het niet dodelijk was en dus dat al die schrik wel wat overdreven was. Ze schrikken van iets externs, maar hun zelfvertrouwen zorgt ervoor dat ze het niet internaliseren. Een PRE die ergens van schrikt kan meteen al zijn zelfvertrouwen kwijt zijn, kan zich dus ook niet meer kalmeren want ook al ging hij niet dood aan het enge ding, hij is zich wel doodgeschrokken en is nu compleet de weg kwijt. Even gechargeerd, maar het lastige aan dit soort supergevoelige paarden vind ik persoonlijk niet eens dat ze snel schrikken, maar vooral dat ze zo ontzettend slecht zijn in zichzelf weer kalmeren en dus heel makkelijk in gehyper blijven hangen, ook als dat blaadje waar ze oorspronkelijk van schrokken al lang en breed weer is weggewaaid. ;)

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 23:43

Xyzutu2 wat je over de freeze beschrijft klopt helemaal. Maar je moet dat gedrag wel kunnen herkennen en dan ook nog weten wat je doet. En dat maakt het toch wel een 'speciaal' geval.
Ik heb zelf ook een zeer sensibel paard alleen is die gelukkig moediger.
Deze is echt oprecht doodsbenauwd en denkt dat het haar laatste ritje naar boerderij Stegeman wordt. Dat maakt het zo triest. Konden ze maar praten.

Ben het ook eens dat het ook vaak koudbloeden zijn die freezen en dat Anda's soms een moeilijk karakter hebben.
Je komt ze nog wel eens tegen en zijn de lastigste paarden om mee te werken. Wel een uitdaging om te kijken hoe ver je komt.

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 23:49

frankiej schreef:
Neem eens contact op met 2moons. Zij zal ook bevestigen dat het vaak anda's zijn die laadproblemen geven. Kwestie van enorme trots en dominantie. Helaas tot gevaarlijk gedrag aan toe. Maar haar werkwijze werkt wel! Gezien je nogal scherpe reacties hier zul je mijn reactie waarschijnlijk niet waarderen. No problem. Wel wil ik je meegeven dat ik ook een anda heb welke absoluut niet de trailer in wilde maar inmiddels met het halstertouw op zijn hals zelf zo de trailer in wandelt.

Nee hoor geeft niks, je reactie wordt op prijs gesteld.
Alleen ga ik geen contact opnemen met 2moons dat mogen de eigenaren zelf doen als ze daar behoefte aan hebben.


Ik was vergeten te melden dat een paard ernaast ook geprobeerd is al twee keer. Eerste keer met braaf paard, tweede keer met weidemaatje. Het paard is echter onderdanig en durft niet langs de billen van een ander paard de trailer in te lopen.
Eerst haar erin en dan eentje erbij kan niet want de stang kan er nog niet achter. Zodra ze het andere paard ziet aankomen gaat ze achteruit.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:01

Mijn paard gaat ook nog een stapje verder naar de faint fase ... maakt niet uit hoe de trailer staat want ze laat zich gewoon boven op een auto vallen... ik heb een trailer zonder laadklep aangeschaft dit maakt al veel verschil en ik heb de hulp van tristan Tucker ingeschakeld.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:07

Ah jemig, hele verhaal bij gelezen, wat sneu voor het dier!
Er zijn 2 punten die mij nog wel het meest verbazen. 1) het feit dat die eigenaren niet voor jouw training kunnen betalen, wat doen ze dan als het dier een medisch noodgeval heeft? Dat kost toch ook geld?, en 2) dat het arme dier zo weinig vertrouwen in mensen over heeft.

Mijn eigen paard vind de trailer ook echt niet leuk, maar omdat zij altijd goed is behandeld door de mensen om haar heen gaat zij er met een beetje overtuiging wel in. Dat een dier zo weinig vertrouwen over heeft dat het meer dan een week duurt om haar een beetje moed te geven vind ik heel sneu. Ik snap echt niet waarom die mensen zoveel haast hebben om te verhuizen dat ze bereid zijn om het op een gevaarlijke manier te doen.


Als optie: ik heb weleens mensen gezien dus hun paard in de trailer hadden gezet zonder schot en zonder voor en achter stangen. Heeft natuurlijk niet de voorkeur, maar als je heel rustig rijd zou dat misschien voor 1x kunnen?

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 00:08

Candalisa gaat ze er nu dan wel normaal op? Wat heb je dan met Tristan geoefend?

Ik ga overigens morgenochtend weer een poging wagen, eigenaren er niet bij. Wel extra handjes voor hulp. Mochten we de klep dichtkrijgen gaan we ook gelijk verhuizen. Wordt vervolgd.

Pauline
Berichten: 12191
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:15

Hoop dat je goed verzekerd bent dan.
Verhaal klinkt heel akelig, ik vind dat je veel tijd steekt in mensen die geen wederkerigheid bieden, dat soet lang niet iedereen.

Mocht je haar verhuist hebben dan zou ik duidelijk zijn: je uurtarief is je uurtarief, klaar.

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 00:16

Dreamguide, puntje 1 heb ik ook aangekaart meer in de zin van dat je moet zorgen dat het probleem wordt opgelost want stel je moet met spoed naar de kliniek.
Puntje 2 paard vertrouwt mij gelukkig steeds meer maar ik verhuis niet mee. Ze moeten het straks echt weer zelf doen.

Paard in trailer zonder schot/stangen zou kunnen maar vaststaan is ook nog een dingetje. Helemaal los ga ik niet doen, mij te link.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:20

Kan het paard niet onder de man naar de nieuwe stal? Of is dat te ver?

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 00:28

Nee, dat durven ze niet want paard is niet verkeersmak en gooit hoofd omhoog en wordt dan onbestuurbaar. Het is iets van 15 km geloof ik.
Eventueel iemand mee op bomproof paard zou nog kunnen maar niemand van die stal wil mee.

Pauline
Berichten: 12191
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:31

Dat zegt al veel, als niemand mee wil..

Telpeva

Berichten: 14892
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:35

Die stalgenoten weten waarschijnlijk ook wel hoe laat het is met die mensen en het paard :o

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:38

Een pluim voor je verantwoordelijkheidsgevoel, dat is onbetaalbaar, maar er zijn grenzen. Ik hoop dat de missie voor het paard hoe dan ook zonder brokken verloopt.

Qerty
Berichten: 2023
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:40

Ik zou eerlijk gezegd mijn handen ervan af trekken.
Vind eigenlijk dat je dat al had moeten doen n.a.v het zondagsplan. Als iets zo tegen je gevoel indruist moet je er eigenlijk niet aan beginnen.
Dat je hen helpt om het paard aan de trailer te wennen begrijp ik wel. Maar jouw doel lijkt me totaal anders dan dat van hen. Jij werkt aan een lange termijn oplossing, terwijl zij maar 1 ding voor ogen hebben. Namelijk, het paard in de trailer zodat hij verhuisd kan worden. Hoeveel stappen je met het paard ook zet, als jullie zo verschillen in visie en zij niet bereidt blijken te (willen) leren gaat het hoe dan ook voor jou eindigen in een frustratie.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, ben zelf ook erg goed in andermans problemen de mijne maken.

Rizette
Berichten: 4459
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:54

Kan me voorstellen dat je het heel graag tot een goed einde wilt brengen. Maar dit is mission impossible. Op het moment dat jij de leiding overneemt over andermans paard en niet meer werkt volgens hun plan ben ik bang dat hun verzekering ook zegt red je er mee, maar niet bij ons komen als het niet gaat Ik zou dit zelf absoluut niet zo willen, Iemand helpen o.k, maar wel met aanwezigheid van de eigenaren ook al staan ze achter een boom.En ook in opdracht werken niet naar eigen idee. En niet overnemen en eigen plan trekken en het risico lopen dat er iets misgaat en je je eigen verzekering mag gaan benaderen. Gebeurt jou iets dan ben ik bang dat je eigen verzekering ook zegt red je er mee je wilde het toch allemaal zelf zo? Er was geen opdracht geen afspraak. Ik krijg de indruk dat ze helemaal niet graag willen dat jij dit gaat doen. Anders betaalden ze toch gewoon. Je moet je niet op gaan dringen, lijkt me echt niet wijs. Nederland heeft zoveel mensen die een paard goed op een trailer kunnen krijgen. Laten ze iemand kiezen die bij hen past en misschien minder kost of een andere oplossing zoeken. Komt vanzelf goed als ze zelf maar echt willen verhuizen en anders blijven ze waar ze zijn nog geen probleem toch?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:55

cissy schreef:
Ik was vergeten te melden dat een paard ernaast ook geprobeerd is al twee keer. Eerste keer met braaf paard, tweede keer met weidemaatje. Het paard is echter onderdanig en durft niet langs de billen van een ander paard de trailer in te lopen.

En met een voorlader werken en het andere paard andersom zetten? Zou dat werken?

Ik heb er eentje gehad die alleen trailers zonder klep gewend was, die weigerde een klep op te lopen. Die is verhuisd in een trailer zonder laadklep, anders nam ze een gigantische sprong van de zijkant. Heeft ook even geduurd voor ik daarachter was.

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 04:49

[quote="cissy"]Volgende dag, instructrice van B kwam met haar trailer om te kijken of het nu zou lukken.
Zijn twee uur ruim bezig geweest met zelfde resultaat. Wel minder zwepen etc want A was er niet bij en instructrice vond zwepen niet ok.
Dierenarts gebeld voor verdoving en hij was het er niet mee eens en geadvisseerd niet te doen.
Paard compleet vd wereld en uiteraard niet gelukt.
B weer huilen want kon niet verhuizen.


Na uurtje of 3,5 en vele malen gesteigerd, door de touwen gerend, geslagen met zwepen, 6 man helpertjes, een tranquigelletje en vele frustraties later, paard compleet over dr grenzen gejaagd en maar weer op stal gezet en volgende dag weer proberen.

Na slaan en 2 uur proberen te laden is een paard wel over de zeik ja! Dan werkt verdoving idd niet meer! Gwn geven als ze nog rustig op stal staat en niks doorheeft 3 kwartier later inladen! Domesedan gel werkt het beste en hebben de paarden zelf ook minder last van met weer wakker worden!

Mando

Berichten: 15766
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:34

Ik vind dat je engelen geduld heb een te groot hart en het netjes oplost.

Ik vind het sneu voor het paard die behept is met deze eigenaren.

Ben benieuwd of hij kan verhuizen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:17

xyzutu2 schreef:
Ik zou mijn handen ervan aftrekken (maar dan op een iets positievere manier dan jouw attitude in dit topic ;) ) en ze adviseren om met hun paard aan te sluiten bij een van de grote internationale vrachtwagentransporten. Ik heb daar zelf ook eens naar geinformeerd met mijn paard dat niet alleen kan staan op de vrachtwagen/trailer (erop/eraf is geen probleem) maar wel moest verhuizen, en het was tot mijn verrassing geen probleem om hem voor dat pruteindje mee te laten liften in een vrachtwagen waar al paarden in stonden voor in/export. Je moet er wel voor betalen en je bent afhankelijk van wanneer er die week een transport bij jou in de buurt komt, maar je paard staat veilig, heeft maatjes in het laadruim die hem geruststellen en die chauffeurs zijn pro's in het laden van moeilijke paarden, die hebben ze er zo op omdat ze niets anders doen en gewoon rustig blijven omdat ze alles al een keer gezien hebben.

Dat lijkt me een prima plan. Paard komt dan in een rustige situatie waarbij iedereen, paarden en mensen, het de normaalste zaak van de wereld vinden dat hij gewoon instapt en meerijdt. Hij is dan niet meer het middelpunt van de belangstelling en doet gewoon zoals iedereen. Omdat zo'n vrachtwagen stabiel is en meer hoofdruimte biedt zal het paard veel minder weerstand hebben. Kan de nieuwe stalbaas niet helpen om zoiets te regelen?
Wat ze achteraf doen ivm toekomstige verplaatsingen kunnen ze dan rustig uitzoeken eens ze verhuisd zijn.

Tancreda4

Berichten: 24179
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:00

Inderdaad ook wat Rizette zegt. Ik snap dat je hart bloed en je het voor de langere termijn wilt oplossen, maar voor nu is een verhuiting voor de eigenaren belangrijker. En wss is het helemaal geen long term oplossing als ze op zo'n andere manier met het paard omgaan dan jij denkt dat bij het paard past, dat terug in het oude patroon en probleem te verwachten is. Ik zou, zeker gezien het een vrienden dienst is geworden, maar het naar mijn idee geen mensen zijn die naar je hart staan, mijn handen er van af trekken. Of vandaag idd paard erop zetten en direct weg rijden al dan niet met wat tranquigel erin om eventuele paniek met de klep of stang te proberen vermijden. As je dat iig aandurft met je materiaal.

Voor nu is het kunst hem van a naar b te krijgen. Ook niet mijn pakjeaan, ik zou ook , indien de tijd er voor is, voor long term willen gaan. Maar helaas is die tijd er in dit geval niet. Zonde, maar blijft het paard van de eigenaar en de eigenaar beslist. Ik ben bang dat je aan het dweilen bent met de kraan open.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 09-01-18 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:16

Ik ben ook benieuwd hoe dit af loopt dus ik volg ook!

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:22

zo jeetje, wat een geduld heb jij zeg! knap! ben benieuwd hoe het afloopt en als ik het zo lees, passen de eigenaars karakters met het paard totaal niet.

cissy

Berichten: 19886
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 11:05

Ik heb carte blanche van meisje B en haar moeder, hebben ook getekend voor eigen risico. Ze betalen wel alleen hadden ze niet op zoveel tijd gerekend en hebben nu de financiele middelen niet, dure maanden gehad.

Willen dus lopend gaan verhuizen en dan op nieuwe stal de training weer gaan oppakken.
Vooral de moeder wil dat het een lange termijn oplossing is en dat nu mijn moeite niet voor niks is geweest.

Iemand meerijden met braaf paard is op die stal eigenlijk niet mogelijk. Allemaal recreatieruiters (sommigen met braaf paard) die eigenlijk gewoon niet durven en het niet zien zitten om dan in hun eentje terug te moeten. Ik kan daar wel inkomen hoor.