Paard loopt niet mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miesnaom

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:48

Ben wel benieuwd hoe je het nu gaat aanpakken/ oplossen eigenlijk. Zou je ons op de hoogte kunnen houden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:53

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:02

En wat doet hij als je van de paddock/wei niet direct naar stal loopt maar een andere kant op?
Als hij dan wel meeloopt is het "probleem" wel direct duidelijk en heeft hij gewoon geen zin om naar stal te gaan om welke reden dan ook (bang voor buurman/ eng raampje/ noem maar op) en zul je hier dus aan moeten gaan werken.

Andere manier om te kijken of het bijvoorbeeld aan jou zelf ligt is je paard daar iemand anders uit de paddock te laten halen en op stal te zetten. Zou dan zelf wel iemand uitzoeken die genoeg ervaring heeft (personeel van stal ofzo). Zorg dan wel dat je er zelf niet bij in de buurt staat zodat je paard je niet direct kan zien of jouw spanning niet kan "voelen".

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 18:31

Ik heb inmiddels al een tijdje contact met een gedragstherapeut, of het nou aan mij of mijn paard ligt, dat zal dan wel duidelijk worden :) Ik denk dat het aan ons beiden ligt.

@Palousa_boy
Dan staat ie vaak ook stil, als ik een andere kant op ga. Ook heeft hij niet echt een buurman haha, we hebben 5 stallen, waar de paarden alleen worden geborsteld en of opgezadeld. Ze staan namelijk 24/7 butien.
Bij anderen loopt hij al helemaal niet mee.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:40

Een gedragstherapeut omdat je jonge spruit niet mee wil lopen aan een touwtje? Jongens toch, wat vind ik dat overdreven. Ga gewoon eens longeren zoals het hoort in plaats van 'proberen er wat beweging in te krijgen' en dan leert je paard meteen reageren op een drijvende houding. Het feit dat hij niet vooruit gaat op druk wil zeggen dat hij onvoldoende respect heeft of gewoonweg nog niet snapt wat jij bedoelt met je houding. Net als een opdringerige pony die op de weide andere pony's gaat lastigvallen en niet afdruipt als de andere dreigend op hem afkomen. Je hebt er helemaal niks aan om dit zo op te blazen en er zoveel aandacht aan te geven. Gewoon deftig longeren en je paard opvoeden, hij is tenslotte nog maar 2. Je hoeft er niet te veel geduld mee te hebben, dat hebben andere paarden waarschijnlijk ook niet met hem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:47

Jij blokeert waar door je veulen stopt, ik herken het namelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:00

Amado schreef:
Ik heb inmiddels al een tijdje contact met een gedragstherapeut, of het nou aan mij of mijn paard ligt, dat zal dan wel duidelijk worden :) Ik denk dat het aan ons beiden ligt.

Jou

Die therapeut denkt €€€€ dat is niet zo lastig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:30

Nies_ schreef:
Amado schreef:

Jou

Die therapeut denkt €€€€ dat is niet zo lastig.

precies ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:57

Heleennn schreef:
Een gedragstherapeut omdat je jonge spruit niet mee wil lopen aan een touwtje? Jongens toch, wat vind ik dat overdreven. Ga gewoon eens longeren zoals het hoort in plaats van 'proberen er wat beweging in te krijgen' en dan leert je paard meteen reageren op een drijvende houding. Het feit dat hij niet vooruit gaat op druk wil zeggen dat hij onvoldoende respect heeft of gewoonweg nog niet snapt wat jij bedoelt met je houding. Net als een opdringerige pony die op de weide andere pony's gaat lastigvallen en niet afdruipt als de andere dreigend op hem afkomen. Je hebt er helemaal niks aan om dit zo op te blazen en er zoveel aandacht aan te geven. Gewoon deftig longeren en je paard opvoeden, hij is tenslotte nog maar 2. Je hoeft er niet te veel geduld mee te hebben, dat hebben andere paarden waarschijnlijk ook niet met hem.

Het is bijna eng. Wilde echt exact hetzelfde zeggen := .

Ik vind een gedragstherapeut echt zwaar overdreven, dan moet ik er ook maar een stuk of 6 bijhalen met mijn dondersteen denk ik. :') :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:04

Nu ja, als je zelf niet de ervaring en kunde hebt om een jong paard correct op te voeden, is het geen schande om iemand erbij te halen die je kan helpen. Of dat dan de stalbaas of een gedragstherapeut is, moet de persoon in kwestie zelf uitmaken.

Een tik met de longeerlijn of zweep is niet de oplossing wanneer je lichaamshouding en daadkracht niet hetzelfde uitstralen als die tik. Integendeel, de situatie kan verergeren wanneer het paard bedenkt dat die niet op de plek gezet wilt worden door dat lager in rangorde geplaatste wezen. Vroegtijdig de correcte hulp inschakelen en niet wachten tot het een k*tknol is, kan ik dan niet belachelijk vinden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:04

Zoals eerder werd gezegd een tik met het touw is echt verkeerd. Het veulen moet geen angst voor het touw krijgen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:11

Maar het gaat niet om een bang veulentje maar om een verwende twenter. :=

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:32

Heleennn schreef:

En jij vergelijkt je kunde in communiceren met die van andere paarden? Laten we duidelijk zijn. Paarden communiceren met elkaar op veel hoger niveau. De meeste problemen, ook koppige paarden (meestal schijnbaar) is of een lichamelijk probleem of een communicatie probleem. Het paard protesteert. Hem verplichten te zwijgen (door het ongewenste gedrag hardhandig af te blokken) is niet de oplossing van het probleem. De communicatie verslechterd alleen maar en andere problemen zullen komen. Dit geld niet alleen voor jou, maar ook voor alle anderen die aanbevelen om het met een pijnlijke prikkel te bestraffen. Vechten tegen het paard is nooit de oplossing. Alleen als laatste redmiddel uit zelfverdediging.
Ik denk dat TS er heel goed aan doet hier goede hulp bij te halen. Hulp die gelukkig bevorderlijk werkt en niet gewoon maar makkelijk een tik laat geven als excuus 'consequent zijn' en 'opvoeden' terwijl het gewoon gebrek aan kennis of weigeren nadenken is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:06

Ik heb niet alles gelezen, maar let je wel op je eigen lichaamstaal? Je kunt een paard (en zeker een jong paard) heel erg blokkeren door een verkeerde houding van jezelf.

Ik heb bij moeilijke paarden veel gehad aan de boeken van Klaus Hempfling, vooral het grondwerk.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:15

Leuk he de periode "ik ben twee en ik zeg nee?. Ik heb mijn Fjord op bijna twee jarige leeftijd gekocht en ook hij heeft deze periode gehad. Vanaf dag 1 zijn we altijd bezig geweest met het leiden van het paard, aandacht bij ons houden en ook dit is veel met achterwaarts zetten gegaan. Wij hebben in de beginfase instructie gehad van Equinologica en dit was prettig ter ondersteuning. Als hij stil ging staan, ging hij gewoon achteruit en dan weer vooruit. Wilde hij juist voorbij ons of te drammerig met lopen, dan ging hij ook achteruit maar wel direct druk eraf met de eerste stap reactie. Of bij brutaal gedrag kwam de leadrope erbij om hem achteruit te zwaaien met het touw. Dus niets met tikken/klappen of andere onprettige handelingen. Alles met lichaamstaal en duidelijkheid en nu doet hij dat niet meer, hij is nu heel goed te leiden en hij kent onze grenzen heel goed. Zaak is wel dit altijd zo te houden door het consequent toe te passen, elke dag weer dat je je paard in handen hebt. Wij zijn altijd aan het opvoeden als hij in handen is, hierdoor hebben we inmiddels een fijne 2,5 jarige met natuurlijk ook zijn uitprobeermomenten en jonge streken.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:37

TS misschien komt t doordat hij laatst weer verhuist is? Tis ook nieuw voor hem natuurlijk. En in de bak los kent ie t misschien van een vorige stal maar het erf is misschien onwennig. En toen mijn paardje niet mee wilde lopen (gewoon geen zin) loop ik met m op n volte. Dus ik loop links naast m en hij denkt: "haha fy ik ga stilstaan" en hij wil niet meer meelopen (niet terug naar de paddock ofzo), dan stuur ik m naar links en ga ik gwn een stukje naar links lopen (gwn een rondje). En anders deed ik t halster gewoon af want dan liep ie wel mee (idk waarom hahaha)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:32

Ik heb geen tijd meer voor een uitgebreide uitleg. Mss dat ik daar zondag tijd voor vind. Maar er is een specifiek punt dat hier een uitweg kan bieden. Het belonen van wat komt voor het voorwaarts gaan. De samentrekkingen van bepaalde spieren, het verplaatsen van lichaamsgewicht (maar een heel klein beetje), of een lichte beweging van het hoofd voorwaarts, en dergelijke dingen. Ik weet dat sommigen denken dat je paarden er juist mee verpest of verwend. Maar toch is fijner communiceren net datgene dat paarden extra vertrouwen en leiding geeft. Hierdoor leert het paard ook dat je niet tegen hem of haar wil werken. Maar met hem of haar. En nee dit verpest geen paarden. Degenen die beweren dat dat wel het geval hebben geen flauw benul van deze methode of hoe die uitgevoerd moet worden. Gelijkaardige methodes kunnen verwende paarden opleveren. Dat is waar. Zelfs het toepassen van deze methode kan ervoor zorgen dat je het probleem niet oplost of zelfs vergroot. Maar dan alleen wanneer je niet op het juiste moment de release geeft. Daarom is het ook goed dat ze hier iemand bij haalt die veel ervaring heeft. Iemand die heel goed aanvoelt wanneer de release gegeven moet worden.

En jazeker, een bestraffende tik zal ook helpen. Maar het zal ook helpen dat je paard minder open communiceert met je. Als een paard dit doet zonder lichamelijke oorzaak, is het paard naar een stevigere vorm van communiceren overgestapt omdat de vorige communicatie niet is opgepakt. Als je dat met een of meerdere tikken geven wil oplossen kan het zijn dat het paard zijn of haar communicatie nog opvoert met trekken of steigeren ed. Of het kan betekenen dat je paard leert dat het niet zijn zegje mag doen.

Dus TS het is goed om te zien hoe je blijft weigeren om advies van tikken te geven niet op te volgen. Het is goed dat je graag bij leert en hulp hebt ingeschakeld. Blijf aan je principes vasthouden. En onthoud dat iedereen die vind dat een tik geven of slaan bij een paard nodig is voor iets anders dan zelfverdediging, niet begrijpt hoe dit op een leuke manier opgelost kan worden. En mss dat je dat zelf ook nog niet ziet. Maar ik denk dat als je een goede gedragstherapeut te pakken hebt, dat die je dat kan laten zien en je hierbij kan helpen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:44

Ach hou op. Het gaat om meelopen aan een touwtje. Dat leer je een veulen en daarna snappen ze het voor de rest van hun leven. Als je een 2-jarige die dat eerder wel deed nog niet mee krijgt vraag ik me af wat je met een jong paard doet. http://www.marktplaats.nl en koop een ouder, wijzer dier wat wel geschikt is voor je.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:22

jensvl schreef:
Heleennn schreef:

En jij vergelijkt je kunde in communiceren met die van andere paarden? Laten we duidelijk zijn. Paarden communiceren met elkaar op veel hoger niveau. De meeste problemen, ook koppige paarden (meestal schijnbaar) is of een lichamelijk probleem of een communicatie probleem. Het paard protesteert. Hem verplichten te zwijgen (door het ongewenste gedrag hardhandig af te blokken) is niet de oplossing van het probleem. De communicatie verslechterd alleen maar en andere problemen zullen komen. Dit geld niet alleen voor jou, maar ook voor alle anderen die aanbevelen om het met een pijnlijke prikkel te bestraffen. Vechten tegen het paard is nooit de oplossing. Alleen als laatste redmiddel uit zelfverdediging.
Ik denk dat TS er heel goed aan doet hier goede hulp bij te halen. Hulp die gelukkig bevorderlijk werkt en niet gewoon maar makkelijk een tik laat geven als excuus 'consequent zijn' en 'opvoeden' terwijl het gewoon gebrek aan kennis of weigeren nadenken is.

Haha wauw, ik neem het woord 'tik' of 'slaan' letterlijk niet in de mond en toch kan jij er van maken dat ik vind dat ze het paard maar gewoon even door elkaar moet rammelen. En waar zeg ik iets over afblokken? Ik zeg dat zij aan haar communicatie moet werken opdat haar paard zou begrijpen wat ze bedoelt, ik zeg dat ts een drijvende houding moet aannemen bij het longeren en niet gewoon wat moet lopen klieren. Zeker bij een jong paard moet je altijd consequent zijn. Niet de ene dag tolereren dat hij niet reageert op je lichaamstaal en de andere dag gelijk super streng zijn. Je moet je paard altijd corrigeren. Dus ook als hij niet vooruit gaat als je hem vooruit drijft. Daarom hoef je niet te slaan, de basis opvoeding moet namelijk gebeuren bij het grondwerk en longeren. Als dat goed zit hoef je nog maar je schouders te openen en het paard moet al voorwaartse drang krijgen. NERGENS maar dan ook nergens zeg ik dat ze het paard moet slaan. Even leesbrilletje kopen hoor 8)7

Wat blaas je dit probleem trouwens ongelooflijk op, het is door dit soort adviezen dat mensen het zichzelf veel te moeilijk maken. Gewoon je boerenverstand gebruiken, je paard respecteren en dan respecteert je paard jou ook wel terug. Streng en rechtvaardig opvoeden van een tweejarige is helemaal niet verkeerd, je moet duidelijk zijn om een stabiel paard te krijgen waar je later ook op kan rekenen. En als jij denkt dat streng zijn enkel kan door klappen uit te delen is er iets serieus mis met jouw stijl van paarden houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:41

Ik sluit me volledig aan bij wat "Sizzle" hier al heeft gezegd.
Wij horen hier een bijzonder kort beschreven probleem schets, en op zo'n kort verhaaltje is het dan ook moeilijk, eigenlijk onmogelijk om echt een beeld te hebben van het echte probleem.
Het is heel duidelijk dat de eigenaar van dit paardje al heel wat heeft uitgeprobeerd en het lukt nog steeds niet. Zo wordt er dus idd een probleempaard gemaakt, weliswaar onbedoeld maar de eigenaar is nu bezig om dit ongewenste gedrag er juist meer in te trainen en dat is toch zeker niet de bedoeling.
Niet zelf verder trainen , haal er een Trainer bij en heel waarschijnlijk zal die ook al bij een eerste training een zeer grote verbetering kunnen laten zien, en na een reeks keren trainen is heel waarschijnlijk dit hele gedrag verleden tijd, en op die manier leert ook de eigenaar hoe te kijken naar de diverse vormen van paardengedrag, hoe er communicatie met het paard gemaakt wordt, hoe te reageren en te belonen, ......
Zoek hulp, dit is zeer zeker op te lossen , ben ik heel zeker van.

Sizzle schreef:
troi schreef:
Zet hem achterwaarts, en dan weer voorwaarts vragen, net zolang tot hij weer voorwaarts wil. Duurt zelden lang omdat de meeste paarden achterwaarts maar stom vinden :D

Dan moet TS wel goed de dreig signalen kennen anders leert ze hem enkel steigeren.

Een instructeur is niet nodig, maar gewoon een volwassene zoals een stalbaas is genoeg.

Ik ken iets te veel paarden waar als jong dier mee geprutst is en waar je dus al bij het inrijden op problemen stuit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:25

@Heleenn: ik heb jou post gebruikt omdat het de recentste was die commentaar heeft op het feit dat ze hulp vraagt. Ik wil duidelijk maken dat ze er goed aan doet om hulp te vragen. En idd, meer ervaren personen zouden dit probleem op een vriendelijke manier hebben opgelost in het begin. Maar het feit dat TS dit probleem nog steeds heeft, is het goed dat ze effe hulp inroept. Het geven van een bestraffende tik is niet zozeer op jou bedoeld, maar op al de rest die dit verkondigt. Ik ben echter wel van mening dat bij goed leiderschap, correctie vrijwel nooit nodig is.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:56

Nogmaals.. kijk eens naar een Monty Roberts halster.. hiermee kan je signalen duidelijker doorgeven en belonen zonder vervelend gedrag rondom belonen te creëren (kan je nu al garanderen dat dat gaat gebeuren als je bij elke spier naar voren beloont).

Goed inlezen hoe je met het halster moet werken. Je zei eerder dat t op een halstertouw niet reageert; dit werkt anders. Kíjk er op z’n minst eens naar.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 15:30

Bedankt iedereen voor de adviezen, of ik er nou een trainer, of gedragstherapeut bij haal maakt verder ook niet uit.

Ik zal alle grote berichten vanavond even doorlezen en beantwoorden

Nies_, ik wil je vragen hiermee te stoppen.
Hij is van 2 maanden in mijn bezit, hij kent het mee lopen dus, maar de laatste tijd wilt hij dat niet meer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:36

Hij kent het wel, maar hij luistert niet. Dat zeggen mensen toch al vanaf het begin? Fijn dat je nu zelf ook tot die conclusie komt.

Sabinee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:41

Amado schreef:
Hoihoi!
Ik loop met mijn 2-jarige een beetje vast (letterlijk en figuurlijk :P )

Het meest van de dagen loopt hij gewoon niet mee, dan loopt hij bijvoorbeeld mee de paddock uit en gaat dan stil staan en dan krijg ik hem gewoon niet meer vooruit.
Hetzelfde geldt met 'longeren' (lees: los laten in de longeerbak en een beetje in beweging krijgen)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Groetjess!

Ik denk dat het in de jaren dat hij ouder word beter word! Het is nog een jong dier, eigenlijk kun je wel zeggen dat het nu een puber is :j vroeger zelf ook gehad! Nu is hij 8 en gedraagd zich voorbeeldig! :D
Als het echt niet lukt! Haver voeren..