Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik denk dat het aan ons beiden ligt.Heleennn schreef:Een gedragstherapeut omdat je jonge spruit niet mee wil lopen aan een touwtje? Jongens toch, wat vind ik dat overdreven. Ga gewoon eens longeren zoals het hoort in plaats van 'proberen er wat beweging in te krijgen' en dan leert je paard meteen reageren op een drijvende houding. Het feit dat hij niet vooruit gaat op druk wil zeggen dat hij onvoldoende respect heeft of gewoonweg nog niet snapt wat jij bedoelt met je houding. Net als een opdringerige pony die op de weide andere pony's gaat lastigvallen en niet afdruipt als de andere dreigend op hem afkomen. Je hebt er helemaal niks aan om dit zo op te blazen en er zoveel aandacht aan te geven. Gewoon deftig longeren en je paard opvoeden, hij is tenslotte nog maar 2. Je hoeft er niet te veel geduld mee te hebben, dat hebben andere paarden waarschijnlijk ook niet met hem.
.
Heleennn schreef:Een gedragstherapeut omdat je jonge spruit niet mee wil lopen aan een touwtje? Jongens toch, wat vind ik dat overdreven. Ga gewoon eens longeren zoals het hoort in plaats van 'proberen er wat beweging in te krijgen' en dan leert je paard meteen reageren op een drijvende houding. Het feit dat hij niet vooruit gaat op druk wil zeggen dat hij onvoldoende respect heeft of gewoonweg nog niet snapt wat jij bedoelt met je houding. Net als een opdringerige pony die op de weide andere pony's gaat lastigvallen en niet afdruipt als de andere dreigend op hem afkomen. Je hebt er helemaal niks aan om dit zo op te blazen en er zoveel aandacht aan te geven. Gewoon deftig longeren en je paard opvoeden, hij is tenslotte nog maar 2. Je hoeft er niet te veel geduld mee te hebben, dat hebben andere paarden waarschijnlijk ook niet met hem.
jensvl schreef:Heleennn schreef:Een gedragstherapeut omdat je jonge spruit niet mee wil lopen aan een touwtje? Jongens toch, wat vind ik dat overdreven. Ga gewoon eens longeren zoals het hoort in plaats van 'proberen er wat beweging in te krijgen' en dan leert je paard meteen reageren op een drijvende houding. Het feit dat hij niet vooruit gaat op druk wil zeggen dat hij onvoldoende respect heeft of gewoonweg nog niet snapt wat jij bedoelt met je houding. Net als een opdringerige pony die op de weide andere pony's gaat lastigvallen en niet afdruipt als de andere dreigend op hem afkomen. Je hebt er helemaal niks aan om dit zo op te blazen en er zoveel aandacht aan te geven. Gewoon deftig longeren en je paard opvoeden, hij is tenslotte nog maar 2. Je hoeft er niet te veel geduld mee te hebben, dat hebben andere paarden waarschijnlijk ook niet met hem.
En jij vergelijkt je kunde in communiceren met die van andere paarden? Laten we duidelijk zijn. Paarden communiceren met elkaar op veel hoger niveau. De meeste problemen, ook koppige paarden (meestal schijnbaar) is of een lichamelijk probleem of een communicatie probleem. Het paard protesteert. Hem verplichten te zwijgen (door het ongewenste gedrag hardhandig af te blokken) is niet de oplossing van het probleem. De communicatie verslechterd alleen maar en andere problemen zullen komen. Dit geld niet alleen voor jou, maar ook voor alle anderen die aanbevelen om het met een pijnlijke prikkel te bestraffen. Vechten tegen het paard is nooit de oplossing. Alleen als laatste redmiddel uit zelfverdediging.
Ik denk dat TS er heel goed aan doet hier goede hulp bij te halen. Hulp die gelukkig bevorderlijk werkt en niet gewoon maar makkelijk een tik laat geven als excuus 'consequent zijn' en 'opvoeden' terwijl het gewoon gebrek aan kennis of weigeren nadenken is.

Sizzle schreef:troi schreef:Zet hem achterwaarts, en dan weer voorwaarts vragen, net zolang tot hij weer voorwaarts wil. Duurt zelden lang omdat de meeste paarden achterwaarts maar stom vinden
Dan moet TS wel goed de dreig signalen kennen anders leert ze hem enkel steigeren.
Een instructeur is niet nodig, maar gewoon een volwassene zoals een stalbaas is genoeg.
Ik ken iets te veel paarden waar als jong dier mee geprutst is en waar je dus al bij het inrijden op problemen stuit.
Amado schreef:Hoihoi!
Ik loop met mijn 2-jarige een beetje vast (letterlijk en figuurlijk)
Het meest van de dagen loopt hij gewoon niet mee, dan loopt hij bijvoorbeeld mee de paddock uit en gaat dan stil staan en dan krijg ik hem gewoon niet meer vooruit.
Hetzelfde geldt met 'longeren' (lees: los laten in de longeerbak en een beetje in beweging krijgen)
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Groetjess!
vroeger zelf ook gehad! Nu is hij 8 en gedraagd zich voorbeeldig!