Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:46

Babette_f schreef:
Fair schreef:
Kan je niet zorgen dat met het opstappen iemand anders aan de andere kant staat om je paard te begrenzen? Dat de andere persoon zijn hand bijvoorbeeld op de borst houdt.

Ik wil op mijn paard kunnen stappen zonder de hulp van een andere persoon. Wanneer iemand helpt is er nooit een probleem, maar dat maakt het er niet makkelijker op wanneer ik alleen ben.

Gaat het echt probleemloos als er iemand bij is? Wat doet die persoon dan?
Als het echt goed gaat met een helper erbij zou ik voorlopig altijd met helper opstappen en maar de hulp stap voor stap afbouwen. Ttz. eerst vasthouden, dan losjes vasthouden, vasthouden maar nog net op dezelfde plaats staan, iets verder staan, etc. Zo gaat de helper stilaan naar de achergrond verdwijnen en na een tijdje gaat het alleen ook. Je hebt dan natuurlijk een bereidwillige helper nodig om met jou door heel dat proces te gaan.

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:47

bigone schreef:
Doet ze dit al zolang je haar hebt?? En wat je hierboven aangeeft, soms laat ze meteen opstappen, dan meteen weer afstappen belonen en afzadelen. Indien het een slimme tante is(en dat is ze want ze is je te slim af) zal ze heel snel de link leggen, stilstaan is niet aan het werk. Na twee drie keer valt het kwartje.

Laat ons zeggen dat ze dit de eerste maand niet zo heel erg deed.
Wat jij zegt heb ik een tijdje geprobeerd, maar dat heeft geen zin aangezien ze het na een tijdje terug doet. Wanneer de voordelen zal ik maar zeggen wegvallen begint ze opnieuw. Dus wanneer ik wel degelijk rijd, ze geen eten krijgt als beloning, enzovoort. Ze is echt enorm slim en lijkt soms echt over dingen na te denken, ook over dat opstappen. Je ziet echt aan hoe ze doet dat ze erover nadenkt en een beslissing probeert te maken. Wanneer ze eindelijk stilstaat zie je ook gewoon aan haar dat ze bijna zegt: "Oke doe maar wat je moet doen". En daarna is ze enorm aangenaam en werkwillig.

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:52

Sclimpre : Dit gaat meestal probleemloos. Als ze toch gaat bewegen dan houdt de helper haar gewoon rustig vast aan de teugels en dan stopt ze. Momenteel ben ik gestopt met de hulp van iemand anders. Ik ben meestal alleen en bovendien heeft het afbouwen van de "hulp" geen zin. Ze weet perfect wanneer er iemand naast haar staat en wanneer niet. Soms stopt ze zelfs al vanzelf wanneer er iemand aan komt wandelen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:57

En als je haar voorlopig blijft belonen met wat lekkers zodra ze je toelaat?
Doe ik ook altijd. Links een brokje en rechts. Geen enkel probleem. Het is wat is overgebleven van veel weerstand en gezeur met opstappen naar met los teugeltje overal, en op van alles wat maar op hoogte is, ontspannen kunnen gaan zitten op een stilstaand paard.
Conditionering kost tijd, en bij slimme paarden soms wat meer dan tijd ;)

Het kan nu prima zonder brokje en soms doe ik dat ook rustig, maar hij mag best wat lekkers als ik zit ;)

BigOne

Re: Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:49

En heb je haar ook al na laten kijken?? Want ik vermoed, wanneer zaken als beloning niet helpen en ze op een gegeven ogenblik het toch opgeeft, je de ene keer wel gewoon en de week erop niet gewoon op kunt stappen er toch wel eens iets aan de hand kan zijn.