Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Roodvos schreef:In het wild lopen de jonge hengsten wel in (kleine) vrijgezellengroepen. Deze groepen zijn zeker niet zo hecht als de merriekudden, en eenmaal volwassen en in zijn volle kracht zal een hengst de groep verlaten in een poging de kudde van een andere hengst af te pakken.
En dat doen ze door te vechten. In het wild zal de zwakste (meestal) het hazenpad kiezen. Als dat niet gebeurt, vechten ze desnoods tot de dood erop volgt. Dat is hengstengedrag.
Jouw shet kan niet weg uit het weiland, de haflinger blijft zich uitgedaagd voelen, blijft aanvallen en vechten, en gaat door tot de shet weg of dood is.
Dat is dus de reden dat hengsten nagenoeg altijd apart geweid worden, en de reden dat er (ook hier) geadviseerd wordt te castereren. Dan valt dit stukje hengstengedrag weg, en kunnen ze gezellig samen in een ruinengroep.
Mijn advies: indien niet geschikt voor de dekdienst castreren en anders apart houden en alleen weiden.
Rivendell schreef:Het kan wel goed gaan met hengsten. Mijn twee welsh hengsten staan in de paddock naast de merries.
Één hengst van 15 en één van 6. Staan hun hele leven al samen. De 15 jarige is dekhengst. De jongere is timide van karakter en accepteert de oude hengst als baas.
Ze kroelen, ze spelen en soms gaat het iets harder, maar nooit buitensporig
LeenPen schreef:Zoals in de post staat, ik vraag niet om commentaar.
Ik heb hierboven reeds vermeld dat mijn haflinger zijn ballen nog nodig heeft!
Mondy schreef:Askja schreef:Ik lees dit topic door met groeiende ergernis.
Vier hengsten houden en ondertussen duidelijk geen benul van wat een goed management van hengsten inhoudt. Een haflingerhengst bij een gehandicapt (halfblind) shetlandhengstje plaatsen en dan verbaasd zijn dat het misgaat. Willen fokken met een ongekeurde hengst die kennelijk kan overgaan tot zeer agressief gedrag, omdat ie volgens jouzelf (hoe objectief) verder 'zo lief en bijzonder' is. Blijkbaar ook niet over de faciliteiten op je erf beschikken om veilig en fatsoenlijk meerdere hengsten te houden (bang zijn dat ze door de draden gaan).
En dan een topic openen en zeuren als je commentaar krijgt op e.e.a.
Misschien moet jij je licht eens opsteken bij een professionele hengstenhouder om te zien wat er komt kijken bij een goed en verantwoord management van hengsten. Dit soort gehobby is een recept voor ongelukken en inferieure fokkerij.![]()
Niet voor niks dat hengstenhouders ( professionele) zeggen dat (meerdere) hengsten niks te zoeken hebben bij de gem paardenhouder.