Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:58

Ts, even voor alle duidelijkheid, jij moet geen vriendjes zijn met je paard maar de leider. En ik krijg wel een beetje het idee dat jij je paard vermenselijkt, niet doen. Dat hij twee ezels heeft als gezeldschap, prima, beter iets dan niets. Over je probleem, haal een pot cribox of iets dergelijks en smeer daar het gedeelte van het touw mee in waar hij bijt. Simpel snel en meestal effectief. Want ik denk dat jouw paard net iets te weinig respect voor zijn "baas "heeft om te stoppen met bijten in het touw. Veel succes.

Evanlyn55

Re: Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:00

Hij is hele lange tijd gestopt met bijten en ik kon me op dat moment geen beter paard wensen,
nu is hij tanden aan het wisselen en daarom is hij daarmee terug begonnen dat is de reden.
Voor de rest bedankt voor je tip zal het opzoeken.
Estime word echt niet vermenselijkt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:02

EllenEstime schreef:
Hij is hele lange tijd gestopt met bijten en ik kon me op dat moment geen beter paard wensen,
nu is hij tanden aan het wisselen en daarom is hij daarmee terug begonnen dat is de reden.
Voor de rest bedankt voor je tip zal het opzoeken.
Estime word echt niet vermenselijkt!

Over dat vermenselijken verschil ik dan van mening met je. Zijn er paardentandartsen in Spanje?? Zo ja laat dan zijn mond nakijken want misschien zitten er wel doppen op zijn kiezen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:04

Onze ruin is 20 en bijt al zijn hele leven in zijn touw. hij doet maar :')

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:05

Hahahahahaha elibeest :z

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:07

Hey TS,
als eerste, goed dat je hulp zoekt! De adviezen die je hier krijgt zijn misschien niet altijd leuk om te horen en komen niet allemaal even fijn over maar iedereen probeert te helpen! :) Het is jammer dat je geen goede instructeur kan vinden bij jou in de buurt en geen ruimte hebt voor een soortgenoot, dit zou veel verbeteren. Maar ik begrijp uit jouw reacties dat die mogelijkheden er gewoon niet zijn momenteel. Ik hoop wel dat je zal blijven werken naar het krijgen van een soortgenoot voor jouw paard in de toekomst!!

Even een andere tip van mij, heb je gekeken naar boeken over samenwerken en grondwerk? Het boek van Mark Rashid 'Paarden liegen nooit'(Horses never lie) zou jij denk ik heel leuk vinden. Het gaat over hoe je een duidelijke leider kunt zijn. Volgens mij sluit zijn visie goed aan bij die van jou en ik denk dat je er veel aan zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Bay op 21-02-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:08

Om dit 'vriendjes' punt te omzeilen had je ook kunnen zeggen. Hadden we niet eerder op die manier aan gedacht. Kunnen we nu niet realiseren. Houden we zeker in gedachte en gaan we aanpassen als de mogelijkheden zich wel voordoen. Kan iemand mij helpen met andere maatregelen die ik kan treffen.
Nu zit je vooral in de weerstand en sla je om je heen en lijkt het of het punt niet overkomt. Terwijl heel veel mensen (en de wetenschap) die echt een fundamenteel punt vinden.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:12

Ja een fundamenteel punt precies zeker waar.
Ik heb al een paar keer vermeld dat dat nu niet gaat maar volgend jaar hopelijk wel als je me niet gelooft scroll dan maar wat terug dan kan je dat zien Polo013.
En Bay bedankt voor je reactie ik zal het boek zeker eens opzoeken en bestellen bedankt al!

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:44

hey, over dat in het touw bijten: mijn verzorgpaard beet ook in alles, touwen, loshangende keel en neusriemen, teugels, alles :p. heb haar op een gegeven moment het commando los geleerd. steeds als ze iets in de mond deed drukte k met mn duim tegen t gehemelte (gaat de mond automatisch open, heel geinig) en zei k los, nu laat ze het zelf al los en stopt ze zelfs met proberen als k los zeg. ze probeert t ook steeds minder. Gaat wel wat tijd overheen, maar als je t commando erin kan krijgen werkt t wel

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:46

Bedankt ShirleyT zal het zeker eens proberen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:49

@shirleyt komt idd neer op wat ik ook al noemde. Werkt hier ook ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:32

Je zou ook even de touwen inspuiten met spul wat ze smerig vinden. Een pepperspray of hertshoornspray.
Over de jollybal. Je zou ook een oude versleten voetbal kunnen geven.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:21

Ja dankje zal het proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:30

EllenEstime schreef:
Ja dat weet ik maar zij kennen de hele situatie niet he ofwel?
Ik weet dat een paard zou helpen ja dat weet ik.
Maar dat is een onnodige reactie dus liever laat zo een reacties achterwege bedankt alvast!

Wij kennen de situatie net zo goed als dat jij hem schildert. Hoe vollediger en eerlijker jij bent hoe beter beeld wij krijgen.

En ja, het is wel nodig om jou te zeggen dat hij met andere paarden moet staan. Daar gaan mensen ook niet mee ophouden alleen maar omdat jij het -nogal bot- vraagt. En weet je waarom? Omdat het een nogal belangrijk punt is. Er zijn landen waar het al verboden is om een paard te houden zonder soortgenoten. Andere paarden dus, ezels zijn geen soortgenoten. De SOORT heet paard en een paard heeft andere dieren van de zelfde SOORT nodig. Dieren van de FAMILIE der paardachtigen zijn geen goede vervanging. Het is prima dat je je paard fysiek goed verzorgt. Maar hij heeft ook een geest en die wordt nu in de huidige situatie schandalig verwaarloosd.

Wat jij nu doet is in die landen officieel dierenmishandeling. In de rest van de wereld is het ook mishandeling, alleen zijn er daar nog geen wetten voor. En je doet het al sinds hij een veulen is. Ik heb er geen goed woord voor over.

En je paard is er de dupe van dat jij niet de verantwoordelijkheid hebt genomen om je er in te verdiepen wat een paard is, wat hij nodig heeft en hoe je er mee om gaat. Een bit en sporen is veel minder zielig dan hem contact met SOORTgenoten te onthouden. En een bit en sporen zijn ook veel minder zielig dan een gebrek aan duidelijkheid en inzicht. En dat is wat je paard bij jou wel heeft, gezien de problemen die je zelf schetst.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:33

http://www.levendehave.nl/vraag/kunnen- ... men-de-wei
Lees even deze link eens na voor je iets zegt? Bedankt.
Er staat ook op een ander artikel dat het niet ideaal is maar helemaal geen mishandeling is.
Het word mishandeling genoemd wanneer 1 paard zonder ander hoefdier samen staat.
Kom hier maar eens kijken hoeveel dieren die heel alleen staan,
En dan ook nog geslagen worden mager zijn.
Dus ja idd ik denk niet dat ik een slecht persoon ben voor mijn paard!
Weet je wat ik even erg vind?
Een paard vieze met chimalien gemaakte paardenkoekjes daar maak je het paard binnenin ook kapot, denk daar maar eens over na eer je zo uit je slof schiet!

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:31

Hoi TS,

Als je paard weer in het touw gaat bijten of andere dingen gaat doen dan die jij wil, moet je consequent en duidelijk blijven. Zeker bij een jonkie.

En met consequent en duidelijk blijven bedoel ik niet dat je hem hoeft te gaan slaan of iets maar duidelijk in je lichaamshouding en bewegingen die je maakt.

Wat betreft dat je bang voor hem bent zou ik lekker veel bezig gaan met grondwerk en vrijheidsdressuur maar zou ik het steigeren even laten.. en zijn ook heel veel andere leuke truckjes :P

Succes! :D

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:56

Bedankt voor je bericht zal het zeker doen en ik leer hem trouwens steigeren nog niet aan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:00

EllenEstime schreef:
Dan maar wat strenger?
Haha jij kent de Spaanse mentaliteit nog niet geloof ik!
Slaan, schoppen, paarden kopschuw maken boos en depressief geloof me ik denk dat mijn paardje beter verdient als dat.

Weet je wat jullie zijn echt net hetzelfde als op fb ik ga proberen mijn post te verwijderen want krijg er genoeg van.
Jullie noemen jezelf waarschijnlijk ook ervaren paardenmensen denk ik he?
Nou denk maar eens een keertje meer na

Als je op fb hetzelfde te horen kreeg als hier, gaat er dan geen lampje branden dat er misschien wel eens een kern van waarheid in zit in wat iedereen zegt en jij eens ets anders moet gaan doen?

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:05

Ik heb gezegd geen comment meer van mij.
Jullie snappen het gedeelte dat gaat nu niet precies en ik steek hier veel te veel van mijn kracht in aju de kost.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:11

Wij snappen het meer dan jij wilt horen, daar ligt het probleem.

Een paard heeft een ander paard nodig om gelukkig te zijn.
Een aap is voor jou ook een "soortgenoot" maar ga daar eens 2,5 jaar mee in huis wonen zonder ander contact?
Zeg je dan nog steeds dat is voldoende?

Jij bent niet consequent genoeg of hebt de verkeerde timing en daar zul je zelf aan moeten werken.
Je paard zou zijn energie en behoefte beter kwijt kunnen als er een ander paard bij staat. Wat op de 3 hectare die je hebt ook wel te realiseren valt.

Jammer dat nog niet alle landen het overgenomen hebben dat een paard niet alleen mag staan. (en daar wordt geen ezel mee bedoeld)
Nu zal dat in Spanje ook niet snel gebeuren, maar ik hoop dat in Nederland die regel wel snel gaat komen. Om dit soort gevallen te voorkomen.
Want dit gaat later een paard zijn wat niet bij andere kan staan en als er dan een discussie over komt mensen aan komen met, die van mij kan niet met andere, ik kan er ook niets aan doen.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:20

jullie en ik zullen zelf zien wat er van komt zal het jullie zeker laten zien geloof me!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:33

Wat mij opvalt en je weet dat ik dit absoluut niet gemeen bedoel maar je zegt dat hij 2.5 jaar oud is, dat je hem al hebt sinds hij een half jaar oud was en je de financiële status niet hebt voor een tweede paard.

Dat je hem al 2 jaar lang hebt, wil dat dan zeggen dat je nooit de financiën hebt gehad voor een tweede paard in meet dan 2 jaar?

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:47

heb ik gezegd financien?
Nee denk dat ook niet nee ik zei middelen dat houdt meer in als alleen geld jongens en meisjes.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:50

EllenEstime schreef:
heb ik gezegd financien?
Nee denk dat ook niet nee ik zei middelen dat houdt meer in als alleen geld jongens en meisjes.

Rustig, zo bedoel ik het niet maar dat stond me bij en middelen is o.a financiën inderdaad.
Wat voor "middelen" zijn dat dan? Als ik mag vragen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:04

In welke regio zit jij in Spanje TS?