Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:56

Vast dectomax. Ik ben geen fan...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:59

Of ivomec.

scrabbel

Berichten: 964
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:00

Er is al heel veel gezegd, maar ik wil ook graag nog wat aanvullen.

Lintworm wordt meestal niet aangetoond in de mest.
Indien het paard besmet is wormkuur binnen korte tijd herhalen. Doe je dit niet dat zitten ze helaas binnen no time weer vol. Vriendin gehad waarvan het paard problemen had met bloedworm. Zij ontwormde op advies van haar da elke keer 1 x en na 3 mnd weer onderzoek weer mis etc. Totdat ze eindelijk op mijn advies na 3 weken heeft herhaald. Na 3 maand weer onderzoek en paard was schoon.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:06

Oppassen met de equest ontwormen, is bekend dat het bij jonge paarden problemen kan geven. Dan ben je verder van huis.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:18

cissy schreef:
Oppassen met de equest ontwormen, is bekend dat het bij jonge paarden problemen kan geven. Dan ben je verder van huis.


Onder de leeftijd van 1 jaar is het zeker oppassen, deze is bijna 2 jaar. Je moet altijd oppassen met ontworming, maar de wormen maken nog veel meer kapot dan een wormspuit.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:42

Vulina schreef:
cissy schreef:
Oppassen met de equest ontwormen, is bekend dat het bij jonge paarden problemen kan geven. Dan ben je verder van huis.


Onder de leeftijd van 1 jaar is het zeker oppassen, deze is bijna 2 jaar. Je moet altijd oppassen met ontworming, maar de wormen maken nog veel meer kapot dan een wormspuit.



het beste is om een worminfectie te voorkomen...scheelt een hoop ellende en risicos.

Mijn jonge paard wat bijna twee jaar bij mij is nu zat toen ik hem net had vol met bloedwormen.Na de eerste wormkuur met ivermectine heb ik ontwormd met pramox,toen kwam er ook nog een lintworm uit.Mijn paarden worden regelmatig ontwormd want ik geloof niet in mestonderzoek.
Met regelmatig bedoel ik tussen de vier en zes x per jaar,ligt aan het middel.
In de twee jaar heb ik na de berg wormen de eerste twee keer ontwormen,altijd nog drie bloedwormpjes gevonden...de kleine witte.Vorige week met pramox ontwormd...eindelijk schoon.Heeft dus bijna twee jaar geduurd.
Het verschil is alleen dat toen ik hem net had hij echt niet lekker was na een wormkuur,na twee x ontwormen was dat weg,ook na de pramox vorige week niets gemerkt.

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:45

Bijna voorjaar, de bloedwormen die in de wand ingekapseld zitten zullen nu massaal naar buiten komen. Dus Ivermectine is hiervoor beter, mooi detineren kun je best gebruiken, maar dan pak je net de ingekapselde aan (en dat is najaarswerk). Spoelwormen kan ook maar die zijn vaak dikker. Ik zou spoelworm erbij gaan nemen over een paar weken. Tegen Ivermectine is al best veel resistentie bij de spoelworm, kun je beter een keertje pyrantel nemen. Oppassen met het heel heftig gaan behandelen nu. Er zit al schade aan je darmwand, en het wordt er niet beter op, zeker als hij zo verzwakt is. Probeer hem iets te voeren als een slobber waar ruwvoer en krachtvoer ineen zit. Maak er nu geen maagprobleem bij doordat hij weinig ruwvoer eet maar wel krachtvoer. Seniores priores is hiervoor goed, aveve heeft ook zo n ruwvoer vervanger. Kleinere porties verdeeld over de dag, zodat het er geleidelijk ingaat. Succes en hopelijk knapt ie er een beetje van op.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:18

Ts, je schrijft dat je paarden aan huis staan en dat je grote pakken voordroog voert. Zou het kunnen dat je voersnelheid te laag is en dat het hooi niet meer goed genoeg is en dat hij het daarom ook niet wil eten? Voordroog is beperkt houdbaar en mijn ervaring is dat je met twee paarden niet snel genoeg voert om zo'n baal op te krijgen voor hij slecht wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:01

Hou je er wel rekening mee dat je pony's samen hebben gestaan? Dus er is een grote kans dat je andere pony inmiddels ook een flinke wormbesmetting onder de leden heeft aangezien het superbesmettelijk is. Die zul je dus ook moeten behandelen. Anders raak je van de regen in de drup....

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 10:01

geerke schreef:
het beste is om een worminfectie te voorkomen...scheelt een hoop ellende en risicos.

Mijn jonge paard wat bijna twee jaar bij mij is nu zat toen ik hem net had vol met bloedwormen.Na de eerste wormkuur met ivermectine heb ik ontwormd met pramox,toen kwam er ook nog een lintworm uit.Mijn paarden worden regelmatig ontwormd want ik geloof niet in mestonderzoek.
Met regelmatig bedoel ik tussen de vier en zes x per jaar,ligt aan het middel.
In de twee jaar heb ik na de berg wormen de eerste twee keer ontwormen,altijd nog drie bloedwormpjes gevonden...de kleine witte.Vorige week met pramox ontwormd...eindelijk schoon.Heeft dus bijna twee jaar geduurd.
Het verschil is alleen dat toen ik hem net had hij echt niet lekker was na een wormkuur,na twee x ontwormen was dat weg,ook na de pramox vorige week niets gemerkt.


Daar twijfel ik ook niet aan! Ik heb nog nooit te maken gehad met een wormeninfectie, maar ik wil dit ook niet meemaken!
Het vervelende aan die pasta's is dat ze dat écht niet graag hebben en vaak de helft weer uitspuwen... Als ik nog maar een wormenspuit in mijn hand neem rent Romeo al weg! Om die reden was ik eigenlijk een beetje opgelucht toen de DA mij zei dat hij liever ontwormt adhv mestonderzoek. Maar als het grootste deel hier daar geen fan van is, ga ik gewoon weer ontwormen...

Het probleem is dat ik NIETS van wormenspul weet, ik heb jullie uitleg hier allemaal gelezen, en ik herken wel enkele namen die ik al eens in mijn handen heb gehad (vb Ivermectine), maar voor de rest is het Chinees voor mij. Ik weet écht niet welk spul het beste is, en met wat afgewisseld moet worden enz. Ik ben een échte leek hierin. Vroeger vroeg ik gewoon een wormenspuit aan de DA, die gaf mij eentje en ik gaf het aan de paarden, geen idee wat dat was...

@ Cemlys: Ja die waarschuwing had ik al van mijn schoonzus gehad, dat ze goed ziek kunnen worden als die wormen allemaal ineens dood gaan. Gezien ik hier niets van ken, hou ik ze gewoon goed in de gaten en hoop ik dat ik voor de volle 100% op mijn DA mag vertrouwen wat medicatie en behandelingen betreft.

Slobber ga ik vandaag halen, is er iets waar ik op moet letten? Is hier verschil in of is dat altijd ruwvoer en krachtvoer ineen?
En raad je die slobber aan én dan nog zo een ruwvoer vervanger? Of is die combi slobber genoeg?

@ Marise01: De pakken hooi zijn op ruim 2 weken volledig op. De boer die ze mij bezorgt heeft mij gezegd dat als het hooi warmer begint aan te voelen, ik hem moet bellen. Hij komt het dan diezelfde dag nog halen en dan geeft hij het aan zijn koeien, blijkbaar kunnen koeien wat meer hebben dan paarden. Maar dat heb ik nog nooit moeten doen, het hooi heeft nooit warmer aangevoeld en ik heb ook nooit schimmel ofzo gezien... Ik vermoed dus dat dat wel goed zit en het hooi niet slecht is.

@ Cayenne: ja uiteraard! Ik heb gisteren wel ook in Romeo zijn mest gekeken en daar zie ik niet dadelijk iets in... Maar ik ga zo dadelijk naar de DA bellen voor de uitslag en dan ga ik vragen of ik iets moet doen voor Romeo. De DA heeft ze maandag namelijk allebei ontwormd, misschien zegt hij dat dat middel sowieso voldoende moet zijn voor Romeo...


Dus, even samengevat: Ik ga een hooinet kopen (gisteren rondgereden maar overal uitverkocht, vandaag nieuwe poging!), en slobber lijkt mij ook wel een goed plan als Turbo geen (of te weinig) hooi blijkt te eten. Ik hoor nu van meerdere mensen dat ze hun paarden dagelijks slobber geven om gewoon wat op te warmen in die koude dagen, dus zal het sowieso geen kwaad kunnen...

Maar, voor de mensen die mijn reacties aan anderen niet lezen: Zijn er meerdere soorten slobber of is dat allemaal vergelijkbaar? Is alle slobber een combinatie van ruwvoer en krachtvoer?
Zou ik dan die Tradition Mix nog moeten geven of is dat dan overbodig?

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:14

De slobber die ik bedoel is eigenlijk speciaal voor paarden ,oud vaak, zonder veel tanden, dus die niet meer goed ruwvoer kunnen vermalen. Het ruwvoer in dat voer is dus Fijn vermalen, makkelijker opneembaar en lichter verteerbaar. Daar zou ik voor gaan. Een gewone slobber of mash zal die niet zoveel aan hebben. Een goed grasbrokje kun je ook gaan weken. Maar gemiddeld vinden ze beide wel lekker. Als die hier weer wat doorheen komt dan overgaan op bv een hartoggrasmix, beetje lucerne doorheen en dan weer naar je normale voer.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 10:35

Even een kleine update:
Ik heb naar de dierenarts gebeld, hij had enkel de resultaten van het bloedonderzoek.
Er was wel duidelijk te zien dat er ergens een parasitaire infectie is, en hij had wel enkele tekorten.

De spuit die Turbo gisteren ochtend trouwens heeft gehad waren anabole steroïden, over 3 weken krijgt hij opnieuw zo een spuit en dan wordt hij ook opnieuw ontwormd.

Hij raadt ook aan om in plaats van de tradition mix een sportmix te gaan halen omdat daar meer caloriën in zitten.
De slobber vond hij ook een goed idee, hij zei dat het in principe niet zo heel veel uitmaakt wat ik geef, zolang hij maar goed bijgevoerd wordt (langzaam opbouwen).

Voor de resultaten van het mestonderzoek moest ik niet terugbellen, alleen als Turbo toch iets anders van medicatie moet krijgen neemt hij zelf contact met mij op.

Gezien hij het resultaat van het mestonderzoek niet heeft kon hij dus ook niet zeggen welke worm het is, maar hij zei "Dat maakt in principe ook niet uit. Ze zijn beide ontwormd en het middel dat ik heb gegeven is normaalgezien goed voor alle soorten wormen die dit veroorzaken"


Cemlys schreef:
De slobber die ik bedoel is eigenlijk speciaal voor paarden ,oud vaak, zonder veel tanden, dus die niet meer goed ruwvoer kunnen vermalen. Het ruwvoer in dat voer is dus Fijn vermalen, makkelijker opneembaar en lichter verteerbaar. Daar zou ik voor gaan. Een gewone slobber of mash zal die niet zoveel aan hebben. Een goed grasbrokje kun je ook gaan weken. Maar gemiddeld vinden ze beide wel lekker. Als die hier weer wat doorheen komt dan overgaan op bv een hartoggrasmix, beetje lucerne doorheen en dan weer naar je normale voer.


Dus ik vraag in de winkel best om een lichter verteerbare slobber die zowel ruwvoer als krachtvoer bevat?

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:47

Het handigste is om te vragen naar een seniorenvoer (bijv subli seniores priores of masters senior) die als ruwvoervervanger ingezet kan worden (op de zak staat dat en je mag er minimaal 1kg per 100kg lichaamsgewicht van geven volgens de zak).

Qua wormenkuur zou ik goed navragen wat hij gehad heeft. Ik verwacht ivermectine of moxidectine, eventueel met praziquantel (equimax of equest pramox). Er is echter al bloedworm resistentie/verminderde werking tegewerking middelen. Gelukkig nog niet wijdverspreid, maar het is er al wel en je moet dus goed in de gaten houden of hij wel echt van de bloedworm af is na 2 tot 3 kuren. Anders moet hij een 5-daagse kuur fenbendazol (panacur) krijgen.

Wat had hij verder qua tekorten?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:55

TS woont in Belgie en daar kan je geen Seniores kopen.Je hebt de all in soup van Aveve die wel heel makkelijk is maar wel heel veel luzerne bevat.Ik denk dat TS beter af is met bietenpulp en dan de recupmash van de Aveve er bij bij dat is speciaal voor paarden die ziek zijn geweest of wat extra's nodig hebben.In plaats van bietenpulp kan je ook de speedibeet pakken van Pavo die is iets sneller klaar dan de pulp.Als je bietenpulp voert voldoe je in ieder geval aan zijn ruwvoerbehoefte .Ik zou dat 2x per dag geven.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 11:12

Mizora schreef:
Het handigste is om te vragen naar een seniorenvoer (bijv subli seniores priores of masters senior) die als ruwvoervervanger ingezet kan worden (op de zak staat dat en je mag er minimaal 1kg per 100kg lichaamsgewicht van geven volgens de zak).

Qua wormenkuur zou ik goed navragen wat hij gehad heeft. Ik verwacht ivermectine of moxidectine, eventueel met praziquantel (equimax of equest pramox). Er is echter al bloedworm resistentie/verminderde werking tegewerking middelen. Gelukkig nog niet wijdverspreid, maar het is er al wel en je moet dus goed in de gaten houden of hij wel echt van de bloedworm af is na 2 tot 3 kuren. Anders moet hij een 5-daagse kuur fenbendazol (panacur) krijgen.

Wat had hij verder qua tekorten?


Oei ik dacht al dat ik die vraag ging krijgen :') Hij heeft allerlei dingen opgesomd, maar ik herinner me zelfs geen eentje meer! Maar hij zei dat dat allemaal opgelost zou raken als ik een goede sportmix ga voeren met veel calorieën in.


beatje schreef:
Ik denk dat TS beter af is met bietenpulp en dan de recupmash van de Aveve er bij bij dat is speciaal voor paarden die ziek zijn geweest of wat extra's nodig hebben.In plaats van bietenpulp kan je ook de speedibeet pakken van Pavo die is iets sneller klaar dan de pulp.Als je bietenpulp voert voldoe je in ieder geval aan zijn ruwvoerbehoefte .Ik zou dat 2x per dag geven.


Is bietenpulp al een vervanger voor ruwvoer? Probleem is wel dat hij er niet van wil eten :Y) Ik blijf wel proberen, ik moet het ook niet weggooien als hij er niet van eet, Romeo eet 's morgens Turbo zijn portie op...
Ik ga ook eens kijken wat ze in de winkel aanraden qua slobber...

Tot nu toe gaf ik 's morgens en 's avonds +/- 1 kg tradition mix, die moet ik van de DA vervangen door een goede sportmix die veel calorieën bevat, en 's avonds gaf ik bietenpulp, maar tot nu toe is enkel Romeo hier fan van. Slobber ga ik hier dan ook nog bij doen, hopelijk eet Turbo hier wel van.
Het hooinet ga ik vandaag ook halen (hopelijk vind ik dat vandaag wel), zodat hij niet meer kan plassen over het hooi.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:20

misschien even de dierenarts terugbellen en vragen of hij de bloeduitslag even op papier kan zetten inclusief de tekorten. Dan kunnen we hier wat beter met je meedenken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:21

Laat hem dan ook even het merk doorgeven waarmee de pony's ontwormd zijn.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 11:29

Vind je dat niet vreemd om terug te bellen om een kopie van de bloeduitslag met duidelijke vermelding van alle tekorten, en dan nog vragen met welk middel ze ontwormd zijn?

Ik vind dat zo overkomen van "je zegt wel wat ik allemaal moet doen, waarvoor dank, maar toch wil ik even controleren of het wel klopt wat je hier allemaal loopt te vertellen"

Ik ben nogal een eitje op dat vlak :o

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:34

Dat is toch niet vreemd? Ik vind het niet meer dan normaal dat je tekorten op papier wil hebben en wil weten wat er in je paard gespoten wordt eigenlijk..

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:37

Jij betaalt die onderzoeken, gewoon opvragen, is echt niet gek. Anders zeg je gewoon dat je ergens voeradvies opvraagt of het voor later op papier wil hebben ofzo.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is bijv Havens mix, een kortgesneden ruwvoermix, dat at die van mij wel goed toen ze geen hooi wilde eten omdat ze zich niet lekker voelde.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:41

sowieso handig om te weten waar nu mee ontwormd is voor de volgende keer. Dus zou gewoon even bellen en zeggen dat je dat vergeten bent te vragen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:43

Volgende keer, over 3 weken krijgt ts toch van de DA een wormenkuur?
Ik neem aan dat die man weet wat hij nu heeft gegeven en een volgende keer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58120
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:45

De seniores priores kan je misschien wel online bestellen.
Ik woon op het grensgebied. Misschien kan ik hem wel in Stein krijgen...
Ts, ik zie nu waar je woont, we wonen letterlijk 5 min. van elkaar... :) Kan hem dan zelfs langs brengen als hij daar te krijgen is.

wie heb je als DA? :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-01-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 11:47

bruintje123 schreef:
Volgende keer, over 3 weken krijgt ts toch van de DA een wormenkuur?
Ik neem aan dat die man weet wat hij nu heeft gegeven en een volgende keer.


Dat is mijn idee ook, en misschien is dat typisch voor de Belgische eitjes (waaronder ik dus :o ), maar ik heb wel vertrouwen in mijn dierenarts... Hij heeft ervoor gestudeerd, ik weet er werkelijk niets van, dus denk ik dat hij wel zal weten wat hij doet.

Of is het zo fout om haast blindelings te vertrouwen op je DA? :+

Ik zou pas gaan twijfelen als Turbo om de haverklap ziek wordt en over 2 weken bijvoorbeeld nog steeds niet beter is... In het verleden heeft hij me altijd heel goed geholpen, en ik geloof dokters meestal op hun woord, tenzij hun aanpak geen effect heeft, dat is voor mij wel een reden om meer te gaan doorvragen.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:52

punt is dat je zo zelf totaal niks bijleert. Volgende keer moet je dus opnieuw vragen.

Bovendien kan je dierenarts zelf ook ziek worden of ermee stoppen oid. Dan vraagt je volgende dierenarts ook wat hij vorige keer gehad heeft. Paard is er niet bij gebaat als je dit dan niet kunt vertellen.