Bang voor manegepaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karim18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:31

Jeetje wat herkenbaar. Ik heb dit ook regelmatig (al rijd ik al ruim 14 jaar paard). Ik ben nou een maal niet zo'n held. Zeker als ze een beetje dominant doen. Je hebt heel goed door waar het voor jou aan ligt, dat vind ik grappig. Inderdaad, jouw, en mijn, onzekerheid maakt ze machtiger. Maar zoiets kan je nou eenmaal niet uitschakelen. Ik denk dat het het belangrijkste is om te bedenken dat hulp vragen helemaal niet erg is. Nooit. Je wil het graag zelf kunnen, maar hulp vragen betekent niet dat je opgeeft of iets in die richting. Het is juist een teken van zelfkennis en -inzicht, en het vraagt moed om dit toe te geven. Voel je hier sterk over!
En als je hulp vraagt, hoeft het niet zo te zijn dat de ander alles doet. Vraag bijvoorbeeld of diegene je paard vast houdt, terwijl jij je gang kan gaan. Je bent dan niet alleen, en je paard voelt zich minder machtig/dominant oid, terwijl jij het wel zelf doet! Win-win!
Uiteindelijk is dit een kwestie van veel doen en oefenen, maar je hoeft het niet alleen te doen.
Succes! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:58

karim18 schreef:
Jeetje wat herkenbaar. Ik heb dit ook regelmatig (al rijd ik al ruim 14 jaar paard). Ik ben nou een maal niet zo'n held. Zeker als ze een beetje dominant doen. Je hebt heel goed door waar het voor jou aan ligt, dat vind ik grappig. Inderdaad, jouw, en mijn, onzekerheid maakt ze machtiger.

Machtiger?
Welnee!
....soms wordt een paard bang, soms boos. (En ze kunnen ook verdrietig zijn, net mensen.)
Het "dominante gedrag" is doorgaans 'wat doet deze vreemdeling in mijn stal?' Geen onterechte vraag.
En een bange vreemdeling kan boosheid oproepen - of angst, gecombineerd met 'aanval is de enig mogelijke verdediging' - onder normale omstandigheden (paard in kudde, vrij rondlopend) zou er tijd en ruimte zijn om elkaar te observeren en wat al niet.
Citaat:
Maar zoiets kan je nou eenmaal niet uitschakelen. Ik denk dat het het belangrijkste is om te bedenken dat hulp vragen helemaal niet erg is. Nooit. Je wil het graag zelf kunnen, maar hulp vragen betekent niet dat je opgeeft of iets in die richting. Het is juist een teken van zelfkennis en -inzicht, en het vraagt moed om dit toe te geven. Voel je hier sterk over!
En als je hulp vraagt, hoeft het niet zo te zijn dat de ander alles doet. Vraag bijvoorbeeld of diegene je paard vast houdt, terwijl jij je gang kan gaan.

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+
Citaat:
Je bent dan niet alleen, en je paard voelt zich minder machtig/dominant oid, terwijl jij het wel zelf doet! Win-win!
Uiteindelijk is dit een kwestie van veel doen en oefenen, maar je hoeft het niet alleen te doen.
Succes! :)

Hopelijk voelt het dier zich gerustgesteld, omdat er iemand is die 'van wanten weet', en die nota bene jou ook geruststelt.
Een paard heeft veel behoefte aan veiligheid, en nul behoefte aan dominantie. (Nee, niet alle paarden zijn doetjes, dat is zelfrespect en dat moet vooral ook zo blijven!)

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:53

Je kan inderdaad gewoon hulp gaan vragen, zodat je de zekerheid krijgt dat het niet eng is en dat jij de baas bent. Als je dat hebt, kan je de hulp steeds verder afbouwen. :) /3

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:25

Blijven proberen het lukt je wat wel eens om zelf op en af te zadelen.

brittkalijn

Re: Bang voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:07

Herkenbaar!
Als ze vaststaan scheelt het naar mijn idee heel erg al. En ik las al ergens een goede tip om eens een paar keer een kleintje op te zadelen en poetsen etc. Die voelen vaak toch wat veiliger! En vooral blijven proberen, maar niet over je grenzen gaan dat je echt niet meer durft zo! Succes!!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 23:40

Ik rij inmiddels bij een andere manege in groepsles. Ik heb dit paard nu vanaf het begin (dus zo een 5 a 6 keer) en we beginnen elkaar echt te leren kennen. Hij is zo lief en dat heeft me heel erg goed gedaan en veel zelfvertrouwen gegeven. Ook helpt het dat ik in een groep zit want zo is het makkelijker iemand om hulp te vragen. Hij gooit wel zijn hoofd omhoog bij het hoofdstel en ik ben klein dus de eerste keren deed iemand anders het voor me maar toen ging ik het toch zelf doen en had hem "gefopt" met een snoepje en onder het bit.. het lukte! Ik was zooo trots op mezelf. Ik kijk er iedere week weer de hele week naar uit en heb er nu zoveel plezier in, waar ik dat eerst niet had. Oftewel het gaat heel erg goed en veranderen van manege is de beste keus geweest. Dat was mijn update hihi

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:10

Super dat het nu zo goed gaat! Dat hoofd trucje ken ik. Deden de paarden bij mij op de manege ook.

Veel plezier met het rijden!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:31

Joh... dat hoofd omhoogdoen komt bij de liefste en makste paarden voor. Het zijn vaak juist ervaren manegepaarden die in de bak nooit gekke dingen doen. Die beesten zijn slim en hebben veel ervaring. Die weten onderhand wel hoe ze het jou moeilijk kunnen maken. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:49

SVRL schreef:
Pfoe, dat is een moeilijke! De manegepaarden die ik vroeger kende, toch zeker degenen waar men de beginnende ruiter op zette, waren altijd zeer geduldige en lieve dieren. Tenslotte heb je dat toch wel nodig om vetrouwen te krijgen. Ik vind het dus echt wel gek dat ze jou koppelen aan een paardje dat probeert om de overhand te krijgen. Kan je om een ander lespaard vragen? Of is er begeleiding om je met dit paard te helpen?

Wanneer veel manegepaarden er geen zin in hebben of je door hebben gedragen ze zich al snel zo. Ik ken eigenlijk alleen maar sacherijnige manegepaarden... :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:45

Fijn!

Maneges heb je in soorten en maten en er zijn maneges met brave, vriendelijke paarden, een fijne sfeer en verstandige instructeurs. (Logischerwijs gaan deze 3 vaak samen.)

Veel plezier!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:06

Op de meeste maneges waar ik heb gereden werden de paarden door het personeel opgezadeld. Ook voor de paarden,om onjuist opzadelen te voorkomen.Afzadelen werd dan wel van de ruiters verwacht.Maar daar hebben de meeste paarden geen bezwaar tegen.Trouwens,een losstaand paard in de box poetsen en zadelen zoals ts eerst moest doen is risicovol.Zet hem dan eerst even vast,tenzij het een zeer braaf paard is.En dan nog kun je geplet worden als hij schrikt.Fijn dat ts nu een prettigere manege heeft gevonden.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:25

Leuk om te lezen in je update dat het beter gaat.
Paarden zijn net zo verschillend als mensen en het lijkt erop dat je nu een voor jou betrouwbaarder paard mag rijden. :)

gwneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:54

Ik snap het wel dat je angstig wordt als een paard naar je gaat dreigen en happen.
De manege waar ik op reed stonden ook paarden die wilden trappen of bijten.
Als je de stal in wilt moet je niet twijfelen en meteen doorlopen naar de schouder en het halster omdoen. Dan heeft het paard geen tijd om te trappen of bijten en als ze met de kont naar je toe willen draaien loop je mee maar doe gewoon heel snel het halster om. Vanaf de schouder kunnen ze je niet bijten of trappen namelijk.
Ik zet ze, ookal blijf ik in de stal, vast (behalve paarden die super braaf zijn). Dan kunnen ze je niet zomaar bijten of trappen.