Ik word bang voor mijn eigen paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Re: Ik word bang voor mijn eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:07

Ik vind het ook helemaal geen gek idee om eerst de trainer af te wachten, waarvoor mijn complimenten dat je deze om hulp hebt gevraagd trouwens, ik denk inderdaad dat een goede trainer het onderscheid van dominantie/medisch leed moet kunnen maken.

Overigens hoef je je er absoluut niet voor te schamen dat je angst ervaart, imo is dit een hele logische reactie op het gedrag van je paard! Ik ben erg benieuwd wat er morgen uitkomt met de trainer, hopelijk is het een dominantie probleem welke met behulp van de trainer gauw opgelost kan worden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:21

Ik kende een merrie die ineens ook zeer dominant gedrag vertoonde met naar je toe steigeren etc. Die bleek dus een enorme cyste op haar eierstok te hebben waardoor ze hormonaal helemaal overhoop lag en teveel testosteron produceerde. Waardoor ze dus hengstengedrag vertoonde. De merrie is geopereerd, cyste verwijderd en werd weer normaal.
Ik zeg niet dat jouw paard dit heeft maar het kan dus zeker wel een fysieke oorzaak hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:33

Yellowbird schreef:
Ik ben blij dat jij een oplossing hebt kunnen vinden. Die zal ik ook vast wel vinden.
Alleen begin ik met het meest voor de hand liggende, in mijn ogen dan, aangezien ik inderdaad mijn paard het beste ken, en ga ik niet gelijk een fortuin uitgeven aan medisch onderzoek terwijl dat misschien helemaal niet nodig blijkt te zijn. Dat kan altijd nog.

Maar dan ben je wel een poos verder helaas.Onze merrie hebben we moeten euthaniseren overigens..

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:58

Dat is enorm spijtig om te moeten horen. Ik kan ook zeker begrijpen dat je er dan zo over denkt. Zo'n gebeurtenis vormt je natuurlijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:28

Dat klopt inderdaad hoor. Uiteraard hoop ik voor jou op een mooiere afloop en dat dit met training op te lossen valt.

Queens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 07:23

Wat fijn dat je zoveel positieve en ondersteunende reacties krijgt!
Waar ik nig wat meer nadruk op zou willen leggen is dat je tijdens zwangerschap een hormoon extra produceert waardoor je bij denkbeeldig of echt dreigend gevaar direct een vluchtneiging hebt die veel sterker is dan wanneer je niet zwanger bent. Dus angst ervaar je nu veel en veel sterker. Dta gaat dan weer verminderen als je kindje 6 - 12 maanden is. Dus angst is al voelbaar voor een paard, maar nu is dat zo sterk dat je bv alleen maar weg wilt van die angst, verkopen, etc.
Om je kind veilig te stellen, een natuurlijke primaire reactie.
Soms is het de moeite waard om dan deze maanden niet te beslissen, en te zien wat er daarna past.
Of te besluiten nu je moeder bent en wordt voor veel meer veiligheid.
Schaamte over zoiets hoeft niet, juist dapper hoe je er eerlijk over schrijft!
Succes vandaag met de trainer!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 07:35

Ben het eens met bovenstaande reactie!
Wel heel vervelend zoveel angst! Ik hoop dat er zich een oplossing aanbiedt!!

Queens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:50

en? Hoe ging vandaag de training?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:42

Het eerste half uur ging goed, geweldig goed. En toen had madame geen zin meer en ging ze de trucendoos openhalen. Ze heeft denk ik nog een stuk of 10x gesteigerd, gewoon als ze iets niet wilde. Trainer gaf aan dat het inderdaad uitproberen is en ging gewoon door, was er niet van onder de indruk. Ik natuurlijk wel.
Volgende zaterdag komt ze weer, en gaat weer aan de hand werken met haar.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:44

En hoe reageerde ze toen de trainer gewoon door ging?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:55

Jeetje wat een verhaal en zo herkenbaar. Ik acht de kan erg groot dat ze je uit test. Zij voelt als dominante tante (leider kudde) heel goed dat jij onzeker bent. Onzeker omdat jij thuis een klein kindje hebt en je daar moet voor zorgen wat niet gaat met een arm of been in het gips. Onzekerheid is niets om je voor te schamen, het toegeven is een een goede stap. Of je vertrouwen weer goed komt in elkaar is een andere vraag. Als je nu al over verkopen praat, zou ik het een bepaalde termijn geven. Helemaal als je net moeder bent en je met veel geregel je paard kan aanhouden moet het wel leuk zijn. Veel succes!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:57

als het geen medische oorzaak heeft (wat ik ondanks je redenatie over kosten wel uit zou zoeken) maar echt dominantie en je onderwerp van je topic is 'bang voor je eigen paard' dan zou ik zelf ook over verkopen gaan denken, ik vind dat paardrijden leuk moet blijven. Heb zelf ook een dominante merrie gehad en daar zo vaak afgevallen en gestopt met rijden, ik merk dat ik daar nu nog steeds onzeker over ben bij andere paarden, en dat vind ik het, als ik er nu aan terugdenk, eigenlijk allemaal niet waard en zonde.
Stijgeren vind ik sowieso doodeng dus misschien heb je aan mijn mening geen goede... succes TS

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 07:07

Yellowbird schreef:
Het eerste half uur ging goed, geweldig goed. En toen had madame geen zin meer en ging ze de trucendoos openhalen. Ze heeft denk ik nog een stuk of 10x gesteigerd, gewoon als ze iets niet wilde. Trainer gaf aan dat het inderdaad uitproberen is en ging gewoon door, was er niet van onder de indruk. Ik natuurlijk wel.

Hmmm....mijn reactie zal erg dubbel overkomen vermoed ik.

Aan de ene kant is het positief dat de training het eerste half uur goed is verlopen.
Aan de andere kant roept dit bij mij ook weer vraagtekens op.....
Ik had als ik eerlijk ben het andersom verwacht, dus eerst gedoe en steigeren en daarna wat meer ontspanning en overgave.
Er zijn uiteraard paarden die net even anders reageren ( misschien is jou paard er zo 1 )maar veelal ontstaat er bij paarden met sterk dominerend karakter bij de opstart verzet of een confrontatie.

Misschien wil/kun je aangeven hoe de opbouw van de training is gegaan?
En op welk moment het steiger gedrag naar voren kwam?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 07:16

cissie schreef:
Yellowbird schreef:

Hmmm....mijn reactie zal erg dubbel overkomen vermoed ik.

Aan de ene kant is het positief dat de training het eerste half uur goed is verlopen.
Aan de andere kant roept dit bij mij ook weer vraagtekens op.....
Ik had als ik eerlijk ben het andersom verwacht, dus eerst gedoe en steigeren en daarna wat meer ontspanning en overgave.
Er zijn uiteraard paarden die net even anders reageren ( misschien is jou paard er zo 1 )maar veelal ontstaat er bij paarden met sterk dominerend karakter bij de opstart verzet of een confrontatie.

Misschien wil/kun je aangeven hoe de opbouw van de training is gegaan?
En op welk moment het steiger gedrag naar voren kwam?

Ik denkt idd ook zo..Dan ga ik toch meer denken aan iets lichamelijks!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 08:36

Zidore, dat heb ik dus ook, vandaar die angst.

Even de laptop opgestart om een uitgebreidere reactie te geven.
De trainer werkt met goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Beloning als in rust of een snoepje of een aai.
Ze is begonnen met wat grondwerk, volgen, halthouden, achteruit, kijken hoe ze daar allemaal op reageerde. Dat ging goed. Toen aan de longe, en ze was vrij snel ontspannen, met wat nukken tussendoor. proberen om te draaien, of proberen uit te breken. Zo ken ik haar, ik ben zelf dan ook geen held in longeren.

Ze heeft steeds afgewisseld met longeren en grondwerk. Na een half uurtje kwam er een tractor naast het weiland werken, en die was even spannend. Ze is met het paard ernaar gaan kijken en wilde het werk weer terug oppakken. Hier kwam de eerste steiger. Ze heeft het vooruit opgelost. Hier was paardlief het niet mee eens en begon bokkesprongen te maken, naar binnen te komen, weer omhoog te gaan.

Eerste half uur stonden de andere twee paarden overigens nieuwsgierig mee te kijken, dus stonden in het zicht. Toen die tractor kwam zijn deze naar een ander stuk gelopen waar ze niet meer te zien waren.
Dit vond paardlief ook niet erg leuk, ze wilde wel hun kant uit meewerken en als ze de andere kant uit moest stribbelde ze tegen. Het protest aan de longe kwam meestal op hetzelfde punt van de volte, linksom of rechtsom.
Heb bij de trainer wel aangegeven dat als ze vermoedt dat het door pijn komt, ze dit direct moet zeggen. Vooralsnog is ze nu nog van mening dat het gewoon testen is. Een trucje uitproberen. Dit kan natuurlijk altijd nog veranderen, we houden het in de gaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:54

Ah ze wilt dus niet van de andere paarden weg, ik ken er wel meer die erg aan de andere paarden hangen en vervelend worden als die uit zicht raken. Dat vereist inderdaad nog een extra stukje leiderschap van de trainer en het is belangrijk om de paarden zelfstandig te maken. {op ander terrein zonder de vertrouwde paarden is er dan vaak niets aan de hand}

Heeft ze bij jou veel succes gehad met omdraaien en uitbreken aan de longe?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:09

Waar ik zo verbaasd over ben, is het feit dat ik meteen al hoor spreken over een tweede half uur... een paard wat al zo lang niet bereden of getraind is.... ik zou echt na 20/30 minuten stoppen....
persoonlijk vind ik dat ook niet eerlijk naar het dier, hij/zij... moet toch eerst weer leren focussen... en conditie krijgen.... Mn de focus is belangrijk!

Paarden die voor het eerst , of na lange tijd door mij getraind worden... train ik nooit langer dan 20/30 minuten.
Daarbij stel ik een doel.... dit of dat moet goed gaan en dan is het terug naar de wei/. Stal/ paddock

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:25

Paard was alweer een dikke maand terug onder het zadel..

Misschien wel handig om erbij te vermelden: trainer kent mijn paard. Heb mijn paard bij haar op pension gehad het eerste jaar.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:38

Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad.

Eerste paar weken dat ze bij ons was ging het allemaal heel lekker, maar toen begon het...
Stijgeren aan de hand, onder het zadel, niet mee willen lopen, naar binnen toe komen op bij het longeren.

Dit gedrag was bij haar uitproberen. Geen medische oorzaak. Bij het stijgeren aan de hand was ik er op een gegeven moment zo klaar mee.. Heb een tak gepakt van de weg toen ze omhoog kwam en gaf haar een tik richting haar buik. Ze heeft het nooit meer gedaan. Afentoe zie je haar nog denken van zou ik.. Maar dan is het "HE" van mijn kant en vervolgen we ons weggetje.

Aan de hand meelopen heb ik opgelost door middel van grondwerk. Achteruit op comando, zijwaards... Het stoppen op straat is nu helemaal over. Geldt ook voor het longeren.

Het stijgeren onder het zadel was wel een dingetje. Ze kwam dan ook echt hoog, nog net niet recht op en maakte dan een draai naar de andere kant. Van iemand heb ik het truckje gekregen om de teugel acher mijn been te doen zodat ze niet omhoog kan komen, ze vindt dit zo vervelend dat ze het nog een paar keer geprobeerd heeft en daarna niet meer.

Sommige mensen vonden het erg gevaarlijk worden en dat is zeker begrijpelijk. Mensen hebben aangeboden om haar even aan te pakken, ik wou er niets van weten. Dit is iets tussen paard en ruiter, iemand anders er op gaat niet helpen ik wist zeker dat het dan bij mij niet over zou gaan. Het heeft tijd gekost maar ik ben erg blij dat ik deze problemen zelf overwonnen heb, het heeft ons in zekere zin ook dichter naar elkaar toe gebracht.

Succes.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:07

Monmaster schreef:
Waar ik zo verbaasd over ben, is het feit dat ik meteen al hoor spreken over een tweede half uur... een paard wat al zo lang niet bereden of getraind is.... ik zou echt na 20/30 minuten stoppen....
persoonlijk vind ik dat ook niet eerlijk naar het dier, hij/zij... moet toch eerst weer leren focussen... en conditie krijgen.... Mn de focus is belangrijk!

Paarden die voor het eerst , of na lange tijd door mij getraind worden... train ik nooit langer dan 20/30 minuten.
Daarbij stel ik een doel.... dit of dat moet goed gaan en dan is het terug naar de wei/. Stal/ paddock

En als dat doel niet behaald wordt binnen 30 minuten?
Aller eerste training van mijn paard (had nog nooit wat in zijn leven gedaan) heeft meer dan een uur geduurd. Paard wou zich niet overgeven en rende het liefst over je heen (en dan vroeg je iets simpel als: volg mij). Zo kan je gewoon niet eindigen. Je moet gewoon naar het paard zelf kijken ipv een standaard schema te hebben voor elk paard.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:14

Neverland schreef:
Monmaster schreef:

En als dat doel niet behaald wordt binnen 30 minuten?
Aller eerste training van mijn paard (had nog nooit wat in zijn leven gedaan) heeft meer dan een uur geduurd. Paard wou zich niet overgeven en rende het liefst over je heen (en dan vroeg je iets simpel als: volg mij). Zo kan je gewoon niet eindigen. Je moet gewoon naar het paard zelf kijken ipv een standaard schema te hebben voor elk paard.

Het doel was al direct behaald. Helaas is er gewacht op een escalatie.
Als ik een tip mag geven in het kader van psychologie achter het leren van een paard: stop als het goed gaat. Ook als dit na 5 minuten is. En probeer het slechte gedrag te voorkomen door op tijd te stoppen. Het helpt als je het paard niet de mogelijkheid geeft om het slechte gedrag te vertonen.

Wat ik niet helemaal eruit op kan halen: Is er alleen grondwerk en aan de longe gewerkt of ook erop?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:41

Er is alleen op de grond mee gewerkt, volgende week ook weer op de grond en dan eventueel de keer erna onder het zadel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:58

Ik zie daar wel overeenkomsten met mijn kleine heks.
1 vinger en meteen de hele hand.
Weet nog een moment waar paard tijdens het rijden even aan een kat mocht snuffelen, rondje later wilde ze dat weer maar liet ik het niet toe.
Vervolgens ging echt de hele trucendoos open met staken en al.......om een stomme stalkat..... :')

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:03

Yellowbird schreef:
Er is alleen op de grond mee gewerkt, volgende week ook weer op de grond en dan eventueel de keer erna onder het zadel

Dan lijkt een medische oorzaak wel wat meer uitgesloten :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:10

Ik ben zelf ook helemaal voor alles eerst onderzoeken, maar in dit geval lijkt me dat ook wat te voorbarig. Als ze nu de komende paar sessies niets verbetert kan je gaan denken aan hormonen of iets mis in de hersenen, dat zijn de twee dingen die voor mij voor de hand liggend zijn bij zo'n gedragsveranderingen, maar ik ben natuurlijk geen DA... echter zou de timing met de zwangerschap van TS voor mij ook te verdacht zijn.

Veel succes en hou het veilig he :(:) zeker nu je klaar moet staan voor zo'n kleine spruit. Ik vind het heel verstandig dat je het voorlopig overlaat aan je trainer.

Zelfs al zou je beslissen haar te verkopen, vrees ik dat je eerst moet zorgen dat ze braaf te presenteren is? Dus ook in dat geval is dit de meest logische stap.