'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:31

Tobbes schreef:
Paard duw je toch ook niet in een stal met een steek wagen. Waarom bij trailer wel?

Omdat ie de stal wel in wil en de trailer niet :')
Mocht ik eentje hebben die de stal niet in wil heeft hij ook pech.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:42

De keren dat ik het gezien heb ging het niet om rustig opsluiten maar om ongeduldig letterlijk omhoog duwen.
Dit bij jonge paarden die nooit in de hand waren geweest.

Dat was gewoon gevalletje niet de tijd er voor willen nemen.
Nou nee voor mij hoeft dat zo niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:52

Ibbel schreef:
Oh, tuurlijk heeft dat paard een reden. Bijvoorbeeld een nieuwe trailer, omdat de oude 'op' was. Dat kan best een reden voor een paard zijn om te zeggen: vergeet het, hoewel hij probleemloos al die jaren op de oude is gestapt. En met dat soort redenen kan je best even doorpakken om paardlief te vertellen dat deze trailer óók leuk is.

Nee je moet niet doorpakken. Je moet de tijd nemen om je paard te leren dat deze ook leuk is. De reden is dus dat je paard nooit geleerd heeft om op een andere te laden. Hij heeft geleerd die eerste trailer te laden (of te accepteren).

En dan komt er nu iemand met de opmerking ja maar... Als ie nou met spoed naar de kliniek moet. Ja, dan zou het misschien kunnen. Als de dag dat je paard met spoed naar de kliniek moet, precies valt op de dag dat je een nieuwe trailer krijgt. Anders was je natuurlijk al lang begonnen met geduldig oefenen met deze trailer laden.

TerraHowrse schreef:
Tobbes schreef:
Paard duw je toch ook niet in een stal met een steek wagen. Waarom bij trailer wel?

Zo 1 heb ik er hier staan. Elk seizoen weer, de stal is dodelijk. Naja, de box nog niet eens. Maar de deuren waar je door heen moet wel. Joh en dat is heel erg... Maar het blijft een kwestie van geduld hebben. Ze komt altijd weer over d'r angst heen. Tja dan zit ik een halfuurtje voor jan-met-de-korte-achternaam in de deuropening. Nou en...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:00

TerraHowrse schreef:
Tobbes schreef:

En waarom willen ze doorgaans de stal wel in en de trailer niet?
Omdat de stal een rustige en prettige plek is. Omdat ze eten krijgen in hun stal. Omdat er meer ruimte in de stal is. Omdat ze er met het hoofd naar voren weer uit kunnen lopen. Omdat de bodem stevig en stabiel is. Omdat ze niet over een wiebelige of gladde laadklep hoeven te lopen. Omdat het plafond hoger is. Omdat er meer licht is. Omdat ze meer om zich heen kunnen zien. Omdat mensen doorgaans rustig en niet gestresst of gehaast doen in de stal. Omdat er soms een lekker stukje appel in die voerbak ligt. Omdat een stal niet snel optrekt, remt of door de bocht gaat. Etc etc.

Dat soort informatie kan je soms ook weer gebruiken om het trailerladen makkelijker te maken voor een paard. Want veel van die dingen kan je oplossen of trainen.

pien_2010

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:19

TAO → OPG

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:21

Ibbel, als je met een shovel aan de gang gaat, ben je het doorpakken imo ver voorbij :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:51

friesam schreef:
Omdat een paard een vluchtdier is en een trailer een heel klein hokje. Lijkt mij reden genoeg zonder dat er ooit wat gebeurt is.

En soms is er een kleine overtuiging nodig om dat hokje in te gaan. En als er vervolgens niks raars gebeurt leren ze het hokje kennen. En wordt het in het hokje lopen ook makkelijker.

Paardenstal is ook een klein hokje; ) Daar doen we dat toch ook niet.

Mijn tip, waarom niet trailer eerst als stal gebruiken?
Voeren, poetsen, hoeven uitkrabben en dat soort dingen. Zo laat ik ze eerst aan de trailer wennen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:33

Dat klinkt leuk tobbes, en dat kan ook prima als je lekker thuis je eigen paard aan het opleiden bent. Dan heb je uren, dagen, weken, maanden of jaren de tijd om het te oefenen.

Helaas is vaak de situatie iets anders op het moment dat men de shofel/heftruck-met stro-laad-methode gaat gebruiken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:47

kwa bedrijf hebben we het hier ook wel eens gedaan niet wekelijks maar wel eens. bijv eigenaren die paard hier zomer s in de wei heeft en in de herfst weer komt ophalen.. en soms echt weinig in handen geweest zijn.

We hebben een stel gehad die het zelf wouden doen , prima of onze methode of wij gaan eerst verder gegaan met het werk.. paar uur later gaven ze het toch op. met groot pak stro en de shovel en een smalle doorgang. zonder mega stress want je duwt ze gewoon rustig erop.

meestal helpen simpele dingen als stro op de klep, of handje van achteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:53

Om even op de shovel in te haken... op die manier een aantal keren mijn paard geladen.. werkt super :j totdat er geen trekker/shovel/bobcat oid in de buurt is :')

Ik kan er nu om lachen maar een paard wat niet te laden is, is waardeloos.. en ja, we hebben er weken.. maaaanden tijd ingestoken om deze merrie rustig te laten laden.. maar ze wilde niet en ze deed het niet. In plaats van steeds beter werd het steeds slechter ook. Ze wilde gewoon niet op reis (ofzo). Hoewel ze in de trailer kuikenmak was, nooit bezweet, rustig stond, rustig eraf kwam was het gewoon een kwestie van niet de trailer in willen en weten hoe sterk je bent (al dan niet met een trauma als oorzaak, dat zou ik niet weten).

Dus toen het compromis gemaakt dat ze niet meer op reis hoefde, en in geval van nood met een bobcat. En tegen iedereen vertellen dat je een paard wat niet laadt, niet moet kopen want je weet niet of het beter wordt en een paard wat je niet kan vervoeren is mega-kloterig..

Overigens, zelfs toen ze dood was wilde ze de trailer niet in. Dat moest ook ondersteboven met de benen in de lucht... dus ik denk dat het bij haar hoorde :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:42

Weetje, zou je dan niet een ander paard zoeken als je wekelijks dat drama hebt....
Ik heb ooit wel eens zo een paard gekocht, en hij heeft altijd perfect zijn recreative taak vervuld!
Geen getob met trailers en gewoon onder de man naar wedstrijden tot max 10 km van thuis.
was het verder ging hij wel op de vrachtwagen met andere paarden maar met de trailer was hij echt verpest en dat was echt jammer ( gelukkig voormij, anders had ik nooit zo een goed paard gehad!)

zelf had ik geen trailer en heb dat ding ook nooit gemist, en mijn paard was echt gelukkig zo!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:48

palousa_boy schreef:
Dat klinkt leuk tobbes, en dat kan ook prima als je lekker thuis je eigen paard aan het opleiden bent. Dan heb je uren, dagen, weken, maanden of jaren de tijd om het te oefenen.

Helaas is vaak de situatie iets anders op het moment dat men de shofel/heftruck-met stro-laad-methode gaat gebruiken.

Ja maar imo schort het dan dus daarvóór al aan training :o. Ik snap best dat een jong dier uit de opfok bijvoorbeeld die met spoed naar de kliniek moet wellicht met andere middelen de trailer op gedwongen moet worden. Ik zie echter veel te vaak dat mensen trailerladen gewoon niet als onderdeel van de training zien en denken; dat doen we wel ff, op het moment dat ze bijvoorbeeld op wedstrijd willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:54

Heb het vaak genoeg gezien, met name bij de jonge hengsten die vanaf de stal opfok naar de weide opfok gingen. Deze kwamen niet dagelijks in de hand, er is geen tijd om ze het rustig aan te wennen. Geen van allen hebben ze er iets aan over gehouden...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:23

Maar wat vinden jullie nou zo erg aan het aan duwen met een baal stro ? Ten eerste is het veel sterker als een longeerlijn welke wordt vastgehouden door mensen en ten tweede is de kans op verwondingen aanzienlijk kleiner als met longeerlijnen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:27

Dushishoeve, ik vind beide geen goede manier om paarden te laden. Het HOEFT namelijk niet zo .

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:52

Die van mij is bij de vorige eigenaar in Zuid Duitsland beleerd en heeft zich zowel op de heen als de terugweg op haar rug gedraaid tijdens het rijden (ja letterlijk op haar rug, dus aan het halster, benen omhoog). Maar met wat snoep en liefde had ik haar de eerste keer toch met een kwartier geladen. Ze draait zich inmiddels niet meer op der rug en heeft er nu een handje van niet in de trailer te willen blijven staan. Ze vindt het opsluiten eng. Als alles eenmaal dicht is, is er niks meer aan de hand (mits haar shet vriendje meegaat). Dus ja, ze wordt geladen met iemand die er met een bezem achter staat en heel snel de klep dicht doet. Maar dan is het hele gedoe wel binnen 2 minuten klaar en kan zij lekker in alle rust aan haar hooinet knabbelen.

Wat mij opvalt is dat mensen zeggen dat het 'zielig' en niet diervriendelijk is om met hulpmiddelen als een bezem, longeerlijn of een shovel te laden, maar het niet zielig of dieronvriendelijk vinden als je 3 uur staat te klooien en je paard überhaupt niet meer weet wat je nou wil. Want ik kan me niet voorstellen dat dat voor een paard duidelijk is. Trailer op, trailer af, staan hannesen voor de ingang...nog een rondje, nog een keer achteruit, nog eens je grondwerk bevestigen...terwijl het met een hulpmiddel musschien wel duidelijk is en er de helft minder stress is en het paard wel binnen een kwartier geladen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:53

Wanner vrienden bij mij langs komen dan gebruik ik ook altijd een heftruck, longeerlijn of schrikdraad met stroom er op om ze binnen te krijgen :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:03

siesjuh, als het goed is maak jij in die 3 uur non stop duidelijk wat je wil en is je paard dan niet in verwarring. Of ik nu een rondje wil draaien, voor of achteruit wil, hij snapt echt heus wat ik wil. En zo heb ik inderdaad ook gestaan. Heb echt weken en weken geoefend.
Nou ben ik misschien niet de juiste persoon om te antwoorden want ik vind deze methode niet perse zielig.

Ik kan het de Fokker van mijn paard niet echt kwalijk nemen eerlijk gezegd dat hij niet uitgebreid de tijd heeft genomen om mijn toen 3 jarige super trailer mak te maken. Die hebben ze waarschijnlijk in de eerste 3 jaar maar 3 keer mee gehad met de trailer. Ik als ruiter wil hem veel vaker meenemen en wil het ook nog eens perse alleen kunnen. Vind het niet raar dat de taak van het fatsoenlijk opvoeden rondom de trailer op mij neer kwam. Als had het mij wel een paar grijze haren gescheeld als hij het wel al had gekunnen.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:15

Onze pony is soms ook zo eigenwijs om de trailer niet in te willen, maar waarom dan meteen een heftruck gebruiken? Ten eerste hebben wij die al helemaal niet, en ten tweede, een beetje stro of houtkrullen op de laadklep en de pony loopt er zo in.. Tja, met een beetje geduld kom je er echt wel hoor? Ik zou dus eigenlijk ook niet weten waarom er een heftruck aan te pas moet komen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:23

Sees schreef:
Dushishoeve, ik vind beide geen goede manier om paarden te laden. Het HOEFT namelijk niet zo .

Ligt eraan of je een keus hebt ja of nee... maar de paarden die idd pertinent niet gaan zijn (gelukkig) wel de uitzonderingen :j

Citaat:
Onze pony is soms ook zo eigenwijs om de trailer niet in te willen, maar waarom dan meteen een heftruck gebruiken? Ten eerste hebben wij die al helemaal niet, en ten tweede, een beetje stro of houtkrullen op de laadklep en de pony loopt er zo in..

Nou ja, ik vind een pony die met houtkrullen wel gaat, nou niet perse een probleem hebben met trailer laden hoor :Y)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:27

Cer schreef:
Sees schreef:

Ligt eraan of je een keus hebt ja of nee... maar de paarden die idd pertinent niet gaan zijn (gelukkig) wel de uitzonderingen :j

Citaat:
Onze pony is soms ook zo eigenwijs om de trailer niet in te willen, maar waarom dan meteen een heftruck gebruiken? Ten eerste hebben wij die al helemaal niet, en ten tweede, een beetje stro of houtkrullen op de laadklep en de pony loopt er zo in..

Nou ja, ik vind een pony die met houtkrullen wel gaat, nou niet perse een probleem hebben met trailer laden hoor :Y)

Nee niet meteen een "probleempaard" maar ik bedoel maar.. Ze gaat er wel makkelijker in dan zonder houtkrullen.. Als wij geen houtkrullen op de laadklep hebben liggen, is het ook geen leuk feestje met haar hoor.. Dan word ze ook eigenwijs, gaat tot het randje de laadklep op, en gaat daarna weer steigerend de klep af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:38

Dan wilt ze kennelijk vertellen dat ze graag houtkrullen wilt :Y)
Geef dat kind toch zijn hout krullen :)F

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:42

Tobbes schreef:
Dan wilt ze kennelijk vertellen dat ze graag houtkrullen wilt :Y)
Geef dat kind toch zijn hout krullen :)F

Haha dat doen we dan ook wel hoor! Maar laatst op de keuring dachten we dat zo te redden en hadden we niet meer aan die houtkrullen op de klep gedacht.. Oeps :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:57

Arm paard _O-

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:25

Tobbes schreef:
Arm paard _O-
:')

Maar ik bedoel er mee te zeggen, dat houtkrullen/stro of wat je dan ook in je stal/trailer hebt liggen op de laadklep ook wel eens kan helpen. Nee, ik zeg niet dat je probleem dan over is, naar het kán..