Nieuw project, een nieuw avontuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:50

Ik ben net begonnen met een jong dier en jij bent een inspiratie! Dus... Ik volg ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:12

Dank je Nessigator :D

Hier nog een filmpje, gisteren weer zo lief, maar dat doen we eigenlijk iedere keer na het rijden, lekker knuffelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:43

Zo, weer even update. Het werken begint ze duidelijk leuker te vinden, ze krijgt er meer zelfvertrouwen van. Waar ze in het begin met opzadelen nog nerveus rondjes aan het draaien was en achterin de stal stond, loopt ze nu meteen mee als ik haar 'roep'', en dan loopt ze los achter me aan naar de bak :D

Ook bijzonder, in het begin vond ze het bit in doen ook echt niet leuk, hoofd weg draaien, kaken op elkaar, en ook dat gaat steeds beter. Sterker nog, de laatste keer hapte ze al naar het bit. Ze doet gewoon haar mond open! Niet te geloven. Ook is ze steeds vaker naar me aan het hinniken, het is te schattig. <3 Mijn pennyhart klopt daarvan wel harder.

Ik heb haar ook geprobeerd te longeren rechtsom, en gisteren kreeg ik haar zowaar een rondje rechtsom! Hiep hoi. Dat is al een stapje, aangezien ze me eerder echt niet meer aan de rechterkant liet en er alles aan deed, ze was toen echt fel en vastberaden. Nu liet ze zoveel meer toe.

Wat is het toch fijn om zo goed te kunnen communiceren met een paard, waardoor zowel paard als ruiter zich gehoord voelen en daar blijer van worden :) :o

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:48

Ik lees ook even mee, klinkt als een mooie uitdaging :j

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:06

Wat leuk dat het vertrouwen van haar in jou groeit en dat ze zelfs een beetje enthousiast wordt
van het rijden en je zo al volgt...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:24

Joolien, respect voor hoe je het aanpakt en "stiekem" heb ik er al heel wat info uitgehaald voor mijn Eigen knollie.

En ook respect hoe je toch lijkt te kunnen genieten ondanks de situatie waar je je in bevindt (als ik je berichten tenminste goed interpreteer)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:52

Wat fijn dat het zo vooruit gaat,
Hoe komt het dat rechtsom zo'n probleem was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:12

liespower94 schreef:
Wat fijn dat het zo vooruit gaat,
Hoe komt het dat rechtsom zo'n probleem was?

Waarschijnlijk is er ooit iets gebeurd. Ik weet niet wat, maar in het begin tolereerde ze me niet eens aan de rechterkant van haar lijf. Zodra ik haar wil longeren rechtsom, begint ze als een gek te draaien en wil ze absoluut niet bij me weg.

Inmiddels tolereert ze me aan de rechterkant wel helemaal, dus daarin zijn we al vooruit gegaan.

Rocamor, dank je. Het is idd niet altijd makkelijk, maar hoe slecht ik me kan voelen tussen mensen, hoe goed ik me vo bij paarden. Heb altijd moeite gehad met assertiviteit, maar met paarden heb ik daar geen moeite mee.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:07

Interessant topic, die ga ik volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:39

Vandaag ging ik weer rijden, dit was even de laatste keer, omdat ze niet happy is onder het zadel, dus het lijkt me slim om dat even na te laten kijken. Ze was wat meer gespannen dan normaal, dus het opstappen duurde zo'n 15 minuten. Maar dat vond ik niet erg, want ik heb de tijd wel :D
Daarna ben ik nog even gaan uitstappen over de weg, dat schijnt ze gewend te zijn, maar ze reageerde alsof ze voor het eerst van het erf af ging. Ze was een bonk spanning, maar wel braaf.

Ik ben zo dik met haar, van de week hinnikte ze naar me toen ik afstapte, dan smelt mijn pennyhart wel even hoor <3

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:45

Pfffff wat een drukte daar achter := knap hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:14

woepsie90 schreef:
Pfffff wat een drukte daar achter := knap hoor!

Klopt, het is altijd herrie, gisteren kwam er ook nog een brandweer langs met gierende sirenes, maar ze kijkt niet eens :P Soms schrik ik nog meer dan zij. Aan de andere kant van het perceel ligt het spoor, en ook van een trein ligt ze niet wakker :P

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:45

Wat een leuk paard.
Ik heb toch wel respect voor je geduld en hoe goed je dit aanpakt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:30

Vuono schreef:
Wat een leuk paard.
Ik heb toch wel respect voor je geduld en hoe goed je dit aanpakt! :)

Dank je wel Vuono :D
Ik merk gewoon dat je met rust en geduld veel meer bereikt. En voor haar werkt het ook gewoon heel goed.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:58

Wat interessant en leerzaam om allemaal te lezen!
Ik zou willen dat ik soms ook zoveel geduld heb :+
Maar waar heb je deze kennis vandaan? Doe je het puur op gevoel of heb je dit ergens gelezen/geleerd? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:00

Ik doe het puur op gevoel en uitproberen wat wel en niet werkt. Maar soms merk ik dat ik iets te eigenwijs ben, en teveel denk dat ik het bij het juiste eind heb. Maar daar ben ik de afgelopen weken wel van terug gekomen. Ik ben te voorzichtig met Aafje omgegaan. Net ff te lief geweest. Ze vind aan het werk gaan moeilijk, achter mist ze wat kracht en aan het werk gaan vind ze lastig, dus komt ze er het liefst onderuit. Terwijl, als ik even nog wat meer doorpak, bijv zweepje erbij met rijden, of met longeren net even wat slimmer ben, ik haar normaal aan de praat krijg :P

Met rijden bijv, wilde ze linksom bijna niet draven, nja en rechtsom was ze ook niet super enthousiast :P Dus, zweepje erbij, en ondanks dat het haar iets spanning gaf, liep ze wel direct als een trein. Ze liet wel merken dat ze het heel moeilijk vond, zoals uitbreken op de volte enzo. :+
Vandaag met longeren wilde ik weer rechtsom proberen. Normaal duikt ze dan als een razende met het hoofd naar rechts zodat ze zich om kan keren, maar ik bedacht me nu dat als ik haar aan de bijzet liet, dat ze dan niet zo haar hoofd opzij kon doen. En weldra! Het werkte! Ze was het er nog even niet mee eens, maar uiteindelijk gaf ze zich over, en liep ze rechtsom ook als een trein.

Dus, het ging wat moeizaam de afgelopen weken, maar nu heb ik de AANknop gevonden :P

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:57

Soms moet een handleiding wederzijds vertaald worden.

Maar fijn dat er progressie is. Is genieten lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:00

Rocamor schreef:
Soms moet een handleiding wederzijds vertaald worden.

Maar fijn dat er progressie is. Is genieten lijkt me.

Haha ja, en ik maar eigenwijs tegen de eigenaren zeggen dat een paard niet uitprobeert of eigenwijs is. Nou ze is wel een beetje eigenwijs ja. Gisteren weer gelongeerd, rechtsom ging zonder slag of stoot :+ Zie wel dat ze rechtsachter er meer moeite mee heeft, dus dat zal de rede wel zijn, maar ik ga er vanuit dat ik het met training beter kan krijgen. Zolang ze maar wil lopen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:07

Paard en jij beiden eigenwijs. Jullie zijn aan elkaar gewaagd :+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:55

Heel mooi om te zien en te lezen. Ik heb wel 1 vraag. Waarom stap je van de grond af op? Ik snap dat het lastig is om er een krukje langs te zetten, maar dat kan ze toch ook wel leren?. Beter voor de rug van het paard. Ook omdat ze al zo naar links is.
Verder vind ik wel dat je echt engelen geduld hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:40

Symbeami schreef:
Heel mooi om te zien en te lezen. Ik heb wel 1 vraag. Waarom stap je van de grond af op? Ik snap dat het lastig is om er een krukje langs te zetten, maar dat kan ze toch ook wel leren?. Beter voor de rug van het paard. Ook omdat ze al zo naar links is.
Verder vind ik wel dat je echt engelen geduld hebt!

Goede vraag hoor. Dat komt dus als eerste omdat ze zo loopt, en als tweede, er is eigenlijk geen krukje op stal :')

Haha zeker Rocamor. Ik ging haar vandaag voor de 3e keer achtereen longeren. Dan zet ik haar dus licht bij. Dat wist mevrouw vandaag, want toen ik de touwtjes tussen haar voorbenen vast wilde maken, haalde ze allerlei capriolen uit om het niet zover te laten komen. Terwijl dat andere 2 dagen geen probleem was. Wellicht dat ze nu wat meer last van haar lijf heeft, omdat ze aan het werk moet, maar ze weet dan goed mijn geduld te testen :P Maar als ik dan even doorpak, even streng ben, daarna ontspanning en dan weer proberen, blijft ze poeslief staan.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:52

Joolien schreef:
Goede vraag hoor. Dat komt dus als eerste omdat ze zo loopt, en als tweede, er is eigenlijk geen krukje op stal :') .

Dat laatste is natuurlijk geen goed excuus :D Je kunt altijd iets verzinnen, hier gebruik ik soms een jerrycan of je neemt zelf iets mee van huis.
Van het lopen dat snap ik, dat maakt het lastig. Misschien nieuwe uitdaging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:11

Ja het is wel de bedoeling dat het lopen gaat minderen en dat ik straks gewoon op kan stappen zonder spanning. Merk nu dat als ik haar met longeren wat strenger aanpak betreft het lopen, dat ze dan behoorlijk spanning opbouwt. En dat ze dan redelijk druk bij me weg gaat, dus ik ga er vanuit dat als ik haar wat meer doorpak als ik op wil stappen, ze misschien wel onder me weg vliegt als ik op stap.
Dus het wordt nog even puzzelen hoe ik dat aan ga pakken.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:17

@Joolien, ik zou bij wijze van spreken een moord doen voor een bijrijdster zoals jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:49

LiesM schreef:
@Joolien, ik zou bij wijze van spreken een moord doen voor een bijrijdster zoals jij.

Wat lief dat je dat zegt, dank je wel :)

Gisteren weer gelongeerd. Ze had de vorige keer weer iets nieuws, tijdens het bijzetten begon ze te draaien en te lopen, waardoor ik haar niet tussen haar benen vast kon zetten. Dat deed ze tenminste de vorige keer. Als ik dan boos op haar wordt, raakt ze even helemaal in paniek, springt ze weg en bouwt ze heel veel spanning op. Maarr, daarna staat ze wel normaal stil, en kan ik haar rustig bijzetten. Daarna is het verder ook wel goed, maar heeft ze wel weer wat meer spanning. Ze vind het dus moeilijk om te werken, maar met wat overtuiging doet ze het wel. En als ze dan eenmaal loopt, is het ook goed.