Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Amikaa schreef:@ cissie: ik vind jouw verhaal ook zo mooi! Ik ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan met jullie dus hou ons op de hoogte hè

cissie schreef:Ik heb daarbij veel geleerd van Tristan Tucker via TRT methode...kort door de bocht....angst wordt niet beloond maar ontspanning wel.
Dat belonen zit hem dan in het Enge voorwerp...deze neemt pas afstand als er enige vorm van ontspanning waarneembaar is.
Waardoor mijn paard leert dat vluchten of panieken een slechte keuze is omdat het voorwerp daar niet mee verdwijnt maar juist aanwezig blijft.
Als ze ontspant of daar aanstalten toe neemt verdwijnt het Enge ding langzaam naar de achtergrond.
Zo leert ze in dr koppie dat ontspanning de beste keuze is en ik merk bij mijn merrie dat het ook echt werkt..
Vraagt wel om een oog voor detail en Super goede timing...maar dat is te leren.
Thioro schreef:Die trt-methode is volgens mij gewoon een basismethode van grondwerk. Ik heb exact hetzelfde geleerd met mijn merrie van een grondwerklesgeefster die nog nooit van trt gehoord had.
Principe is idd heel simpel. 'Druk' geven en pas weghalen als ze stilstaat met hoofd naar beneden of op z'n minst ontspannen is. Trucje dat ze heeel snel doorhebben en wat hen rust geeft omdat ze zo ontdekken dat ze controle over de situatie kunnen krijgen.
Wil je dat 'het ding' weggaat, blijf dan rustig stilstaan of ontspannen. Hebben ze heel snel door.
Ja, uiteraard zijn er héél veel dingen héél eng (
), maar die van ons heeft bijvoorbeeld een duidelijke fobie voor (afvoer)putjes... bij de wasplaats is dat een grote bron van spanning, en op straat gaat ze er altijd met een grote boog omheen, terwijl ze dan naar het ding blijft kijken. Tja, je weet ook nooit wanneer er een monster uitspringt hè
Elise_0o schreef:Ik lees hier veel dat als jullie paarden schrikken ze ervandoor gaan. Dat is weer het voordeel van een lui trekpaard hebben, hij gaat stilstaan of maakt een mini sprongetje naar de zijkant en vind dat wel genoeg. Ook als hij een flinke rit heeft gemaakt is hij op het einde te moe om te schrikken
Zizipicoleo schreef:Ik ben benieuwd naar wat jullie paarden het allerengst vindenJa, uiteraard zijn er héél veel dingen héél eng (
), maar die van ons heeft bijvoorbeeld een duidelijke fobie voor (afvoer)putjes... bij de wasplaats is dat een grote bron van spanning, en op straat gaat ze er altijd met een grote boog omheen, terwijl ze dan naar het ding blijft kijken. Tja, je weet ook nooit wanneer er een monster uitspringt hè
Ze wist niet wat ze zag. Ze rent niet maar maakt zich als een klein pakketje en gaat als een Shetlander kleine passen nemen en bij extreme spanning geeft ze een flinke bok. Ze is dan moeilijk voorwaarts te krijgen. Na 1 min denkt ze oh is niks en spanning valt weg en loopt weer als een mak paard door. Volgende x als ze het ziet is het oké. Laatst ook met een kano in het water. Ze wist niet wat ze zag. Gister kwam ik er weer een paar tegen en kwamen onder haar door omdat we over een brug gingen. Vorige keer x helemaal gestrest en gister vond ze het zelfs leuk en apart. Wat mijne idd ook eng vind is koeien die rennen of een vreemd paard die op haar af komt. Ze word dan echt gestrest tot dat ze merkt dat hij niet bij haar kan komen en loopt dan weer relaxe door. Gelukkig rent ze niet en kropt ze zich alleen maar op. Ze is ook nog jong en weinig levenservaring. Ik merk dat ik des te meer dingen met haar doe en het juist niet ontwijken maar gewoon laten kijken , gerust stellen ,haar juist heel goed doen. Haar goed belonen als ze weer ontspannen is. Als ze gestrest is praat ik veel tegen haar en kalmeer haar. Dat werkt het beste.
het is dat je zegt dat je een merrie hebt anders zou ik denken dat je over mijn paard praat.

Soms wel erg vermoeiend zo'n kijkerig/ril paard 

Boos of gefrustreerd worden heb ik wel afgeleerd want wordt het alleen maar erger van!
) opgepikt.
maar het is me gelukt en ze is nu in de omgang en onder het zadel ontspannen en een totaal ander paard, alleen dat kijkerige/ril op bepaalde dagen dat blijft wel en daar zal ik mee moeten leren leven, zo is ze gewoon.
Het plezier in het rijden vergaat je op sommige dagen soms wel een beetje hoor