Weinig plezier meer met paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Eline

Re: Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:27

Ik heb ook een verzorgpony die dwars door mij heen wil lopen. Ik heb de regel bij haar, als ik stop stop jij ook. Zij loopt op schouderhoogte naast mij en als ik stil ga staan moet zij ook stilstaan. Doet ze dit niet, geef ik druk op het touw (ik sta nog steeds naast haar) en zeg ik ho. Blijft ze nog steeds lopen volgt er een rukje aan het touw, en een strengere ho. Zodra ze stilstaat meteen ontspannen, druk van het touw af en belonen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:39

Binkie_Eline schreef:
Ik heb ook een verzorgpony die dwars door mij heen wil lopen. Ik heb de regel bij haar, als ik stop stop jij ook. Zij loopt op schouderhoogte naast mij en als ik stil ga staan moet zij ook stilstaan. Doet ze dit niet, geef ik druk op het touw (ik sta nog steeds naast haar) en zeg ik ho. Blijft ze nog steeds lopen volgt er een rukje aan het touw, en een strengere ho. Zodra ze stilstaat meteen ontspannen, druk van het touw af en belonen.

Dit heb ik geprobeerd maar dit werkt niet, ze blijft gewoon doorlopen maakt niet uit wat ik doe. Dat word echt gevaarlijk, vooral voor mijn tenen :')

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:42

maar ik heb nu nog altijd geen antwoord op mijn vraag :+ hoe moet ik haar dan laten stoppen? ik mag me dus niet zo plots omdraaien en mijn armen niet in de lucht houden. hoe moet het dan wel? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:49

Aan de hand: Ruk aan het touw, constant corrigeren. Rust belonen door ontspanning.
Aan de longe: Cirkel verkleinen verkleinen verkleinen, tot ze stapt. BRAAAF! En langzaam meer longe geven. Als ze aandraaft weer korter. Zodra je voelt wanneer ze gaat stappen, zeg je STAPPEN vlak voor ze stapt. Gelijk erna BRAAF. Langzaamaan snapt ze je bedoeling. Oefenen oefenen oefenen...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:51

Ambertjeluna schreef:
we hebben al iemand op het oog die kan komen lesgeven! de knoop moet nog doorgehakt worden maar ik denk dat het gaat mogen *\o/*

maar ik heb voor nu nog een vraagje over het stoppen, hoe moet ik haar dan laten stoppen? ik mag me dus niet zo plots omdraaien en mijn armen niet in de lucht houden. hoe moet het dan wel? :)

Omdraaien en je groot maken (in paardentaal: oren naar achter) stopt ie niet touw heen en weer schudden of naar achter zetten (ligt eraan welke methode je gebruikt).
Maar ik zou wachten tot je les heb zodat er geen (verdere) miscommunicatie onstaat :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:00

In mijn post op de vorige bladzijde heb ik uitgebreid uitgelegd hoe je haar moet laten stoppen. Maar ik ga wel met thoranLOVE mee: wacht tot je een lesgeefmens hebt, zodat er niet weer een miscommunicatie ontstaat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:01

Slvna: zou je géén tips willen geven als je niet weet waarover je praat aub?
Ruk aan het touw doet men niet, als men correct grondwerk doet!
Waar de kennis ophoudt en de onkunde begint, ontstaat het toepassen van rukken en anderszins geweld!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:05

Joh, een ruk. Als mijn paard er van door loopt krijgt ie eerst een ruk en een schop, want bij 'niet willen stoppen' ga ik er vanuit dat er dus een HULP aan vooraf gaat. Paard zal niet achterlijk zijn, zal vast al geleerd hebben dat DRUK = Halt.

Je stopt met lopen (hulp 1), dan komt druk op het halster als het paard doorloopt (hulp 2)... Een ruk is dus na een nog grotere druk op de neus (stap 3)...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:06

Lesgever zoeken. Het klinkt me in de oren als een typische arabier. Deze hebben veel beweging nodig en moeten (!) mentaal uitgedaagd worden. Mijn ervaring met arabieren is dat het zeer intelligente en energieke dieren zijn. En wanneer deze mentaal of fysiek niet genoeg uitgedaagd worden erg vervelend worden.

Een lesgever kan je helpen om het weer op de rails te krijgen. Arabieren zijn wanneer je ze voor je wint gouden paarden

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:07

speedfiets_2 schreef:
Lesgever zoeken. Het klinkt me in de oren als een typische arabier. Deze hebben veel beweging nodig en moeten (!) mentaal uitgedaagd worden. Mijn ervaring met arabieren is dat het zeer intelligente en energieke dieren zijn. En wanneer deze mentaal of fysiek niet genoeg uitgedaagd worden erg vervelend worden.

Een lesgever kan je helpen om het weer op de rails te krijgen. Arabieren zijn wanneer je ze voor je wint gouden paarden

Ze is een haflinger x quarter :')

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:10

Hilary schreef:
In mijn post op de vorige bladzijde heb ik uitgebreid uitgelegd hoe je haar moet laten stoppen. Maar ik ga wel met thoranLOVE mee: wacht tot je een lesgeefmens hebt, zodat er niet weer een miscommunicatie ontstaat.

Ja dat heb ik gelezen maar er waren mensen die zeiden dat ik niets zo plots moet omdraaien, hoe moet het dan wel ?

Indygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:15

hallo Ambertjeluna!

ten eerste, niet ho zeggen, even later omdraaien en handen in de lucht. Jouw paardje raakt hier helemaal in de war van en denkt dus; als zij blijft bewegen moet ik dat dan ook maar doen. ik zou ook een hengstenketting aanschaffen zodat je met een rukje aan het touw al snel en duidelijk laat zien wat de bedoeling is. ga er gewoon naast staan en steek je hand een beetje naar voren zodat jullie SAMEN vertrekken. dus niet jij begint te lopen en zij komt erachteraan. daarna laat je haar stoppen door gewoon zelf te stoppen eventueel met commando ho of woah. stopt ze niet een ruk aan het touw en even tot rust komen. naar achteruit vraag je haar eerst rustig met lichaamstaal, daarna met een beetje druk en dan pas met een tik tegen de borstkas of een rukje. en nog een tip blijven trekken aan het touw help NIKS en wekt alleen maar meer spanning en opwinding op.

groetjes Indygo

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:16

Omdraaien is in principe al achterwaarts en dus een te grote hulp.
Kaptoom in en langs een afzetting lopen. Ik heb het eerder al genoemd Maar zal mijzelf herhalen:
Als je loopt is jou houding naar voren, je lichaam is wat voorover gebogen maar je blijft naast je paard, zorg ervoor dat je kan blijven zien wat je paard doet.
Dan maak je je groot en gaat stil staan. Duidelijk, maar zonder te springen. Je paard heeft dan niet zo veel tijd om te reageren, daarom kan het helpen de weg rechtdoor "dicht" te maken, hou de zweep voor haar neus (jou linker hand) en hou druk op je rechterhand het halster/hoofdstel tot ze stil staat. Stil staan is en beloning druk eraf.
Loopt ze nou dwars door je zweep heen, wees dan niet bang om duidelijk te zijn en daar ook een tik te geven. Maar 1 tik, niet zwaaien of al blijven tikken. Gewoon zweep weer stil voor haar houden, daarom moet het in 1 keer duidelijk zijn.

Dat eerst oefenen, ze moet het als spel zien. Daarna ga je omdraaien en haar kant op lopen, duidelijk zijn, eventueel je hand op haar borst en begeleiden. De hulp steeds kleiner maken.

Door zwaaien, armen omhoog doen ect, maak je de hulp paniekerig en onduidelijk. Maar omdat je hulp echt goed moet zijn, is hulp gewenst. Iemand die je paard het begin leert en jou erin mee neemt.
Wees niet bang om contact met je paard te maken, ga samenwerken in plaats van respect proberen of te dwingen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:21

Een paard laat je toch niet stoppen door om te springen? Mijn paard zou zich dood schrikken. :o
Zoals smurfie zegt is het precies goed. Maar mijn ruk-tip is gewoon omdat mijn merrie soms vergeet wie ze naast zich heeft; bij anderen word ze nooit gecorrigeerd als ze trekt dus probeert ze het bij mij ook nog wel eens. Maar zij kent dus alle hulpen. Ik gok de jouwe ook, maar op smurfies manier weet je zeker dat je het goed aanleert!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:26

xSlvna schreef:
Een paard laat je toch niet stoppen door om te springen? Mijn paard zou zich dood schrikken. :o
Zoals smurfie zegt is het precies goed. Maar mijn ruk-tip is gewoon omdat mijn merrie soms vergeet wie ze naast zich heeft; bij anderen word ze nooit gecorrigeerd als ze trekt dus probeert ze het bij mij ook nog wel eens. Maar zij kent dus alle hulpen. Ik gok de jouwe ook, maar op smurfies manier weet je zeker dat je het goed aanleert!

ik 'spring' toch niet om? ik draai me om maar blijkbaar te snel en is dat niet goed :)

en van mijn mama mag ik les nemen, mijn papa ziet dat totaal niet zitten ;(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:28

Schop? Nou mag je hier eens komen proberen bij mijn merrie, krijg je gegarandeerd nen stamp terug en ik zou ze nog aanmoedigen ook verdorie!
Ze heeft uiterste respect en is perfect getraind op grondwerk en vrijheidsdressuur, zelfs volledig los maar degene die haar zonder respect behandeld en schopt, verdient niet beter!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:29

xSlvna schreef:

De mijne zou zich ook doodschrikken, maar dat komt omdat hij wel stopt als ik stil ga staan. Een grotere hulp is dus helemaal niet nodig. De pony van TS stopt niet als zij stopt, dus heb je een grotere hulp nodig. En eerlijk gezegd vind ik stoppen zó belangrijk, dat ik na twee keer proberen of het met een kleine hulp (zelf stoppen) kan echt een hele grote hulp inzet als het paard niet reageert op een kleine hulp. In dit geval liever één keer HEEL duidelijk en daarna gelijk afbouwen. Als je deze grote, overdreven hulp namelijk correct opbouwt en goed uitvoert, heb je hem de volgende keer niet meer nodig. Maar daar kan een lesgeefmens het beste mee helpen. Timing en intensiteit van je hulpen is in deze zo belangrijk, dat leer je niet van een forum. En dat zie je ook door alle verschillende adviezen die hier in het topic gegeven worden. Als je al die adviezen gaat toepassen bij hetzelfde paard, snapt ie er niks meer van. En jijzelf net zo min. Dus ts, zoals al vaker gezegd in dit topic (en ook in andere topics die je opent): neem les. Tot die tijd niet aanklooien maar je paard gewoon in de wei laten lopen met haar veulen.

Als je papa les niet ziet zitten, moet hij zelf maar zorgen dat je paard fatsoenlijk wordt opgevoed en wel naar jou luistert. Sorry hoor, maar daar ben ik eerlijk gezegd een beetje klaar mee :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:32

Je merrie is ook niet zo respectloos om zelf door te lopen. Mijne zijn opgevoed en weten dat ze geen onzin uit moeten halen. Als ik een schop geef waren ze blijkbaar te lang aan t drammen. Simpel toch.
Ik geef liever een OPDRINGEND en dus gevaarlijk paard een optater dan hem laten drammen. Is levens gevaarlijk buiten op straat.
Heb mijn paard 1 optater gegeven na langdurig gedram. Zeker vind ze dat niet leuk en zéker word ze dan even onzeker maar als je erna doorloopt, stil blijft staan en gelijk de goede reactie beloont snapt ze ook wel hoe het zat.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:03

Je krijgt hier nu wel allemaal tips, is ook super handig! Maar heb je ooit al les gehad? Want dan weet je precies hoe en wat, zelfs ik merkte dat ik na een halfjaar al bijhoorlijk veel was vergeten (doordat ik bijna geen grondwerk kon doen ivm de stal waar ik stond).

Tips kan je beter gebruiken als je precies weet wat je doet. Je krijg nu zoveel verschillende manieren maar het ligt maar net aan de methode die je gebruikt. Zo heb schriktraining gehad van mensen die meer naar Monty Roberts toe neigden en die zouden omdraaien (verder niks doen met je lichaam) touw overpakken terwijl je omdraait en als hij doorloopt 'rustig' terug zetten.
En bijvoorbeeld bij Two Lazy Seven Ranch is het eerst omdraaien je groot maken, stopt ie niet meteen touw heen en weer zwaaien (te vergelijken met een paard wat naar achter trapt oid). Dit kan je op den duur verkleinen door jezelf alleen groot te maken en stil te staan, vind je dat hij dan te dichtbij is kan je met een handgebaar hem naar achteren zetten.

Zo zie je dat bij 2 verschillende mensen al best wel wat verschil erin zit. Wie weet wat er nog allemaal voor manieren zijn. Je kan het wel allemaal uit gaan proberen maar je paard snapt er op den duur ook niks meer van, want geloof me die weet precies wat je bedoeld (ookal moet je dat soms even 'opfrissen') In de kudde doen ze niet anders.
Dus neem aub les voor jou je paardje, probeer je vader te overtuigen want zo kom je veel verder dan met dit!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:09

Ambertjeluna schreef:
speedfiets_2 schreef:

Ze is een haflinger x quarter :')

O raar hie kom ik nu op arabier ? Ben nog niet wakker denk ik....

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 12:53

Men mama helpt met men papa te overtuigen dus misschien mag het dan toch :D
Maar het zou wel zijn voor na de examens ;(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:04

Ik zie hier op stal regelmatig mensen achter haflingers aanwapperen, je moet flink bij de les blijven met die eigenwijsjes. Als ik er eens eentje binnenhaal ben ik toch altijd maar weer erg blij met m'n arab, die stopt tenminste als t touwtje op is :')
Dus TS; zo gek vind ik het allemaal niet klinken, zou met begeleiding echt wel weer in orde moeten komen!

Het gedrag bij het rijden vind ik eigenlijk zorgwekkender klinken. Naar je voeten happen, scheef lopen, dreigen omhoog te komen... dat klinkt wel allemaal als een fysiek probleem. ik zou echt zsm een zadel passer en een osteopaat inschakelen, voordat het nog erger wordt. Het klinkt alsof je paardje aan probeert te geven dat er ergens iets écht niet lekker zit. Dracht en bevalling zijn niet niks, heel goed mogelijk dat ze daardoor vast zit. Bovendien verandert het lichaam dusdanig dat het zadel heel goed niet meer kan passen.

Maar houd moed, je doet je best en het klinkt allemaal echt niet onoplosbaar. Je zult alleen op zoek moeten naar goede begeleiding en je merrie even goed na laten kijken :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:58

Ambertjeluna schreef:
Men mama helpt met men papa te overtuigen dus misschien mag het dan toch :D
Maar het zou wel zijn voor na de examens ;(

Dat duurt zeker nog 2 (of meer) jaar voor jou?
Misschien kan je een deel meebetalen, of waarom wil je vader het niet? Want als jij nog 2 jaar problemen heb is het ook niet meer leuk ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:05

Na de examens deze zomer vermoed ik, niet na de laatste examens die ze ooit zal moeten afleggen hé...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:06

Little_Gift schreef:
Na de examens deze zomer vermoed ik, niet na de laatste examens die ze ooit zal moeten afleggen hé...

Oja ze woont natuurlijk in België :Y)