Paard rent weg aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hof_Arcadia

Re: Paard rent weg aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:47

Voor dit soort grapjes en stout gedrag heb ik een monty roberts halster. Zo gemakkelijk! En heel effectief corrigeren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:49

Nizoni4 schreef:
Ze is ook niet goed opgevoed. Maar vroeger deed ze dit soort dingen niet. Volgens mij zit ze in een 2e puberteit ofzo... En dat van leiderschap snap ik ook wel. Maar het zijn alleen die momenten dat ze weg rent... En ik kan in mn eentje geen paard van 900 kilo tegenhouden... Verder luistert ze wel echt goed. En ik wordt ook echt altijd boos als ze zoiets flikt. Maar het lijkt haar gewoon niks te intereseren als iemand boos op haar word. Maar gelukkig luistert mijn eigen paard wel altijd dus ik hoef gelukkig niet altijd boos te worden haha

Boos of gefrustreerd worden werkt niet. 1 heel belangrijk ding die je moet leren wil je een paard correct trainen. Je moet je gevoelens onder controle kunnen houden
Daar bedoel ik niet mee dat je niet mag corrigeren. Corrigeren en boos worden zijn 2 totaaal verschillende dingen.
Die momenten dar ze weg rent heb je dus geen leiderschap, obviously. En voor de rest van de tijd waarschijnlijk ook niet. Mijn definitie van leiderschap is waarschijnlijk anders dan jouw definitie van leiderschap.
Blijft jouw paard op de zelfde plek staan waar jij hem neer zet, zonder hem vast te zetten?
Kan jij jouw paard leiden op elke positie waar jij maar wilt leiden (bijv 4 meter van hem vandaan, naast het hoofd, naast de schouer, naast de rib, naast zn hip, achter hem dmv lange lijnen etc). En jij blijft dus in de leiding. Dus jij bepaald waar je naar toe gaat en hoe snel
Is jouw paard gefocust op jou? Heb jij dus geen touw nodig om met hem te lopen? En je dus nog steeds alle leiding hebt?
Kan jij jouw paard rijden met een lange teugel in 1 lijn zonder dat hij zn snelheid of pad veranderd?
Zo heb ik nog wat vragen voor je wat leiderschapsvragen zijn. Zowel voor leiderschap op de grond als onder het zadel. Op de grond is de basis om leiderschap omder her zadel te hebben natuurlijk.
Als jij op deze vragen ja kan beantwoorden, dan zou je dit probleem niet moeten hebben.
Beantwoord je nee op deze vragen, moet je dus werken aan de leiderschap.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:57

Eileen_ schreef:
Nizoni4 schreef:
Ze is ook niet goed opgevoed. Maar vroeger deed ze dit soort dingen niet. Volgens mij zit ze in een 2e puberteit ofzo... En dat van leiderschap snap ik ook wel. Maar het zijn alleen die momenten dat ze weg rent... En ik kan in mn eentje geen paard van 900 kilo tegenhouden... Verder luistert ze wel echt goed. En ik wordt ook echt altijd boos als ze zoiets flikt. Maar het lijkt haar gewoon niks te intereseren als iemand boos op haar word. Maar gelukkig luistert mijn eigen paard wel altijd dus ik hoef gelukkig niet altijd boos te worden haha

Boos of gefrustreerd worden werkt niet. 1 heel belangrijk ding die je moet leren wil je een paard correct trainen. Je moet je gevoelens onder controle kunnen houden
Daar bedoel ik niet mee dat je niet mag corrigeren. Corrigeren en boos worden zijn 2 totaaal verschillende dingen.
Die momenten dar ze weg rent heb je dus geen leiderschap, obviously. En voor de rest van de tijd waarschijnlijk ook niet. Mijn definitie van leiderschap is waarschijnlijk anders dan jouw definitie van leiderschap.
Blijft jouw paard op de zelfde plek staan waar jij hem neer zet, zonder hem vast te zetten?
Kan jij jouw paard leiden op elke positie waar jij maar wilt leiden (bijv 4 meter van hem vandaan, naast het hoofd, naast de schouer, naast de rib, naast zn hip, achter hem dmv lange lijnen etc). En jij blijft dus in de leiding. Dus jij bepaald waar je naar toe gaat en hoe snel
Is jouw paard gefocust op jou? Heb jij dus geen touw nodig om met hem te lopen? En je dus nog steeds alle leiding hebt?
Kan jij jouw paard rijden met een lange teugel in 1 lijn zonder dat hij zn snelheid of pad veranderd?
Zo heb ik nog wat vragen voor je wat leiderschapsvragen zijn. Zowel voor leiderschap op de grond als onder het zadel. Op de grond is de basis om leiderschap omder her zadel te hebben natuurlijk.
Als jij op deze vragen ja kan beantwoorden, dan zou je dit probleem niet moeten hebben.
Beantwoord je nee op deze vragen, moet je dus werken aan de leiderschap.

Ik doe met haar al een tijdje vrijheidsdressuur. En ook een beetje natural horsemanship. De meeste dingen die je hierboven schreef lukken! Daarom vind ik het ook zo raar. Ik haar binnen/buitenzetten zonder halster, ik kan haar mij laten volgen zonder halster, ik kan dr ergens neerzetten waar ik wil (en ze blijft staan) ze doet alles wat ik wil. En tijden de vd/natural horsemanchip is ze mega gefocust. Alsof alles om haar heen weg gaat. Ze doet echt alles.Behalve dat ene ding! En dat is stilstaan als ik het hoofstel om wil doen...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:32

danzzz schreef:
Sammyoo schreef:
TS, dit gedrag heeft niks met leiderschap te maken hoor. Het is gewoon een trucje wat hij kent, maar wel een erg gevaarlijk trucje. Lees maar even mijn vorige post, wij hebben inmiddels al dertien jaar ervaring met een dominant en erg slim paard wat dit trucje ook kent.

Volgens mij is dit het enige juiste antwoord.

Truukje is snel in de koelkast als paard eens flink zijn neus stoot bij het uithalen van het truukje.

Waarom zou dit niks met leiderschap te maken hebben?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:54

Een paard liegt nooit. Wanneer is de tandarts geweest? Past het bit goed?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:10

Floortz schreef:

Tja als t paard verder altijd gehoorzaamt is t op zn minst zeer vreemd dat deze wegrent zodra t bit tevoorschijn komt..

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:05

pol1 schreef:
Floortz schreef:

Tja als t paard verder altijd gehoorzaamt is t op zn minst zeer vreemd dat deze wegrent zodra t bit tevoorschijn komt..

Is dit voor mij bedoeld? Zo ja: daar kan het niet aan liggen. Ik rij bitloos

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:46

pol1 schreef:

Dat weet ik uit dertien jaar ervaring met zo'n type paard. Je moet zelf slimmer zijn dan het paard, goed observeren zodat je zijn streken kan voorkomen. Bijvoorbeeld door op het goede moment te zorgen dat hij zijn hoofd niet van je af kan draaien.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:28

pol1 schreef:
danzzz schreef:

Volgens mij is dit het enige juiste antwoord.

Truukje is snel in de koelkast als paard eens flink zijn neus stoot bij het uithalen van het truukje.

heeft alles met leiderschap te maken, en de deur die open staat waar het paard gebruik van maakt. Maar het is wel degelijk een truukje die voor het paard duidelijk werkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:09

Sammyoo schreef:
pol1 schreef:

Dat weet ik uit dertien jaar ervaring met zo'n type paard. Je moet zelf slimmer zijn dan het paard, goed observeren zodat je zijn streken kan voorkomen. Bijvoorbeeld door op het goede moment te zorgen dat hij zijn hoofd niet van je af kan draaien.

Of je dit nu opvat als trukje of niet, het paard heeft je duidelijk niet als leider gekozen. Ik geloof zelf niet zo in trukjes als wel in het feit dat het paard eerlijk laat zien wat die van de situatie vindt. Het paard doet niets om je te pesten. Hij zal wel laten zien wat hij vindt van de relatie met jou door hoe hij reageert.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:22

Ik nodig iedereen uit om leuk Parelli spelletjes met onze Sam te doen, waarschijnlijk doet hij dat voorbeeldig. En probeer hem dan op de trailer te zetten, weg van zijn vriendjes. Wel voor eigen risico ~~}>
Ik gebruik liever mijn gezonde verstand en observatie vermogen. Ik ben geen leider, maar tot nu toe heeft hij mij niet met zijn achterhoeven weten te raken en moet moeders hem in de trailer zetten als het lastig wordt.
Leuk hoor, die theoriën, maar soms heb je meer aan praktijkervaring. Safety first!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:38

jensvl schreef:
Sammyoo schreef:

Of je dit nu opvat als trukje of niet, het paard heeft je duidelijk niet als leider gekozen. Ik geloof zelf niet zo in trukjes als wel in het feit dat het paard eerlijk laat zien wat die van de situatie vindt. Het paard doet niets om je te pesten. Hij zal wel laten zien wat hij vindt van de relatie met jou door hoe hij reageert.

Het uitvoeren van een trucje heeft ook niets te maken met je pesten? Mijn paard doet een heleboel trucjes die ik hem geleerd heb omdat hij geleerd heeft dat dat hem wat oplevert, mijn oude verzorgpaard had geleerd dat lostrekken je wat oplevert (een bek vol gras bijv) dus trok ze zich soms los. Als dat een aantal keer zo gebeurt is heeft ie gewoon geleerd dat lostrekken leuk is. Daar kan je echt een heleboel aan doen en ik had er bijna nooit last van dat ze zich nog los probeerde te trekken en het is ook maar een keer gelukt maar imo was dat gewoon een trucje, en dat deed ze heus niet om te pesten maar soms deed ik iets wat niet zo leuk was of moest ze bijv lang wachten. Natuurlijk was ze dan gewoon "eerlijk over wat ze vond van de situatie" die was iig minder leuk als een bek vol gras.

Ik heb trouwens ook wel eens paarden aan een touwtje die helemaal niet mijn type paard zijn, die ik bovendien niet goed ken en waarvoor ik denk ik niet echt een leider ben die wel gewoon netjes binnen de grens van het touwtje blijven. Dat verzorgpaard van mij trok zich ook wel eens los bij mensen waarnaar hij verder heel goed luisterde en niet bij mensen die hij niet kende. Een goede band met een paard is heel handig om hem aan een touwtje mee te nemen, maar niet perce de oorzaak of oplossing voor alle problemen met aan een touwtje lopen imo.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:06

Klopt. Als je inderdaad ergens werkt waar je veel met paarden werkt die je van punt a naar punt b brengt, die niet van jou zijn, dan is dat niet te doen. Ik ben wel van mening dat het zijn van een goede leider en een goed begrip van hoe paarden leren, samen met goede technieken je eigen paard omvormt tot een droompaard.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:26

Sammyoo schreef:
Ik nodig iedereen uit om leuk Parelli spelletjes met onze Sam te doen, waarschijnlijk doet hij dat voorbeeldig. En probeer hem dan op de trailer te zetten, weg van zijn vriendjes. Wel voor eigen risico ~~}>
Ik gebruik liever mijn gezonde verstand en observatie vermogen. Ik ben geen leider, maar tot nu toe heeft hij mij niet met zijn achterhoeven weten te raken en moet moeders hem in de trailer zetten als het lastig wordt.
Leuk hoor, die theoriën, maar soms heb je meer aan praktijkervaring. Safety first!

Klinkt als een uitdaging! Ik doe dan wel geen parelli, maar wel horsemanship. Allemaal bijna hetzelfde. Allemaal herzelfde principe met elke methode een kleine twist. Als ik in Nederland was geweest was ik graag langs gekomen :P
Bedenk je wel dat je een paard nier in 1 dag zn hele houding kan veranderen. Dat kan wel ff duren