Bijtgedrag Appoloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:15

De meeste paarden staan ook in een typische houding, als ze bevangen zijn. De voorbenen dan naar voren gestrekt om de voeten te ontlasten. Paarden die niet bevangen zijn kunnen ook gerust even de benen naar voren doen, maar blijven normaliter niet zo staan. Ook zijn bevangen paarden kreupel (bevangen zijn is zeer pijnlijk) en lopen ze dus niet graag. De voeten zijn meestal warm.

Een paard dat lekker lag, kan gerust de benen stijf uitstrekken. Dat hoeft helemaal niets te betekenen, behalve wat lekkere rek en strek varianten.

Wat jammer dat de vorige eigenaren een jaarling hebben geschoren, omdat de wintervacht er "niet mooi" uit zag. Dat waren overduidelijk geen paardenmensen, als ze ook nog melden dat een jaarling niet bevangen kan raken (al acht ik de kans daarop wel kleiner, omdat jaarlingen meer groeien, de hoogte in, en bevangen paarden vaak te zwaar zijn, maar ook jaarlingen kunnen bevangen raken) en prima alleen kan staan.

Als je je verdiept in het wezen paard (wat je moeder als paardenkenner ook zou moeten weten, jaarlingen zijn ook paarden tenslotte), zul je zien dat er een paar basisvoorwaarden zijn om te voldoen aan de minimale 'paard-eisen'. Een maatje is een must. Voor alle paarden, maar voor een dergelijk jong dier zijn zowel leeftijdsgenootjes als volwassen voorbeelden een must. Zo kan het de paardentaal goed leren kennen en sociaal wenselijk gedrag leren. Als mens kun je NOOIT een ander paard vervangen. Daarnaast voldoende ruwvoer. Bij voorkeur onbeperkt. En verder zoveel mogelijk vrije beweging. Lekker lanterfanten in de wei, sprintje trekken, grasjes plukken. Vrije beweging is belangrijk, want zo traint een jong paard zijn eigen spieren en pezen. De andere jonge dieren zullen met hem stoeien en zo wordt hij steeds sterker.

Mijn grootste tip dus: zet het dier in een opfok met een gemengde groep, waarvan de eigenaren van de opfok echt verstand hebben van paarden en laat het dier daar heerlijk opgroeien.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:58

Oké, nog een vraagje :o is het erg als het regent en ze heeft geen jasje aan? En ze is geschoren?

Brainless

Berichten: 29789
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:02

Hoe lang terug is ze geschoren?
Hoeveel grams heeft ze op?
Heeft ze schuil mogelijkheid?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:04

Ehmm, ze is 9 dagen geleden geschoren.., grams? Ja ze kan onder een afdakje staan, vandaag speciaal voor haar gemaakt maar ik weet niet of ze dat door heeft, kheb al wel een paar keer met haar daar naar toe gelopen maar kweet niet of ze het snapte :?

genja
Berichten: 3948
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:23

Haar eten onder afdak leggen dan snapt ze het vast wel. Als ze pas 9 dagen geleden geschoren is zou ik haar met regen een ongevoerde deken opleggen. (Weet je wat voor deken je hebt?)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:27

Als ze 9 dagen geleden vlak voor de verkoop geschoren is dan zou ik ook maar eens goed checken op luizen en schimmel.

cinniz123

Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:29

Vraag me ook af waarom een jaarling geschoren wordt net voor de verkoop.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:35

Genja, het is gewoon een dun deken... Oké anoeska ik zal een even kijken en cinniz, ze is geschoren omdat haar wintervacht er heel slordig uitzag zeiden de vorige baasjes.

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:39

Anoeska27 schreef:
Als ze 9 dagen geleden vlak voor de verkoop geschoren is dan zou ik ook maar eens goed checken op luizen en schimmel.


:)* Das een goeie ja. De reden van "een slordige wintervacht" klinkt me als een onzinnige reden in de oren. Schimmel of luis klinkt veel aannemelijker...

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:45

TS kan jouw moeder niet in dit topic meelezen en schrijven?

cinniz123

Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:46

nanne02 schreef:
Genja, het is gewoon een dun deken... Oké anoeska ik zal een even kijken en cinniz, ze is geschoren omdat haar wintervacht er heel slordig uitzag zeiden de vorige baasjes.


Ja bedoel dis te zeggen dat ik dat dus niet vertrouw...jaarling wordt niet voor niets naarling genoemt,meeste zijn gewoon niet zo knap

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:49

Hoe bedoel je, niet zo knap? Gewoon qua uiterlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:49

Je moeder heeft heel veel verstand van paarden maar wist niet dat een jaarlinger ook bevangen kan raken? :=

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:50

Nee, zij is nog nooit met een jaarling in aanraking gekomen...

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:52

Een jaarling is ook gewoon een paard, en kan dus ook gewoon paardenkwalen krijgen. En dus ook bevangen raken.

verootjoo
Berichten: 35691
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:55

nanne02 schreef:
Hoe bedoel je, niet zo knap? Gewoon qua uiterlijk?


Ja, die zijn nog overbouwd, en zien er nog niet mooi uit. Dat groeit allemaal wel weer recht. Maar de vraag blijft waarom de wintervacht slordig was en waarom ze geschoren hebben voor verkoop en niet gewoon wachten tot ie vanzelf uitvalt. Het lijkt dan alsof ze een vachtprobleem wilden verbloemen. Het is nu juist de tijd helemaal niet om te scheren...

Anoniem

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:00

TS als je denkt dat je pony bevangen is, haal er dan een DA bij.
Wat zegt je moeder er van?

Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:11

Ts heb je wel enig idee waar je mee bezig bent? Je hebt een levend dier in de wei staan. Geschoren? Jasje? Alleen staan? Klinkt in de oren als iemand die er de balle verstand van heeft.

cinniz123

Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:16

nanne02 schreef:
Hoe bedoel je, niet zo knap? Gewoon qua uiterlijk?

Ja niet knap vanwege hun gekke schapen vachtje.
Maar die valt vanzelf uit en wordt ze al knapper.geen reden om te scheren vind ik dus.

Heb je een foto van je paardje?

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:18

Yenni schreef:
Ts heb je wel enig idee waar je mee bezig bent? Je hebt een levend dier in de wei staan. Geschoren? Jasje? Alleen staan? Klinkt in de oren als iemand die er de balle verstand van heeft.

Lees terug! Ze heeft het dier zelf niet geschoren en dacht dat het beestje het koud zou krijgen. Ze snapt nu dat ie pas onder 5 graden (volgens iemand hier) een jasje/deken om hoeft. En aan het alleen staan word gewerkt.

Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:46

Irisjeeh1999 schreef:
Yenni schreef:
Ts heb je wel enig idee waar je mee bezig bent? Je hebt een levend dier in de wei staan. Geschoren? Jasje? Alleen staan? Klinkt in de oren als iemand die er de balle verstand van heeft.

Lees terug! Ze heeft het dier zelf niet geschoren en dacht dat het beestje het koud zou krijgen. Ze snapt nu dat ie pas onder 5 graden (volgens iemand hier) een jasje/deken om hoeft. En aan het alleen staan word gewerkt.

Ik lees dit topic al van het begin af aan mee hoor.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:46

Is er anders niet een bokker die bij TS in de buurt woont die kan/wil helpen ans TS daar om vraagt? Aangezien de moeder niet veel van jaarlingen weet is het slim om er iemand bij de hebben die er wel verstand van heeft.
Misschien is er ook een stal bij je in de buurt waar je hulp aan zou kunnen vragen?

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:12

Ik krijg toch een beetje kriebels van dit topic. Als je zó weinig verstand hebt van paarden, waarom dan een jaarling aanschaffen. Dat dier moet ook nog eens opgevoed worden... En ik geloof niet dat je moeder er zoveel verstand van heeft, anders kon zij je wel meer verstellen over wanneer je een 'jasje' (deken!) om doet en over de symptomen van HB. En dan had je moeder ook geweten dat een paard nooit alleen hoort te staan.

Ik krijg het idee dat de verkopers blij waren dat ze er vanaf zijn, anders verkoop je je knol niet aan mensen die m alleen gaat zetten en geen idee hebben wat een paard is en nodig heeft.

Ik vind het an sich best goed dat TS hier tips vraagt, en daar ook hopelijk iets mee gaat doen. Maar als hier al vragen over komen, wat dan als het dier echt ziek wordt (en symptomen gemist worden), dingen als verzorging en tandarts etc etc.

Heb je iemand in de buurt die verstand van paarden heeft en jullie kan helpen? Of inderdaad zoals iemand anders ook aangaf, stalling aanbieden en vragen of diegene jullie een beetje op weg kan helpen? Het kan heus allemaal wel goedkomen TS :)

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 09:07

Ik ben serieus!
Hier een fotootje van Kylie, <3 net gemaakt...

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 09:12

Hoh, ze zaten er niet bij, nu wel als het goed is..