Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:26

IK heb hetzelfde gehad. Die pony heb ik maar kort verzorgd. Ik heb toen de afrastering hoger gemaakt. Zodat t een soort longeerkraal werd. Wilde ze niet komen jaagde ik haar weg, net zo lang tot ze aangaf dat ze bij me wilde komen. Dan liet ik haar 2 rondjes doorlopen zodat ze kwam zodra ik zei dat ze dat mocht. Kwam ze beloon je haar. ZO leerd ze respect te krijgen en snapt ze dat ze niet alles bij je kan maken.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:28

Ik heb hier vandaag nog iets over gelezen. Ik zal het even voor je opzoeken.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:30

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:34

Iris02

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:40

Ow dat had ik niet gezien.
Dat is lastig... ze heeft duidelijk geen respect voor je.
Heb je al eens gedacht aan grondwerk? (Ik weet niet of dit al eerder is gezegd want ik heb de reacties niet gelezen.) Ik denk dat het belangrijk is dat hij eerst respect voor je krijgt verder kunt. Ik denk dat de manier van shaddiefan daar nog best wel eens bij zou kunnen helpen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:42

Ja, dat staat zelfs in de OP.. :P
In de bak is de poes lief voor me, staat stil waarneer ik stil sta, heeft respect voor mijn ruimte, gaat terug wanneer ik dat vraag, noem maar op

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:49

Ik moet echt beter gaan lezen := 8)7
Zou het dan iets te maken kunnen hebben met de paarden die in het weiland staan?
Ik heb namelijk een keer in een topic gelezen dat een paard opeens ook niet meer uit het weiland kon worden gehaald en steeds wegrende. Bleek te maken te hebben met een paard dat daar in de wei stond waar hij geen afstand van wou nemen. Paard is in een andere wei gezet en kon daarna weer gewoon gepakt worden. (Ik hoop dat dit nog niet gezegd is :') )

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:55

Ik zeg niks meer... := :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:15

Ondanks alle goede bedoelingen kan iedereen beter alle reacties van ts lezen voordat ze reageren. Zie nu x op x dingen voorbij komen waar TS allang antwoord op heeft gegeven of wat al duidelijk is aangegeven dat het al is geprobeerd. Kan me voorstellen dat TS geen zin heeft om telkens in herhaling te vallen en dat t wat frustrerend kan zijn :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 14:42

Calanddra schreef:
Ondanks alle goede bedoelingen kan iedereen beter alle reacties van ts lezen voordat ze reageren. Zie nu x op x dingen voorbij komen waar TS allang antwoord op heeft gegeven of wat al duidelijk is aangegeven dat het al is geprobeerd. Kan me voorstellen dat TS geen zin heeft om telkens in herhaling te vallen en dat t wat frustrerend kan zijn :')

Het is inderdaad best vervelend :+

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:49

Woww ik heb echt hetzelfde! Als ik op het weiland ben begint hij alleen maar te rennen en ook zijn baasje doet er niet veel mee! Echt vervelend en weet ook niet wat ik ermee moet?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:14

1 van mijn paarden had dit ook. Een stalgenootje die tevens grond instructrice is had m de eerste keer in 10 minuten te pakken door een vorm van landje pik te doen met m. En geloof me dat hun op dat moment in een nog veel grotere wei stonden. De weken daarna is de verzorgster van mn paard hiermee aan de slag gegaan en sindsdien komt hij in galop op ons af als tie ons ziet.
Zijn de eigenaren eventueel niet over te halen een deel van de lessen te betalen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:18

Een paard vindt de dingen die je gaat doen met hem vaak gewoon niet leuk. Ik lok mijn paarden altijd met een handje brokjes zodat ik ze mee kan nemen. Maar bij Sam werkt dat niet. Maar komt mijn vriendin, en gaat Firanthe mee, dán wil Sam wel mee komen. Dan gaan we buitenrijden. Zij is geen paard voor in de bak. Voordeel bij haar is dat ik haar gewoon dressuurmatig kan rijden tijdens een buitenrit.

Het is heel moeilijk om als mens zijnde te concurreren met soortgenoten bij paarden. BIj honden is dit weer niet het geval. Een hond kan jou op plaats nr. 1 zetten, ook als er nog andere honden in de roedel zijn. Een paard zal dit niet snel doen. Die blijft liever bij zijn soortgenoten dan met jou mee te gaan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 18:41

Pff en zo stond ze mij vandaag op te wachten
Snap er niks meer van? Ze bleef nu maar achter mij aanlopen..
Afbeelding
Hek is dus kapot gegaan door Kaya gister, is inmiddels alweer gemaakt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:04

Pippaa schreef:
Opjagen tot ze laat zien dat ze naar je toe wil komen. Dat mag best een beetje boos. Ik zeg altijd: "hup! Weg!" Als ze aangeeft te willen komen, vragen of ze komt. Als ze helemaal bij je is mag ze een snoepje. Zodra ze ook maar iets aarzelt of ondeugend doet weer wegjagen en lekker laten rennen.

En als je het echt niet meer leuk vindt, gewoon stoppen :(:) Paarden moeten leuk zijn, je moet er geen vervelend gevoel van krijgen. Misschien komt het vanzelf nog wel een keer met haar!

Hier ben ik het mee eens.

Je zegt dat al gedaan te hebben, maar dan zal je dat niet consequent/goed hebben gedaan, want dat helpt als je het op de goede manier doet echt wel. Vraag is of je er wel elke keer de tijd voor hebt of er uberhaupt zin in hebt.

Het is geen schande als je ermee stopt!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:06

Hmm, je zegt dat je niet bij haar in het weiland durft te zitten. Maar straal je dan niet juist angst uit?

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:05

Miss is ze in haar goeie buien hengstig sommige moeilijke merries kunnen dan in een keer heel braaf worden

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:09

shaddiefan schreef:
Miss is ze in haar goeie buien hengstig sommige moeilijke merries kunnen dan in een keer heel braaf worden

Lees de OP.... Ze zegt dat het al heel lang zo is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:14

Wat leuk dat ze vandaag opeens op je stond te wachten. :D

Wat ik deed met een verzorgpaard dat lastig te vangen was, was haar vanuit de wei de bak in jagen en dan gaan grondwerken. Ze had gewoon even nodig om te schakelen tussen vrijheid en aan het werk. Dan liet ik haar eerst wat ronddraven en van richting veranderen tot ze op mij ging letten en we weer "contact" hadden. Dan liep ze zo op me af en was het goed.
Later ging ik gewoon op een paar meter van haar af staan in de wei, paar tellen wachten, en dan zag ik aan haar houding dat ik haar rustig kon komen pakken.

Vanuit veiligheidsoverwegingen deed ik dit wel met een lange zweep. Misschien kun je een klein stukje wei afzetten om haar naar toe te sturen? En dan niet op haar gaan jagen dat ze erover springt, maar rustig laten werken tot ze vanzelf naar je toe komt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:58

Interessant dat de mensen die adviseren het paard rond te jagen zich helemaal niet lijken te realiseren dat dit ten koste gaat van de (toch al fragiele) relatie met je paard. Een paard dat wegrent is een rode vlag voor je relatie.

Daarom adviseer ik: bouw een band op, zorg dat je te vertrouwen bent (ik ben blij dat de TS inziet dat erachteraan jagen geen zin heeft) en zorg op die manier dat je paard bij je wil zijn. Dat kun je niet bij alle paarden afdwingen. Juist van een paard als Kaya kun je zoveel leren.

Van de andere kant: ik snap het ook als je lekker een ander paard zou zoeken. Het is immers jouw paard niet. En je bent daar wel met een bepaalde verwachting gekomen, een verwachting waaraan Kaya niet (meer) voldoet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:06

Ik heb vanavond gesprek met de eigenaar. Heb besloten om er mee te stoppen..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:16

Als hier een paard dat doet, ga ik tussen dat paard en de rest van de groep staan. Ik zorg ervoor dat ik het paard buitensluit uit de groep. Maar wel op een rustige manier, dus paard niet opjagen. Meestal duurt het niet lang of paard komt rustig naar me toe. Is eigenlijk het principe van de join-up.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:29

SindyKaya schreef:
Ik heb vanavond gesprek met de eigenaar. Heb besloten om er mee te stoppen..

Wat? Hoezo? -O-

Hippologic, er is een subtiel verschil tussen sturend aan het werk zetten en opjagen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:37

HippoLogic schreef:
Interessant dat de mensen die adviseren het paard rond te jagen zich helemaal niet lijken te realiseren dat dit ten koste gaat van de (toch al fragiele) relatie met je paard. Een paard dat wegrent is een rode vlag voor je relatie.

Daarom adviseer ik: bouw een band op, zorg dat je te vertrouwen bent (ik ben blij dat de TS inziet dat erachteraan jagen geen zin heeft) en zorg op die manier dat je paard bij je wil zijn. Dat kun je niet bij alle paarden afdwingen. Juist van een paard als Kaya kun je zoveel leren.

Van de andere kant: ik snap het ook als je lekker een ander paard zou zoeken. Het is immers jouw paard niet. En je bent daar wel met een bepaalde verwachting gekomen, een verwachting waaraan Kaya niet (meer) voldoet.

Dat hangt helemaal van de situatie af. Als het een verwend dominant paard is dan kun je het paard "rondjagen", is het paard zeer angstig dan is het niet aan te raden. Ik ben best wel fan van Mark Rashid. Ik zijn boeken lees je dat hij steeds bij een probleem probeert te doorgronden, waarom doet het paard dit, en dan goed nadenken over de oplossing.
Het geheim van het "rondjagen" is de release, die moet goed getimed en in de dosis.

Parelli noemt het the catching game, ik heb ook andere namen gehoord. Over het algemeen is deze methode goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:42

SindyKaya schreef:
Happy16 schreef:
Ik zou haar lekker laten rennen, dat wil ze toch? Maar dan niet eten tussendoor, en niet stilstaan. En als ze het zat is lekker nog 10 minuten rennen. Dan bedenkt ze zich wel de volgende keer!

Het probleem is dat ik dit al 3 jaar lang doe.. Het helpt gewoon niet. Of ze nou alleen of met alle paarden in het weiland staat, het helpt niet.

Het lastige van dit vaak gegeven advies is dat als het niet werkt, je je paard hiermee alleen maar bevestigt in haar afkeer van mensen. Paarden die voor mensen wegrennen doen dat over het algemeen of omdat ze in het verleden vervelende ervaringen met mensen hadden, of omdat ze in het heden de omgang met mensen vervelend vinden.
Het lastigste van het laatste is dat mensen vaak ook gewoon erg vervelend zijn. 8-) Stel je hebt een paard dat moeilijk uit de wei komt; om hem daarvoor te straffen jaag je hem net zo lang op totdat hij zich overgeeft en als hij dat eindelijk doet dan wordt hij 'beloond' met extra aanwezigheid van die mens in de vorm van rijden, longeren, bekappen of wat dan ook. Dat is een vrij negatieve leercurve en dat is ook waarom je dit soort systemen vaak weken tot maandenlang moet herhalen tot het paard zich definitief overgeeft en accepteert dat de aanwezigheid van de mens nou eenmaal niet leuk is, maar dat wegrennen het nog veel erger maakt.

Vooral als het er al van veulen af aan is ingeprent dat mensen gewoon niet zo leuk/veeleisend zijn en dat je er dus voor moet wegrennen dan helpt het niet om met wegjagen te laten zien dat de mens nog veel vervelender kan zijn dan het paard zelf al dacht. 8-)
Eigenlijk is de oplossing dus vrij simpel: word leuk! :)

Daarbij is het belangrijkste dat je je eigen ambities een paar weken in de ijskast zet: niet denken wat we al heel snel denken 'Oh, nu ik haar toch heb kan ik meteen ook nog even...'. Als je dit wilt overwinnen, dan moet in het begin je enige doel zijn dat je paard naar je toe komt als je naar haar toe loopt. Doet ze dat? Voer geven en weglopen (dus niet aaien, halster pakken enz!). Loopt ze niet naar jou toe? Dan loop je naar haar toe en geef je haar een beloning voor het blijven staan. Loop een minuutjes zelf door de wei, wandel weer naar het paard en geef haar een beloning. Dat herhaal je een paar keer. De eerste dag doe je niets meer dan dat: je paard leert dan namelijk A) dat de aanwezigheid van de mens een beloning oplevert, en B) dat de aanwezigheid van de mens niet meteen betekent dat ze vastgehouden/meegenomen/aan het werk gezet wordt.
Dat herhaal je een paar dagen lang, waarbij jij steeds kortere wandelingetjes van het paard af maakt en het paard steeds dichter bij jou in de buurt wil blijven: ze gaat met je meelopen. Daar beloon je natuurlijk super voor. Gaat ze weer weg? Dan ga jij nog verder weg zodat je paard leert dat ze bij weglopen zelf alle kans op een beloning verspeelt. Wordt ze zelfs opdringerig bij het volgen, dan neem je een zweepje mee en stuur je haar weg als ze opdringerig wordt. Dat klinkt misschien hetzelfde als het opjagen, maar dat is het niet: het opgejaagde paard wilde uberhaupt niet bij de mens zijn, het weggestuurde paard wil wél bij de mens zijn, maar moet lerend dat een voorrecht is dat alleen verdiend kan worden met goed gedrag. :)

Als ze jou door de wei volgt en ook bij je stilstaat in ruil voor beloningen, dan ga je het weer een stukje moeilijker maken; ze krijgt alleen nog een beloning voor stilstaan als jij het halster mag aanraken. Dan; alleen als jij het halstertouw mag vasthouden tijdens stap enz enz enz.

Ik begrijp wel dat je met haar wilt stoppen, maar misschien is dat ook wel het beste uitgangspunt voor als je haar op deze manier als projectje blijft houden; je hebt dan namelijk geen enkele verwachtingen en ook niet meer de druk van 'als ik haar heb dan moet ik haar ook iets laten doen'.
Het lijkt mij sowieso goed om te stoppen met rijden en longeren zolang ze moeilijk te vangen is: ik zou me eerst 100% focussen op het samenkomen in de wei en de aanwezigheid van de mens leuk maken, vervolgens als je haar eenmaal makkelijk mee kunt nemen er een osteopaat naar laten kijken om te kijken of haar onwil om te trainen niet gewoon een lichamelijke oorzaak heeft, en daarna pas ooit weer gaan denken aan rijden of longeren.
Tot die tijd geldt: hoe minder ambities je hebt, hoe makkelijker je haar leert dat het leuk is om bij jou te zijn! :)