Hengsten sociaal houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:24

Onze hengst stond naast onze merrie in de paddock.

Nu is de merrie verkocht en zijn de hengst en ruin verplaatst naar een pensionstal. De ene hengst is de andere niet. Die van ons is tot nu toe (2010) echt een gemakkelijke vent. Is hele goede maatjes met de ruin en die kunnen gewoon samen. Maakt niet uit of er een hengstige merrie langs staat.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:57

Klopt Heb een hengst die ik gewoon bij andere ruinen of zelfs merries kan zetten.alles gewoon lekker rustig. Heb er ook een die ik echt overal bij kan zetten. Voor HEM geen probleem. De andere paarden die hem niet aanstaan jaagt hij gewoon door de draad de wei uit het liefst enkele reis ander europees land. Mochten ze onverhoopt zo dom zijn nog eens terug te komen dan zijn ze er letterlijk geweest. Hij zal ze bevechten tot een van beide het loodje legt. Als je hem tussen andere paarden ziet staan zeg je wat een schatje! Ja zo lang het volgens ZIJN wensen verloopt en niemand hem naar zijn troon steekt. Een verkeerd paard in zijn buurt and all hell breakes loose..

Wat dus ongeschijnlijk goed lijkt te gaan kan met één verandering of één ander paard gevaarlijke situaties opleveren. Daarbij komt dat een 4 jarige hengst een andere dynamic geeft dan 8 jarige of een 12 jarige....het gedrag kan dus naarmate de leeftijd ineens omslaan....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:13

Hier geen eigen hengst, maar wel een hengst naast mijn ruin en tegenover mijn merrie op stal.
De hengst zelf is voor het feit dat hij hengst is redelijk goed te hanteren. Zolang hij niet kan neuzen is hij redelijk rustig. Maar direct contact met andere paarden wordt dus vermeden, hij kan in de stapmolen tegelijk met andere paarden, maar wel met 2 lege vakken voor en achter hem.

Ik denk ook dat vooral de hengstige merries de hengst triggeren, dat zie ik hier ook.
Op zich vind ik dat nogal een frustratie voor een hengst, hij ruikt en ziet van alles maar mag niets. Verder leidt hij een redelijk 'alleen' leven, omdat hij niet tegelijk met andere paarden buiten kan staan en geen sociaal contact heeft in de vorm van spelen of kriebelen. Dat heeft die van jou in elk geval wel met je ruin, dat is prettig.
Ik denk dat je ook dat laatste vooral moet afwegen en bekijken of dat goed blijft gaan. Ik begrijp dat er een (groot) risico is bij castreren, maar weegt dat op tegen een leven lang redelijk alleen moeten zijn?
Zeker nu je al je paarden bij elkaar gaat zetten en hij dus ook, zij het op afstand, in contact komt met hengstige merries en de interacties tussen andere paarden gaat zien, kan hij daar best last van krijgen. Bovendien is het de vraag hoe de dominante ruin zich tegenover hem blijft gedragen met merries in de buurt. Nu zijn het 2 mannen onder elkaar, straks staat er toch een groep merries waar ze zich beiden tegenover zullen willen bewijzen. En dan zul je misschien nog versteld staan van de instincten die ook bij je ruin opspelen.

Dus het blijven lastige afwegingen. Je kunt het gewoon uitproberen en dan zie je wel hoe het loopt. Maar wees alert op hoe alle paarden zich daarbij voelen. Een hengst in de buurt heeft toch op alle anderen, zowel merries als de ruin, veel invloed en uiteraard op de hengst zelf.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:17

Ik heb een bijna 5 jarige hengst (komt uit 2011) die lekker 24/7 buiten staat, met 's winters een inloopstal. Hij heeft zijn hele leven in een kudde gestaan en staat nu in een kudde met 3 ruinen (die niet over zich heen laten lopen). Hij is nu de enige hengst op stal, maar toen hij als tweejarige hierheen verhuisde waren er nog 3 waarmee hij samen stond (1 van één jaar ouder, 2 van een jaar jonger). Ca een jaar geleden stond hij met de 2 twee hengsten, waarvan er 1 er nu geruind is en hij nog steeds samen mee staat.
Hij is heel makkelijk tussen en langs andere paarden, kan zo door andere kudde's heen lopen. Heb hem wel moeten uitleggen dat als er een touwtje aan hangt hij niets heeft te willen, dus niet neuzen, gewoon doorlopen. Hij negeert het nu ook als een ander paard aan zijn kont komt snuffelen. Ook langs merries is geen probleem (hij heeft enkel nog op de kliniek gedekt voor zijn sperma onderzoek, verder nog niet). Wel heeft hij een grondige hekel aan 1 andere pony. Geen idee waarom, hij heeft er nooit samen mee gestaan. Maar als we allebei in de bak lopen / rijden dan wordt hij enorm kribbig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:23

Ik heb een 4 jarige hengst die gewoon op pensionstal in de groep loopt. Lopen ook gewoon merries naast met een enkel hek (en kan dus snuffelen).

Hij loopt in de groep wel met ruinen natuurlijk. Verschillende samenstellingen, hij is sociaal, kan overal wel bij eigenlijk. Heeft laatst ook even in de bak met een merrie gestaan. Hij bewees weer eens dat hij heel lief en sociaal is, totaal niet opdringerig of agressief ofzo.
Heeft ook met andere hengst gestaan, ging ook prima (even rangorde duidelijk maken en toen dikke maatjes)

Qua sociaal, hij is niet de baas. Wel heel speels, en ze spelen soms heel heftig, maar de andere kunnen hem prima hebben, en als ze hem zat zijn, krijgt ie ook gewoon op zn kop en is het klaar.
Hij staat wel al vanaf 6 maanden oud in gemengde kuddes, GEEN opfok. Hij stond bij volwassen merrie, leeftijdsgenootjes, volwassen ruinen en hengsten etc.
En is vanaf 6 maanden oud dagelijks in handen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:25

Ik hoop voor je dat het zo blijft gaan.

Maar hij is nog een broekie in hengstenland. Nogmaals het kan ineens omslaan.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:34

troi schreef:
Wat voor omheining wil je gebruiken? Een hengstige merrie gaat zich echt niet laten tegenhouden door een banketstaaf draadje..

In mijn ervaring zijn regelmatig juist de hengstige merries degenen die de problemen veroorzaken.

Hier ga ik in mee. Hengstige merries doen er soms ook alles voor...

Bij ons op stal staan 1 hengst en 3 merries in de dezelfde ruimte, de hengst staat met 1 stal vrij ernaast. Hij ruikt dus 's nachts continue merries en deze 3 merries zijn ook allemaal niet drachtig, hij reageert er helemaal niet op.
Nu gaat hij van het voorjaar weer dekken dus hoe het dan zal zijn weet ik niet, maar dat is bij jou dan natuurlijk niet van toepassing.

Eilatan

Re: Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:39

Ik moet er wel bij zeggen idd, als merries hengstig zijn dan worden er wel voorzieningen getroffen om mijn hengst niet te laten snuffelen. Op 1 merrie na, maar die is totaal niet geïnteresseerd in hem en dat zorgt er voor dat hij haar ook niet ziet staan.

En idd, misschien veranderd het nog, maar dat zien we dan wel weer. Zolang hij normaal sociaal hengst kan zijn zonder problemen, ga ik er ook geen problemen van maken.

annet35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:24

Hengsten zijn sociaal. maar hij moet wel andere paarden zien of ruiken en dat hij er mee kan communiceren!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:48

Toydoll, dat betekent dan eigenlijk wel dat je er voortdurend toezicht op zou moeten hebben, want je weet toch niet zeker dat hij op enig moment een merrie dekt!

Wel bijzonder dat hij gewoon kan neuzen met andere paarden en daar niks op uit doet, ik zou het toch best een risico vinden en mijn merrie zou ik er zeker niet naast durven zetten! ;-)
Vraag me af of jouw hengst niet de uitzondering is die de regel bevestigt?!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:12

Die van ons is geen vechter en ik zie hem dat ook niet worden. We hadden er één die dat wel was en die hebben we laten ruinen.

Het hangt van zoveel factoren af. Karakter, opvoeding, stal(beleid) etc. Een hengst is echt geen bom die vroeg op laat gaat ontploffen.

Altijd goed blijven kijken naar je paard en naar wat je hem (en ook haar) kan bieden. Zelf ken je je eigen paard over het algemeen het beste.

Lieselotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:24

Hi! Je kan misschien een contact nemen met Stoeterij frá Skoti op Facebook. Zij hebben een aantal hengsten staan die elk een maatje hebben. Misschien kunnen zij je tips geven ivm hoe ze dit hebben aangepakt?

Kimmie1995

Re: Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:07

Bij ruinen of andere hengsten zetten.

Sommige ruinen zien hengsten ook als een bedreiging, en soms proberen ze de baas erover te spelen. Dat kan nog veranderen