hengst gedrag... tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: hengst gedrag... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:06

TS: voor jouw plezier en het plezier van je paard: laat hem aub castreren. Niemand heeft wat aan zijn hengst zijn .
Verder heeft oa Rianne een hele zinnige en goed onderbouwde post geschreven :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:25

Direct een afspraak maken voor castratie. 'When you take the balls, you give back the brains'. ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:53

Ik heb mijn paardje gekregen toen hij 6 maanden was maar ken hem al vanaf dag 1. Hij was ook echt hengst. Steigeren gericht slaan bijten zodra hij maar een merrie zag rook of hoorde. In de opfok gehad in de hoop daar op zijn plek te worden gezet maar helaas was hij daar de baas. In november 2014 terug gekomen en kon er niets mee. Stukje lopen met hem was voor mij niet te doen. Dan had ik zijn voor benen in mijn nek. Dus toen hij in maart twee werd is hij gecastreerd en ik heb nog nioit zon lief paard gezien. Ik kan alles met hem en hij is doordat de hormonen weg zijn zo rustig geworden. Waar ik bang voor hem werd als hengstzijnde zo vertrouwd ben ik nu met hem. Had toch al geen doel om met hem te dekken en hij zou toch al voor zijn 3de geruind worden nu dus alleen eerder omdat zijn hormonen de overhand namen. Nu een blij paard en nog een blijere baas

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:55

Percy schreef:
De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Dit dus...

Neem een merrie, zet haar vanaf 2 jarige leeftijd apart in een isoleerstal met compleet dichte wanden, uurtje per dag op een paddock waarbij dichtsbijzijnde paard zeker nog 2 omheiningen verder sta, ga haar begeleiden alsof je een levensgevaarlijk roofdier in je handen hebt en laat geen enkel ander paard ooit in de buurt komen en ga daarbij zelf panisch reageren....

Mag jij me na 4 jaar vertellen hoe die merrie is. Ik gok levensgevaarlijk XD

Maar als we dat bij een hengst doen, is het ineens volledig de schuld van het geslacht? De hormonen?

Hormonen kunnen pain-in-the-ass zijn natuurlijk, en als een hengst (of Merrie!!!!) daar last van heeft moet je er wat aan doen, dan moet je zo'n dier helpen omdat ie er onder lijdt. Maar dat moet je dus ook met pismerries. Ook die hebben last van hun hormonen!

Maar goed, TS heeft naar mijn idee UBERHAUPT de ervaring niet om een paard te begeleiden, welk geslacht dan ook. Dus ik zou zeker ook castreren, al is het dan alleen maar om het imago van hengsten te beschermen. Want dit gaat vroeg of laat fout natuurlijk.

Maarja dan gaat het na castratie fout en dan is het weer omdat 'laat gecastreerde hengsten probleem gevallen blijven'. Ook bullshit natuurlijk XD

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:01

Misschien heb ik erover heen gelezen maar wat is de reden dat hij nog hengst is, waarom doen ze hem weg en hoe was hij bij de vorige eigenaar? Direct castreren is m,i, geen optie bij een 7 jarige, zit toch een risico aan en daarbij is het hengstengedrag niet gelijk weg, als alle onhebbelijkheden al verdwijnen hierdoor. Juist omdat TS misschien niet zoveel ervaring heeft, is de keuze voor het 'verkeerde' paard ook te verklaren,. In plaats van haar af te branden, heeft ze meer aan gerichte adviezen en begeleiding van deskundigen, zodat ze uiteindelijk de goede beslissing kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:29

Er zijn hengsten van 7 die na castratie een lammetje worden en er zijn er die direct wanneer kan gecastreerd zijn en nog het varken uit hangen. Sowieso wegens gebrek aan ervaring en inzicht castreren. Al blijft hij "hengst" in de kop, ze heeft dan toch een poging gedaan om veiligheid te laten primeren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:46

Toydoll schreef:
Percy schreef:
De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Dit dus...

Neem een merrie, zet haar vanaf 2 jarige leeftijd apart in een isoleerstal met compleet dichte wanden, uurtje per dag op een paddock waarbij dichtsbijzijnde paard zeker nog 2 omheiningen verder sta, ga haar begeleiden alsof je een levensgevaarlijk roofdier in je handen hebt en laat geen enkel ander paard ooit in de buurt komen en ga daarbij zelf panisch reageren....

Mag jij me na 4 jaar vertellen hoe die merrie is. Ik gok levensgevaarlijk XD

Maar als we dat bij een hengst doen, is het ineens volledig de schuld van het geslacht? De hormonen?

Hormonen kunnen pain-in-the-ass zijn natuurlijk, en als een hengst (of Merrie!!!!) daar last van heeft moet je er wat aan doen, dan moet je zo'n dier helpen omdat ie er onder lijdt. Maar dat moet je dus ook met pismerries. Ook die hebben last van hun hormonen!

Maar goed, TS heeft naar mijn idee UBERHAUPT de ervaring niet om een paard te begeleiden, welk geslacht dan ook. Dus ik zou zeker ook castreren, al is het dan alleen maar om het imago van hengsten te beschermen. Want dit gaat vroeg of laat fout natuurlijk.

Maarja dan gaat het na castratie fout en dan is het weer omdat 'laat gecastreerde hengsten probleem gevallen blijven'. Ook bullshit natuurlijk XD

Helemaal mee eens

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:13

Ts, waarom geen reactie?